Permalänk
Medlem

Intel stock kylare utan pasta

Tja!
Jag har fått en Intel processor (i5 4690k)men när jag skulle installera kylaren så såg det inte ut som om det fanns någon kyl pasta påsatt på kylaren.
Man kanske kan skicka tillbaka kylaren till någon affär (vet inte vart den var köpt men kan lätt ta reda på det) för att få den utbytt eller köpa ny kyl pasta?
Har Intel en "osynlig" pasta?
vad ska jag göra?

Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem

Är CPU:n helt ny ?

Permalänk
Medlem

Direkt ur "box" så sitter det 3 remsor med pasta (eller vad det nu är) på orginalkylarna:

Saknas dom så är det nog någon som redan använt kylaren
Löses enkelt med vilken kylpasta som hellst, kostar inte många kronor i närmaste datorbytik.
Alternativt så kontaktar du närmaste datornörd

Försök INTE att köra utan pasta !

Permalänk
Medlem

Är den köpt från butik så kan du ju fått en som något skickat tillbaka, dock så tycker man ju då att butiken ska skicka dig en tub kylpasta för du ska absolut inte köra utan det.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Lättast och säkrast är att maila din datorbutik. Vill du ha igång datorn direkt får du antingen köpa dig en tub eller fråga en kompis.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Om du har fått den, av någon så kan ingen butik göra något.
Har du köpt den från en butik ska du lämna tillbaka den och få en helt ny. Då den verkar vara använd.

Även om man har rätt och lämna tillbaka varor man handlar på nätet, alltså 14 dagars öppet köp även vid bruten förpackning men oförändrat skick, så är det svårt o se om CPUn är förändrat eller inte.

Folk kan ha köpt Processorn, överklockat den, sett att de fått dåliga resultat, och lämnat tillbaka den efter en återställning på effekten.

En processor ska alltid, enligt mig vara NY och i obruten förpackning.

Permalänk
Skrivet av Hagge:

Om du har fått den, av någon så kan ingen butik göra något.
Har du köpt den från en butik ska du lämna tillbaka den och få en helt ny. Då den verkar vara använd.

Även om man har rätt och lämna tillbaka varor man handlar på nätet, alltså 14 dagars öppet köp även vid bruten förpackning men oförändrat skick, så är det svårt o se om CPUn är förändrat eller inte.

Folk kan ha köpt Processorn, överklockat den, sett att de fått dåliga resultat, och lämnat tillbaka den efter en återställning på effekten.

En processor ska alltid, enligt mig vara NY och i obruten förpackning.

Så kan det absolut vara. Men att se om fått ett bra chip genom att använda stockkylaren om nu föregående ägare gjort det är ju rent av superkorkat

Permalänk
Medlem

Cpu:n är helt ny och förpackningen var obruten. Fick processorn i julklapp så det har varit mer en 14 dagar sedan den köptes.
Det finns inga ränder (kyl pasta) på kylaren.
Så det lättaste skulle vara att köpa ny kylpasta?
Har ni några bra tips på pastor som skulle kunna fungera bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Så kan det absolut vara. Men att se om fått ett bra chip genom att använda stockkylaren om nu föregående ägare gjort det är ju rent av superkorkat

Jo, de stämmer ju, men man kanske är lat, och har en testrigg som man bara kopplar in allt på o köra ett snabbt test. Någon minut innan den toppar 100grader?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxel40:

Cpu:n är helt ny och förpackningen var obruten. Fick processorn i julklapp så det har varit mer en 14 dagar sedan den köptes.
Det finns inga ränder (kyl pasta) på kylaren.
Så det lättaste skulle vara att köpa ny kylpasta?
Har ni några bra tips på pastor som skulle kunna fungera bra?

Då är du den första jag hör om som fått en kylare utan kylpasta på.
Helt 100 på att den var obruten? Ibland kan folk vara ganska bra på att packa ner allt fint..
Försök ta kylaren och hålla den mot typ en lampa eller något och kolla ifall de finns kvar något från nån kylpasta, typ som en fettfläck?

Permalänk
Medlem

Nu när jag kollar närmare på förpackningen så ser det ut som att någon har satt en tejp över säkerhetstejpen(förmodligen för att dölja att den var öppnad). Om det är någon som redan har andvänt den och lämnat tillbaka den så värkar det ganska troligt men hur ska jag kunna förklara detta för en butik?
Det kan ju se ut som om jag har brutit tejpen och försöker att få en ny?
har inte kollat kylaren efter fettfläckar en för att det är första gången jag bygger en dator och har redan satt in den i chassit men inte startat datorn än(som tur är!!!)...

Permalänk
Medlem

Bara du inte kör utan någonting mellan processorn och kylaren, det kommer ge dig alldeles för höga temperaturer. Vart bor du? Det kanske finns någon här som kan ge bort en liten klick kylpasta på kort varsel.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Om du vill så har jag en stockkylare med pasta som jag inte använt! Du kan få den mot fraktkostnad, eller hämta upp i Skövde!

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad.*

Citat:

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Hedersmedlem

De där kylpadsen är ju inget man vill använda i alla fall. Köp en tub med kylpasta och använd. Den kommer att funka för dig i många år.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

har man en använd processor från butik är det inte orimligt att den har lämnats tillbaka för att den överklockar dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxel40:

Nu när jag kollar närmare på förpackningen så ser det ut som att någon har satt en tejp över säkerhetstejpen(förmodligen för att dölja att den var öppnad). Om det är någon som redan har andvänt den och lämnat tillbaka den så värkar det ganska troligt men hur ska jag kunna förklara detta för en butik?
Det kan ju se ut som om jag har brutit tejpen och försöker att få en ny?
har inte kollat kylaren efter fettfläckar en för att det är första gången jag bygger en dator och har redan satt in den i chassit men inte startat datorn än(som tur är!!!)...

Det jo mulig at den som kjøpt denne julegave ville ha åpnet forpakningen for å sjekke at alt er i orden? Nå under juletiden hadde en del butikker forlangt anger og retur rett, så det er mulig den personen du fikk julegaven fra kanskje vil kunne returnere denne for deg?

___
Du kan finne instruksjoner for forberedelse og montering av prosessor på YouTube og andre steder på nettet ved behov.

OBS! Bruk alltid ESD armband for å unngå elektrostatisk utladning innen du vil begynne å arbeide med moderkort/prosessor!

Det du bør gjøre er å se til at begge overflater (dvs både prosessor og kjøleren) er fri fra fett flekker og finger avtrykk gjennom å bruke kjemisk ren aceton eller isopropanol. Kjemisk ren aceton kan få kjøpt på ICA for rundt 15-20 kr for en mindre flaske. Det er viktig at det er kjemisk ren aceton dvs fri fra andre kjemiske stoffer og at du passer på at holde alt brennbart og gnister fra dette stoff, da dette trass alt er en svært flyktig væske der kan ta fyr og verste fall eksplodere.

Isopropanol (kan være til salg under andre navn enn det kjemiske navnet) er noe visse Apotek selger og Kjell & Co. Ettersom disse stoffer kan løse blant annet fett og missfarve plastikk, så bør en være forsiktig ved handteringen av både kjemisk acteon og isopropanol på området rundt prosessor. Bruk øren renser (tops) for de fine detaljene og kaffe filter for de overflate der du ikke vil ha rester av fiber.

Når det gjelder valg av "kylpasta", så er det opp til hva en selv fortrekker. Det som skiller mest mellom de ulike typene er hvor treg flytende (altså viskositet) pastaen vil oppleves til å handtere. Min første erfaring var med arctic silver 5, en ganske treg flytende pasta med silveroxid (dvs veldig viktig å passe på slik at ikke noen rester vi havne utenfor selve prosessor/kjøleren pga eventuelt elektrisk ledende egenskaper). Når jeg nå sist monterte på en CM 212 EVO der kom med løs kjølerpaste, så var det en helt annen konsistens på denne pasta MX-2 (tror jeg den hette). Denne pasta måtte jeg teste meg frem innen jeg fant rett dosering ettersom den er mye mere flytende enn den forrige jeg nevnte. Du må altså finne ut hvilken konsistens (egentlig viskositet) den pasta du vil bruke vil ha og ikke bruk for mye på en gang ettersom du vil presse ut mellom begge overflatene pastaen og den er bare tenkt til å fylle ut mellomrommet og de mikroskopiske hullene for å øke effektiv varmeavledning fra prosessor til kjøler delen. Det er viktig å unngå luft bobler, så ikke løft og sett tilbake kjøleren uten hold den fiksert på plass når du skal til å montere kjøleren på plass.

AS 5 tilhører i dag den eldre typen av kjølerpasta og er litt dyr i forhold til andre alternativer. Cooler Master MX-2 og MX-4 er begge gode alternativer der det skiller kun noen grad mellom hvor effektive disse er. Du bør kunne finne "kylpasta" i butikker som Net on Net, Kjell og Co, Clas Ohlson etc. Ofte er de plassert i samme kategori der du vil finne kjølere for prosessor eller grafikk kort.

Permalänk
Medlem

Tack för alla snabba svar!

Jag tar och köper ny kylpasta så borde det fungera som det ska. Tack för all hjälp!

Återigen tack för alla svar!