Installera fedora utan cd eller usb

Permalänk

Installera fedora utan cd eller usb

Hej!

På min dator så har jag en hdd som har 2 partitioner där den ena är tom. Går det att på något sätt installera Fedora via windows till den tomma partitionen utan att förlora någon data? Har nämligen inga cd's eller nåt usb minne som jag har tillgång till.

Tackar för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av melonsmasher100:

Hej!

På min dator så har jag en hdd som har 2 partitioner där den ena är tom. Går det att på något sätt installera Fedora via windows till den tomma partitionen utan att förlora någon data? Har nämligen inga cd's eller nåt usb minne som jag har tillgång till.

Tackar för svar.

Mjäe, inte Fedora tror jag, Ubuntu har väl något sånt alternativ, men annars finns ju PXE

Visa signatur

Linux: because a PC is a terrible thing to waste.

Permalänk

Jaha synd. Använt debian lite grann så jag tänkte testa fedora lite och skulle vilja dual boota med det. Virtualbox laggar så hemskt mycket och visar 4:3 skalad resolution(förstår inte hur man ändrar det). Men om man använder PXE går det inte långsamt då?

Permalänk

Hitta en gammal android telefon som är rootad. Kanske kan testa använda telefonminnet som ett usb man installerar ifrån? haha.

Permalänk
Medlem

Testa att installera Guest Addition i din VM om du inte redan har gjort det...det har löst laggproblem för mig, samt att upplösningen i Fedora då kan anpassa sig till fönster-storleken du har på din VM

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk

Hmm okej jag provar det om inte de här med telefonen funkar. Lägger över iso'n just nu

Permalänk
Medlem

Ett sätt är att använda Virtualbox och skapa en virtuell enhet som är kopplad till din riktiga hårddisk, nackdelen är att om något går fel och du startar om så kan det ju bli så att du inte kan starta något operativsystem.

Här finns instruktioner för hur du skapar en sådan virtuell enhet: http://romaimperator.com/?p=29
Sen behöver du givetvis också ISO-filen för det operativsystem du vill installera.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk

Funkade faktiskt att boota från telefonminnet så jag har bestämt mig. Hoppar helt över till fedora nu men jag tackar för alla era tips. Medan jag för över några grejer till google driver skulle ni kunna säga mig om ni tror att fedora räcker för mina behov?

1. Programmering (Går civ.ing linjen första året så de blir väl mer o mer programmering antar jag?)
2. Chromecast till tvn
3. Mathematica till matematiken.

De sakerna är egentligen "det enda" jag gör vid datorn förutom allmänt surfande på webben. Det borde väl inte vara några problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av melonsmasher100:

1. Programmering (Går civ.ing linjen första året så de blir väl mer o mer programmering antar jag?)
2. Chromecast till tvn
3. Mathematica till matematiken.

Det borde funka, Mathematica finns till linux iaf, men vad programmerar ni i för något på skolan?

Visa signatur

Linux: because a PC is a terrible thing to waste.

Permalänk

Jag har fått allt att funka nu. Kul att lära sig mer och mer om linux. En mathematica licens har jag fått av skolan så behövde ju inte pirata det i alla fall. Om du menar vad vi programmerar med mathematica är det här ett exempel(projekt till envariabelanalysen): http://dixon.hh.se/mikh/fileadmin/user_upload/files/teaching/...

Annars så har jag bara gått en kurs i java(bara gått första terminen på utbildingen än så länge, gick även en i c++ på gymnasiet). Nu till våren kommer en kurs i C och sedan i assembler.

Nån som vet hur man fixar teckensnittet i chrome? Tycker att fönsterteckensnittet är alldeles för stort men jag vet inte hur man ändrar det utan att allt annat ska ändras(Måste använda chrome då jag har en chromecast jag använder dagligen).

Permalänk
Entusiast
Skrivet av melonsmasher100:

Hitta en gammal android telefon som är rootad. Kanske kan testa använda telefonminnet som ett usb man installerar ifrån? haha.

Det fungerar utmärkt. Jag själv använder den metoden ofta.
Här är en utmärkt app för just det ändamålet:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.softwarebak...
Med den så emulerar man en optisk eller USB-enhet direkt från nerladdade ISO-filer på Android-enheten.
Datorn kommer att tro att android-enheten är ett USB-minne eller en optisk enhet med ISO-filen laddad, och kan starta från den. Enda kravet är att datorn stödjer USB-boot (Vilket de flesta datorer kan)

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)