Är tempen för hög på min i7-2700k? hyper 212 kylare

Permalänk
Medlem

Är tempen för hög på min i7-2700k? hyper 212 kylare

Hejsan alla glada!

Igår uppgraderade jag mig ifrån i5 760 till i7-2700k, och satan i gatan vad nöjder man kan vara
Något som dock inte nöjer mig är temperaturen! Jag kör med en hyper 212 evo kylare, och har inte klockat prollen.
Till och börja med vill jag skälla på asrock för att ha så värdelösa funktioner i sitt bios (<3Asus<3) men nu tror jag att jag har fått det rätt okej.
Idle = 30-33 grader 10minuter i prime95 = 65-70 grader.
Och det i sig är ju absolut inte för högt, men det stör mig ändå att det borde vara lägre?
Har för mig (notera har för mig) att min i5 760 låg på runt 22-25 i idle, och 45-50 i load? Även den oklockad.

På min i5 760 så använde jag spread tekniken med kylpastan, funkade primus.
Igår när jag la på pastan så använde jag mig också av spreadtekniken, men då jag hade 40-45 i idle och 75+ i prime95 så kollade jag upp lite olika kylpasta tekniker, och spread var ju tydligen kass. så har gjort om nu med ''dott'' tekniken och det är tempsen jag skrev nästan överst i inlägget. Jag fifflade dock lite när jag hade tryckt ner kylarn mot processorn, och liksom ''tiltade'' den lite (tror jag) och därmed kanske luft kom in under?

Eller vad tycker ni grabbar?! Är det sånna här temps man borde ha med en i7-2700k? oklockad? Med en hyper 212 evo ?

Tack på förhand!

Permalänk

Sandy bridge cpuerna blir ju ganska varma generelt men det där tycker jag låter lite högt

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Medlem

Jag har full förståelse att du med din förra CPU upplever att du nu bytt ned dig angående temperaturer. Det är aldrig roligt när ens förväntningar inte stämmer överens med verkligheten

Men jag måste nog påstå att det är okej temps, varken för låga eller höga. Med andra ord helt normala temps. Jag ska dock inte stänga ute olika teorier för dig som kanske kan göra att dina temps skulle kunna vara lägre.

Faktorer som spelar in på en processors temperatur kan vara t.ex.

*Rumstemperatur
*Temperatur på övriga komponenter i chassit
*Om CPU-kylaren är monterad på ett "korrekt" sätt
*Hur mycket damm som finns i chassit

Om du är missnöjd med din temps så är det enda jag kan rekommendera att montera om kylaren om du inte redan gjort det

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Dem där temperaturerna är inte särskilt konstiga. Då inga data specificerats blir ju infon ganska värdelös då rumstemperaturer skiljer sig +/- 5 grader och kylning på chassit påverkar rejält. En CPU på 65c i load i 10 min är helt normalt. Min 2600k går upp till 70c, dock cirka 24c+ rumstemperatur och ljuddämpat chassi bidrar ju en hel del. 65c är ingen fara men jag rekommenderar att du inte har den i load konstant hela dagarna, då finns risk för extra slitage. Men då CPUer i dagens läge ej ofta är flaskhalsen ligger de oftast i snitt under 60-70% trots kraftfulla spel då användandet är dynamiskt och inte konstant som i benchmarkprogram. Temperaturen minskar då markant. Således blir detta värde på 65c helt normalt och riskfritt. Min 2600k som ofta ligger på 65-70c lever fortfarande och har gjort det bra länge nu och kommer klara sig i minst ett år till eller så.

Visa signatur

Gaming: CPU: 2600k@4.4GHz GPU: ASUS GTX780 RAM: 16GB HDD: SSD+Lagring Chassi: Fractal Define R4
Kamera: Nikon D600 Wide: 14-24/2.8 Normal: 24-70/2.8 Tele: 70-200/2.8
Övrigt: League of Legends > Cosplayer > Fotograf > IT-Tekniker > pryl***

Permalänk
Medlem

Körde en 10-15 min sväng i prime95 (blend) nyss, samma kylare, cpu på stock, för närvarande öppen låda samt lite lägre än standard rumstemp. 61C 70C 68C 64C var max temps som registrerades på varje kärna. Inget jag oroar mig för, 70-80C är väl inte helt ovanligt för överclockning av SB.

Permalänk
Medlem

Hat haft min 2700K i några år nu med flera olika kylconfigs och olika klocks. Inga konstiga temps där inte Allt beror som sagt på rumstemp, kylare och luftflöde i burken.

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem

Okej, tackar grabbar! Bra och snabba svar som vanligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde318:

Hejsan alla glada!

Igår uppgraderade jag mig ifrån i5 760 till i7-2700k, och satan i gatan vad nöjder man kan vara
Något som dock inte nöjer mig är temperaturen! Jag kör med en hyper 212 evo kylare, och har inte klockat prollen.
Till och börja med vill jag skälla på asrock för att ha så värdelösa funktioner i sitt bios (<3Asus<3) men nu tror jag att jag har fått det rätt okej.
Idle = 30-33 grader 10minuter i prime95 = 61-64 grader.
Och det i sig är ju absolut inte för högt, men det stör mig ändå att det borde vara lägre?
Har för mig (notera har för mig) att min i5 760 låg på runt 22-25 i idle, och 45-50 i load? Även den oklockad.

På min i5 760 så använde jag spread tekniken med kylpastan, funkade primus.
Igår när jag la på pastan så använde jag mig också av spreadtekniken, men då jag hade 40-45 i idle och 75+ i prime95 så kollade jag upp lite olika kylpasta tekniker, och spread var ju tydligen kass. så har gjort om nu med ''dott'' tekniken och det är tempsen jag skrev nästan överst i inlägget. Jag fifflade dock lite när jag hade tryckt ner kylarn mot processorn, och liksom ''tiltade'' den lite (tror jag) och därmed kanske luft kom in under?

Eller vad tycker ni grabbar?! Är det sånna här temps man borde ha med en i7-2700k? oklockad? Med en hyper 212 evo ?

Tack på förhand!

Inte så ovanlig värme tycker jag, men detta är ett bra tips att montera kylare med direkt heatpipe.
http://www.overclock.net/t/1152242/applying-tim-to-direct-hea...

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Inaktiv

72.6 grader är max enligt intel. Samma för 2600 CPUn.

http://ark.intel.com/m/sv/products/61275/Intel-Core-i7-2700K-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

72.6 grader är max enligt intel. Samma för 2600 CPUn.

http://ark.intel.com/m/sv/products/61275/Intel-Core-i7-2700K-...

TCASE
Höljets temperatur är högsta tillåtna temperatur vid processorns IHS (Integrated Heat Spreader).

Så det är inte på kärnorna, utan max på kärnorna är runt 100 grader.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Hmm, hade tydligen fel Köpte grejerna begagnat, och var klumpig och kollade inte upp vad för hastighet den låg på... Visade sig ligga på 4.3ghz. NU så är den oklockad! Och ligger på mer behagliga 52-55 grader i load! Trevligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

TCASE
Höljets temperatur är högsta tillåtna temperatur vid processorns IHS (Integrated Heat Spreader).

Så det är inte på kärnorna, utan max på kärnorna är runt 100 grader.

Stämmer, men som grädde på moset så är 72c inte en max temp, utan en temp som i genomsnitt inte bör överskridas konturnerligt.

För övrigt för att vara en oklockad 2700 så är 70c på kärnorna en smula högt, men som tagits upp redan så finns det flera faktorer, chassi, fläktar, rumstemp, moderkort som ger onödigt hög vcore, osv

TS, testa tryck ner kylaren under drift med prime95.... kylaren kan vara lite knepig att montera så det blir bra..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300