Permalänk

problem med mekaniskt tangentbord

Jag har skaffat ett func kb-460 och har problem. Då och då så kan det börja stänga av och på sig snabbt. bakgrundbelysningen slocknar snabbt och knappen som var intryckt senast fortsätter i ca 10 knapptryck, konstigt förklarat men om jag t.ex. skriver när det händer och knappen som senast skrevs var 'f' så ser det ut såhär: ffffffffffff. Samma sak händer när jag t.ex. spelar men jag går då åt det hållet som jag gick åt senast. Knappen registreras helt enkelt intryckt fast den inte är det. Det verkar hända när datorn har lite program igång men ibland är det slumpmässigt. Jag gick och byta tangentbordet till ett exakt lika dant men har fortfarande samma problem. jag drar slutsatsen att problemet antingen sitter i programvaran eller i mina usb-portar. Dock så beter sig inte mitt gamla tangentbord likadant så tvivlar på om det är usb:n som är trasiga.

Tack på förhand:)

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Vet inte om detta är relevant eller inte men jag vill minnas att jag hade problem med mitt Func KB-460 när jag pluggade in det i en USB 3.0 port. Det tyckte inte om det. Satte det i en äldre slöare port och det fungerade bra igen. Prova i alla fall om det sitter i en nyare port.

Annars låter det lite som problemet jag har upplevt på flera Q-pad tangentbord. Att tangenter fastnar i nedtryckt läge. I de fallen så har det varit något knas med tangentbordet men det har inte blinkat och haft sig då utan tangenter fastnade bara ibland tills jag tryckte på samma tangent igen.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Skrivet av skidrowtom:

Jag har skaffat ett func kb-460 och har problem. Då och då så kan det börja stänga av och på sig snabbt. bakgrundbelysningen slocknar snabbt och knappen som var intryckt senast fortsätter i ca 10 knapptryck, konstigt förklarat men om jag t.ex. skriver när det händer och knappen som senast skrevs var 'f' så ser det ut såhär: ffffffffffff. Samma sak händer när jag t.ex. spelar men jag går då åt det hållet som jag gick åt senast. Knappen registreras helt enkelt intryckt fast den inte är det. Det verkar hända när datorn har lite program igång men ibland är det slumpmässigt. Jag gick och byta tangentbordet till ett exakt lika dant men har fortfarande samma problem. jag drar slutsatsen att problemet antingen sitter i programvaran eller i mina usb-portar. Dock så beter sig inte mitt gamla tangentbord likadant så tvivlar på om det är usb:n som är trasiga.

Tack på förhand:)

Jag känner igen problemet med bakgrundbelysningen. Dock så var problemet att tangentbordets portar drev ett externt ljudkort samt en webcam... (dumt från min sida) Jag får aldrig problem nu när jag bara driver en sak om gången eller någonting mindre krävande.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 @ 3,9GHz | MSI 870A-G54 AM3 | Corsair 1600MHz XMS3 8GB | Gigabyte Radeon HD6950 2GB | Crucial M500 240GB | FSP Aurum 700w

Permalänk
Medlem

Hade liknade problem på mitt Ducky Shine 3 med röda brytare, om man tryckte ner en tangent, t.ex "B" eller någon annan tangent t.ex "C", så blev det så: BBBBBBBBBBB eller CCCCCCCC.

Detta fixade jag genom att ändra "USB Repeat Acceleration" till "FN + F1", Repeat Delay 1x (Default) + "FN + F5", Auto Repeat 1x (Default).

Nu är dessa inställningar för mitt Ducky Shine 3 t-bord, jag vet inte hur det funkar på ditt t-bord, med tangenterna alltså, vilka som du ska använda för att göra detta, du får kolla i din manual.

Edit: Behöver inte vara detta problem du har. Kör själv på en USB 2.0 port.

Tillägg i text.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Kika lite på vilka usb portar som du använder. Jag använder en specifik usb 1.1 port för mitt och tycks ha fått byta till en usb 2.0 för min mionix mus vför att den inte ska koppla ur sig utav hibernation. Testa runt lite och prova gärna med en powered usb port med mer än 0.5 ampere som max. Det ska fungera med vanligt men testa allt du kan

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server