Western Digital Red 3 TB - trasig eller gör jag fel?

Permalänk
Medlem

Western Digital Red 3 TB - trasig eller gör jag fel?

Jag köpte en WD Red 3 TB i dag och kopplade in den i min dator.

Den dyker inte upp någonstans. Jag har hållt disken i handen för att försäkra mig om att den faktiskt snurrar igång, jag har testat tre olika elkablar och tre olika SATA-kablar (alla tre fungerar med andra diskar). Jag har kollat Disk Management för att se om den gömmer sig där, men icke.

Vågar man reklamera den här (och slippa 300 kr avgift om det inte är något fel på den) eller är det något steg jag missat som kan få disken att helt plötsligt börja fungera?

Jag har redan en 3 TB hårddisk inkopplad i datorn, så storleken är inget problem. Jag har även två SSD:s som ska vara SATA3 (de klarar 500 mb/s överföring). Så jag tror inte att datorn har gått och blivit för gammal (ca tre år gammal) för att klara av en vanlig hårddisk.

Permalänk

Du behöver formatera den först, kolla upp den i diskhanteraren eller vad det heter

Visa signatur

CPU: 9700K 4,9Ghz Kylning:Custom Vatten MB: Gigabyte Z390 Elite GFX: RX6900 XT

Permalänk
Medlem

Syns den i BIOS?

Permalänk
Medlem

Antar att du provat att köra den nya på samma kabel och port på moderkortet som din gamla 3tb disk. Hittas den i bios?

Om du provat med ovan utan lycka så skulle jag maila försäljaren (företaget) och fråga hur de tycker du skall göra.
Troligen byter de ut disken då det i sådant fall handlar om en DOA (Dead On Arival).

Men som sagt, kommunikation är guld

Visa signatur

Intel i7-5820k .:. 32GB DDR4 2400 MHz .:. RTX 3060 Ti .:. 1TB 970 EVO NVMe .:. AOC 49" 5120x1440@120Hz
Intel E3-1230v2 .:. 32GB DDR3 ECC .:. GTX 1650 .:. 9x3TB WD Red & 4x10TB IronWolf

Permalänk
Medlem

Darkreaver, som sagt har jag tittat i Disk Management och den finns inte där. Då blir det lite svårt att formatera.

twech, blir tvungen att kolla. Jag har utgått från att den inte syns där om den inte finns i Disk Management-verktyget.

Permalänk
Avstängd

Ta först reda på om den syns i BIOS/UEFI.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Den syns inte i BIOS.

Jag kollade boot order där och hittade SSD1, SSD2, HDD1 (STxxxxxxxx - seagate?), och inget mer (borde funnits en till hårddisk).

Jag bor i Uppsala och köpte hårddisken på Webhallen så jag åker nog dit och snackar med dem. Jag har aldrig varit med om att en hårddisk är paj nyöppnad.

Tack så mycket för alla svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av empezar:

Den syns inte i BIOS.

Jag kollade boot order där och hittade SSD1, SSD2, HDD1 (STxxxxxxxx - seagate?), och inget mer (borde funnits en till hårddisk).

Koppla ur alla sata enheter och pröva endast med den nya hårddisken.
Om inte det funkar, pröva i en annan dator.
Funkar fortfarande inte? DOA förmodligen och reklamera.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Avstängd

Funderade på om en BIOS-uppdatering kanske vore nåt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Har du kollat om sataporten är aktiv ? Koppla om så att du använder en port du är helt säker på att den är igång och kolla i bios om du ser disken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Dubbelkolla att kablarna sitter riktigt.
Koppla ur alla andra diskar.
Uppdatera bios.
Testa disken i en annan dator.

Permalänk
Medlem

Jag lämnade tillbaka hårddisken. Han fick igång den men kunde bara formatera en del av hårddisken, så jag fick en ny. Den nya, som är av likadan modell, fungerar som den ska.

Alltså var någonting fel på hårddisken. Tycker det är väldigt underligt att han (på Webhallen) kunde se hårddisken men inte jag.