Permalänk
Medlem

Hjälp med kylning av NZXT H230

Tjena alla kunniga!

Jag behöver lite hjälp med kylning av processor och grafikkort som går lite för varmt - och jag är riktigt ringrostig när det gäller kylning/datorbyggen efter ett 5 års uppehåll.

Nyligen bytte jag chassi från ett Cheiftec Mesh (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=78873) till ett NZXT H230 (http://www.nzxt.com/product/detail/130-H230.html) - främst p.g.a sambons önskemål om ett snyggare, och mindre, chassi. Små ATX-chassin är inte vanliga, därav blev det ett av de mindre som fortfarande är snyggt - H230.

Specs
ASUS Z97A
i5 4690K + Cooler Master 212 EVO
EVGA 970 GTX
8gb minne
4xHDD (2 SSD, 2 mekaniska)
550W Nätagg

Övrigt: 2st NZXT fläktar (120mm) som sitter i front (inblås) och bak (utblås) samt en extra Fractal design 120mm (gammal). Kabeldragningen är inte perfekt men inte helt kass heller. Om jag har förstått saken rätt ska man eftersträva att ha inblås i front/botten och utblås högt upp på baksidan. I Cheiftec-chassit hade jag Fractal-fläkten bak som utblås och 3st 80mm fläktar på sidan som inblås.

Nu till problemet. Sen jag bytte chassi har temperaturen på CPU:n under load ökat med 30 grader, från ca 40-45 till 70-75! Jag testade att flytta Fractal-fläkten från fronten till botten (inblås) - då ökade tempen med 5 grader till 75-80. Lite konstigt kan jag tycka, inflöde från fram- och underifrån bör vara bättre än 2 i fronten som täcks till del av hårddiskburarna.

Jag har kört fläktarna på max, (1200 rpm för chassifläkt, 1500 för CPU-fläkt) så fläkthastigheten bör inte vara en faktor.

Då är frågan, vad kan jag göra för att få ner temperaturen? Alt:

  • Köpa en till 120mm fläkt från Noctua (http://www.inet.se/produkt/6308828/noctua-nf-s12a-pwm-120mm) och sätta i fronten. Ev. ta ut en av hårddiskburarna för att få lite bättre flöde.

  • En till fläkt på CPU-kylaren? Men läste par tester och skillnaden verkar inte vara så stor...

  • Ändra på bottenfläkten till att trycka ut luft? Varm luft stiger uppåt men eftersom grafikkkortet med sina två fläktar blåser rakt ner mot nätagget/bottenfläkten är det kanske bättre att skyffla ut luften direkt istället för att trycka den uppåt?

Jag väntade mig något högre temperatur då chassit är mindre, men samtidigt finns det plats för större fläktar så jag trodde inte riktigt att skillnaden skulle blir så stor. En stund hade jag tanken att byta till ett MicroATX-moderkort och köpa ett Bitfenix-chassi - men hur varmt hade inte det blivit?

Allt tips är välkomna. Gärna tips på fläktar också, då marknaden har verkligen förändrats sen jag var aktiv.

Permalänk
Medlem

Personligen gillar jag Bequiet Silentwings 2. Riktigt tyst fläkt som ändå flyttar hyffsat med luft.

Jag skulle kolla så inte cpu kylaren lossnat eller glappar. Sedan försöka få luftflödet att gå åt samma håll som du skrev tidigare.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Ok, tack för svaret. Jag kommer dubbelkolla kylaren och i eftermiddag blir det nog en tur ner till Inet. Kör nog in par fläktar till med bra luftflöde och experimenterar lite med placering.

Fler tips och idéer är välkomna.

Permalänk
Medlem

Nu är två Noctua fläktar inköpta. Återkommer med resultat.

Permalänk
Avstängd

Förstår inte hur tempen kan öka med 30c. Snarare måste det handla om felmontering av cpu kylare eller för mycket/för lite kylpasta
(såvida du tog av cpu kylaren när du böt chassi)

Permalänk
Medlem

Nope, kylaren satt kvar under bytet. Jag håller med om att det är konstigt. Men det verkar som att det handlar om just luftflöde. Stoppade in en av de nya fläktarna i fronten och nu är nere på runt 63-66 under spelande. Nästa steg är att installera den andra nya fläkten samt ändra lite bland hårddiskarna så jag kan ta ut den ena hårddiskburen. Det borde öka luftflödet ytterligare.

Permalänk
Medlem

Passar Cooler Master 212 EVO i det chassit utan problem? Den är ju 1 mm för hög!

Visa signatur

Dator 1: Thermaltake Core P5 | Asus z97-Pro Gamer | i7 4770K | A-Data 16GB 1600MHz | Evga 980 Ti Classified | Samsung 840 EVO 250 GB | Seagate 2 TB | Evga Supernova G2 750W | Custom Waterloop
Dator 2: NZXT H230 | Asus Z87-A | i5 4690k | CM 212 EVO | Corsair 8GB 1600MHz | Gigabyte 1660 Ti | Samsung 850 EVO 250 GB | Be Quiet Pure Power 630W