Permalänk
Medlem

D7100, skitiga bilder

Jag var ute och fotade med min relativt nya D7100 idag och märkte att bilerna blev rätt skitiga. Något som märktes väldigt tydligt med lite aperture och mindre med en stor aperture. Men likväl vid båda tillfällen. När jag kollar på bilder jag tagit förut med kameran(för 2 veckor sen) så verkar fläckarna finnas där med. Men i mindre mängd. Hör gör man bäst rent sånt här?

Bilden där fläckarna är som absolut tydligast.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Det är smuts på sensorn. Du kan skicka in kameran till Nikon för rengöring. Har för mig att det är gratis max 3 gånger per år första året men räkna med 3-4 veckor utan kamera. Eller så rengör du med ett sensor-rengöringskitt man köpa här och var. Själv har jag använd vanliga bomullspinnar med bra resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Det är smuts på sensorn. Du kan skicka in kameran till Nikon för rengöring. Har för mig att det är gratis max 3 gånger per år första året men räkna med 3-4 veckor utan kamera. Eller så rengör du med ett sensor-rengöringskitt man köpa här och var. Själv har jag använd vanliga bomullspinnar med bra resultat.

Har köpt kameran i USA. Så gissar att garanti inte är något att försöka med. Det är väl lika bra att lära sig att göra det själv också. Vad för typ av sensor-rengöringskits ka man ha?

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Prova använda sensorrengöringen inbyggd i kameran, ska finnas i någon meny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Prova använda sensorrengöringen inbyggd i kameran, ska finnas i någon meny.

Har kört den ett antal gånger. Det blev lite bättre, men fortfarande fläckar kvar.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av Marinlik:

Har köpt kameran i USA. Så gissar att garanti inte är något att försöka med. Det är väl lika bra att lära sig att göra det själv också. Vad för typ av sensor-rengöringskits ka man ha?

Tro la dom har worldwide warranty? Bara åka hit då, eller skicka den

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk

ja som tidigare personer skrivit, skit på sensorn. En blåsbälg kan lösa ditt problem.

Permalänk
Medlem

ja börja med att ta bort objektivet o blås med en blåsbälg o se om det räcker, dumt o kladda på sensorn i onödan, desutom kan det bli värre fel om man inte vet vad man håller på med

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Kan väl även vara att objektivet är skitigt eller är det 100% sensorn?

Permalänk
Medlem

Gjort ren flera sensorer otaliga gånger med min borste och bälg, har blivit bra varenda gång.
Men visst är det lite pilligt, man får passa området precis runt sensorn där det kan finnas fett som kan smetas ut på sensorytan annars.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonden_88:

ja som tidigare personer skrivit, skit på sensorn. En blåsbälg kan lösa ditt problem.

Skrivet av Andyah:

ja börja med att ta bort objektivet o blås med en blåsbälg o se om det räcker, dumt o kladda på sensorn i onödan, desutom kan det bli värre fel om man inte vet vad man håller på med

Röstar med på en blåsbälg. Har löst många "skitprickar" för mig.

Och vill understryka det som Andyah skrev "dumt o kladda på sensorn i onödan" det är ett mycket bra tips, det är som sagt bara dumt.
Du har ju "Nikon worldwide warranty" så blir det inte bättre med blåsbälg så utnyttja det.

Får man fråga vad du har för "användarmönster" med din kamerautrustning.
T e x när du ska byta glugg?
Har du kamerahuset liggandes utan glugg/skydd?

När jag t e x bytar objektiv så har jag alltid huset nedåt, för att minimera risken att skit/damm/partiklar trillar in.
Fotar jag i en skitig miljö, går jag hellre ut och bytar objektiv, om möjligheten finns.
Jag har alltid det senaste bytet på, även om kameran ska ligga i några dagar.
Jag vet inte om jag är paranoid, men det tillvägagångssättet + blåsbälg har funkat väldigt väl för mig.

Har ju sett skräckexempel på flertalet stora fotoforum, folk som skall rengöra sensorn själv, med tejp och hårda penslar etc. Och sitter med en "tegelsten" i slutet.

Hur som, jag hoppas att du får rätt på ditt problem.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Ännu ett tips för att undvika smuts på sensorn är att vid objektivbyte kolla på baksidan av objektivet man ska sätta på om det finns damm där. Finns där damm kommer det hamna på sensorn.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Röstar med på en blåsbälg. Har löst många "skitprickar" för mig.

Och vill understryka det som Andyah skrev "dumt o kladda på sensorn i onödan" det är ett mycket bra tips, det är som sagt bara dumt.
Du har ju "Nikon worldwide warranty" så blir det inte bättre med blåsbälg så utnyttja det.

Får man fråga vad du har för "användarmönster" med din kamerautrustning.
T e x när du ska byta glugg?
Har du kamerahuset liggandes utan glugg/skydd?

När jag t e x bytar objektiv så har jag alltid huset nedåt, för att minimera risken att skit/damm/partiklar trillar in.
Fotar jag i en skitig miljö, går jag hellre ut och bytar objektiv, om möjligheten finns.
Jag har alltid det senaste bytet på, även om kameran ska ligga i några dagar.
Jag vet inte om jag är paranoid, men det tillvägagångssättet + blåsbälg har funkat väldigt väl för mig.

Har ju sett skräckexempel på flertalet stora fotoforum, folk som skall rengöra sensorn själv, med tejp och hårda penslar etc. Och sitter med en "tegelsten" i slutet.

Hur som, jag hoppas att du får rätt på ditt problem.

Jag får ta och fixa en blåsbälg.

Lämnar aldrig kamerahuset eller objektivet utan skydd. Sen jag köpte kameran en 30 dec så har den alltid haft lins på utom de sekunder som det tar att byta lins. När jag byter objektiv(gjort det 4 gånger tror jag) så har jag haft kamerahuset rakt frammåt, men det har varit i rätt rena miljöer.

Jag gissar på att svaret blir ett rungande nej, men man kan ju ändå fråga. Går det att använda sån tryckluftsburk som man har för att rengöra datorer, istället för blåsbälg? Som sagt, gissar på starkt nej. Men man kan ju ändå fråga när man har några såna hemma.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Jag gissar på att svaret blir ett rungande nej, men man kan ju ändå fråga. Går det att använda sån tryckluftsburk som man har för att rengöra datorer, istället för blåsbälg? Som sagt, gissar på starkt nej. Men man kan ju ändå fråga när man har några såna hemma.

Du har gissat helt rätt, undvik tryckluft på burk. Det finns stor risk att det är mer än luft som kommer ur burken, vilket riskerar att förvärra situationen avsevärt. En blåsbälg är det säkraste valet. Bara att fälla upp spegeln och blåsa lite, så brukar dammet försvinna.

Permalänk

Kameror samlar på sig damm med tiden, till och med tätade kameror. Min canon 1d som jag tvättar av i duschen om den blir riktigt smutsig samlar också på sig damm på det där sättet. Blåsbälg är bäst att börja med och om du måste kladda på sensorn så lägg pengarna på vettiga saker.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Du har gissat helt rätt, undvik tryckluft på burk. Det finns stor risk att det är mer än luft som kommer ur burken, vilket riskerar att förvärra situationen avsevärt. En blåsbälg är det säkraste valet. Bara att fälla upp spegeln och blåsa lite, så brukar dammet försvinna.

Finns ju detta tillbehör också...

http://www.scandinavianphoto.se/produkt/13198583/green-clean-...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Kameror samlar på sig damm med tiden, till och med tätade kameror. Min canon 1d som jag tvättar av i duschen om den blir riktigt smutsig samlar också på sig damm på det där sättet. Blåsbälg är bäst att börja med och om du måste kladda på sensorn så lägg pengarna på vettiga saker.

Duschen är bäst.. Gjort det sedan jag hade en 1D MKII.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag köpte en blåsbälg, och det hjälpte lite. En del av fläckarna försvann. Men några är kvar. Får bli att köpa ett sensortvättskit också.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Hah! Bevisat att Nikon D7100 är en skitmodell bland dem alla. Riktig dammsugare mao!

Jag har samma problematik som du, dock har jag bråkat så avsevärt mycket med Nikon att jag får gratis service året runt, livet ut, för min kamera.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Skaffar du en Arctic Butterfly slipper du kanske kladda med våtrengöring:
http://www.visibledust.com/products3.php?pid=3