Samsung frångår Qualcomm Snapdragon 810 med Galaxy S6

Permalänk
Melding Plague

Samsung frångår Qualcomm Snapdragon 810 med Galaxy S6

Rykten om överhettning med Qualcomm Snapdragon 810 fortsätter. Nu rapporterar Bloomberg att Samsung helt avstår från att använda processorn i kommande Galaxy S6.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Detta var inte bra för Qualcomm alls. Vad kan detta bero på? Deras processorer i sig brukar väl ändå vara ganska svala och effektiva eller har man ändrat något med denna?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Dåliga nyheter. Vill ha en Tab 10.5 men kan inte köpa den för att den kör Exynos istället för Snapdragon. Det gör att den hackar när man scrollar på hemsidor och drivrutinerna för Exynos verkar väldigt dåliga. Vissa saker går inte ens att köra alls på den plattan. Snapdragon är det som gäller idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Detta var inte bra för Qualcomm alls. Vad kan detta bero på? Deras processorer i sig brukar väl ändå vara ganska svala och effektiva?

Samsung tjänar nog mer på att producera sina egna komponenter. Jag har dock bara dåliga erfarenheter av Exynos. Det är en högpresterande krets och så, men eftersom att Samsung vägrar släppa hela källkoden så blir utbudet av custom ROMs väldigt begränsat. Dock hade det kvittat för mig om det var Snapdragon eller inte då jag har gett upp Samsung sen långt tillbaka, men det är synd för alla som vill ha en Samsung-telefon.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Dåliga nyheter. Vill ha en Tab 10.5 men kan inte köpa den för att den kör Exynos istället för Snapdragon. Det gör att den hackar när man scrollar på hemsidor och drivrutinerna för Exynos verkar väldigt dåliga. Vissa saker går inte ens att köra alls på den plattan. Snapdragon är det som gäller idag.

En obekvämt varm enhet att hålla i är bland det jobbigaste som finns i sammanhanget.
Prioriterar sval enhet över lite extra prestanda utan tvekan.

Permalänk
Skrivet av altair4:

Dåliga nyheter. Vill ha en Tab 10.5 men kan inte köpa den för att den kör Exynos istället för Snapdragon. Det gör att den hackar när man scrollar på hemsidor och drivrutinerna för Exynos verkar väldigt dåliga. Vissa saker går inte ens att köra alls på den plattan. Snapdragon är det som gäller idag.

Detta "hack" uppstår endast i Chrome, i den inbyggda webläsaren fungerar det perfekt. Så det är något med hur Chrome hanterar "BIG.little". och inte Exynos-Soc´ens fel.

Permalänk

Suck, är grymt less på min S4 som blommar upp i 70-80 grader helt spontant ibland...
Inte en mogen produkt i mina ögon. Hoppas det bättras mot S6an som man ändå funderar på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Detta var inte bra för Qualcomm alls. Vad kan detta bero på? Deras processorer i sig brukar väl ändå vara ganska svala och effektiva eller har man ändrat något med denna?

Nah, 810:an ligger runt 4.5-8W (beroende på hur man konfigurerar den, och vilka rykten man tror på. Max är om alla 8 cores jobbar på max, vilket väl knappast kommer hända i en telefon ändå..).

Om man jämför med Apple A7 är det lite som AMD vs Intel:

Apple: ~2W, 1.3Ghz, 2 cores
Qualc: ~4.5W, 2.3Ghz, 4+4 cores

geekbench (notera, typiskt bäst för snapdragon):
Båda får ganska exakt samma resultat, 2.66k (dock med 800:an)

Permalänk

Galaxy alpah

Kommer den nya gamalxy alpahs prossessor bli över hettad osv?
Frågar bara för funderar på att köpa

Visa signatur

ASROCK Z77 Extreme4-M|| Intel Core i7-3770K @ 3.50 GHz || RAM: Vengeance Corsair DDR3 8GB x 8GB, 16GB installerat.
Grafikkort: Radeon HD 6950 2GB. 2TB hårddisk i Chassit: Fractal Design Define R4 Black Pearl. Keyboard: Razer black Widow Ultimate. Råtta: Razer Deatadder 2013. Med headsett: Steelseries Frost blue USB verision. Musmatta: enkel steelseries black.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Detta "hack" uppstår endast i Chrome, i den inbyggda webläsaren fungerar det perfekt. Så det är något med hur Chrome hanterar "BIG.little". och inte Exynos-Soc´ens fel.

Chrome borde inte behöva hantera big little utan det borde OS fixa.

Jag tycker att det är lite skumt om det skulle handla om värmeproblem då Exynos borde köra samma cpu (Arm Cortex-A57) och borde då uppvisa liknande egenskaper.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Frågan är om inte processorer för mobila enheter har stagnerat och slagit i samma mur som processorer för stationära datorer slog i för ca. 10 år sedan. Prestandan i mobila enheter har ju ökat i vansinnig takt de senaste åren. Det följer att även värmeutvecklingen och energiförbrukningen ökar. Till slut hjälper det inte ens att krympa komponenterna eller använda mer avancerad tillverkningsteknik. Troligen kommer andra tillverkare stöta på liknande problem den närmsta tiden.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Låter inte särskilt troligt, dels för att Qualcomm själva har dementerat det flertalet gånger och fortsätter lanseringen samt pushar ut 810 till tillverkare just nu.
Dessutom så har ju Samsung en vana att höja frekvenserna på sina exemplar av Qualcomms processorer så kan tänka mig att det har mycket med det att göra, annars tror jag inte t.ex LG hade chansat med att släppa LG G Flex 2 med just 810 ifall 810 hade dessa problem...

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Låter inte särskilt troligt, dels för att Qualcomm själva har dementerat det flertalet gånger och fortsätter lanseringen samt pushar ut 810 till tillverkare just nu.
Dessutom så har ju Samsung en vana att höja frekvenserna på sina exemplar av Qualcomms processorer så kan tänka mig att det har mycket med det att göra, annars tror jag inte t.ex LG hade chansat med att släppa LG G Flex 2 med just 810 ifall 810 hade dessa problem...

Så klart Qualcomm dementerar detta...allt annat vore konstigt om de nu ska sälja 810.

Det pratas redan om efterföljare till 810.... så 810 kanske har barnsjukdomar.
http://www.gsmarena.com/beastly_snapdragon_820_and_815_specif...

Permalänk
Medlem
Skrivet av eddmaan:

Suck, är grymt less på min S4 som blommar upp i 70-80 grader helt spontant ibland...
Inte en mogen produkt i mina ögon. Hoppas det bättras mot S6an som man ändå funderar på!

Det låter som att din telefon är defekt. Min blir inte alls varm oavsätt hur länge / hur jag använder den.

Visa signatur
Permalänk
Datavetare
Skrivet av Swedish Berserk:

Detta var inte bra för Qualcomm alls. Vad kan detta bero på? Deras processorer i sig brukar väl ändå vara ganska svala och effektiva eller har man ändrat något med denna?

På slutet (Snapdragon 801/805) hade man nog pressat Krait lite längre än vad designen klarade, men Krait-kärnan har ändå varit i topp vad det gäller perf/W.

Problemet med Snapdragon 810 är att den inte använder Qualcomms egen design utan ARMs Cortex A57. Cortex A57 har en mikroarkitektur som ligger väldigt nära Cortex A15 fast med 64-bitars stöd, Cortex A15 kommer inte gå till historien som en av de mest strömsnåla designerna...

Var ju en läcka som många webbplatser snappat upp där Snapdragon 820 nämns och använder något som antas vara Qualcomms 64-bitars ersättare till Krait. Få se hur fort man kan få ut den designen, för man lär knappast göra något riktigt strömsnålt med Cortex A57. Är inte heller säkert att Snapdragon 810 kommer vara snabbare än Snapdragon 805, IPC är bättre på Cortex A57 jämfört med Krait men frågan om skillnad är stort nog för att kompensera för sänkning från 2.5GHz till 2.0GHz (i värsta fall ännu lägre om man inte löser överhettningsproblem på annan väg).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Vore bra så man slipper dom överhypade Snapdragon SoC:en i allt.
Det är synd inte Intel å nVidia samarbetar. Intel CPU och nVidia GPU i ett SoC vore nått.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Skrivet av cardeci:

Nah, 810:an ligger runt 4.5-8W (beroende på hur man konfigurerar den, och vilka rykten man tror på. Max är om alla 8 cores jobbar på max, vilket väl knappast kommer hända i en telefon ändå..).

Om man jämför med Apple A7 är det lite som AMD vs Intel:

Apple: ~2W, 1.3Ghz, 2 cores
Qualc: ~4.5W, 2.3Ghz, 4+4 cores

geekbench (notera, typiskt bäst för snapdragon):
Båda får ganska exakt samma resultat, 2.66k (dock med 800:an)

Skrivet av Yoshman:

På slutet (Snapdragon 801/805) hade man nog pressat Krait lite längre än vad designen klarade, men Krait-kärnan har ändå varit i topp vad det gäller perf/W.

Problemet med Snapdragon 810 är att den inte använder Qualcomms egen design utan ARMs Cortex A57. Cortex A57 har en mikroarkitektur som ligger väldigt nära Cortex A15 fast med 64-bitars stöd, Cortex A15 kommer inte gå till historien som en av de mest strömsnåla designerna...

Var ju en läcka som många webbplatser snappat upp där Snapdragon 820 nämns och använder något som antas vara Qualcomms 64-bitars ersättare till Krait. Få se hur fort man kan få ut den designen, för man lär knappast göra något riktigt strömsnålt med Cortex A57. Är inte heller säkert att Snapdragon 810 kommer vara snabbare än Snapdragon 805, IPC är bättre på Cortex A57 jämfört med Krait men frågan om skillnad är stort nog för att kompensera för sänkning från 2.5GHz till 2.0GHz (i värsta fall ännu lägre om man inte löser överhettningsproblem på annan väg).

Tack för era inlägg!

Visste inte att Qualcomm inte körde på sin egna Krait med denna det förklarar saken. Varför har man gjort såhär då? Är det för att försöka vara snabb till marknaden eller något annat?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Pepsin:

Frågan är om inte processorer för mobila enheter har stagnerat och slagit i samma mur som processorer för stationära datorer slog i för ca. 10 år sedan. Prestandan i mobila enheter har ju ökat i vansinnig takt de senaste åren. Det följer att även värmeutvecklingen och energiförbrukningen ökar. Till slut hjälper det inte ens att krympa komponenterna eller använda mer avancerad tillverkningsteknik. Troligen kommer andra tillverkare stöta på liknande problem den närmsta tiden.

En rätt kraftig vägg för enkeltrådprestanda är att det, i genomsnitt, inte finns mycket mer parallellism i en enskild instruktionsström än vad som gör det möjligt att nå IPC på 2-2.5. "Big-core" designer som t.ex. Nehalem och senare samt även IBMs POWER ligger redan inom detta spann. Apples Cyclone kan i sina bästa stunder också nå dessa nivåer, vilket betyder att det finns helt enkelt inte mycket mer att hämta här.

Klockfrekvensen är precis som på PC-sidan det som främst gett bättre prestanda för mobiler, de första smarta mobilerna körde i 500-600MHz + att de var väldigt enkla CPU-kärnor. För PC CPUer är gränsen 3-4GHz innan det blir orimlig värmeutveckling, den TDP som är rimligt för mobiler verkar diktera en maximal klockfrekvens på strax över 2GHz.

Stoppa in fler CPU-kärnor har ju visat sig än mindre vettigt på mobila enheter än på PC, 2 kärnor är fullt tillräckligt för allt man kan tänkas göra med mobiler/pekplattor. Trenden nu verkar ju också gå mot mer avancerade 2-kärniga modeller än mot >4 klenare.

Så håller med dig, tror också att man har en rätt brant lutning framför sig även för mobila CPUer.

Skrivet av Swedish Berserk:

Tack för era inlägg!

Visste inte att Qualcomm inte körde på sin egna Krait med denna det förklarar saken. Varför har man gjort såhär då? Är det för att försöka vara snabb till marknaden eller något annat?

Mycket tyder på att både Qualcomm och Samsung blev tagna på sängen när Apple lanserade sin 64-bitars Cyclone, de hade både förutsatt att de första mobilerna med 64-bitars tidigast skulle nå marknaden slutet 2015 / början 2016. Först försökte man vifta bort 64-bitar som en gimmick (vilket det till stor del är för mobiler) men Apples Cyclone visade ju sig även prestera bättre än existerande ARM-designer (+ väldigt bra perf/W) vilket gjorde att man nu har väldigt bråttom att möta den designen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Det kan nog bli bra på sikt. Qualcomm får inte bli för stora.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Så klart Qualcomm dementerar detta...allt annat vore konstigt om de nu ska sälja 810.

Det pratas redan om efterföljare till 810.... så 810 kanske har barnsjukdomar.
http://www.gsmarena.com/beastly_snapdragon_820_and_815_specif...

Självklart är det så att man vill skydda sina produkter, men i så fall är det väldigt märkligt att LG väljer att pusha en helt ny enhet med 810...
Och angående efterföljare så var det ju samma sak när S4/HTC One (M7) släpptes, de hade ju Qualcomms senaste asgrymma chip 600 då, och några månader senare släpptes Note 3 med SD800 (vilket känns surt för mig som S4-ägare än idag)

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiftyNips:

Det låter som att din telefon är defekt. Min blir inte alls varm oavsätt hur länge / hur jag använder den.

Använder du 4G? Det händer bara för mig när jag surfar 4G.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Använder du 4G? Det händer bara för mig när jag surfar 4G.

Använder 4G, aldrig upplevt den blir riktigt varm av varken spel,media, surf etc etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Använder du 4G? Det händer bara för mig när jag surfar 4G.

Japp! Upplever ingen sådan värme alls oavsätt om jag kollar på youtube eller annat över 4G

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Använder du 4G? Det händer bara för mig när jag surfar 4G.

Japp! Upplever inte någon värme alls oavsätt om jag kollar på youtube eller gör annat över 4G

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Självklart är det så att man vill skydda sina produkter, men i så fall är det väldigt märkligt att LG väljer att pusha en helt ny enhet med 810...
Och angående efterföljare så var det ju samma sak när S4/HTC One (M7) släpptes, de hade ju Qualcomms senaste asgrymma chip 600 då, och några månader senare släpptes Note 3 med SD800 (vilket känns surt för mig som S4-ägare än idag)

Så här i efterhand kan man se att samsung hade rätt. 810 suger.

Och nu:

Qualcomm byter till samsung som tillverkare:

Citat:

It's hard to say why Qualcomm would make the jump from TSMC to Samsung—the company declined to comment on this story—but we suspect it may have something to do with the 14nm process itself. The current Snapdragon 810 is being made on TSMC's 20nm process, and that chip has heating problems that older Snapdragons haven't suffered from. While Snapdragon 810 phones are in no danger of melting in your hand while you use them, the chip has throttled itself quickly and heavily in the phones we've seen it in. The HTC One M9 caps it at 1.6GHz rather than the standard 2.0GHz by default, and it slows down enough that a year-old Snapdragon 801 can outrun it after just a couple minutes of use. LG's G Flex 2 doesn't limit the peak clock speed out of the box, but our testing has shown the throttling behavior to be basically identical (600Mhz after continuous use, single core).

The Samsung-manufactured Exynos 7 Octa, on the other hand, doesn't have these problems. It can run at its peak rated clock speed for longer, and its advantage is clear in most standard benchmarks. This is true even though the CPU configuration—four ARM Cortex A53 cores, four ARM Cortex A57 cores—is identical in both chips. Because SoCs are so complex and tightly integrated, it's hard to say how much impact any one change can have, but a better manufacturing process can make a big difference in heat and power usage.