Val av Blue ray brännare

Permalänk

Val av Blue ray brännare

Hejsan jag letar efter en Blu-ray brännare någon som kan tipsa om någon bra ?

Skall mest användas till att spela upp hyr filmer men vill åxå kunna bränna in egna filmer på skivor

Permalänk
Medlem

Tror inte så många använder bluray brännare längre, därför du inte fått många svar.
Jag har nån "gammal" och en i ena laptopen.

Tror jag vågar säga så här, så länge du köper en märkestyp, LG, Samsung, osv som har blueray spelare på andra områden (TV, PS4) så bör den fungera bra.
Du kanske mer borde kolla på skivorna du ska köpa, om de har krav på vilken spelare de vill ha.

Alla bör kunna spela upp alla blueray, men hur bra kompabiliteten är för att bränna är jag inte så insatt i. Jag har dock aldrig haft problem med den LG brännaren i ena stationära datorn, och de blueray jag köpte från tyskland. Men det var länge sedan (1-2 år) jag använde det.

Permalänk
Medlem

Pioneer och Plextor har bra enheter men dom kostar också lite mera.

Exempelvis: Pioneer BDR-S09J-X

Edit: Plextor PX-B950SA och PX-B940SA verkar vara senaste och näst senaste.. men verkar vara utgångna produkter.
Är nog inte så stor marknad för brännare av optiska skivor längre.

Plextor PX-B950SA
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=736777

Permalänk
Medlem

Se till att den inte bara klarar 25GB utan även de med högre lagringskapacitet
LG skulle jag slå ett slag för, har en äldre LG och den är riktigt bra! Bränt många CD med den och gjort backup på mina br utan några som helst problem! Snabbt går det och perfekta avbilder

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Har du använt förut och är medveten om hur kassa BD-spelarna är? Då menar jag mjukvaran och inte själva spelaren.
Det är i alla fall något som gör att man lätt ledsnar på att spela BD-skivor på datorn. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Har du använt förut och är medveten om hur kassa BD-spelarna är? Då menar jag mjukvaran och inte själva spelaren.
Det är i alla fall något som gör att man lätt ledsnar på att spela BD-skivor på datorn. :/

Det är ju något man får köpa till oftast om det inte medföljer.

Exempelvis: Corel WinDVD, CyberLink PowerDVD, ArcSoft TotalMedia Theatre

Permalänk

Hum okej har ej använt blu-ray förut. Men är denna duglig ?

http://cdon.se/hemelektronik/asus/blu-ray-burner-int-asus-bw-...

Permalänk
Permalänk

Duger säkerligen skulle jag tro. Stöder BDXL ser jag, men de skivorna var så tokdyra (sist jag kollade iallafall) så jag vet inte hur stor den marknaden är.
Jag har en ASUS äldre modell och den funkar bra.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_xxx:

Hum okej har ej använt blu-ray förut. Men är denna duglig ?

http://cdon.se/hemelektronik/asus/blu-ray-burner-int-asus-bw-...

Det där fick mig intresserad i M-Discs för lagrings. Såpass mycket att jag funderar på att införskaffa en enhet. Någon som vet var man får tag på sådana BD skivor?+pris?

Även, den skrivaren ser bra ut. Jag skulle lätt tagit den, vet däremot inte hur prisvärd den är då senast jag kollade pris på BD enheter var 2007 men den verkar även prisvärd.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Tror inte M-Disc Blu-Ray har funnits speciellt länge, om det nu inte är helt nytt.
Såg att det skulle släppas dubbelsidiga 200GB (100GB per sida) men kommer nog bli dyrt.

"Verbatim/MKM anticipates that its co-branded Verbatim and MKM/M-Disc DVDs and BD-R discs will be available in early 2015."
http://www.cdrinfo.com/Sections/News/Details.aspx?NewsId=4264...

Edit: Är nog bara Verbatim som är nya, verkar finnas att beställa.
Prisjakt.se Amazon.co.uk

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det är samma enhet, ena är bulk & andra kommer i retail förpackning, köp den som är billigast?