Samsung Galaxy S6 får fingeravtrycksläsare liknande Apple Touch ID

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Skärp dig nu. Den trycks till att användas för allt möjligt inklusive betalningar. De behöver inte göra ett falskt finger, det räcker att ha hashen som telefonen kör med för att det ska gå att hävda att det är du som säger ok.

Att kalla andra paranoida när vi vet att sådant redan hänt får dig att låta som anställd hos apple eller någon bank.

Trams. Det är ju uppenbart att du inte vet vad du pratar om.

En eventuell förövare kan inte göra någon skada med "hashen som telefonen kör med". Det är bara hittepå eller okunskap. Du vet säkert vilken av de två som stämmer in på dig.

Låt oss säga att jag får tag i ditt fingerprint-hash. Vad ska jag göra med det? Återkonstruera källan från en envägsfunktion eller? Det är ju nästan skrattretande roligt.

Permalänk
Avstängd

Frugan har en ny iPhone med "fingeravtrycksläsare" och hon behöver inte ange någon kod. Dock var det ett aktivt/medvetet val att avaktivera den extra säkerheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du kan fortfarande använda kodlås eller lösenord med det aktiverat även när telefonen inte frågar efter det och du måste ange en kod eller ett lösenord för att använda TouchID. Har du svårt med lösenord så blir det inte lättare av att använda den mer sällan och ökar risken för att den skrivs ner där den är lättillgänglig eftersom den blir svårare att komma ihåg. Eller att en onödigt lätt kod används eller lösenord som du använder på annat håll återanvänds. Har du en kod i stil med 1234 eller väljer en sådan för att använda TouchID så blir det inte säkrare för koden är fortfarande uppenbar/lättgissad. Ingen behöver se dig slå in koden. Läs vad du argumenterat emot. Du får gärna uttrycka något helt annat, men inte som motargument mot det du citera/svara på men ändrade förutsättningarna till några helt andra för. Du svarar på ett hittepå-argument. Jag håller mig till det verkliga. Det kan möjligen uppmana andra grupper till att använda längre lösenord däremot, men det är ett helt annat argument med en helt annan frågeställning med annan utgångspunkt.

Det var du som började citera mitt helt fristående inlägg där jag sa vad jag personligen tycker om touchID och började prata om att man fortfarande behövde ha en kod. Vet inte varför du kända ett det var relevant att kommentera mitt inlägg med den informationen då jag inte sagt ett ord om det.

Ja man behöver en kod för att i extremt få fall logga in (omstart o s v). Men för tredje gången, det handlar om bekvämhet, inte säkerhet i första hand det jag tog upp i mitt inlägg och som du började ifrågasätta. Att folk har puckade lösenord kan man inte komma ifrån, har du valt ett puckat lösenord så är det puckat oavsätt om det är som backup för touchId eller som vanlig inloggningskod. Men för de som väljer bort att inte ha password p g a att de tycker det är för jobbigt att skriva det varje gång (jag vet för jag körde själv utan kod en lång period av den anledningen) så är det fantastiskt bekvämt med touchId.

Om du anser det vara ett hittepå-argument för att använda touchId får stå för dig men vet att många inte håller med dig...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Rajat:

En pinkod räcker det med att någon ser dig slå in, mycket enklare. Ska de ha ditt fingeravtryck är det en väldigt massa saker som behöver göras och innan någon har kommit in i min telefon så behöver jag bara logga in på Hitta Min iPhone från vilken dator som helst och radera den och göra den obrukbar innan de har kommit in i den.

Som vanligt ska då också mobil data vara påslaget, har du det hela tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Du måste nog sätta dig in i hur fingeravtrycksläsaren fungerar, den ersätter inte ditt lösenord över huvud taget, den är obrukbar utan ditt lösenord.

Spelar ingen roll sålänge det räcker med ditt fingeravtryck när du väl matat in lösenordet, för det kan väl ändå inte vara så att man först ger sitt fingeravtryck och sedan dessutom sitt vanliga lösenord med stark säkerhet? Då skulle folk bara tycka det var krångligt och ingen skulle använda skiten.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Det var du som började citera mitt helt fristående inlägg där jag sa vad jag personligen tycker om touchID och började prata om att man fortfarande behövde ha en kod. Vet inte varför du kända ett det var relevant att kommentera mitt inlägg med den informationen då jag inte sagt ett ord om det.

Ja man behöver en kod för att i extremt få fall logga in (omstart o s v). Men för tredje gången, det handlar om bekvämhet, inte säkerhet i första hand det jag tog upp i mitt inlägg och som du började ifrågasätta. Att folk har puckade lösenord kan man inte komma ifrån, har du valt ett puckat lösenord så är det puckat oavsätt om det är som backup för touchId eller som vanlig inloggningskod. Men för de som väljer bort att inte ha password p g a att de tycker det är för jobbigt att skriva det varje gång (jag vet för jag körde själv utan kod en lång period av den anledningen) så är det fantastiskt bekvämt med touchId.

Om du anser det vara ett hittepå-argument för att använda touchId får stå för dig men vet att många inte håller med dig...

Du svarar på något helt annat, så här gick "diskussionen".

Urklippt mer specifikt

Skrivet av S_Z:

...
Undersökningar har ju visat att väldigt många inte använder något lösenord ö h t, för att det är för jobbigt att skiva in hela tiden. Med touchId får du ju viss säkerhet utan någon som helst extra jobb, det finns ju ingen anledning att köra utan (så vidare man inte bär foliehatt) om man nu inte orkar använda kod. Man får ju som sagt väga bekvämlighet vs hur pass känslig informationen är som man skall skydda.
...

Skrivet av Petterk:

TouchID kräver som man hunnit säga ett antal gånger i tråden att du har en kod. Glömmer du bort din kod måste du blåsa telefonen. Det är alltså inget botemedel mot de som vägrar lösenord (det behöver inte vara en 4-siffrig kod) eller har uppenbara koder/lösenord.

Skrivet av S_Z:

Klart det är ett "botemedel" för folk som är "lata" och inte orkar ange kod varje gång. Om du kör touchId så behöver du som sagt skriva kod varje gång du startar om din telefon eller tex om du nu skulle mot förmodan skulle misslyckas med inloggningen tre gånger. Hur ofta händer någon av dessa saker? Senast jag startade om som jag kan minnas var när jag installerade senaste versionen av OS:et och att jag misslyckats tre gånger i följd med med fingeravtryck kanske någon gång efter jag har tagit ett längre bad.

Det är alltså extremt sällan jag behöver använda kod nu när jag kör touchID till skillnad från när jag körde enbart kod på min iPhone 5 då jag skrev den koden oräkneligt antal gånger på en dag. Det är det som är bekvämligheten, inte att jag inte någonsin behöver använda ett lösenord.

Permalänk

Att köra med pinkod suger ju. Rita med fingrarna i diverse mönster istället för att köra ett swipe med tummen? Fingeravtrycksläsare for the WIN!

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Frugan har en ny iPhone med "fingeravtrycksläsare" och hon behöver inte ange någon kod. Dock var det ett aktivt/medvetet val att avaktivera den extra säkerheten.

Hon angav en kod för att aktivera Touch-ID och måste ange en varje gång telefonen startat upp, t.ex. efter en mjukvaruuppdatering. Hon har inte valt bort kod.

http://support.apple.com/sv-se/HT5883

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du svarar på något helt annat, så här gick "diskussionen".

Urklippt mer specifikt

Skönt att du säger hur en diskussion mellan oss två på ett svar du gjort på mitt inlägg går

Och jo, jag har redan svarar flera gånger på det du fet-markerar. Massor med folk väljer att inte ha ett lösenord för att de inte orkar skriva lösenord varenda gång då skall använda telefonen, inte för att de är emot lösenord av principskäl. För dessa (inklusive mig själva eftersom jag varit i den sitsen) är touchId definitivt ett botemedel.

Permalänk
Medlem

Finns det några fall där kriminella kommit åt en iphone och kommit över pengar genom att använda touch-id-funktionen? Det har ju varnats för hur lätt det är, men hur ofta sker det "på riktigt"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Skönt att du säger hur en diskussion mellan oss två på ett svar du gjort på mitt inlägg går

Och jo, jag har redan svarar flera gånger på det du fet-markerar. Massor med folk väljer att inte ha ett lösenord för att de inte orkar skriva lösenord varenda gång då skall använda telefonen, inte för att de är emot lösenord av principskäl. För dessa (inklusive mig själva eftersom jag varit i den sitsen) är touchId definitivt ett botemedel.

Du får som sagt ha vilken synpunkt eller ingång som helst, men argumenterar du emot ett smalt argument kan du inte låtsas som om frågeställningen var en helt annan. Det hade alltså varit okej om du argumenterat i stil med "Kanske inte botemedel mot just den smala gruppen, men en hjälp för andra" och utvecklat varför. Nu påstod du bara att det var ett botemedel men hänvisa till och argumentera om något helt annat. Just det är ett argumentationsfel. Jag feltolka inte din tes utan utveckla en annan som också har med TouchID att göra. Nämligen att det kunde vara annorlunda för andra grupper som vägrat lösenord tidigare, och nu om de ska använda TouchID måste köra lösenord/kod – och att den också bör vara hyfsat stark för att öka säkerheten nämnvärt. Det är alltså inte helt utan extra jobb eller utan behov av att komma ihåg lösenordet/koden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pants:

Finns det några fall där kriminella kommit åt en iphone och kommit över pengar genom att använda touch-id-funktionen? Det har ju varnats för hur lätt det är, men hur ofta sker det "på riktigt"?

Apple-Pay finns bara i staterna, där har de betal/kredit-kort utan Chip+PIN som är fritt fram att kopiera. Så det är tveksamt till att någon skulle göra det för att använda Apple-Pay. Du märker ju om telefonen är borta relativt tidigt. Du märker inte om någon på Starbucks eller restaurangen swipar ditt kort bakom disken. Något du inte vet är borta/stulet kan du inte spärra. Någon som vill åt annan data, eller t.ex. installera spionprogram (kräver ofta att något hål utnyttjas) är nog mer sannolik att använda attacken. Då är poängen att du aldrig märket att telefonen är temporärt på vift.

Tar fingeravtryckslyftandet och tillverkningen för lång tid för att det inte ska märkas så kan de ju lyfta fingeravtrycket från något annat än telefonen och förbereda detta innan de tar sig in i telefonen. Men det tar inte dagar att lyfta tryck och gjuta en kopia. Utrustningen är ju billigare än den skimmingligor använder. Går utan problem att göra medan du är på en fyllerunda eller har slocknat på hotellrummet och inte har full översikt. Det vore en väldigt enkel metod för företagsspioneri t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du får som sagt ha vilken synpunkt eller ingång som helst, men argumenterar du emot ett smalt argument kan du inte låtsas som om frågeställningen var en helt annan. Det hade alltså varit okej om du argumenterat i stil med "Kanske inte botemedel mot just den smala gruppen, men en hjälp för andra" och utvecklat varför. Nu påstod du bara att det var ett botemedel men hänvisa till och argumentera om något helt annat. Just det är ett argumentationsfel. Jag feltolka inte din tes utan utveckla en annan som också har med TouchID att göra. Nämligen att det kunde vara annorlunda för andra grupper som vägrat lösenord tidigare, och nu om de ska använda TouchID måste köra lösenord/kod – och att den också bör vara hyfsat stark för att öka säkerheten nämnvärt. Det är alltså inte helt utan extra jobb eller utan behov av att komma ihåg lösenordet/koden.

Vad är det frågeställning/argument du pratar om? Det var du som kommenterade mitt inlägg, inte tvärt om. Att du började prata om några som av principiella skäl inte ö h t vill använda kod har inte ett skit med mitt inlägg att göra (kanske var någon helt annan diskussion du hade med någon annan?) så fattar inte var du vill komma...

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Vad är det frågeställning/argument du pratar om? Det var du som kommenterade mitt inlägg, inte tvärt om. Att du började prata om några som av principiella skäl inte ö h t vill använda kod har inte ett skit med mitt inlägg att göra (kanske var någon helt annan diskussion du hade med någon annan?) så fattar inte var du vill komma...

Du ställde upp det som ett motargument mot en påhittad åsikt, inte mot den jag skrev, jag argumentera inte mot något specifikt argument utan påpeka att generaliseringen inte nödvändigtvis gäller alla. Mitt svar kräver inte någon feltolkning medan ditt gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du ställde upp det som ett motargument mot en påhittad åsikt, inte mot den jag skrev, jag argumentera inte mot något specifikt argument utan påpeka att generaliseringen inte nödvändigtvis gäller alla. Mitt svar kräver inte någon feltolkning medan ditt gör det.

Du har tappat mig helt och hållet... Vet inte vad du pratar om Läs mitt inlägg var ett fristående inlägg som inte handlade om något ni kanske tidigare diskuterat...det handlade aldrig om de (om de nu finns) principiella kod-vägrare...utan att det är ett "botemedel" mot folks lathet. Om du har tolkat mitt inlägg på något annat sätt så är det fel. Detta ger ingenting, vi pratar uppenbarligen om två skilja saker....

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Du har tappat mig helt och hållet... Vet inte vad du pratar om Läs mitt inlägg var ett fristående inlägg som inte handlade om något ni kanske tidigare diskuterat...det handlade aldrig om de (om de nu finns) principiella kod-vägrare...utan att det är ett "botemedel" mot folks lathet. Om du har tolkat mitt inlägg på något annat sätt så är det fel. Detta ger ingenting, vi pratar uppenbarligen om två skilja saker....

Jag har inte tolkat något du skrivit på det sättet, jag diskuterade det du generaliserade om.

Skrivet av S_Z:

...
Undersökningar har ju visat att väldigt många inte använder något lösenord ö h t, för att det är för jobbigt att skiva in hela tiden. Med touchId får du ju viss säkerhet utan någon som helst extra jobb, det finns ju ingen anledning att köra utan (så vidare man inte bär foliehatt) om man nu inte orkar använda kod. Man får ju som sagt väga bekvämlighet vs hur pass känslig informationen är som man skall skydda.
...

Det är extrajobb och det finns fler grupper än dig själv. Ovanstående står du själv för. Jag har inte argumenterat emot att det är fint och bekvämt för dig och en rad andra. Alla är det inte lika enkelt och bekymmerslöst för, en del kanske inte vill behöva eller har svårt att komma ihåg koden/lösenordet när de uppdaterat iOS och startat om telefonen. Har de glömt bort koden/lösenordet så får de lov att blåsa telefonen om de inte skrivit upp den. Det tar inget från någon annan grupp. När det gäller "botemedel" så citera och svara du på en specifik formulering som du väljer att svara om något helt annat på och alltså argumenterar mot något som aldrig skrivits.

Permalänk
Medlem

ZZzzz jag somnade redan under gårdagen. Verkar inte direkt komma fram något nytt i denna diskussion.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Hoppas Samsung faktiskt gör slag i saken och levererar en bra mobil och inte bara en soft uppgradering av S4:an.

Vore en enorm besvikelse om de släpper ytterligare en 2 gb mobil med 16 gb internminne och 1920x1080 skärm på 5.1 tum. Haha

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Hon angav en kod för att aktivera Touch-ID och måste ange en varje gång telefonen startat upp, t.ex. efter en mjukvaruuppdatering. Hon har inte valt bort kod.

http://support.apple.com/sv-se/HT5883

Hm... ja det där stämde inte för fem öre.

Ska maila Apple.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tcntad:

Som vanligt ska då också mobil data vara påslaget, har du det hela tiden?

Det behöver inte alls vara på hela tiden, det är bara "Hitta min iPhone" som ska vara aktiverat och det har jag precis hela tiden.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Hm... ja det där stämde inte för fem öre.

Ska maila Apple.

Engelska varianten hittar du här, den är aktuell. http://support.apple.com/en-us/HT5883

Citat:

You can set up Touch ID in iOS Setup Assistant or by tapping Settings > Touch ID & Passcode. To set up Touch ID, you must first set a passcode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pants:

Finns det några fall där kriminella kommit åt en iphone och kommit över pengar genom att använda touch-id-funktionen? Det har ju varnats för hur lätt det är, men hur ofta sker det "på riktigt"?

Har du några källor på att det "varnats" för detta?

Allt jag har hört om är någon hackare som lyckats återskapa fingeravtrycket efter obegränsat antal försök och en massa pengar. Det gör ju inte att TouchID eller respektive teknologi är osäker. Att dra några slutsatser ifrån det är ju bara larvigt. Det är ju som att säga att PIN-kod är osäkert för att någon kan se när du skriver in det på telefonen.

Förstår ärligt talat inte att diskussionen om säkerhet vad gäller fingeravtryck vs PIN ens kommer upp. PIN är 4 siffror. FYRA!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Har du några källor på att det "varnats" för detta?

Allt jag har hört om är någon hackare som lyckats återskapa fingeravtrycket efter obegränsat antal försök och en massa pengar. Det gör ju inte att TouchID eller respektive teknologi är osäker. Att dra några slutsatser ifrån det är ju bara larvigt. Det är ju som att säga att PIN-kod är osäkert för att någon kan se när du skriver in det på telefonen.

Förstår ärligt talat inte att diskussionen om säkerhet vad gäller fingeravtryck vs PIN ens kommer upp. PIN är 4 siffror. FYRA!

Du kan ha 90 tecken om du vill. Har du simple passcode har du fortfarande simple passcode på fyra siffror efter du skannat in dina fingrar. Det är bara att swipa och skriva in. Om du har en som går att gissa är det fritt fram utan problem.

För CCCs demo krävs superlim, kamera, laserskrivare, plastfilm, lite glycerin och trälim. Det är knappast mer komplicerat än skimmingutrustning för att kopiera kort och filma när ni slår in era koder. Däremot något man i så fall gör riktat mot en specifik person. Enda jag inte har hemma av detta är laserskrivare, då jag fortfarande har bläckstråle och inte så stort behov – däremot har jag ju inga problem att låna en. Att köpa en som håller måttet kostar också ca 1000kr. I staterna så är det som sagt lönlöst att stjäla, deras kort har inte PIN-kod ens så det är bara att kopiera dessa utan att offret ens märker något. Offret märker ju om deras enhet som stödjer Apple Pay försvinner. Något som inte är försvunnet blir ju inte spärrat.

Permalänk
Medlem

http://www.heise.de/video/artikel/iPhone-5s-Touch-ID-hack-in-...

Detta är en metod. Anledningen att han kör på ett PCB där är för att få tydligare (djupare) avtryck. Även om PCB-steget tar lite längre tid än att göra avtryck direkt från filmen så är det en relativt snabb process. Hobbyister och de som har haft teknik i skolan är bekant med allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Har du några källor på att det "varnats" för detta?

Jag menar i diskussioner och liknande. Tycker det har pratats en evig massa om detta, och funderade på om det faktiskt fanns fall där man utnyttjat denna svagheten i touch-id eller om det mer är en grej för olika fanboy-bataljer på nördforum.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pants:

Finns det några fall där kriminella kommit åt en iphone och kommit över pengar genom att använda touch-id-funktionen? Det har ju varnats för hur lätt det är, men hur ofta sker det "på riktigt"?

Förklara för mig hur i så fall

Så säkert är Apple Pay

"Apple Pay is actually more secure than using a physical credit card, as your actual credit card details are not given to the store at all when you use Apple Pay"

Is Apple Pay Safe and Secure?

Why Apple Pay is ‘more safe and secure than using your credit card’

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Förklara för mig hur i så fall

Öhh va??? Jag ställde en fråga, inte ett påstående.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pants:

Öhh va??? Jag ställde en fråga, inte ett påstående.

Jag ställde en motfråga hur det skulle gå till

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Problemet är att den används för annat än att bara låsa upp telefonen. Vilket betyder att när den kommer ut på vift så blir det väldigt svårt att göra något åt det hela. Inte så att du kan byta ut dina fingeravtryck. Det är därför lösenord är bra. De går byta både regelbundet (i fall att) och när de läcker ut (och saker läcker alltid ut).

Vad menar du exakt nu? Tror tamefan inte du tänkt utanför boxen.

Kan ju redan nu säga att du flera hundra gånger (eller kanske t.o.m tusen gånger) om dagen lämnar ifrån dig fingeravtryck.
Så redan innan det ens fanns fingeravtrycksläsare för oss dödliga så har du lämnat efter dig fingeravtryck.

Och varför behöver du byta ut ditt fingeravtryck när den är lokalt lagrad på telefonen?

Säg att du med enbart fingeravtryck kunde ta ut pengar.. Då spelar det ju ingen roll om någon tagit eller inte tagit din telefon eftersom ditt finger avtryck redan finns på bankomatkortet (eller där du senast tog på något)

Så förklara igen. Vart är problemet med fingeravtryck (mer än att man kommer in på din telefon).

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om folk vet att du har fingeravtrycksläsare och vill åt din telefon är det smidigt då man, som påpekats lämnar fingeravtryck efter sig oavsett. Men naturligtvis måste de veta att det är dina och att du har fingeravtrycksläsare. Det gäller även om du skulle lämna random lappar med dina vanliga alfanumeriska lösenord lite varstans.

Även om jag tycker det är onödigt så blir det ju inte mindre säkert. Man lämnar fingeravtryck överallt ja. Men kunskapen och tekniken att skapa falska är inte precis lättillgänglig?

Vi använder biometrisk identifiering på jobbet och där råder rätt höga krav.