Geforce GTX 960 röjs i fullständiga specifikationer

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Enligt teoretiska beräkningar borde det prestera som ett 770.
760 är ett halvt 780, men presterar 2/3 av ett 780 (enligt SweC-prestandaindex).
960 är ett halvt 980 och borde prestera 2/3 av 980 vilket ett 770 gör (enligt SweC-prestandaindex).
Det finns alltså hopp om Maxwell skalar som Kepler.

okej då säger vi att 960 presterar som ett 770, kommer prisnivån att ligga på 1.5 - 2 k? eller kommer den ligga inom samma prisområde som 770? dvs 2 - 3 k? för i sådana fall förstår jag mig ändå inte på kortet, är det inte meningen med varje ny generation att korten bumpas ner en nivå i pris men behåller prestandan som gtx 780 - 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

okej då säger vi att 960 presterar som ett 770, kommer prisnivån att ligga på 1.5 - 2 k? eller kommer den ligga inom samma prisområde som 770? dvs 2 - 3 k? för i sådana fall förstår jag mig ändå inte på kortet, är det inte meningen med varje ny generation att korten bumpas ner en nivå i pris men behåller prestandan som gtx 780 - 970

Tror aldrig jag sett Nvidia släppa nya kort så billigt som 980 och 970 gjordes. De har alltid lagt på rejält överpris första tiden, för att sedan sänkas när de mättar marknaden.
Så något "nytt" håller väl på att ske, och du är nog den första jag sett som klagar på lägre priserna

Permalänk
Medlem

Tveksamt om jag skulle byta mitt Asus DirectCU II Radeon R9 270X till detta. Får nog ändå bli 970.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tror aldrig jag sett Nvidia släppa nya kort så billigt som 980 och 970 gjordes. De har alltid lagt på rejält överpris första tiden, för att sedan sänkas när de mättar marknaden.
Så något "nytt" håller väl på att ske, och du är nog den första jag sett som klagar på lägre priserna

tydligen försvann svaret jag skrev innan:P jag är helt för att prestandan blir billigare 780 - 970 nog ett av det starkaste exemplen. och 780 ti - 980 något svagare exempel men sen ko,,er vi till 960 vilket förmodligen erbjuder 770 prestanda, och 960 kan bli ett fantastiskt kort förutsatt att det kostar under 2 k, för om det ska ligga på samma prisplan som 770 med samma prestanda så ser jag inte poängen med det:/ men iof det kanske överclockar som satan så det får 970 prestanda. Men då det ligger 680 ish cuda processorer under är jag lite tveksam:/, därför skulle jag vilja se att det hade 4 kluster avstängda istället för 2 som på 970:)

Permalänk
Hedersmedlem

Återigen är det antagligen så att det kommer ett Ti kort som antagligen kostar och smakar mer. Avvakta och se.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Återigen är det antagligen så att det kommer ett Ti kort som antagligen kostar och smakar mer. Avvakta och se.

nej varför säger du så? sluta

Permalänk

Det ska bli intressant att se vad som kommer! Ser fram emot 3xx versionen från AMD oxå!
- Blir ett svårt val nu när man ska köpa en ny dator !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

okej då säger vi att 960 presterar som ett 770, kommer prisnivån att ligga på 1.5 - 2 k? eller kommer den ligga inom samma prisområde som 770? dvs 2 - 3 k? för i sådana fall förstår jag mig ändå inte på kortet, är det inte meningen med varje ny generation att korten bumpas ner en nivå i pris men behåller prestandan som gtx 780 - 970

Jag håller med dig. Kostar det som ett 760, men presterar som ett 770 så är det ett självklart val i prisklassen. Jag tycker också att x60 och uppåt borde följa att varje ny generation borde följa "samma prestanda = -1 på mittensiffran". T.ex. 680 -> 770 -> 960 eller 780 -> 970. Om inte Nvidia hade hoppat över en generation hade man kunnat säga att första siffran + andra siffran ska bli samma tal = samma prestanda.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikeyland:

Det ska bli intressant att se vad som kommer! Ser fram emot 3xx versionen från AMD oxå!
- Blir ett svårt val nu när man ska köpa en ny dator !

Räkna inte med att det finns några nya AMD-kort förrän om ett halvår, om man ska tro ryktena om att de nyligen börjat förbereda massproduktion av kretsarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Räkna inte med att det finns några nya AMD-kort förrän om ett halvår, om man ska tro ryktena om att de nyligen börjat förbereda massproduktion av kretsarna.

"Nyligen börjat förbereda"? Enligt det jag läst var väl tapeout för ett tag sedan, provexemplar gjordes för flera månader sedan. Ur det vi hört från produktionsled så skulle 380X bara kunna vara veckor bort i princip. Vart har du hört rykte om att de inte ens kommit igång med produktionen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Jag håller med dig. Kostar det som ett 760, men presterar som ett 770 så är det ett självklart val i prisklassen. Jag tycker också att x60 och uppåt borde följa att varje ny generation borde följa "samma prestanda = -1 på mittensiffran". T.ex. 680 -> 770 -> 960 eller 780 -> 970. Om inte Nvidia hade hoppat över en generation hade man kunnat säga att första siffran + andra siffran ska bli samma tal = samma prestanda.

Om kortet släpps vid 1.5 - 2 k klassen så blir det spännande att se vad de har i åtanke för det gyllene 2.5 k segmentet:) blir det då ett 960 ti med samma handicapp som 970 har emot 980, så ytterligare 2 kluster avstängda:) det ska bli väldigt intressant:) och medans jag personligen har ögonen på det förhoppningsvis kommande 980 ti, kan jag inte förneka att om ryktena stämmer kring amds nya 380X, och om det nu drar 300 watt så ser jag inte det som så farligt då mitt överclockade 280x bör ligga mellan 240 - 300 watt:P

Permalänk
Medlem

kan vara ett intressant kort för den som inte ha råd att spendera så mycket pengar på data
Jag väntar in tester så man få se vart den lägger sig .
tror den kommer att ge ifrån sig fina värden för sitt pris ca runt 2000kr

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz