Gammal Dator till NAS/Filserver

Permalänk
Medlem

Gammal Dator till NAS/Filserver

Tjenare SweC

Läst runt lite och sett många prata om att man lätt och smidigt kan göra om äldre datorer till simpla nas/filservers. Testade nu här på morgonen med att försöka installera FreeNas men misslyckades.

Delarna jag sitter på är:

MSI K8N NEO2 Platinum
Amd Athlon 64 3200+ socket 939
1-2gb minne ska se exakt.

vet att moderkortet har enbart Sata 1, men hur blir det tex med ett par WD caviar Green? vet att deras läs och skrivhastighet ligger runt 110 MB/s så då borde sata 1 vara precis?

Iallafall min fråga till er är om detta är lönlöst pga att delarna är för dåliga, samt vilken typ av Nas eller liknande OS skulle ni köra på i denna setup?

Som sagt den ska användas för att dela filer över nätverket, precis som en Nas.

Tacksam för hjälp

Permalänk
Inaktiv

Det är inte smart att använda ZFS (default i FreeNAS) tillsammans med vanliga komponenter. ZFS kräver ECC minne och det gör att vanliga datorer är inte passande för den.
Du riskerar din data då fel i RAM kan ändra på checksumen och då tror ZFS att data på disken är korrupt och du förlorar den. Tyvärr är enda vettiga valet i dagens läge att köra med intel CPUs som kör ECC (Xenon och visa atoms). AMD CPUs stöder ECC men tyvärr finns det så vitt jag vet inga MBOs som faktiskt utnyttjar det (även de som säger att de stöder ECC handlar det bara om att de kan använda ECC minnet men de använder inte faktiskt fel korrigeringen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Det är inte smart att använda ZFS (default i FreeNAS) tillsammans med vanliga komponenter. ZFS kräver ECC minne och det gör att vanliga datorer är inte passande för den.
Du riskerar din data då fel i RAM kan ändra på checksumen och då tror ZFS att data på disken är korrupt och du förlorar den. Tyvärr är enda vettiga valet i dagens läge att köra med intel CPUs som kör ECC (Xenon och visa atoms). AMD CPUs stöder ECC men tyvärr finns det så vitt jag vet inga MBOs som faktiskt utnyttjar det (även de som säger att de stöder ECC handlar det bara om att de kan använda ECC minnet men de använder inte faktiskt fel korrigeringen).

Tack för snabbt svar. Hur är det då om jag skulle köra UFS? är det samma grej där?

Permalänk
Inaktiv

Nej. Andra filsystem lider inte av samma problem (utom BTRFS men den är knappast smart att använda för närvarande då den är inte mogen än). De skyddar dock inte din data mot bitrott så det är en avvägning. Fel i RAM medan man använder ZFS skulle resultera i att hel fil försvinner medan fel på själva disken/controllern detekteras och fixas. Hos UFS och andra är det att fel i RAM inte gör något speciellt men de kan inte detektera fel på själva disken/controllern och därmed kan du få skadade filer (bitflip). Det är upp till dig att bestämma dig vad är viktigt och om det är värt extra pengar det skulle kosta att köra ett säkert ZFS system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tirzah:

Tack för snabbt svar. Hur är det då om jag skulle köra UFS? är det samma grej där?

Skulle du köra din fillagring på fat (filsystemet i dos)? Är svaret ja då kan du använda UFS men är svaret nej så är det något du bör undvika