Permalänk

Macro objektiv till Nikon

Hej!

Jag är ute efter något macro objektiv. För att fota blommor, blad, insekter, droppande vattendroppar. Vad skulle ni rekommendera? Jag har en Nikon D3100

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:AMD FX8320 4Ghz 8core||MB:Gigabyte GA-970A-DS3 ||
RAM:corsair vengeance 8gb 1600mhz||GPU:Asus Geforce GTX 760 2GB OC||
PSU:corsair RM750W||CHASSI: Nanoxia Deep Silence1 ||
HDD: en j*vla massa||SSD:120Gb||
Frakfritt inet

Permalänk
Medlem

Flera jag sett som har fotat fjärilar och insekter har varit nöjda med att kunna stå en bit ifrån motivet. Alltså, typ ett teleobjektiv med bra närgräns (så man inte skrämmer iväg fjärilsarna!). Kanske runt metern eller halvmetern.

Detta kanske är något isf: Nikon AF 200/4,0D IF
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1557230/nikon-af-200-...

//edit - själv satte jag på förstoringslinser på mitt 50mm objektiv och fick frysa flugor/myggor för att få dom att ligga still när man fotade 5-10cm ifrån

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Flera jag sett som har fotat fjärilar och insekter har varit nöjda med att kunna stå en bit ifrån motivet. Alltså, typ ett teleobjektiv med bra närgräns (så man inte skrämmer iväg fjärilsarna!). Kanske runt metern eller halvmetern.

Detta kanske är något isf: Nikon AF 200/4,0D IF
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1557230/nikon-af-200-...

//edit - själv satte jag på förstoringslinser på mitt 50mm objektiv och fick frysa flugor/myggor för att få dom att ligga still när man fotade 5-10cm ifrån

Så det man ska ha kostar en 15k? Det finns inget objektiv för en student med lite mindre cash!?

Edit hur funkade förstoringslinser? Är det dyrt?
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:AMD FX8320 4Ghz 8core||MB:Gigabyte GA-970A-DS3 ||
RAM:corsair vengeance 8gb 1600mhz||GPU:Asus Geforce GTX 760 2GB OC||
PSU:corsair RM750W||CHASSI: Nanoxia Deep Silence1 ||
HDD: en j*vla massa||SSD:120Gb||
Frakfritt inet

Permalänk
Medlem

Tamron AF SP 90/2,8 Di

Kolla in det där, grymt bra för pengarna.

Visa signatur

-AMD Ryzen 3800X EK Supremacy - Asus TUF X570 Plus - RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate - Corsair Force MP510 M.2 Nvme 960Gb - XPG Spectrix M.2 Nvme 256 Gb - 32Gb Corsair Vengance 3600Mhz - Fractal Design Ion+ 860W - NZXT H630- 2x Alphacool UT60 360 White Edition-

Permalänk
Medlem

Angående linser att skruva på så kan jag inte rekommendera dom, krävs riktigt bra förutsättningar för att få bra bilder med dom.
Och dom flesta billiga är rent skräp och förstör mer än dom gör nytta.

Visa signatur

-AMD Ryzen 3800X EK Supremacy - Asus TUF X570 Plus - RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate - Corsair Force MP510 M.2 Nvme 960Gb - XPG Spectrix M.2 Nvme 256 Gb - 32Gb Corsair Vengance 3600Mhz - Fractal Design Ion+ 860W - NZXT H630- 2x Alphacool UT60 360 White Edition-

Permalänk
Medlem

http://www.elgiganten.se/product/foto-video/objektiv/JAA638DA...

Ganska billigt och vad jag läst bra, kolla efter beg, dessa grejer tar man hand om som små bebisar!

http://www.objektivguiden.se/lens.asp?id=379
Brukar läsa här och jämföra lite olika objektiv och vilka som passar till vad

http://www.fotosidan.se/reviews/viewphotos.htm?ID=22245
och där kan du se bilder tagna med olika objektiv (i länken ovan är det nikon-40mm-f2-8)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexstheman:

Så det man ska ha kostar en 15k? Det finns inget objektiv för en student med lite mindre cash!?

Edit hur funkade förstoringslinser? Är det dyrt?
Skickades från m.sweclockers.com

Det finns objektiv som är billigare. Det ligger dock en del i att längre bränvidder är bra om man tänker fota mycket insekter. Det ger längre arbetsavstånd och insekter är av naturen lite "nervösa".
Tamron 90 som nämnts är bra, men arbetsavståndet vid närgränsen är ca 10cm (har inte exakt koll på nya versionen) och ska man fota mycket insekter kan det behövas en stor portion tålamod. Fördelen är att det är litet och lätt och smidigt och att brännvidden inte är jättelång gör det enklare att handhålla objektivet.

Sigma 150/2.8 är annars ett bra alternativ som ger en 7-8cm till i arbetsavstånd. Kan du tänka dig att köpa begagnat bör du kunna hitta dem för mycket rimliga summor. Särskilt om du letar den äldre versionen utan bildstabilisering.

Nya versionen av sigmas 105/2.8 med stabilisering är åxå bra. Gamla versionen utan är inte riktigt lika bra som Tamron90, IMO.

Versionen av Tamron 90 utan stabilisering och ultraljudsfokus säljs för 2990kr nu, vilket får ses som ett kap. Varken stabilisering eller ultraljudsfkus är särskilt viktiga egenskaper just för makrofoto. Ska man använda objektivet även till annat kan det däremot vara trevligt att ha kanske, men om det är värt 1500kr till är väl upp till var och en...

Ang. närbildslinser så funkar det bra om man har en högkvalitativ (akromatisk) dylik som inte är så stark och sätter på ett teleobjektiv. Då kan man få ganska stora förstoringar med rätt bra bildkvalitet, men en sådan kostar kanske runt 1000-lappen ev. lite mer så när man kan få Tamron 90 för under 3kkr så är det svårt att se det som ett alternativ om man inte har en pressad budget.
Man kan även montera objektiv bak och fram på kameran med rätt adapter men man bör ha ett objektiv med bländarring helst. Man kan även montera objektiv bakvända på ett annat objektiv och använda dem som en närbildslins.
Inget av dessa alternativ är särskilt smidiga att jobba med, men kan, beroende på vad du har för budget och utrustning sedan tidigare vara ett billigt sätt att testa närbildsfoto. En BR2A för att montera att objektiv bakvänt och ett begagnat 50mm objektiv (behöver inte vara nikon) kan man få får väldigt lite pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexstheman:

Så det man ska ha kostar en 15k? Det finns inget objektiv för en student med lite mindre cash!?

Edit hur funkade förstoringslinser? Är det dyrt?
Skickades från m.sweclockers.com

Det sades inget om priset först ju

Nej, förstoringslinser är nog inte heller din grej. Jag fick bra resultat men då hade jag bra grejer (fint/dyrt glas) och ljustält och massa special. Det är helt klart värt att kunna stå en bit ifrån. Du verkar få kanontips från övriga.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Inaktiv

Om du vill ha ett billigt alternativ, köp lite mellanringar och sätt objektivet bak och fram.

http://www.amazon.com/Fotodiox-Reverse-Camera-Adapter-filter/...

Permalänk
Medlem

tamron 90mm f2,8 hade nog varit det bästa alternativet. eller ännu bättre... nikons 100mm macro (eller hur lång den nu var..)

hur som helst så tror jag att med ett "riktigt" macro objektiv har du mer glädje av än en massa mellanringar bak-o-fram objektiv alternativ som sen inte ger det resultat du vill.

kolla efter begagnat är ett bra alternativ om du vill få att för en lite billigare peng. jag fick mitt nikon 60mm 2.8 macro för 2900.- helt nytt på blocket. med tanken på att det faktisk kostar runt 5000kr nytt så... 60mm är dock, enligt mig liite för kort för macro

Visa signatur

intel i7 8700k | Corsair Vengeance LPX DDR4 3000Mhz 16 GB | EVGA GTX1080Ti FTW3 | Asus ROG strix Z370-F | Be Quiet! straight power E9 700W | 2x samsung 850 evo 250GB raid + samsung 850 evo 500 GB + 3tb WD Red | Noctua NH-D15 | Fractal Design define C

Permalänk
Rekordmedlem

Mellanringar, bälg, omvänd montering av normal eller att gammalt manuellt objektiv eller kombinationer av det är bra budgetalternativ, autofunktionerna är för det mesta helt oanvändbara vid makrofoto så man förlorar inget på helmanuella optiker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har med fördel använt Tamrons 70-200 2.8 till insekter på crophus, men det ska vara den gamla modellen utan VC då den har ca 1/2m kortare närgräms. Den hittas begagnad för ca 4000, finns ny här http://www.cyberphoto.se/info.php?article=T70200N. Objektivet är användbart till mycket annat också.

Annars håller jag med om Tamron 90mm.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tamron 90/2.8 eller Sigma 105/2.8, båda ligger i ungefär samma prisklass.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Mellanringar, bälg, omvänd montering av normal eller att gammalt manuellt objektiv eller kombinationer av det är bra budgetalternativ, autofunktionerna är för det mesta helt oanvändbara vid makrofoto så man förlorar inget på helmanuella optiker.

Att ha automatisk exponering kan vara lite smidigt om man fotar ute i verkligheten där man själv inte kan kontrollera ljuset på samma sätt, men annars klarar man sig rätt bra ja. Vissa kombinationer mer eller mindre förutsätter äldre "manuella" objektiv, eller åtminstone så gamla att man inte rationaliserat bort bländarringen.
Nackdelen med dessa metoder är ju mer att de är ganska omständiga. Det är bökigt att montera på och av ringar/närbildslinser osv för att ändra förstoringsgrad eller för att kunna fokusera på oändligt.