Permalänk
Medlem

Har hört att det ej är hårdvaran i WDdiskarna som strular med nForce2 utan vissa av firmwareversionerna som WD kör med.

Visa signatur

Niklas

Permalänk
Medlem

ATI Radeon kort?

Hur funkar Tv-out på ATI kort med NForce2??

Läste på ett annat forum att ett par killar inte fick igång sin tv-out på deras ati radeon kort... De hade båda NForce2 moderkort.

Är det nåt som inte funkar eller är det nåt annat problem för dem?

Vill köpa Epox 8RDA+ och Radeon kort och man vill ju veta att tv-out ska funka...

Permalänk
Medlem

Re: ATI Radeon kort?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsyCor

Läste på ett annat forum att ett par killar inte fick igång sin tv-out på deras ati radeon kort... De hade båda NForce2 moderkort.

Vill köpa Epox 8RDA+ och Radeon kort och man vill ju veta att tv-out ska funka...

Funkar bra hos mig.

Visa signatur

Det va kul så länge det varade, sa doktorn

Permalänk
Medlem

Ok, bra att veta.

Permalänk
Inaktiv

Får skriva lite om min upplevelse med Soltek FRN-L

Jag har ett Soltek 75FRN-L och för gud skull kör inte med skitminnen. Köpte 2 stycken Twinmos PC2700 CL2.5 512MB och båda har fel i memtest och prime95. Det hänger sig så fort man ska köra i 166Mhz vare sig prollen är överklockad, standardklockad, underklockad.

Så köp BRA minnen till Nforce2 plattformen. Så fort jag klämde ditt ett Samsung PC2700 256MB så var alltid RÅstabil. Kunde köra memtest hela dan och prime95, 3dmark krashade ej mer. Då körde jag ändå de REKOMMENDERADE timingsen som finns i spd:n

Permalänk
Medlem

Jag har problem med ljudet på mitt Epox 8RDA+. Jag får nämligen en hemsk reverb(eko) när jag lirar cs. Jag har stängt av alla effekter i drivrutinerna och jag märker inget av ngn reverb i windows, bara i cs.

Visa signatur

Epox 8RDA+(1.1), Barton 2500+, 2x512MB TwinMos PC3200, Powercolor X800XT, 80GB + 160GB Seagate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av speedy
Jag har problem med ljudet på mitt Epox 8RDA+. Jag får nämligen en hemsk reverb(eko) när jag lirar cs. Jag har stängt av alla effekter i drivrutinerna och jag märker inget av ngn reverb i windows, bara i cs.

Stäng av EAX i CS så ska det fungera bättre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk

har oxå probs med ljudet på mitt Asus A7N8X delux, det kommer ett fruktansvärt knaster när jag spelar CS. Knastret kommer först efter att man har spelat en stund.

har kollat runt på andra forum och det ända jag har hittat var på amdmb.com där nån skrev att det var ett drivrutinsproblem, tipset var att ladda ner Realteks ALC650 som visst ska vara en ljudkontrollpanel. detta skulle då alltså avhjälpa problemet. länken till frågan på amdmb:s forum http://www.amdforums.com/showthread.php?threadid=204741

mitt problem är att jag inte får Realtek att funka
någon annan som har kört detta tricket och fått det att funka??

problemet uppstår alltså BARA när jag spelar, och det verkar vara samma på splinter cell o andra spel oxå

Permalänk
Medlem

från tomshardware ang interna LAN inte fungerar efter flashning till 3305 bios på 8RDA+ MOBO :
Så här är det, när du flashar till 3305 så ändras din dators MAC adress, eller inte ändras, men den tror att den är annurlunda. Dock har din router/modem kvar din gamla MAC adress så det blir kollision. Det du gör är att du öppnar upp en command prompt (start/kör och skriv command) och skriver ipconfig/all, under physical adress hitter du din MAC adress, den har formatet xx-xx-xx-xx-xx-xx. Skriv upp de 6 sista siffrorna gå in i bios och enabla den där saken med MAC adress, under den så kan du nu manuellt skriva in MAC adressen, skriv då in de 6 siffror som du skrivit ned på lappen bry dig inte om bindestrecken. Spara och starta om, ska funka nu.

Visa signatur

"nous somme les hommes de troup d´assault ..."

Permalänk
Medlem

Problemet med eko i CS försvann när jag tog bort EAX så det ska ni ha tack för! Men det kvarstår tyvärr ett annat problem.

Micken verkar inte funka jag har testat Teamspeak,Ventrilo och windows micktest men jag får bara ett jättelågt ljud tyvärr(även om jag maxar volym o drar på boost). Däremot så plockar micken upp alla andra ljud när jag inte är i TS lr Ventrilo...

I Ventrilo får jag dessutom följande felmedelande:
"It appears that u do not have the correct audio input source selected. Or the input level slider in the control panel is set to low"

Jag har asså valt "nVidia nForce audio" som input device och även dragit upp volymen på max men det ger inget mer än lite extra brus

Visa signatur

Epox 8RDA+(1.1), Barton 2500+, 2x512MB TwinMos PC3200, Powercolor X800XT, 80GB + 160GB Seagate

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrFiB
Hur är det med Western Digital Diskar, har hört att dessa inte funkar med Norce 2 moderkort. Eller bara funkar i enstaka fall.

jag har en maxtor 120gb och en western digital 120gb det funkar utmärkt

Visa signatur

n.s

Permalänk

jag har ett nforce 2 asus a7n8x.. å ett till 512 e på väg snart vart ska jag placera det i andra platsen eller tredje ?

Visa signatur

n.s

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man får nätverkskortet att fungera på moderkortet i signen efter att man har flashat med senaste bios, (det som kom i mars)

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av d01mp
BountY:
I teorin blir det 2*256=512 men i praktiken ligger prestandadökningen i dag på ca 4%.

I teorin får man 512Mb, och i praktiken får man också 512Mb, vilket ger 100% mer minne än 256.

Säker på att du inte drar in siffror från prestanda-ökningen man får från ökad bandbredd?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sundelin
Någon som vet hur man får nätverkskortet att fungera på moderkortet i signen efter att man har flashat med senaste bios, (det som kom i mars)

Boota om routern/switchen/modemet funkade fint för mej. Man får en ny MAC-adress när man flashar och den gamla är ofta cachat.

Annars ipconfig /all och ta dom första 6 siffrorna och skriv in dom i bios.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Vad är ACPI och vad är det bra för?

Visa signatur

Asus A7N8X DeLuxe - Amd XP 1800+ - Asus GF4 4800 ti - 3x256Mb DDR PC 3200 - Audigy Platinum - 2x120Gb S-Ata SG + 1x120Gb Ide Ibm.

"Jag är inte lika dum som ni, jag har bara otur när jag tänker...!"

Permalänk
Medlem

Det har jag också undrat sen jag såg det i mitt bios.

Permalänk
Medlem
Permalänk

vad är nForce2

Vad är nForce2 igentligen oc hvad är det bra för

Visa signatur

Bamse

Permalänk
Medlem

Ett moderkorts chipset. Som typ VIA KT133A för att nämna ett.

Permalänk
Medlem

Re: ATI Radeon kort?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsyCor

Funkar inte för mig.

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 Pro - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sundelin

Du verkar inte vara speciellt bra kompis med ditt 8RDA+..... och inte jag heller då jag var övertygad om att komma upp i 200fsb när jag köpte det men icke sa nicke.. fattar inte vad jag ska göra! =(

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laxieboy

Du verkar inte vara speciellt bra kompis med ditt 8RDA+..... och inte jag heller då jag var övertygad om att komma upp i 200fsb när jag köpte det men icke sa nicke.. fattar inte vad jag ska göra! =(

Du har bra med kylning på Nordbryggan och Sydbryggan?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En sak att tänka på när man köper ett nForce2-kort är att det är mer än lovligt tjurigt när det gäller att installera andra grafikort än nVidias under Linux.
Jag har ett 8rda+ och ett ati 9700 och de går inte att få att fungera under Linux. Visserligen kan jag få bild med någon gammal vesa inställning, men jag kan inte installera ati:s drivrutiner -- gör att det hackar till och med när man flyttar runt fönster på skärmen -- helt oanvändbart!
Allt detta beror på att nVidia i sin godhet inte implementerar någon AGPgart i nForce2-drivisarna utan i sina grafikkorts-drivisar. Jag har letat efter en lösning på nätet men inte hittat någon lösning... *suck*

Permalänk
Medlem

Re: Nforce 2 FAQ

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seraphim
Det finns ett par sätt man kan lösa det här på; man kan sätta APIC på disable varpå man bör installera om Windows, vilket i övrigt rekommenderas, eller att man ändrar en sak.

Device Manager->Computer->ACPI Uniprocessor PC->Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) PC.

Det där var mer än lovligt luddigt... Menar du att man ska disabla enheten? ...eller ska man uppdatera drivrutinen?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem

Såg just en annan sak. Du pratar om att A-P-I-C kan orsaka problem och säger sen att man ska ändra A-C-P-I...

De har väl inget med varandra att göra. APIC är som du säger den där IRQ-delargrejen medans ACPI har med strömmen att göra.

Kan någon kasta lite ljus över det här? Vad är det jag ska disabla? APIC eller ACPI?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Livstids semester
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse Laserman

Såg just en annan sak. Du pratar om att A-P-I-C kan orsaka problem och säger sen att man ska ändra A-C-P-I...

De har väl inget med varandra att göra. APIC är som du säger den där IRQ-delargrejen medans ACPI har med strömmen att göra.

Kan någon kasta lite ljus över det här? Vad är det jag ska disabla? APIC eller ACPI?

Om du har APIC aktivt i Bios, vilket har diskuterats i tråden, så kommer du se är ACPI Uniprocessor aktiverat under Device Manager, och den ska du ändra till Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) PC.

Eller ännu bättre; du kan göra en backup av alla viktiga filer och stänga av APIC i Bios, formatera systemdisken och installera om på nytt.

Den enda anledningen varför jag har inte uppdaterat FAQ:n är för att jag har enkelt inte haft tid med något annat än jobb och sömn.

Visa signatur

Forum mentality is alot like sex, everybody wants to be on top!

Permalänk
Livstids semester
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ahnaka

Vad är ACPI och vad är det bra för?

http://www.acpi.info/index.html

Du kan förvisso stänga av ACPI, men det är inget jag skulle rekommendera.

Visa signatur

Forum mentality is alot like sex, everybody wants to be on top!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yago
Det sprakande och knastrande ljudet fixade sig för mig när jag ändrade "Digitaliserad inspelning" och "Spela in" till SPDIF i nForce audio controlpanel.

Min mic funkar inte när jag ställde in de två sakerna du skrev. Vet du varför? Jag kan inte ens spela in på "Ljud Inspelaren" trycker på spela in med inget händer. Om ngn vet problemet så svara gärna!

Visa signatur

System: 2400+@2400mHz(200*12) VCore: 1.700 ][ 8rda+ ][ 2*256mb TwinMOS/Winbound PC3200 ][ Sapphire Radeon 9700 np ][ Kanintänder

Permalänk
Avstängd

Hur får man tag på Soundstorm drivisarna utan att dra ner hela nForce-driver paketet?
25Mb är lite väl saftigt om man har 28.8 modem.