Permalänk
Medlem

HomePlug och fasbryggning

Hejsan alla klo(c)ka människor!

Jag har använt HomePlug med stor framgång. Tycker konceptet är jättebra och har hittills fungerat jättebra för mig. Nu vill jag ha Internet även ute i fritidshuset och Homeplugen registrerar signal men istället för att få ut 7mbit/s ned och 1 mbit/s upp får jag knappt en tiondel av detta. Efter att ha läst på Google verkar det som om att dessa uttag sitter på olika faser man kan avhjälpas med hjälp av en fasbrygga eller fasskena(?).

Har jag fattat det rätt och i så fall, vart kan jag införskaffa en sådan här brygga?

Mvh

Permalänk

Du har nog fattat det hela lite fel. Homeplug går via ditt 230v nät i huset. 230v nätet fördelas i en normcentral mellan tre olika faser som i sin tur är uppdelade på många säkringar. För att homeplug ska fungera bäst bör man ligga under samma säkring. Går man mellan olika säkringar så måste man gå via centralen vilket kan bli problem. Men när man byter fas bör det inte fungera då faserna inte är sammankopplade med varandra då det skapar kortslutning. En fasskena är en skena som fördelar faserna på alla säkringar i centralen och löser inte ditt problem.

Är inte så insatt i området utan vet mest hur ett 230v system fungerar i sammanhanget. Jag skulle hellre satsa på en nätverkskabel i gräsmattan eller en trådlös lösning.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Jag tackar för ditt snälla och konstruktiva svar!

Jag skall erkänna att jag inte alls har koll på husets el, vilket gärna får has i åtanke när ni läser mina inlägg. Jag kan ha fattat mycket av det jag läset fel.

Om jag vet att jag har mitt modem på säkring 1 (fas 1) och skall få internet till exempelvis säkring 5 (fas 3) - hur går jag enklast till väga då? Kan man göra någon form av likströmsbryggning mellan faserna?

Edit: Vet inte om det spelar någon roll, men vi har gammaldags proppskåp och alltså inte automatsäkringar.

Mvh

Permalänk

Det första som du måste förså är att faser inte kan kopplas samman, det fungerar inte utan kommer orsaka kortslutning. Om vi börjar från början i stället. Du har ett modem eller liknande där ditt Internet kommer in i huset? Sedan har du minst två homeplug som kommunicerar med varandra? Är ditt modem trådlöst, i så fall så kan du skaffa dig en nätverksbrygga, en enhet som tar in din wi-fi signal och skickar ut det via kabel. Principen mellan vanliga säkringar och automatsäkringar är den samma i sammanhanget. Problemet är själva grejen med 3-fas växelström

Hittade en länk som förklarar homeplug lite längre ner, problemen som uppstår verkar vara samma som du har
http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/hemna...

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Att faser inte kan kopplas samman förstår jag men jag hade velat ha är en lösning när man "bryggar över" bara själva internet och inte strömmen från en fas till en annan.

Jag har läst på engelska forum om "phase couplers" för att skicka ut internettet på samtliga faser. Jag har alltså min router i sovrummet inkopplad till en homeplug och vill kunna stoppa in en homeplug var som helst i huset och få ut en "okej" hastighet. Är detta med phase couplers något jag missuppfattat?

Tack igen!

Edit: I princip en sådan här http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=9SIA1JM0FS208...
När de menar phase coupler, syftar de då alltså på säkring och inte fas?

Permalänk
Medlem

Det finns grejer för att "koppla" ihop faserna för home plugs, du länkar till en sån.
Den kopplar inte ihop faserna fysiskt.
kolla med en elfirma om dom säljer såna och att dom kan hjälpa dig med montering., du får inte montera en sån själv.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Skrivet av rru55318:

Att faser inte kan kopplas samman förstår jag men jag hade velat ha är en lösning när man "bryggar över" bara själva internet och inte strömmen från en fas till en annan.

Jag har läst på engelska forum om "phase couplers" för att skicka ut internettet på samtliga faser. Jag har alltså min router i sovrummet inkopplad till en homeplug och vill kunna stoppa in en homeplug var som helst i huset och få ut en "okej" hastighet. Är detta med phase couplers något jag missuppfattat?

Tack igen!

Edit: I princip en sådan här http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=9SIA1JM0FS208...
När de menar phase coupler, syftar de då alltså på säkring och inte fas?

Det verkar vara något som ska fungera ja

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan ju även gå att ha en separat slinga till "uthuset" inget hindrar väl att man använder en homeplugenhet kopplad till "rätt fas" det blir bara en enhet och en kabel extra till routern och så får man konfa det som ett eget homeplugnät så det inte blir nån loop.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du har egentligen helt rätt. Däremot är den svenska termen fasskena felaktig. Fasskenan sitter i centralen för att enklare koppla ihop grupper, säkringar och faser. Typ.

Det är helt rätt att kommunikation över elnätet bäst fungerar på samma fas. När man hade låg frekvens på själva bärvågen ( 100kHz och X10 ) var det svårt att få det att fungera mellan faser. I modern utrustning använder man en bärare i MHz området och den hoppar mellan faserna i hela systemet. Detta genom de kapacitiva kopplingarna som finns mellan alla faser. Detta i sin tur beror på mängder av kablar från olika faser som ligger i långa sträckor tätt tillsammans. Samt även i centralen.

Däremot är detta en något osäker och okänd koppling. Kan funka. Kan inte funka.

Man kan då använda en fasbrygga / phase coupler. Detta är helt enkelt en DIN enhet med 3 kondensatorer som kopplar ihop faserna. På så vis hjälper man systemet att få tydling kapacitiv koppling mellan faserna.

Däremot hade jag personligen använt en trådad förbindelse eller trådlöst i detta fallet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WORKHORSE: [Graphite 380T] [2x512GB SSD + 4TB] [MSI Z97i GAMING ACK] [Intel i7 4790K] [32GB 2400Mhz RAM] [HD7870, 2st 27" Dell U2713] [Corsair CX430]. Windows 8.1
ÖVRIGA: iPad mini, iPhone 6, MBA, Mac mini, labdatorer, samt servrar/storage i egen hall.

Permalänk
Medlem

Jag tackar för alla trevliga och konstruktiva svar!

MRgaffe, menar du dra en nätverkskabel från Homeplug ut till huset? Vill helst undvika dra sladdar. Vill helst slippa dra extra kablar.

JenZa, tack så mycket.

TLovskog, du verkar verkligen ha koll på detta och tekniken bakom. Förstår även att det finns en viss variation från hus till hus men hur tror du att den här hade fungerat för mina ändamål?
http://www.kemo-electronic.de/en/House/Home/M091N-Phase-Coupl...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av rru55318:

Jag tackar för alla trevliga och konstruktiva svar!

MRgaffe, menar du dra en nätverkskabel från Homeplug ut till huset? Vill helst undvika dra sladdar. Vill helst slippa dra extra kablar.

JenZa, tack så mycket.

TLovskog, du verkar verkligen ha koll på detta och tekniken bakom. Förstår även att det finns en viss variation från hus till hus men hur tror du att den här hade fungerat för mina ändamål?
http://www.kemo-electronic.de/en/House/Home/M091N-Phase-Coupl...

Jag menar att du ansluter ett separat homeplugpar till den fas som går till uthuset och du ska bara dra en kabel mellan routern och den homeplugen som är ansluten till rätt fas i huvudhuset sedan kör du via elkabeln till uthuset.
En granne har nyligen installerat homeplug för att strömma tv och de kopplade om elen för att få det att fungera optimalt, det kanske inte går att koppla om överallt men det är också ett alternativ som inte behöver bli så komplicerat även om det kräver en elektriker för att göra jobbet.

Du kan ju även kolla på en riktig radiolänk typ Ubiquiti Picostation och Nanostation.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

MrGaffe,

Det var en smart lösning. Det blir att undersöka vilka eluttag hör till vilken fas. De där radiolänkarna verkar bra men det får bli lösningen om jag inte får någon ordning på detta. Tack för din hjälp!

Permalänk
Medlem

Jag tycker du gör det svårt för dig, skaffa en trådlös router + ev en extra antenn så är problemet löst. Blir troligtvis även billigare än de lösningar du kikat på, speciellt eftersom du sannolikt måste ha dit en elektriker som gör jobbet åt dig.

Eller hur stort avstånd är det mellan huvudbyggnaden och fritidshuset?

Permalänk
Medlem

Jag har redan en Asus N66 U med 3 stycken 16dbi antenner och det räcker tyvärr inte på långa vägar. Många väggar då routern står på fel sida om huset. Phase couplern kostar bara 150:- så kan vara värt att testa!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kan ju även gå att ha en separat slinga till "uthuset" inget hindrar väl att man använder en homeplugenhet kopplad till "rätt fas" det blir bara en enhet och en kabel extra till routern och så får man konfa det som ett eget homeplugnät så det inte blir nån loop.

Det låter bra, men jag undrar om det blir så bra i praktiken. Jag gissar att det inte bara är fasen som är problemet här, utan även längden på kabeln ut till uthuset, efter homeplug system brukar hantera att hoppa mellan faserna åtminstone hjälpligt. Om man kopplar in två homeplugs så lär man förmodligen få andra problem med att deras kommunikation blandar sig eller krockar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av giplet:

Det låter bra, men jag undrar om det blir så bra i praktiken. Jag gissar att det inte bara är fasen som är problemet här, utan även längden på kabeln ut till uthuset, efter homeplug system brukar hantera att hoppa mellan faserna åtminstone hjälpligt. Om man kopplar in två homeplugs så lär man förmodligen få andra problem med att deras kommunikation blandar sig eller krockar.

Man kan ju testa med de homepluggar man redan har om de funkar om de sitter på "optimal fas" och när det gäller näten i sig så går det att ha separata lan i de enheter jag har kollat på, man väljer själv vilka andra homeplugenher varje enhet kan kommunicera med, man kan kommunicera via routern eller direkt mellan homepluggarna typ en "hub" eller nån kombination av det.
Funkar det inte med homeplug så ska man nog köra en radiolänk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.