Microsoft Research laddar telefonen med laser

Permalänk
Medlem

Kommer konsumenten att ha någon nytta av detta eller är det bara ytterligare en plojgrej som forskats fram för att lura folk att köpa ny elektronik?

Permalänk
Medlem

Alltså, vart ska man montera denna laser? Uppe på väggen eller taket?

Har hellre en snyggt undanstoppad laddkabel vid nattduksbordet, än en kabel och grunka upp på väggen/taket.

Ska man ha en laser i t.ex. bilen också, ifall man vill ladda telefonen där?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Bosch har precis infört trådlös laddning på sina skruvdragare (18V ca4 Ampere). Verkar ändå som trådlös laddning poppar upp lite här och var. Däremot tycker jag en telefon kan man lika gärna peta in en kabel i när man laddar, det är värre med skruvdragare där man måste koppla loss batteri innan laddning.

Visa signatur

__________________
AIR540 | I7 4770K | ASUS 7970 | DOMINATOR PLATINUM 16GB CL9 2133MHZ | Z87X-OC | CORSAIR AX 760 | SSD Crucial M4 64GB+Intel 120 GB+Seagate 320GB + Extern Seagate 1TB |
Synology DS411J 4*2TB Seagate ST2000D i Raid5 | Ducky Mini blue mx | G400 | SP2500 |Canon Pixma MP280 | Fujitsu-Siemens SL3260W |

Permalänk
Medlem

Det finns inget som säger att lasern måste vara koncentrerad till en liten punkt. Effekttätheten kan vara liten, säg 1mw per mm2. Med en belyst yta på 30x30mm2 når man nästan upp i en Watt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Lol, någon gång måste man ju ladda

Någon gång ja, kanske batterierna tar slut efter 3 dagar, eller en vecka, eller kanske några månader? Då kan jag tänka mig att ladda telefonen i några timmar med vanlig kabel!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Hm. Jag måste kolla upp detta på sjukhuset där jag jobbar - har inte tänkt på hur det är de arbetar på Hudavdelningen egentligen.

På hudmottagnigen har de en handhållen IR-laser på 1,0w som hudöverläkarna brukar testa om den fungerar genom att lysa lite på sin hand och se om det blir varmt. Där använder man inte säkerhetsglasögon, eftersom att indirekt IR-laser "inte är farligt för ögonen" ur annat än värmesynpunkt på samma sätt som att det inte är farligt att lyssna på ultraljud på 120 dB eftersom att "vi inte har någon hörsel att förlora på de frekvenserna".

Vet inte om detta stämmer egentligen, konstaterar bara att det är så hudläkarna arbetar. Ska se om jag hittar vår enda medicinska ingengör, som faktiskt är insatt.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Det finns inget som säger att lasern måste vara koncentrerad till en liten punkt. Effekttätheten kan vara liten, säg 1mw per mm2. Med en belyst yta på 30x30mm2 når man nästan upp i en Watt.

Skickades från m.sweclockers.com

Är inte laser per definition en punktformig stråle av koherent ljus (som fortfarande måste leverera hela effekten)

Om man divergerar en stråle med typ linser, blir bestrålade ytan = mottagna effekten, väldigt avståndskänslig såvida man inte har adaptiva linser, utöver styrbara strålar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkus:

Är inte laser per definition en punktformig stråle av koherent ljus (som fortfarande måste leverera hela effekten)

Om man divergerar en stråle med typ linser, blir bestrålade ytan = mottagna effekten, väldigt avståndskänslig såvida man inte har adaptiva linser, utöver styrbara strålar.

LASER - Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation

Man kan tänka sej att att man har en bredare stråle som nödvändigtvis inte behöver divergerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av joar:

Hm. Jag måste kolla upp detta på sjukhuset där jag jobbar - har inte tänkt på hur det är de arbetar på Hudavdelningen egentligen.

På hudmottagnigen har de en handhållen IR-laser på 1,0w som hudöverläkarna brukar testa om den fungerar genom att lysa lite på sin hand och se om det blir varmt. Där använder man inte säkerhetsglasögon, eftersom att indirekt IR-laser "inte är farligt för ögonen" ur annat än värmesynpunkt på samma sätt som att det inte är farligt att lyssna på ultraljud på 120 dB eftersom att "vi inte har någon hörsel att förlora på de frekvenserna".

Vet inte om detta stämmer egentligen, konstaterar bara att det är så hudläkarna arbetar. Ska se om jag hittar vår enda medicinska ingengör, som faktiskt är insatt.

Biten om ultraljud är felaktig!

Citat:

Occupational exposure to ultrasound in excess of 120 dB may lead to hearing loss. Exposure in excess of 155 dB may produce heating effects that are harmful to the human body, and it has been calculated that exposures above 180 dB may lead to death.

- Wikipedia, med källa http://www.hc-sc.gc.ca/ewh-semt/pubs/radiation/safety-code_24...

Ang. lasrar, är inte delen om värmesynpunkt exakt hur en vanlig laser är farlig för ögonen? Alltså att näthinnan bränns sönder pga för hög effekttäthet (W/mm^2)? Om ljuset är synligt eller inte borde väl inte påverka isåfall, så länge som det kan bränna.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av xlr8:

Kommer konsumenten att ha någon nytta av detta eller är det bara ytterligare en plojgrej som forskats fram för att lura folk att köpa ny elektronik?

lika meningslöst som mobiltelefoner. Innan någon hade såna fanns inte behovet heller.

Permalänk

Jag får lite flashbacks till Total Annihilation nu. När man har en bas full med patrullerande Constructors, och flyttar in en skadad enhet bland dom!

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NodCommander:

Låter drygt att behöva "sikta" in lasern direkt. De andra är ju bara att lägga dit telefonen på en platta.

Men det är ju en kod som gör detta åt dig - du lägger mobilen och den siktar in sig med hjälp utav en kamera osv..

Permalänk
Medlem
Skrivet av riktigninja:

lika meningslöst som mobiltelefoner. Innan någon hade såna fanns inte behovet heller.

Självklart har det alltid funnits ett behov för människor att kommunicera över stora avstånd så din jämförelse faller.
Med den logiken kan man ju säga att ingen hade behov av pennicillin innan det upptäcktes trots att miljoner dog i infektioner varje år.

För att återgå till saken. Vad har konsumenten för nytta av detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xlr8:

Självklart har det alltid funnits ett behov för människor att kommunicera över stora avstånd så din jämförelse faller.
Med den logiken kan man ju säga att ingen hade behov av pennicillin innan det upptäcktes trots att miljoner dog i infektioner varje år.

För att återgå till saken. Vad har konsumenten för nytta av detta?

Trådlös laddning är väl till nytta och detta är en alternativ lösning där laddare och mobil inte måste vara kloss intill varandra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Trådlös laddning är väl till nytta och detta är en alternativ lösning där laddare och mobil inte måste vara kloss intill varandra.

Skickades från m.sweclockers.com

Tänk potentialen i denna teknink.

Tänk dig att du har en eller två laddare i vadera rum som är takmonterade.
Då kan du var du än är i huset använda din telefon fritt samtidigt som den laddas.
Samma skulle då appliceras på alla bärbara enheter i huset och kanske även mindre apparater som inte kräver så mycket ström. Kanske trådlösa möss, tangentbord och trådlösa hörlurar eller liknande saker som aldrig kommer behöva laddas.
("trådlös el"?)

Självklart är vi milvis ifrån en sådan framtid men man måste ta första steget någon gång.
Men tänk på när teknik som denna är mogen och kanske kan driva tv apparater och högtalare.
Ett helt hemmabiopaket som är trådlöst på riktigt. Nu behöver ju även dom "trådlösa" högtalarna ström

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt