AMD avslutar 2014 med brakförlust

Permalänk
Melding Plague

AMD avslutar 2014 med brakförlust

Ett i övrigt stabilt år avslutas med blodröda siffror för AMD, vars intäkter och nettovinst är i fritt fall. Samtidigt aviserar bolaget för fortsatt fallande resultat under första kvartalet 2015.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Stackars AMD. Det är så sjukt viktigt att de finns kvar på marknaden, annars kommer Intel och nVidia bara höja priserna i all oändlighet vilket blir tråkigt för oss konsumenter. Hoppas t ex 390X blir en riktig ångvält som totalt kör över nVidia. Kommer Nintendos kommande konsoll också ha ett AMD chip i sig? Hoppas det.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Mycket tråkigt! Får verkligen hoppas AMD rycker upp sig men om Zen kommer först 2016 kan det bli jobbigt framöver.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Eller så går dom ihop med Samsung men fortsätter att driva det fristående.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Så går det när AMD fanboys i hemlighet köper saker från NVIDIA och Intel!

Tycker att det är synd, konkurrens behövs i den här branschen.

Permalänk
Medlem

Aj aj.. Inte bra. Hoppas de kan komma med något som blir någorlunda populärt nu under våren.

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Medlem

AMD, sälj till Samsung nu. Det kommer bara gå nedåt..

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Otroligt tråkigt och se. Skulle verkligen göra stor skillnad om Amd hade något som kunde konkurrera ordentligt med Intel i7: or

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem

Men vad tror de när de inte ens släpper Steamroller till AM3+? Jag och många med mig hade lätt pungat ut 5-6K för att få en uppgradering från Piledriver. Jävla trams och onödig stolthet helt enkelt. Bara hoppas att Zen blir en riktig hit för jag vill fan inte behöva köpa intel-prylar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Så går det när AMD fanboys i hemlighet köper saker från NVIDIA och Intel!

Tycker att det är synd, konkurrens behövs i den här branschen.

Som ett AMD fan kan jag helt enkelt inte köpa AMDs produkter. R9 290 korten hade ok prestanda men enbart eftermarknadskylare gjorde dem acceptabla. Deras CPU'er kommer inte ens på fråga, så usel prestanda. Man köper alltid det bästa på marknaden oavsett märke.

Permalänk
Medlem

Och intel samt nvidia får monopol...

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Som ett AMD fan kan jag helt enkelt inte köpa AMDs produkter. R9 290 korten hade ok prestanda men enbart eftermarknadskylare gjorde dem acceptabla. Deras CPU'er kommer inte ens på fråga, så usel prestanda. Man köper alltid det bästa på marknaden oavsett märke.

Med "usel" överdriver du inte bara mycket.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Intressant det ni tar upp att sälja till Samsung.
Ägs AMD just nu 100% av AMD eller ? Kanske kan sälja 49.9% till Samsung men hela AMD är jag tveksam till. Är rädd för att AMD skall dyka under och Intel är det enda alternativet för x86. Det fanns en tid med flera aktörer för grafikkort och hårddiskar.

Vem minns inte 3dfx (uppköpt av Nvidia och nedlaggt), S3 Savage (uppköpt av VIA och nedlaggt)
Matrox (uppköpt av seagate), IBM hårddisk division (Travelstar) (uppköpt av Hitachi HGST), Hitachi (HGST) (uppköpt av Western digital). Quantum (Fireball) (uppköpt av Maxtor).

Om nu Samsung går in i AMD kommer de fortsätta utvecklingen av x86 trots Intel stora försprång ?

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flygman:

AMD, sälj till Samsung nu. Det kommer bara gå nedåt..

Skrivet av Dr. MASS:

Intressant det ni tar upp att sälja till Samsung.
Ägs AMD just nu 100% av AMD eller ? Kanske kan sälja 49.9% till Samsung men hela AMD är jag tveksam till. Är rädd för att AMD skall dyka under och Intel är det enda alternativet för x86. Det fanns en tid med flera aktörer för grafikkort och hårddiskar.

Vem minns inte 3dfx (uppköpt av Nvidia och nedlaggt), S3 Savage (uppköpt av VIA och nedlaggt)
Matrox (uppköpt av seagate), IBM hårddisk division (Travelstar) (uppköpt av Hitachi HGST), Hitachi (HGST) (uppköpt av Western digital). Quantum (Fireball) (uppköpt av Maxtor).

Om nu Samsung går in i AMD kommer de fortsätta utvecklingen av x86 trots Intel stora försprång ?

Vad får dig/er att tro att Samsung skulle vilja vara intresserade av ett köp? Jag kan inte se mycket som jag kan tänka mig Samsung skulle vilja äga AMD för.

Skrivet av nzt:

Otroligt tråkigt och se. Skulle verkligen göra stor skillnad om Amd hade något som kunde konkurrera ordentligt med Intel i7: or

Varför just bara med i7'or? i5'an är betydligt populärare.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Inaktiv

Överlevnadsmöjligheterna bör vara bra, speciellt med andra aktörer. Jag tror att exempelvis Apple skulle vara en bra matchning.

Jag hoppas, likt de flesta andra, att Zen blir riktigt bra. Nu köper jag oftast Radeon så jag gör iallafall mitt där. R9 290 är ett trevligt kort och motsvarande modell i 300-serien lär nog bara bli bättre med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Överlevnadsmöjligheterna bör vara bra, speciellt med andra aktörer. Jag tror att exempelvis Apple skulle vara en bra matchning.

Jag hoppas, likt de flesta andra, att Zen blir riktigt bra. Nu köper jag oftast Radeon så jag gör iallafall mitt där. R9 290 är ett trevligt kort och motsvarande modell i 300-serien lär nog bara bli bättre med.

Skickades från m.sweclockers.com

Det tror inte jag och Apple har nekat AMD för pga deras höga TDP, den går rakt emot Apple's linje med att få ner strömförbrukning. Apple hade även AMD's GPU'er för några år sedan men de slutade med det och gick tillbaka till NVIDIA då de dels kunde leverera och hålla ner TDP'n.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Med "usel" överdriver du inte bara mycket.

Usel är ingen överdrift, även i dagsläget nu när GPUerna är flera år efter CPUerna i prestanda så presterar AMDs processorer uselt, speciellt i spel, lägre lägsta FPS, mer "peaky" prestanda som ger en känsla av att det inte flyter. AMD <3, men... realistiskt så har dem ingen chans på CPU fronten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Vad får dig/er att tro att Samsung skulle vilja vara intresserade av ett köp? Jag kan inte se mycket som jag kan tänka mig Samsung skulle vilja äga AMD för.

Varför just bara med i7'or? i5'an är betydligt populärare.

http://www.tomshardware.com/news/samsung-amd-win-win-acquisit...

Läs den så har du lite bra argument till varför Samsung skulle kunna vara intresserade.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det tror inte jag och Apple har nekat AMD för pga deras höga TDP, den går rakt emot Apple's linje med att få ner strömförbrukning. Apple hade även AMD's GPU'er för några år sedan men de slutade med det och gick tillbaka till NVIDIA då de dels kunde leverera och hålla ner TDP'n.

Deras Mac pro har ju AMD GPU. Och om jag inte minns helt fel har inte även deras nya Imac med 5k (retina) skärmen amd GPU? Jag tror en AMD apu skulle göra sig mycket bra i mac mini.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rajat:

Det tror inte jag och Apple har nekat AMD för pga deras höga TDP, den går rakt emot Apple's linje med att få ner strömförbrukning. Apple hade även AMD's GPU'er för några år sedan men de slutade med det och gick tillbaka till NVIDIA då de dels kunde leverera och hålla ner TDP'n.

Uppenbarligen kommer Apple pumpa in pengar i AMD för att få de produkter de behöver.
Apple använder AMD i Mac Pro.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tråkigt, men jag tror de snurrat in sig på för många olika plattformar nu. De måste fokusera på det de kan bäst. På GPU-sidan går det väl bra, men jag antar att det är en helt annan del av bolaget då det tidigare var ATI.

På CPU-sidan bör de antingen satsa all in på att släppa en dekstop CPU som kan konkurrera med i5, glöm i7 sålänge. Eller lägga ner det helt och satsa helhjärtat på laptop-cpu:er. Vet inte heller hur deras APU-plattformar går på dekstop sidan, men det känns som en väldig begränsad marknad. Tror de tjänar väldigt lite där. Det behövs omprioriteringar helt enkelt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Jag är inte förvånad. Förstår inte hur AMD själva kan säga att de hoppas på Carizzo? Det känns lite som att satsa allt man äger på en fotbollsmatch, Kanske är okej odds men det är risky business..
Om jag inte missminner mig så var högprestanda segmentet inte så många % av försäljningen. Men hade AMD haft en NY plattform med jämnförbar prestanda mot Intels så hade jag valt AMD. Och när nVidia kom med så låg strömförbrukning för deras grafikkort så var det inget snack om vad jag vela ha.

Jag vill gärna se att de kommer upp på marknaden igen, Jag har slutat bry mig om AMD förutom att kolla in deras grafikkort.
Ärligt talat så fort jag läser nått som har med AMD CPUer att göra så blir jag bara less, jag tror inte på det som själva säger längre.
Men visst det kanske är för att jag gillar mer high end och därav tröttnat på "slöa" saker för min användning, även om mitt system inte är topp of the line.

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Rajat:

Vad får dig/er att tro att Samsung skulle vilja vara intresserade av ett köp? Jag kan inte se mycket som jag kan tänka mig Samsung skulle vilja äga AMD för.

Varför just bara med i7'or? i5'an är betydligt populärare.

Kan man tillverka prestandaprocessorer så får man mainstreamprodukter på köpet: Intel tillverkar väldigt få olika kretsar och binnar dem sedan till i7, i5 etc. Samt att konkurrens i prestandasegmentet skulle driva ner priserna även där, vilket vore positivt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Kan man tillverka prestandaprocessorer så får man mainstreamprodukter på köpet: Intel tillverkar väldigt få olika kretsar och binnar dem sedan till i7, i5 etc. Samt att konkurrens i prestandasegmentet skulle driva ner priserna även där, vilket vore positivt.

Skulle de släppa någonting som kan stå mot nästa gen i5, skippa inbygd GPU helt, bra TDP, överklocka som gud och kosta mindre. Då kommer den CPU:n sitta i varannan Gaming-dator under 2015-16. Behöver inte ens vara bättre än i5, bara nära och billigare.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Frågan är om AMD lyckas leverera något liknande AMD Athlon/Phenom återigen, det var the glory days då Intel fick kallsvettas! Konkurrensen är livsviktig för såväl utvecklingen som prissättningen för marknaden, därav bör folk rannsaka sig själva i framtiden och kanske köra AMD om skillnaderna mellan Intel/Nvidia/AMD endast slår på några ynka procent. De som kan sin historia bör vara väl medvetna om svineriet som Intel/Nvidia bedrivit, tack AMD för att ni fortsätter kämpa!

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem

Jag är tacksam för konkurrensen som AMD bidrager med men har blivit bränd på både CPU och GPU och jag är långsint. Kommer inte så länge alternativ finns köpa delar från dem. (även om jag tycker att min PS4 funkar fint så här långt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Med "usel" överdriver du inte bara mycket.

Dom har usel prestanda i mellanklassen och över, det är endast i mer budgetklassen som dom har en chans

Permalänk
Medlem

Apple har tyvärr fortfarande AMD Gpuer i sina produkter. Senaste Tonga chippet finns i Retina iMac och r9 m295x verkar floppa rejält med tanke på temperaturerna som chippet visar, vid belastning når det skapliga 100-107 grader Celsius. AMD måste bli uppköpta av ett företag med stålar annars ser jag ingen direkt framtid i AMD.

Skrivet av Rajat:

Det tror inte jag och Apple har nekat AMD för pga deras höga TDP, den går rakt emot Apple's linje med att få ner strömförbrukning. Apple hade även AMD's GPU'er för några år sedan men de slutade med det och gick tillbaka till NVIDIA då de dels kunde leverera och hålla ner TDP'n.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

Frågan är om AMD lyckas leverera något liknande AMD Athlon/Phenom återigen, det var the glory days då Intel fick kallsvettas! Konkurrensen är livsviktig för såväl utvecklingen som prissättningen för marknaden, därav bör folk rannsaka sig själva i framtiden och kanske köra AMD om skillnaderna mellan Intel/Nvidia/AMD endast slår på några ynka procent. De som kan sin historia bör vara väl medvetna om svineriet som Intel/Nvidia bedrivit, tack AMD för att ni fortsätter kämpa!

Phenom kan knappast räknas som "the glory days" första kom med en allvarlig bug. Andra versionen slapp buggen men presterade ändå sämre än intel. Phenom II var helt okej fast oftast sämre än intel. Det som är bra med AMD är priset, och att de inte är Intel.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

Frågan är om AMD lyckas leverera något liknande AMD Athlon/Phenom återigen, det var the glory days då Intel fick kallsvettas! Konkurrensen är livsviktig för såväl utvecklingen som prissättningen för marknaden, därav bör folk rannsaka sig själva i framtiden och kanske köra AMD om skillnaderna mellan Intel/Nvidia/AMD endast slår på några ynka procent. De som kan sin historia bör vara väl medvetna om svineriet som Intel/Nvidia bedrivit, tack AMD för att ni fortsätter kämpa!

Oj, ja, de som kan sin historia bör väl veta att Intel inte är oskyldiga de heller. Ingen är, ingen kommer någonsin att vara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Richard aka inkui