Lite frågor ang. Installation av en SSD.

Permalänk
Medlem

Lite frågor ang. Installation av en SSD.

Tänkte slå till på en "Intel 530 120GB SSD" och undrar därför om paketet innehåller allt jag behöver ifråga om SATA kabel och hårddiskkabinett? Jag har ett gammalt Asus P5Q-E moderkort också så det kanske behövs någon extra för att jag skall kunna koppla den till SATA porten.

Tack på förhand
Isak

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Tänkte slå till på en "Intel 530 120GB SSD" och undrar därför om paketet innehåller allt jag behöver ifråga om SATA kabel och hårddiskkabinett? Jag har ett gammalt Asus P5Q-E moderkort också så det kanske behövs någon extra för att jag skall kunna koppla den till SATA porten.

Tack på förhand
Isak

Beror på vilket paket du köper. Länka så får vi se

Permalänk
Medlem

Brukar sällan ingå 3,5"-2,5" hållare och Sata kabel med SSD, speciellt i budget klassen.

Dock kan båda köpas på de flesta datorbutiker eller typ kjell & co.

Om du har en frisk SATA kabel över så bör de fungera bra dock, och SSD måste inte fästas så hårt om du inte flyttar datorn. Du kan ofta sätta dem med ena sidan i ev floppy disk plats, med skruvar som används till DVD/CD och floppy (låg gänga). De väger typ inget, så 2 skruvar i ena sidan räcker mer än väl.

Permalänk
99:e percentilen

SATA-kabel följer inte med om man inte köper just "ett paket där allt ingår", vilket jag generellt tycker är extremt ovärt, då SATA-kablar finns i enormt överflöd. Jag brukar ge en SATA-kabel till kompisar som köper SSD om de inte har kvar sina (som alltid följer med moderkortet).

Angående montering så kan SSD:n ligga löst, tejpas fast eller vad som helst. Den behöver inte sitta stabilt och rakt som en hårddisk.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Beror på vilket paket du köper. Länka så får vi se

Den här tänkte jag: http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/harddisk/ssd-/in...

Kommer jag överhuvudtaget få någon lyft i t.ex. uppstartshastighet. Jag menar SSDn "fulla potential"måste ju hållas tillbaka en del av att mitt moderkort endast stödjer SATA2?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Den här tänkte jag: http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/harddisk/ssd-/in...

Kommer jag överhuvudtaget få någon lyft i t.ex. uppstartshastighet. Jag menar SSDn "fulla potential"måste ju hållas tillbaka en del av att mitt moderkort endast stödjer SATA2?

Du kommer märka en GIGANTISK skillnad oavsett SATA version. Jag har uppgraderat gamla HP 6910p laptops med SATA 1 och de blir helt galet snabba jämfört med en mekanisk disk.

Du behöver ingen caddy, räcker att du skruvar fast den på ena sidan med två skruvar. Det kommer hålla den på plats utan problem.

Edit: Riktigt prisvärd disk! Köper en jag med

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Izak80:

Den här tänkte jag: http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/harddisk/ssd-/in...

Kommer jag överhuvudtaget få någon lyft i t.ex. uppstartshastighet. Jag menar SSDn "fulla potential"måste ju hållas tillbaka en del av att mitt moderkort endast stödjer SATA2?

Siffrorna du ser i specifikationerna kommer mest att märkas vid förflyttningar av stora filer och benchmarks.
Om du sitter på en mekanisk hårddisk nu så kommer du att få ett stort lyft oavsett, det är främst accesstiden som skiljer SSDn från en HDD.

Jag satt i en MX100 (SATA3 6Gb/s disk) i fars Core2Duo dator förra månaden, datorn känns hur rapp som helst, inga konstigheter alls.
Att SATA2 gränssnittets begränsar sekvensläs/skriv lär du inte märka i vid vardagsanvändning.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Något mer jag behöver tänka på vid installationen förutom att 1. koppla ur min gamla hårddisk 2. ställa in "AHCI mode" innan jag monterar SSDn?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Izak80:

Något mer jag behöver tänka på vid installationen förutom att 1. koppla ur min gamla hårddisk 2. ställa in "AHCI mode" innan jag monterar SSDn?

Stänga av Windows inbygga defragmenterare för SSDn. Se till att sätta i SSDn i Intels SATAkontroller i mobot, inte Marvel, om du har en sådan.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Stänga av Windows inbygga defragmenterare för SSDn. Se till att sätta i SSDn i Intels SATAkontroller i mobot, inte Marvel, om du har en sådan.

Aha, ok tack för infon. Bara och bocka ur "kör efter schema" inställningen i Diskdefragmenterar programmet eller?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Izak80:

Aha, ok. Hur gör jag det förresten, bara bocka ur "kör efter schema" inställningen i Diskdefragmenterar programmet eller?

Exakt.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Jag har en del SATA kablar liggande som följde med när jag köpte moderkortet, funkar dom trots att det är SATA2 kablar?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Jag har en del SATA kablar liggande som följde med när jag köpte moderkortet, funkar dom trots att det är SATA2 kablar?

Ja, De funkar utmärkt

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Ja, De funkar utmärkt

Tack för all info, min dator är så vansinnigt seg att jag måste göra något.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Skrivet av Izak80:

Något mer jag behöver tänka på vid installationen förutom att 1. koppla ur min gamla hårddisk 2. ställa in "AHCI mode" innan jag monterar SSDn?

Du skall ladda ned Intel Toolbox (se Intels hemsida), vilket är ett program som sköter TRIM o likn för Intels SSD:er. Kör Intel Toolbox en gång i veckan för att hålla den pigg. En SSD får INTE defragmenteras.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Jag har en del SATA kablar liggande som följde med när jag köpte moderkortet, funkar dom trots att det är SATA2 kablar?

Se bara till att de inte oxiderat. Om de ligger länge och är billigare kvalitet (utan guldplättering) så kan oxid bildats, som kan ge lite problem. Ofta räcker det med att ta in och ut kablarna några gånger så slipas oxiden bort dock.

Det finns (har jag fått lära mig) inga Sata 1/2/3 kablar... Bara Sata kablar av olika kvalitet. De flesta klarar även sata3 utan problem, så länge de är i bra skick.

Din SSD kommer ändå köra i Sata2 pga moderkoret, så det ska nog gå hur bra som helst.
Och när du väl kört SSD, så vill du ALDRIG ha en HDD som systemdisk igen

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Surgubben:

Du skall ladda ned Intel Toolbox (se Intels hemsida), vilket är ett program som sköter TRIM o likn för Intels SSD:er. Kör Intel Toolbox en gång i veckan för att hålla den pigg. En SSD får INTE defragmenteras.

Det här sköts väl automatiskt i IRST/Trim drivaren? Sen att det går att göra manuellt är väl kanske ett plus också.
Jag rörde inte Intel Toolbox på min 320 på 2-3 år, den presterar fortfarande över specifikationerna.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Skrivet av Jonssown:

Det här sköts väl automatiskt i IRST/Trim drivaren? Sen att det går att göra manuellt är väl kanske ett plus också.
Jag rörde inte Intel Toolbox på min 320 på 2-3 år, den presterar fortfarande över specifikationerna.

Här är alla funktioner på Toolbox. Jag har bara bra att säga om programvaran. Den går att ställa in på automatisk körning (man behöver inte köra den manuellt). Använt på fyra datorer (laptop och stationär) under ca 3 års tid nu.

The Intel® Solid-State Drive Toolbox (Intel® SSD Toolbox) is drive management software that allows you to:

* View current drive information for Intel® Solid-State Drives (Intel® SSDs), including:
- Model number, capacity, and firmware version
- Drive health
- Estimated drive life remaining
- SMART attributes (also available for hard disk drives and non-Intel SSDs)
- Identify Device information (also available for hard disk drives and non-Intel SSDs)
* Optimize the performance of an Intel SSD using Trim functionality
* Optimize the performance of an Intel SSD in RAID 0 using Trim functionality Intel® Rapid Storage Technology (Intel® RST) 11.0 or greater.
NOTE: Trim on RAID 0 is not supported on Windows 8* or Windows Server 2012
* Obtain proactive notifications of new Intel SSD Toolbox software versions for Windows 7 and Windows 8 systems
* Update the firmware on a supported Intel SSD
* Run quick and full diagnostic scans to test the read and write functionality of an Intel SSD
* Check and tune your system settings for optimal Intel SSD performance, power efficiency, and endurance
* View your system information and hardware configuration, such as central processing unit (CPU),
chipset, controller name, and driver versions
* Run Secure Erase on a secondary Intel SSD

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surgubben:

Du skall ladda ned Intel Toolbox (se Intels hemsida), vilket är ett program som sköter TRIM o likn för Intels SSD:er. Kör Intel Toolbox en gång i veckan för att hålla den pigg. En SSD får INTE defragmenteras.

Japp, kommer ladda ner det programmet direkt :). En liten fråga till, istället för att flytta över de musikfiler och installationsprogram som jag vill ha till ett USB minne och sedan föra över dem till den nya ssdn, kan jag inte helt sonika bara koppla ur min mekaniska hdd, koppla in ssdn och sedan installerat Windows 7 på den och efter detta koppla in min mekaniska hdd igen och flytta över dem på detta sättet innan jag formatterar min gamla disk? Eller det kanske uppstår problerm när samma Windows licens ligger på två olika lagringsmedier?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Skrivet av Izak80:

Japp, kommer ladda ner det programmet direkt :). En liten fråga till, istället för att flytta över de musikfiler och installationsprogram som jag vill ha till ett USB minne och sedan föra över dem till den nya ssdn, kan jag inte helt sonika bara koppla ur min mekaniska hdd, koppla in ssdn och sedan installerat Windows 7 på den och efter detta koppla in min mekaniska hdd igen och flytta över dem på detta sättet innan jag formatterar min gamla disk? Eller det kanske uppstår problerm när samma Windows licens ligger på två olika lagringsmedier?

Det går att göra som du säger, men i efterhand skulle jag nog formatera om HDDn, annars tar ju Windows installationen upp onödigt mycket plats.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surgubben:

Det går att göra som du säger, men i efterhand skulle jag nog formatera om HDDn, annars tar ju Windows installationen upp onödigt mycket plats.

En sista fråga, är det något mer jag skall ställa in i Windows efter att jag installerat operativsystemet på den nya ssdn för att få den att fungera så bra som möjligt eller räcker det med att ändra till AHCI i Bios?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Japp, kommer ladda ner det programmet direkt :). En liten fråga till, istället för att flytta över de musikfiler och installationsprogram som jag vill ha till ett USB minne och sedan föra över dem till den nya ssdn, kan jag inte helt sonika bara koppla ur min mekaniska hdd, koppla in ssdn och sedan installerat Windows 7 på den och efter detta koppla in min mekaniska hdd igen och flytta över dem på detta sättet innan jag formatterar min gamla disk? Eller det kanske uppstår problerm när samma Windows licens ligger på två olika lagringsmedier?

Går utmärkt att göra.
Se till att den bootar på din SSD dock, och inte på den gamla HDDn. (eftersom båda innehåller OS)

Skrivet av Surgubben:

Det går att göra som du säger, men i efterhand skulle jag nog formatera om HDDn, annars tar ju Windows installationen upp onödigt mycket plats.

Han tänkte göra det efter han flyttat allt, om jag förstår det rätt.
Så det ska nog gå bra. Annars håller jag helt med dig att man bör rensa den gamla totalt, dock inte bara formatera om, utan även ta bort alla gamla partitioner (då den lär ha gamla boot/recovery).

Low Level Format tool är ett gratis verktyg som tömmer allt snabbt (och finns att köra utan install, välj zip filen från sidan bara), räcker med "quick mode" i det programmet så försvinner alla partitioner. Se bara till att välja rätt disk
Sen i diskhanteraren kan han bara skapa en ny partition som täcker hela disken, och formatera den där.

Skrivet av Izak80:

En sista fråga, är det något mer jag skall ställa in i Windows efter att jag installerat operativsystemet på den nya ssdn för att få den att fungera så bra som möjligt eller räcker det med att ändra till AHCI i Bios?

Det går ev att göra mer förbättringar och små funktioner, men dessa kan göras efter installationen.
Se bara till att du endast har SSDn (och inga andra HDD) inkopplat när du väl installerar, och att den står i AHCI läge. Sen kan du koppla in ev extra diskar efter installationen är klar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

En sista fråga, är det något mer jag skall ställa in i Windows efter att jag installerat operativsystemet på den nya ssdn för att få den att fungera så bra som möjligt eller räcker det med att ändra till AHCI i Bios?

Koppla ur alla andra diskar när du installerar Windows så den inte får för sig att sätta bootfilerna på en annan disk.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surgubben:

En SSD får INTE defragmenteras.

får och får, det är meningslöst eftersom filfragmentarna inte ligger huller om buller på olika skivor.
Onödiga skrivningar som kan korta av livslängden lite är väl det värsta som kan hända, men utöver det händer inte mycket.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Det måste vara här man ställer in AHCI va?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Det måste vara här man ställer in AHCI va?

http://s10.postimg.org/t6f58hxet/AHCi_Mode.jpg

Yep.

Notera att om du ändrar det rakt av, så kommer gamla Windows installationer, gjorda på IDE/RAID inte att starta, utan bara ge blåskärm. Finns sätt runt det men...

När du plockat ut allt, bara har SSDn i, redo att installera, då gör du den ändringen, startar om för att spara BIOS, sen börjar du installationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Yep.

Notera att om du ändrar det rakt av, så kommer gamla Windows installationer, gjorda på IDE/RAID inte att starta, utan bara ge blåskärm. Finns sätt runt det men...

När du plockat ut allt, bara har SSDn i, redo att installera, då gör du den ändringen, startar om för att spara BIOS, sen börjar du installationen.

Ok då gör jag så istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått ssdn (Intel 530 120GB) att funka som den skall och därför laddat ned HDTune för att kolla hastigheten på den. Det här var resultatet jag fick när jag körde ett "Read" test nyss: Minimum; 179,9 MB/s, Maximum; 222,1 MB/s, Average; 214,2 MB/s. Skall det anses vara vad jag kan förvänta mig av en ssd kopplad till en SATA2 port eller ligger jag under vad jag borde få?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Izak80:

Nu har jag fått ssdn (Intel 530 120GB) att funka som den skall och därför laddat ned HDTune för att kolla hastigheten på den. Det här var resultatet jag fick när jag körde ett "Read" test nyss: Minimum; 179,9 MB/s, Maximum; 222,1 MB/s, Average; 214,2 MB/s. Skall det anses vara vad jag kan förvänta mig av en ssd kopplad till en SATA2 port eller ligger jag under vad jag borde få?

Det stämmer väl ganska bra med tanke på att din controller inte har stöd för snabbare:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Nu har jag kopplat in, partionerat och formatterat min gamla mekaniska hdd. Någon som har en aning varför den listas som "Disk 0" i Diskahanteraren och SSD (där operativsystemet numera ligger) listas som "DISK 1". Borde det inte rimligtvis vara tvärtom?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |