Program files ligger på SSD:n ?

Permalänk

Program files ligger på SSD:n ?

Hej!

Jag har aldrig haft en ssd i en dator förut så jag vet inte om det här är korrekt. Program files och program x86 mapparna ligger på ssd:n, är det ok?
Min HDD är på 2 TB och den är helt tom på mappar och sådant. Skall man lagra program och sånt på ssd:n ? vad är bäst prestandamässigt ?

Permalänk
Hedersmedlem

Installera merparten av alla program på din hårddisk. När du kör ett installationsprogram och den frågar dig var du ska installera så byter du helt enkelt ut C: till bokstaven som din hårddisk har, tex E:\Program... För Steam, Origin osv så kan man gå in och ställa in var den ska spara filer den laddar ner samt installera spelen. Även här byter du helt enkelt ut C: till E: eller vad nu din disk heter.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Installera merparten av alla program på din hårddisk. När du kör ett installationsprogram och den frågar dig var du ska installera så byter du helt enkelt ut C: till bokstaven som din hårddisk har, tex E:\Program... För Steam, Origin osv så kan man gå in och ställa in var den ska spara filer den laddar ner samt installera spelen. Även här byter du helt enkelt ut C: till E: eller vad nu din disk heter.

Tack, en heter storage (D) och en windows (C)
det är alltså i C som program files mapparna ligger.
ska installera Norton virusprogram och undrade om den ska vara på ssd:n eller HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av totizedger:

Tack, en heter storage (D) och en windows (C)
det är alltså i C som program files mapparna ligger.
ska installera Norton virusprogram och undrade om den ska vara på ssd:n eller HDD

Jag tänker säga tvärt om mot giplet. Lägg allt på din SSD såvida det inte är ett enormt spel som du inte kräver att det ska starta snabbt. Varför ha en SSD om du inte tänker använda den?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Vad du ska lagra på SSD:n beror ju på hur stor den är.

Permalänk
Hedersmedlem

Det här beror väl lite på, men utan att veta de exakta omständigheterna så kan jag ge det generella rådet att installera alla program på C: om det är där du har SSDn.

Har du stora installtioner som spel som ibland tar ohyggligt mycket utrymme så kan det givetvis vara läge att lägga dessa installationer på annan disk om SSDn inte har plats för detta.
I de fallen så kan man exempelvis skapa en mapp på D: (eller va din hårddisk nu må ha för enhet) och döpa den till "Spel" och lägga alla installationer där.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Tack så mycket för hjälpen

Permalänk
Medlem

Bilder ,dokument ,videos, musik och sådant bör också läggas på din HDD inte på din SSD. Dumt att slösa utrymmet på din SSD med sådant material

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Avstängd

Använd din SSD, självklart så ska ditt OS installeras där och så mycket möjligt av program och spel, beroende på storlek på SSD'n. Använd din mekaniska disk till lagring av t.e.x film, musik o.s.v. och programinstallationer som du inte använder så ofta.
Norton bör du inte installera alls enligt mig. Kör du windows? För mig räcker det gott med windows inbyggda antivirus och firewall. Annars finns det många andra bättre gratis alternativ än nortons bloatware, visserligen många år sedan jag provade norton, men aldrig igen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av totizedger:

ska installera Norton virusprogram och undrade om den ska vara på ssd:n eller HDD

Skrivet av retro123:

Norton bör du inte installera alls enligt mig. Kör du windows? För mig räcker det gott med windows inbyggda antivirus och firewall. Annars finns det många andra bättre gratis alternativ än nortons bloatware, visserligen många år sedan jag provade norton, men aldrig igen..

*uuuurhhh*
Fick rysningar i hela kroppen.
Norton virus rör jag inte med en 100 meters påle... Virus och malware påverkar datorn mindre negativt än det antivirusskyddet gör. Är som att jobba i sirap när det är installerat.
Den enda anledningen till att de säljer är för att det kommer förinstallerat och folk inte vet annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

*uuuurhhh*
Fick rysningar i hela kroppen.
Norton virus rör jag inte med en 100 meters påle... Virus och malware påverkar datorn mindre negativt än det antivirusskyddet gör. Är som att jobba i sirap när det är installerat.
Den enda anledningen till att de säljer är för att det kommer förinstallerat och folk inte vet annat.

Skrivet av retro123:

Använd din SSD, självklart så ska ditt OS installeras där och så mycket möjligt av program och spel, beroende på storlek på SSD'n. Använd din mekaniska disk till lagring av t.e.x film, musik o.s.v. och programinstallationer som du inte använder så ofta.
Norton bör du inte installera alls enligt mig. Kör du windows? För mig räcker det gott med windows inbyggda antivirus och firewall. Annars finns det många andra bättre gratis alternativ än nortons bloatware, visserligen många år sedan jag provade norton, men aldrig igen..

Ser att Paddanx inte använt Norton på ngåra år, men hur är det med dig retro? Hittar inte det testat jag såg från 2012, men norton är det program som drar minst på datorn numera medans det hittar alla kända, däremot så får den några False-positives tyvärr, därför jag själv kör med Kaspersky.
Detta är för antivirusskydd 2014:
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.488792/stort-test-av-sakerhe...
Ps. var denna från 2012 jag tänkte på http://pcforalla.idg.se/polopoly_fs/1.429256.1327675740!imageManager%2F296103009.jpg
Här är ett till test som visar att Norton faktiskt är bra numera:
http://www.pcadvisor.co.uk/test-centre/security/3263332/best-...
Som ni ser så tar Kaspersky dem igen dock. Rekommenderar alltid Kaspersky och har aldrig fått klagomål från kunder
Sök själv så hittar ni tonvis med tester som visar samma sak.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Ser att Paddanx inte använt Norton på ngåra år, men hur är det med dig retro? Hittar inte det testat jag såg från 2012, men norton är det program som drar minst på datorn numera medans det hittar alla kända, däremot så får den några False-positives tyvärr, därför jag själv kör med Kaspersky.
Detta är för antivirusskydd 2014:
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.488792/stort-test-av-sakerhe...
Ps. var denna från 2012 jag tänkte på http://pcforalla.idg.se/polopoly_fs/1.429256.1327675740!imageManager%2F296103009.jpg
Här är ett till test som visar att Norton faktiskt är bra numera:
http://www.pcadvisor.co.uk/test-centre/security/3263332/best-...
Som ni ser så tar Kaspersky dem igen dock. Rekommenderar alltid Kaspersky och har aldrig fått klagomål från kunder
Sök själv så hittar ni tonvis med tester som visar samma sak.

Tyvärr så gjordes många av de testerna förr också, baserat på hur mycket som hittas, istället för hur lite det påverkar dator, användare och bra den är på att hitta RÄTT sak.
Norton har jag sett vinna många konstiga tester under åren, men du har helt rätt, det var några år sedan jag körde det. Om det har blivit bättre så är det nog bara positiv, då många fortfarande köper det eftersom det ju kom färdigt (och krävde iaf förr en tekniker för att ta bort).

Roliga är, nr 14 på den listan... gratis, och är det jag brukar sätta på alla extra burkar.
Jag köpte betalversionen av det, 3 datorer, 3 år, för typ 1000kr när de hade rabatt.
Finns inte ett enda antivirus i världen som är på den nivån, och ändå kostar så lite.

För mig är prio ett antivirus som skriker NÄR det är dags. Inga falsk varningar, inga 20 frågor vid uppstart, inga 50% CPU för att bakgrundsskanna.
Ett bra antivirus är som en bra dörrvakt, han stör dig inte för varje liten sak och den enda gången du behöver prata med honom är när han haffat någon som försökt smita in, och vill veta vad du vill göra åt saken. Han ska göra jobbet utan att störa helt enkelt.
Om Norton gör så nu, är det ju bra.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde som så att jag skapade symlänkar (juction points) på min SSD så att C:\Program Files... egentligen låg på D:\.
Funkade finfint.

Men på senare tid ahar jag tänkt om. Varför skaffa en SSD med tanken om ett snabbt system om man sedan lägger allt som skall laddas på en vanlig mekanisk disk?

Så har du inte en väldigt liten SSD så hade jag haft kvar mina program på den. Större saker som du kanske vill lägga på en annan disk kan du lägga där under installation. Jag har tex mitt steambibliotek på en stor mekanisk disk.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Sjävklart ska program vara på SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tyvärr så gjordes många av de testerna förr också, baserat på hur mycket som hittas, istället för hur lite det påverkar dator, användare och bra den är på att hitta RÄTT sak.
Norton har jag sett vinna många konstiga tester under åren, men du har helt rätt, det var några år sedan jag körde det. Om det har blivit bättre så är det nog bara positiv, då många fortfarande köper det eftersom det ju kom färdigt (och krävde iaf förr en tekniker för att ta bort).

Roliga är, nr 14 på den listan... gratis, och är det jag brukar sätta på alla extra burkar.
Jag köpte betalversionen av det, 3 datorer, 3 år, för typ 1000kr när de hade rabatt.
Finns inte ett enda antivirus i världen som är på den nivån, och ändå kostar så lite.

För mig är prio ett antivirus som skriker NÄR det är dags. Inga falsk varningar, inga 20 frågor vid uppstart, inga 50% CPU för att bakgrundsskanna.
Ett bra antivirus är som en bra dörrvakt, han stör dig inte för varje liten sak och den enda gången du behöver prata med honom är när han haffat någon som försökt smita in, och vill veta vad du vill göra åt saken. Han ska göra jobbet utan att störa helt enkelt.
Om Norton gör så nu, är det ju bra.

Jo imponerande score på avira onekligen Såg dock på qihoo som de också gav 4 stjärnor att den var rätt tung på datorn. Antar att de väger in priset i sitt betyg, vilket jag personligen tycker är lite trist. Man vet dels inte hur mycket de väger in priset, och om det ska spela någon roll tycker jag borde vara upp till användaren.
1 datorer och 3 licenser går för 500-750kr på samtliga anti-virus program idag
Det du beskriver som prio för dig vid antivirus beskriver exakt Kaspersky, både efter egen erfarenhet och efter diverse recensioner.
Avira verkar ju nice det med, men om du ska testa ett betalprogram igen kan jag varmt rekommendera Kaspersky!

Jo norton för en 6-9 år sen var ju katastrof! Men tror det var runt 2010 där de gick ut med att de skulle försöka bli bättre, sen dess har de varit helt okej faktiskt, de drar som sagt överlägset minst på datorn men har en del problem med False-positives. Men det är ändå ett av de antivirus skydd jag skulle kunna tänka mig i dag (Om inte Kaspersky hade varit så bra).

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Jag gjorde som så att jag skapade symlänkar (juction points) på min SSD så att C:\Program Files... egentligen låg på D:\.
Funkade finfint.

Men på senare tid ahar jag tänkt om. Varför skaffa en SSD med tanken om ett snabbt system om man sedan lägger allt som skall laddas på en vanlig mekanisk disk?

Så har du inte en väldigt liten SSD så hade jag haft kvar mina program på den. Större saker som du kanske vill lägga på en annan disk kan du lägga där under installation. Jag har tex mitt steambibliotek på en stor mekanisk disk.

Man kan ju göra detta med tex nerladdnings-mappar, Video och Musik bibliotek (dessa kan dock flyttas bättre via Windows). Typ sånt som inte man måste ladda in supernsabbt, och kan bli rätt stora.
Men åter så beror det så klart på storleken. Har du 1TB SSD så har du nog plats för några GB musik också

Sushifrukt: Jag ska tänka på det vid nästa betalperiod. Tror det blir 2016 dock...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sushifrukt:

Ser att Paddanx inte använt Norton på ngåra år, men hur är det med dig retro?

Samma här, kanske åtta till tio år sedan eller så..ska dock säga att jag aldrig valt att "använda norton" men däremot kämpat många timmar för att bli av med det på diverse datorer..
Möjligt att de bättrat sig, låter otroligt dock? Men helt ärligt kan jag inte uttala mig om det då jag inte skulle ta i norton med tång ens, ryggar tillbaks bara jag läser namnet.. På den tiden var norton förinstallerat i princip alla datorer som såldes, gick ej att avinstallera på ett normalt sätt, drog resurser som bara den. Kan inte minnas hur många jag hjälpt bli av med norton... På den tiden var hemdatorer som folk kunde köpa subventionerat genom sina arbetsplatser väldigt populärt, alla hade i princip norton installerat..
Helt enkelt var Norton det värsta viruset jag stött på någonsin personligen. Det hade växt till ett monster och det norton skulle skydda emot, nämligen virus var det precis vad det var själv. Minns att man fick ta hjälp av andra antivirusprogram för att helt bli av med skiten när det var som värst. Jag överdriver inte.
Även om de har bättrat sig så har jag så dåliga erfarenheter att det aldrig kommer i närheten av mig någonsin igen.