Permalänk

Ny kamera?

Hej!

Jag äger just nu en Canon EOS 1100D + ett Tamron telezoomobjektiv. Känner dock att jag vill prova på lite nya saker, antingen med en helt ny kamera eller ett nytt objektiv. Vad är smartare att satsa sina pengar på?

Tacksam för svar!

Visa signatur

"Who's the more foolish, the fool or the fool who follows him?" - Obi Wan Kenobi

Permalänk
Permalänk

Ett Canon 50mm 1.8 såklart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av strike_formation:

Ett Canon 50mm 1.8 såklart!

Har en av dem, riktigt billiga och sjukt kul!
Tar riktigt skarpa och fina bilder, även när det blir lite mörkt ute.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Vad saknar du?

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbwu:

Har en av dem, riktigt billiga och sjukt kul!
Tar riktigt skarpa och fina bilder, även när det blir lite mörkt ute.

Samma här. Optisk kvalitet 4 av 5, byggkvalitet 2 av 5, prisvärdhet 3+ av 5.

Permalänk
Medlem

Köp glas.

Permalänk

Håller med köp en ny glugg som verkar intressant. Att byta hus cer inte så mycket skillnad som en annan glugg att leka med.

Husbyte ger väl möjligen nåra extra funktioner så som hdr och liknande att leka med men inget som inte går att göra i efterhand i ps eller liknande.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokoza:

Köp glas.

Glas?

.................... Ja nu fattar jag

Du menar "köp glugg"

Prova själv att gå in i en bra fotobutik, som vet vad dom sysslar med, och säg:

-Jag skulle vilja titta på några olika objektiv.
-Jag skulle vilja titta på några olika glas.
-Jag skulle vilja titta på några olika linser.

Och du kommer att få "den-där-vanliga-tråkiga-försäljarblicken"

-Jag skulle vilja titta på några olika gluggar.

Och du kommer att få "en-försäljarblick-som-lyser-han-kan detta"

Prova själv.
Jag har själv gjort det, och det är ingen skröna. Det funkar så.

Och nu menar jag inga Elgigantenbutiker såklart, utan en riktig kameraaffär.

Och jag håller med, TS ska helt klart köpa ny glugg istället för nytt hus.

radering av dubbelmening
Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Trodde glugg var ungefär som att säga propp om processorn.. dvs totalt fel i mina öron

Permalänk
Medlem

Glas säger/skriver man på engelska tror jag, kanske därför det kommer upp även här på svenska?

Hursomhelst, köp objektiv som täcker omfången som du inte har i dagsläget.

Permalänk
Skrivet av Tjodd:

Glas säger/skriver man på engelska tror jag, kanske därför det kommer upp även här på svenska?

Hursomhelst, köp objektiv som täcker omgången som du inte har i dagsläget.

På engelska heter det lens. Tror man säger för att det är en massa glas däri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strike_formation:

På engelska heter det lens. Tror man säger för att det är en massa glas däri.

Det heter lins på svenska men likväl säger många glugg. Brukar stöta på glugg på svenska forum, och "glass" på engelska. Poängen var att många tar med sig engelska uttryck till svenska språket.

Permalänk
Medlem

Lins är de ljusbrytande glasbitarna inne i objektivet. I engelskan används ordet "lens" för objektiv så i detta fall är engelskan ordfattigare än svenskan - heja Sverige, typ...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skog1s:

Glas?
Prova själv att gå in i en bra fotobutik, som vet vad dom sysslar med, och säg:

-Jag skulle vilja titta på några olika objektiv.
-Jag skulle vilja titta på några olika glas.
-Jag skulle vilja titta på några olika linser.

Och du kommer att få "den-där-vanliga-tråkiga-försäljarblicken"

-Jag skulle vilja titta på några olika gluggar.

Och du kommer att få "en-försäljarblick-som-lyser-han-kan detta"

Prova själv.
Jag har själv gjort det, och det är ingen skröna. Det funkar så.

Mysko! Hela poängen med att säga" glugg" är att signalera att man vet vad man pratar om, och gör man det så vet man vad man är intresserad av och skulle knappast formulera frågan på det sättet. Dessutom märker säljaren snabbt när hen kommer med objektiven om du vet vad du pratar om eller inte. Du vet nog vad du pratar om och fick bemötande därefter, inte för att du yttrade det magiska ordet.

Personligen skulle jag aldrig ta ordet i min mun av rädsla att uppfattas som en avdankad pressfotograf. 😊
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inom alla år jag har hållt på med foto har jag då ALDRIG hört någon kalla det för lins förutom.. i några forum. Lins däremot kallas det man har i ögonen och främre glaset i ett objektiv. Så, linsen sitter alltså längst fram i objektivet.

Glas är ett slanguttryck precis som glugg. Glugg är vad fotografer sins emellan kallar det. Glas kommer troligtvis från engelskan där slangordet är "glass" för objektiv.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

All glasbitar i objektivet kallas på svenska för lins.

Så är det men det är bara en synlig vid användning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Så är det men det är bara en synlig vid användning.

Skickades från m.sweclockers.com

Jepp, en i fronten å den andra i baken, skruvar man isär blir det flera

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nbwu:

Har en av dem, riktigt billiga och sjukt kul!
Tar riktigt skarpa och fina bilder, även när det blir lite mörkt ute.

Autofokusmotorn är dessvärre helt värdelös.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Holck:

Inom alla år jag har hållt på med foto har jag då ALDRIG hört någon kalla det för lins förutom.. i några forum. Lins däremot kallas det man har i ögonen och främre glaset i ett objektiv. Så, linsen sitter alltså längst fram i objektivet.

Glas är ett slanguttryck precis som glugg. Glugg är vad fotografer sins emellan kallar det. Glas kommer troligtvis från engelskan där slangordet är "glass" för objektiv.

// A

Oavsett vilket så är det anglofierade slanguttrycket lins sedan många år vanligt förekommande på svenska forum. Det är lika "rätt" som att säga glas eller glugg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Oavsett vilket så är det anglofierade slanguttrycket lins sedan många år vanligt förekommande på svenska forum. Det är lika "rätt" som att säga glas eller glugg.

Du har rätt. Det är lika rätt att säga lins som just glas eller glugg. Specifikt dessa.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Menar man lins skriver man lins, menar man objektiv skriver man objektiv. Somliga kan inte skilja på begreppen. En felaktighet blir inte mer rätt bara för att den upprepas, tvärtom ...

"Det är inte lätt att ha rätt när hela världen har fel."
/Galileo

Permalänk
Medlem

man köper ju ett kamerahus och ett objektiv till huset.. köper du en/ett glas/lins så köper du reservdelar

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

jag skulle säga ett nytt objektiv. jag har använt 1100D och jag har en 600D just nu och jag märker en stor skillnad i hur mycket bättre min kamera är på att höja ljuskänsligheten och andra fina funktioner. men som många andra säger så tycker jag att du ska testa med ett nytt objektiv. möjligtvis ultravidvinkel eller något liknande, rätt så roligt med ett ultravidvinkel objektiv

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

man köper ju ett kamerahus och ett objektiv till huset.. köper du en/ett glas/lins så köper du reservdelar

Egentligen så är ju glas behandlat för att kunna användas som lins i ett objektiv. Haha
Objektiv är ordet och glugg/glas är slang. Lins vet jag inte varför folk skriver.

Lite som att säga "ska köpa nya bågar" - jaha, kan du återanvända dina gamla glas från glasögonen?

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk

Räknas Uv-filter in som lins? Det är en glasbit men den bryter inte strålarna. Bara undra.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Egentligen så är ju glas behandlat för att kunna användas som lins i ett objektiv. Haha
Objektiv är ordet och glugg/glas är slang. Lins vet jag inte varför folk skriver.

Lite som att säga "ska köpa nya bågar" - jaha, kan du återanvända dina gamla glas från glasögonen?

Lins kommer antagligen från engelskans lens, vilket i första hand översätts till lins. I andra hand till objektiv...

Visa signatur

En gammal cpu från AMD. Ett par äldre grafikkort i Cross-Fire. En del minne. Gamla slö-diskar. Antik nätdel. En ok kylare. Ett nedsuttet chassi. En del fungerande tillbehör.
Ett moderkort som brann upp. Ytterligare CPU och GPU från AMD. Mer minne. En SSD och ett par hårddiskar. En nyare PSU.

Permalänk
Medlem

Lins är den svenska beteckningen på en ljusbrytande komponent gjord av glas. Möjligt ursprung från tyskans "Linse". "Objektiv" är den svenska och tyska beteckningen, objectif på franska, på objektiv helt enkelt.

Så, lins är en sak och objektiv en annan.

Därför finns ingen anledning att i svenskan benämna en sak (objektiv) med ett ord som benämner en annan sak (lins) bara därför att engelskan i detta fall är ordfattigare än svenskan, engelskan säger "lens" för båda sakerna.

Man säger väl inte apelsin när man menar äpple bara för att nånstans i världen säger man äpple för både och.

Förstår inte varför det kan bli så svårt, typ...