Permalänk
Medlem

Behöver ett nytt mekaniskt tangentbord

Hej! Jag har sett att många har "egen gjorda" mekaniska tangentbord som man gör på olika hemsidor. Vart kan man hitta såna? Jag skulle behöva ett nytt tangentbord och funderar då på att välja ett mekaniskt denna gång. All hjälp är uppskattad. Kan inte lägga allt för mycket på ett tangentbord då jag inte har allt för mycket pengar. Max 1000:-

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Till att börja med skulle jag rekommendera dig att klämma lite på olika brytare (om möjligt inte endast olika typer av MX-brytare) för att se vilken du tycker om och varför.

När du bestämt dig kommer vi till frågan vad du menar med egengjorda tangentbord? Om du menar ett custom (där du bestämmer layout, brytare - med modifikationer, tangenter, chassi etc, får du räkna med 3-4 ggr din budget. Annars kanske det mest handlar om nya tangenter? I sådana fall kan du köpa sådana och sätta på ditt tangentbord för mellan 300 och flera tusen.

Men, som sagt, bestäm dig för vilken brytare du vill ha först. Bra tangentbord att börja med kan vara CM Storm QuickFire XT (100%) eller Rapid (TKL).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

Till att börja med skulle jag rekommendera dig att klämma lite på olika brytare (om möjligt inte endast olika typer av MX-brytare) för att se vilken du tycker om och varför.

När du bestämt dig kommer vi till frågan vad du menar med egengjorda tangentbord? Om du menar ett custom (där du bestämmer layout, brytare - med modifikationer, tangenter, chassi etc, får du räkna med 3-4 ggr din budget. Annars kanske det mest handlar om nya tangenter? I sådana fall kan du köpa sådana och sätta på ditt tangentbord för mellan 300 och flera tusen.

Men, som sagt, bestäm dig för vilken brytare du vill ha först. Bra tangentbord att börja med kan vara CM Storm QuickFire XT (100%) eller Rapid (TKL).

Vad för tangentbord (brytare) skulle du rekommendera en som inte har haft ett mekaniskt tangentbord på typ 10-15 år. Gärna med belysning

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Permalänk
Skrivet av jnsson:

Vad för tangentbord (brytare) skulle du rekommendera en som inte har haft ett mekaniskt tangentbord på typ 10-15 år. Gärna med belysning

Vad är snyggast, rött eller grönt?
Vad är mest avkopplande, havet eller fjället?
Vad är godast, mjölk eller läsk?

Det är grymt subjektivt, du måste testa själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vad för tangentbord (brytare) skulle du rekommendera en som inte har haft ett mekaniskt tangentbord på typ 10-15 år. Gärna med belysning

Bruna brukar rekommenderas som en bra utgångspunkt då de är lite lika membranbrytare med sin lilla taktila återkoppling. De är också en av de fyra som brukar förekomma: Bruna (tactile quiet), Blå (tactile clicky), Röda (non-tactile) och Svarta (non-tactile - större motstånd). En del kritiserar MX Brun för att kännas som smutsiga röda - den taktila bumpen är liten och brytaren kan kännas nästan linjär. Jag föredrar dock bruna framför blå då jag tycker blå låter fruktansvärt billiga (högfrekvent otrevligt klick-ljud). Själv gillar jag Topre och IBM (Model F) bättre än Cherry, men de är svårare att få tag på...

Det är som du kanske förstår av det jag skrev ovan svårt att rekommendera någon på rak arm - det handlar mycket om individuellt tycke och smak. Ta dig till en butik där du kan trycka lite på de olika och se vad du tänker där och då :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vad för tangentbord (brytare) skulle du rekommendera en som inte har haft ett mekaniskt tangentbord på typ 10-15 år. Gärna med belysning

Om du haft äldre mekaniska tangentbord som du gillat kan du försöka identifiera ett sånt och välja en nutida brytare efter det.
Om du inte kommer ihåg eller till och med inte gillade dem så är nog rekommendationen fortfarande att testa dig fram. Men generellt brukar Cherry MX Blue, Brown vara populära för skrift. Samt Cherry MX Black, Red vara populära för spel.
Jag rekommenderar att läsa huttalas guide till mekaniska tangentbord. Mycket matnyttigt där.
Personlig favorit är Cherry MX Clear med utbytta fjädrar. Men jag har ändrat mig ett antal gånger efter att testat olika.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag tycker mig se ett Swedroidnick här?

Som andra säger åk iväg till en affär typ Media Markt och kläm på lite olika mekaniska tangentbord och kläm lite och se vad du tycker om. Många gamla tangentbord är "clicky" och låter mycket och härligt när man skriver på dem. Motsvarigheten till det idag som ligger närmast det är Cherry MX Blue som är väldigt vanligt och de lämpar sig väldigt bra att skriva på. Röda är helt linjära och väldigt tråkiga om du frågar mig men de lämpar sig nog bäst till spel. Inte är de sköna att skriva på i alla fall. MX Brown ligger mittemellan ungefär.

Men läs guiden här på forumet samt åk iväg och kläm på några så får du nog en uppfattning om vad du gillar för något.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem

Om du skulle få för dig att köpa ett skulle jag varmt rekommendera Corsair K65 RGB!

Trevligare än man tror att kunna skifta färger på tangenterna, Trampstampet till logga märkts inte ens och det borstade aluminiumet ger den en riktigt snygg finish.

Jag valde K65 istället för K70 då k65 är mycket mindre då den inte har någon numpad, slimmat och snyggt!

Det bästa med mekaniskt tangentbord är att man känner sig som en journalist från 1800-talet när man sitter och skriver...hehe

Skickades från m.sweclockers.com