Permalänk
Medlem

Datorn fryser delvis

Hejsan!

Min dator uppvisar ett ganska underligt problem, den "fryser" delvis tex om jag spelar ett spel på huvudskärmen fortsätter det flyta på men det går inte att minimera det fönstret eller utföra något på övriga skärmar förutom att röra musen. Det händer inget om man trycker ctrl+alt+del heller osv.
Hade även detta problemet för ca 1-2 månader sedan, stängde då av datorn över natten och nästa dag fungerade allt som det skulle igen tills nu. Jag misstänker att det är min ssd som börjar ge upp men SSD life visar att den ska vara på 100%, så tänkte höra om ni har något annat förslag på felkällor innan jag springer ut och köper en ny.

Operativsystem: Microsoft Windows 10
Processor: Intel Core i5 3570K
Moderkort: Asrock z77 extreme4 (nyaste bios)
Minne: 2x 4 GB Corsair Vengence LP 1600 MHz
Grafikkort: Gigabyte Radeon HD 6970
Hårddisk: Corsair Force f80 90gb (nyaste firmwaren) och WD green 2tb
Nätaggregat:Corsair ax 850w
Temperatur: allt verkar var i sin ordning

Permalänk
Medlem

Drivrutiner som spökar? Hur många skärmar har du och hur många grafikkort? Hur mycket ram har grafikkorten/kortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keso:

Hejsan!

Min dator uppvisar ett ganska underligt problem, den "fryser" delvis tex om jag spelar ett spel på huvudskärmen fortsätter det flyta på men det går inte att minimera det fönstret eller utföra något på övriga skärmar förutom att röra musen. Det händer inget om man trycker ctrl+alt+del heller osv.
Hade även detta problemet för ca 1-2 månader sedan, stängde då av datorn över natten och nästa dag fungerade allt som det skulle igen tills nu. Jag misstänker att det är min ssd som börjar ge upp men SSD life visar att den ska vara på 100%, så tänkte höra om ni har något annat förslag på felkällor innan jag springer ut och köper en ny.

Operativsystem: Microsoft Windows 10
Processor: Intel Core i5 3570K
Moderkort: Asrock z77 extreme4 (nyaste bios)
Minne: 2x 4 GB Corsair Vengence LP 1600 MHz
Grafikkort: Gigabyte Radeon HD 6970
Hårddisk: Corsair Force f80 90gb (nyaste firmwaren) och WD green 2tb
Nätaggregat:Corsair ax 850w
Temperatur: allt verkar var i sin ordning

Windows 10 är väl bara en förhandsversion än så länge, vilket antagligen kan innebära att allt inte fungerar optimalt i alla lägen. Nu har jag ingen aning om hur ofta de uppdaterar Windows 10 TP men om allt fungerade fint med ett officiellt färdigt OS (exempelvis Windows 7 eller 8) så kan det ju vara där skon klämmer, snarare än hårdvarufel.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

prestandaproblem och buggar när man sitter på beta OS? helt omöjligt att felsöka om man inte har ett helt stabilt OS från början

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Verkade som det var något trassel med min ssd, gick inte att installera om windows heller utan installationen fastnade.
Bytt till en ny ssd nu och allt verkar vara i sin ordning hittills.