Vilket mekaniskt tangentbord? Med eller utan numpad?

Permalänk
Medlem

Vilket mekaniskt tangentbord? Med eller utan numpad?

Såg att komplett hade lite rea nu och blev sugen på att gå över till mekaniskt tangentbord, har testst lite olika i div affärer och hos kompisar. Har kommit gram till att min favorit är Mx Blue!

De jag har kikat på är

CM storm Quickfire XT
https://www.komplett.se/cm-storm-quickfire-xt-keyboard-blue/7...

CM storm Quickfire rapid-i
https://www.komplett.se/cm-storm-quickfire-rapid-i-keyb-blue/...

Rapid-i är ju det jag tycker är snyggast, stort plus med vit bakgrundsbelysning, men klarar man sig utan numpad? (Enda jag kan skriva siffror på)

Hur är annars XT modellen?

Tack!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Det är du och bara du som kan svara på frågan om numpad! Jag klarar mig inte utan numpad, men smaken är som baken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The Best There Is, The Best There Was And The Best There Ever Will Be!!!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Såg att komplett hade lite rea nu och blev sugen på att gå över till mekaniskt tangentbord, har testst lite olika i div affärer och hos kompisar. Har kommit gram till att min favorit är Mx Blue!

De jag har kikat på är

CM storm Quickfire XT
https://www.komplett.se/cm-storm-quickfire-xt-keyboard-blue/7...

CM storm Quickfire rapid-i
https://www.komplett.se/cm-storm-quickfire-rapid-i-keyb-blue/...

Rapid-i är ju det jag tycker är snyggast, stort plus med vit bakgrundsbelysning, men klarar man sig utan numpad? (Enda jag kan skriva siffror på)

Hur är annars XT modellen?

Tack!

Det är väl mest en vanesak om man klarar sig utan numpad eller ej.

Om man lever i Excel eller liknande och har för vana att skriva med numpad så är det väl ingen höjdare att välja ett tangentbord utan numpad men annars så skulle jag säga att man vänjer sig rätt fort.
Alternativt då möjligen om man ofta kör gammal mjukvara som faktiskt använder numpad specifikt på något sätt. Typ vissa gamla dos-spel eller något åt det hållet.

Vet inte riktigt om något mer än bakgrundsbelysningen skiljer Rapid jämfört Rapid-I men Rapid är iaf ett trevligt tangentbord.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Vet inte riktigt om något mer än bakgrundsbelysningen skiljer Rapid jämfört Rapid-I men Rapid är iaf ett trevligt tangentbord.

Var själv sugen på Rapid när de sålde ut, men slog inte till i tid. Rapid och Rapid-I ska tydligen skilja en del vilket får mig att tveka: www.sweclockers.com/forum/56-tangentbord-moss-och-ovrig-kring...

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är väl mest en vanesak om man klarar sig utan numpad eller ej.

Om man lever i Excel eller liknande och har för vana att skriva med numpad så är det väl ingen höjdare att välja ett tangentbord utan numpad men annars så skulle jag säga att man vänjer sig rätt fort.
Alternativt då möjligen om man ofta kör gammal mjukvara som faktiskt använder numpad specifikt på något sätt. Typ vissa gamla dos-spel eller något åt det hållet.

Vet inte riktigt om något mer än bakgrundsbelysningen skiljer Rapid jämfört Rapid-I men Rapid är iaf ett trevligt tangentbord.

Jag gör inget mer med siffror än att betala räkningar, men numpaden är jag så van vid att jag kan trycka utan att kolla, de andra siffrorna gör att jag får köra pekfinger-valsen, vilket inte är så kul, men man kanske lär sig dem också tillslut.

Skrivet av kronwalled:

Var själv sugen på Rapid när de sålde ut, men slog inte till i tid. Rapid och Rapid-I ska tydligen skilja en del vilket får mig att tveka: www.sweclockers.com/forum/56-tangentbord-moss-och-ovrig-kring...

Jag har inte ägt något mekaniskt tangentbord sedan innan, äger just nu ett razer lycosa så jag tror inte jag kan bli besviken

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag slog till på ett Rapid-I med blåa brytare igår. Enbart för att jag vill ha ett TK tangentbord också då det saknas i min lilla samling. Det enda jag har nu som är lite kompakt är ett Quickfire TK som är på jobbet men jag har svårt för dess numpad. Jag tror väl att det är byggt i samma fabrik som Rapid-I kanske och jag har inget direkt att invända mot kvalitén på mitt TK. Är ett av mina favoriter att skriva på faktiskt. Skönt och har ett härligt ljud.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av deeyay:

Jag slog till på ett Rapid-I med blåa brytare igår. Enbart för att jag vill ha ett TK tangentbord också då det saknas i min lilla samling. Det enda jag har nu som är lite kompakt är ett Quickfire TK som är på jobbet men jag har svårt för dess numpad. Jag tror väl att det är byggt i samma fabrik som Rapid-I kanske och jag har inget direkt att invända mot kvalitén på mitt TK. Är ett av mina favoriter att skriva på faktiskt. Skönt och har ett härligt ljud.

Ja rapid-i har ju allt jag önskar (blå brytare med vit bakgrundsbelysning för ett vettigt pris) förutom avsaknaden av numpad, men då jag inte använder numpad jätte ofta kanske jag kan komma över det. I värsta fall får jag väl byta tangentbord längre fram, tror detta skulle se snyggare ut på bordet också då det är lite kompaktare

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Nu så har jag fått mitt Rapid-I och skriver på det. En brytare var från början som så många andra jag har haft otur med när jag har köpt tangentbord med blåa brytare. Det var en tangent som inte klickade när jag först använde det. Men jag tog och blåste med en massa tryckluft in i brytaren och då började den att klicka igen. Den kanske låg lite fel eller också kanske det var lite smuts i den men vad det än var så släppte det. Så snyggt med TK tangentbord! Känns bra att skriva på det ungefär som mitt Quickfire TK.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av deeyay:

Nu så har jag fått mitt Rapid-I och skriver på det. En brytare var från början som så många andra jag har haft otur med när jag har köpt tangentbord med blåa brytare. Det var en tangent som inte klickade när jag först använde det. Men jag tog och blåste med en massa tryckluft in i brytaren och då började den att klicka igen. Den kanske låg lite fel eller också kanske det var lite smuts i den men vad det än var så släppte det. Så snyggt med TK tangentbord! Känns bra att skriva på det ungefär som mitt Quickfire TK.

Kul! jag fick mitt Rapid-I igår och det är lite ovant men jag gillar det skarpt!
Blå brytare lät dock högre hemma än vad de gjorde när jag provade dem i butik haha!

hade inga problem med mitt och det funkar som det ska tillkom även lite coola belysningar när man uppdaterade till firmware 1.2.0!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Varför inte köra med ett quickfire TK? du kan använda det med eller utan numpad? Har ett själv och det är ganska bra:)