Kameraproblem - Media Markt och Canon sitter i samma båt

Permalänk
Medlem

Kameraproblem - Media Markt och Canon sitter i samma båt

Uppdatering: Har talat med varuhuschefen Benny Humby idag (2015-01-19) och ska få pengarna tillbaka. Så räknar ärendet som löst, till sist.

Låter det ursprungliga meddelandet ligga kvar som framtida referens.

---

Hej!

Har problem en kamera som enligt mig tar långt ifrån acceptabla bilder, men tillverkaren erkänner inte att det är något fel på kameran och återförsäljaren pekar på tillverkaren, vad kan jag göra?

Bakgrund: Jag köpte en Canon 70D med tillhörande kitobjektiv och ett Canon 50/1.4-objektiv 2014-07-23. Jag fotograferade inte så mycket med den inköpta kameran under sommaren då jag hade fotoförbud på min gravida sambo men ville ha en kamera redo för födseln.

Vi spolar fram bandet till mitten av oktober då jag börjar sortera bland alla tagna bilder på nytillskottet. Generellt finner jag bilderna tämligen mjuka i fokus. Jag börjar forska lite i slutartider för handhållet foto och dylikt, ser inga totala klavertramp på inställningsfronten. Jag försöker utbilda mig i kameran så gott det går med hjälp av bruksanvisning och andra källor, och snubblar över fler Canon 70D-användare som verkar ha strul med autofokus. Främst med mittenpunkten i AF-rutnätet som ger suddiga bilder på större bländare (mindre bländare ger förmodligen tillräckligt generöst skärpedjup att AF:en inte behöver arbeta ihjäl sig för att träffa rätt). Generellt så presterade autofokussystemet avsevärt sämre än en instegsmodell i Canons sortiment jag lånat tidigare under sommaren, 650D med Canon 50/1.4.

En sökning på "Canon 70D autofocus issues" ger betydligt fler resultat än på liknande modeller (notera att många träffar är guider till autofokussystem i allmänhet). Till exempel,

https://www.youtube.com/watch?v=cA6JnzYSDJE
https://www.youtube.com/watch?v=vlmAvqEt63I
https://www.youtube.com/watch?v=E9fqWcgtHWA
https://www.youtube.com/watch?v=o-d53FG0Fog (varför skjuter han AI servo, men... ja)
https://www.youtube.com/watch?v=DjGgKI4tIhw
https://www.youtube.com/watch?v=XUUxpneyGsY
https://www.youtube.com/watch?v=XsA5ekDlMC4
http://www.bluetopas.com/Fotograf/fotograf-test_70D.html
http://digital.photorecommendations.com/recs/2014/03/70d-cent...
http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=1345625

(det finns fler för den som är intresserad...)

Generella observationer från kommentarer i länkarna ovan, Canon medger inget fel men servar rutinmässigt kameran på garanti. I några fall infinner sig en förbättring (ofta i samband med byte till en helt ny kamera), i andra fall ingen skillnad. Den intesserade kan förkorvra sig i kommentarerna ovan. Ja, det finns även användare som är 5/5-nöjda med sin kamera och undrar vad allt handlar om. Jag utgår (eller åtminstone hoppas) att det är en minoritet som drabbats av mina problem.

Jag lämnar in kameran 2014-10-20 med en överrenskommen reparationstid på 10 arbetsdagar. Denna reparation blir försenad samtidigt som jag inte blir förvarnad av en försening. Efter lite dividerande (nämner att jag har en bäbis som är kul att fota hemma) får jag en Canon 70D-utbyteskamera samt 400:- i kompensation för förseningen, schysst! Hade historien slutat här hade betyget på Media Markt varit överlag positivt. Men, vi fortsätter...

Tyvärr visar utbyteskameran på liknande problem som den första kameran och jag väljer att reklamera även denna. Jag får vid inlämning veta att jag ska vara tacksam för att jag inte blev debiterad för reparationen (något jag inte blev informerad om i förhand) av den första kameran då Canon inte hittat nåt fel och blir ifrågasatt om jag verkligen ska lämna in denna också och får istället min första (felfria(?!) men justerade/servade) kamera tillbaka då den legat kvar på varuhuset. Serviceavdelningen påstår att de informerat om eventuell felsökningsavgift, men i så fall borde jag kommit ihåg beloppet och frågat vad Canon räknar som fel (mer om det senare!) så jag inte åker på någon avgift i onödan. Nåja, avd. Ord-mot-ord.

Jag cyklar glatt hem med en kamera som Canon lagt mycket energi på (reparationen tog ju extra tid!) i förhoppning att jag har en fungerande kamera i min ägo. Väl hemma inser jag direkt att så är inte fallet. Jag lämnar in denna kamera ytterligare en gång. Jag får tillbaka kameran 2015-01-08, jag får ett bifogat testprotokoll där det står att kameran är rengjord, AF-justerad och "provad ok" (men inga detaljer på vad detta innebär). Mitt 50/1.4-objektiv klarar även Canons inspektion utan anmärkning.

Med min räkning är detta två försök till avhjälpning av felet utan att lyckas samt en nyleverans. Alltså totalt tre försök.

Jag mailar Media Markt i Linköping direkt och säger att jag fått nog efter tre försök (Se Avhjälpande och omleverans, Konsumentköplagen 26 §), jag har tappat förtroendet för kameran och frågar vad jag kan göra i mitt läge. Personligen anser jag mig vara i ett läge att kunna häva köpet men Media Markt svarar snällt men bestämt att de inte kan/vill göra något då de är bakbundna av att Canon inte medger något fel. Men samtidigt vill de att jag ska vara nöjd som kund på Media Markt. Kort och gott, de har misslyckats.

Då kommer vi till det luriga i det hela, vad är ett fel? Är det tillverkaren som definerar detta? Nej. Jag väljer att lyfta fram den tredje punkten, tredje stycket, paragraf 16 i konsumentköplagen. Saxat,

---
Fel på varan
Vad som avses med fel
16 §
[..]
3 st. Varan skall anses felaktig,
[..]
3. om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta. Lag (2002:587).
---

Jag förväntar mig att ett 19-punkters AF-system just är ett 19-punkters AF-system (saxat från Canons tillika Media Markts marknadsföring): Det är enkelt att ta fantastiska actionbilder, som sport- eller naturbilder, tack vare serietagning med 7 b/s i full upplösning och ett högpresterande AF-system med 19 AF-punkter av korstyp som ger hög precision, korta svarstider och exakthet så att du kan fånga ögonblicket med hög bildkvalitet.

Nyckelorden är enkelt, hög precision, exakthet. Jag kan räkna bort mittenpunkten (och fler därtill) från 19 och marknadsföringen fallerar.

Det finns givetvis mer att anmärka i lovorden om kameran, men jag besparar er för stunden. Väljer Media Markt eller Canon att kommentera detta ska jag göra mitt bästa för att bemöta synpunkterna. Men just nu är texten lång nog.

Jag har kunnat ta skarpa bilder med "sämre" AF-system. Som inte benämns som högpresterande i Canons marknadsföring, t.ex. Canon 650D, 5D mk2, 6D (alla med Canon 50/1.4). En rimlig förvänting är att kunna ta skarpa bilder med en Canon 70D också då det till och med ska vara enkelt. Men så är inte fallet. Alltså, ett fel i lagens mening men inte enligt återförsäljaren.

Min hopplöshet har vuxit till något otäckt som påverkar min vardag, jag har över 15kkr investerade i ett kamerasystem som tar pinsamt dåliga bilder. Jag är fångad mellan två gigantiska företag, som kan göra lite som de vill med mina problem. Se det som användbar information. Min upplevelse är att Media Markts kundservice är inte till för att hjälpa konsumenten utan skydda tillverkarna och i den mån det går, använda sig av den hemliga black-box expertis som tillverkarna besitter (vad innebär provad ok?). En bra återförsäljare bör värna om sina kunder och "ta striden" med tillverkaren, detta är min egen erfarenhet från t.ex. Hifi-handlare. Men dessa är eventuellt mer mån om sin kundkrets.

Förhoppningsvis hjälper detta onödigt långa inlägg någon annan, om inget annat för ni får veta att jag sitter i samma sits.

För den som läst hit: bra jobbat, du förtjänar en kaffe! Själv är jag tacksam för återkoppling.

PS. Då nytillverkade Canon 70D förmodligen går igenom någon sorts QC och är "provade ok" innan de når marknaden så verkar ju inte Canons kontroller av autofokusen involvera det aktuella problemet. Så det blir ju väldigt svårt att hitta det om en inte bryr sig om att leta efter det? En liten observation bara. DS.

Lite extramaterial, jag bifogar några filer för att illustrera problemet. Har givetvis tagit en uppsjö med fler bilder, det är som sagt till för att illustrera felet. Jag fotograferar ekorrar i vardagsrummet, kalla det naturfoto. På det aktuella avståndet bör hela Puff vara inom dof oavsett om fokus ligger på nosen eller ögat (ekorrar är söta djur ).

https://dl.dropboxusercontent.com/u/1789399/Canon70DFokus/dow...
https://dl.dropboxusercontent.com/u/1789399/Canon70DFokus/dow... (raw för intresserade)
https://dl.dropboxusercontent.com/u/1789399/Canon70DFokus/mid...
https://dl.dropboxusercontent.com/u/1789399/Canon70DFokus/mid... (raw för intresserade)

Edit: Justerat, jag fick höra av dem på lördagen men hade redan skrivit texten så tog bort avsnittet om silent treatment. De hänvisar fortfarande till Canon och vägrar kommentera definitionen av fel, så inte direkt några framsteg.

Uppdatering av status
Visa signatur

För kass dator för rig in sig, m8.

Permalänk

Dåligt av Canon och förstår MediaMarkt lite, men dem borde göra ett återköp på goodwill tycker jag. Ett alternativ vore kanske att förklara saken för en proffs fotograf och låta han provfota med kameran och göra ett utlåtande, eventuellt mot en liten summa pengar. På så sätt har du backning av en som kan hantera en kamera på rätt sätt, då kan ingen hävda handhavandefel i alla fall.

Rör sig ju inte om någon billig kamera, så jag hade inte nöjt mig förrän jag fått göra ett återköp.

Permalänk
Medlem

Så tråkigt. Bilderna du bifogade ser ju inte nått vidare ut.
Har också en 70D men har inte märkt något sånt alls på min. Har tagit runt 40 000 bilder med den och den har levererat varje gång.

Hoppas de löser sig.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Har du lämnat in kameran ihop med objektiv? Tänkte om det är objektiven som är fel.

Dock efter kollat lite på dina Youtube länkar så verkar det som det är ett stort problem. Så stå på dig. Hänvisa till alla andra som har samma problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Har du lämnat in kameran ihop med objektiv? Tänkte om det är objektiven som är fel.

Ja, kameran har varit inlämnad med objektiv en av gångerna. Från Canons reparationsrapport: kontroll av skärpa. Provad u.a. ok. Bilder tagna i Live View är skarpa, så rent optiskt är det nog inget tokigt med objektivet. Objektivet har jag själv testat i två andra kameror med resultat betydligt bättre än i Canon 70D.

Visa signatur

För kass dator för rig in sig, m8.