Permalänk
Avstängd

Varför överklockar man?

Bara nyfiken på varför casual player / Casual User överklockar idag?

Har själv en 4790K cpu som inte är överklockad.
Prestanda på den är ju helt ok..
Inga problem med att beräkningar eller data går segt.. Inga problem med spel..

Så varför överklockar DU?

Jag förstår dom som gör det som en hobby etc.. Men för vanliga casuals.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

De är väl en liten hobby som du redan nämnt. När man köper nya delar så vill man få ut såmycket gratisprestanda som möjligt.
Jag som spelar/surfar/kollar på film så hade jag säkert klarat mig på stockfrekvenzer på cpun, men jag förstår dom som kanske renderar mycket.
Sen ger ju en överklockad cpu en högre medelfps i spel, och jag som sitter på 120hz skärm vill ha en fps på 120+ i alla spel.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

För att man kan , gratis prestanda

Eller gratis och gratis , några tusen kostade i.o.f.s. kylningen^^

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Få prestanda "gratis" som egentligen hade kostat betydligt mer. Tack vare att Sandy Bridge klockar så pass bra så känner jag att det inte finns något behov av ett nytt bygge inom den närmsta framtiden, även fast mitt bygge snart fyller tre och ett halvt år. Bortsett från att jag köpt till mer RAM, en extra SSD och bytt grafikkort. Men det kan jag tycka är ett ganska billigt sätt att förlänga livstiden i maskinen

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

för att inte lagga mina grafik kort

Permalänk

mest för att få lite xp, det är bra att kunna

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk

Jag överklockade först för att det var kul att lära sig. Köpte en kylare som klarade lite klockning och då kändes det ju lika bra. Men någon skillnad från stock har jag nog inte märkt, men jag sitter på en 60hz 1080p skärm och spelar inget som är jättekrävande. Men som sagt, det handlar nog mest om intresse för min del då jag egentligen inte gör något alltför krävande med burken.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk

Nyfikenhet och att få mer prestanda.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk

DÅLIG BIL JÄMFÖRELSE LÄS ICKE!!!!!!

Samma fråga som varför trimmar en vanlig person en bil när man ändå inte får köra hur fort man vill?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem

En gång i tiden var det lite mera nödvändigt. När spel gick mycket mer på CPU och en schysst överklock tog ett spel från 20 till 35 FPS. Samtidigt kunde processorer bli dubbelt så snabba på 1-2 år vilket gjorde att processorer snabbt blev omoderna. Köpa nytt hela tiden var för de flesta av oss inte ett alternativ.
Idag så fungerar de flesta spel på de flesta processorer eftersom trådning i spel är svårt och prestandan per kärna inte ökat mycket på många år. Samtidigt är det mer fokus på grafikkorten. Så idag är det helt klart mindre relevant. För egen del är det mest intresse, undervoltar väl min 3570K snarare än överklockar. Men när folk satt på Celeron 300A, Duron 600 eller AXIA-steppade T-Birds så var det viktigare. Och roligare när effektiva kyllösningar och grovmodifikationer av chassin var något man fick göra själv utan flashiga redskap eller någon vidare budget.

Permalänk
Avstängd

Inte riktigt va! Ganska korkad jämförelse faktiskt.

Skrivet av Bacon-Matte:

Samma fråga som varför trimmar en vanlig person en bil när man ändå inte får köra hur fort man vill?

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Avstängd

Visst fanns den en tid då det gick "bättre" att överklocka celeron cpu:erna.. Har för mig att dom var bättre än vanliga förr i tiden

Skrivet av Aleshi:

En gång i tiden var det lite mera nödvändigt. När spel gick mycket mer på CPU och en schysst överklock tog ett spel från 20 till 35 FPS. Samtidigt kunde processorer bli dubbelt så snabba på 1-2 år vilket gjorde att processorer snabbt blev omoderna. Köpa nytt hela tiden var för de flesta av oss inte ett alternativ.
Idag så fungerar de flesta spel på de flesta processorer eftersom trådning i spel är svårt och prestandan per kärna inte ökat mycket på många år. Samtidigt är det mer fokus på grafikkorten. Så idag är det helt klart mindre relevant. För egen del är det mest intresse, undervoltar väl min 3570K snarare än överklockar. Men när folk satt på Celeron 300A, Duron 600 eller AXIA-steppade T-Birds så var det viktigare. Och roligare när effektiva kyllösningar och grovmodifikationer av chassin var något man fick göra själv utan flashiga redskap eller någon vidare budget.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk

Är allergisk personligen mot personer som köper K processorer och aldrig överklockar innan dom börjar klaga på prestanda och att dom vill köpa nya prylar. Senast en av mina närmsta vänner som sitter på en 2600k i stock med vattenkylning och som börja länka massa linkar med nya prylar han ville köpa till datorn. Fick sätta stopp där direkt och undervisa honom lite att det är hans grafikkort 560ti som satt begränsingen för den prestanda han har.

Jag tycker det är lite bortkastade pengar att inte överklocka en K processor speciellt när det verkar som dom flesta idag investerar i bättre kyllösningar för sina cpuer.

Men jag överklockar personligen för att få ut så mycket valuta för pengarna som möjligt.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att alla liknelser med bilar borde totalförbjudas och leda till 24 timmar låst konto.
De är dåliga, fula och allmänt hemska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Visst fanns den en tid då det gick "bättre" att överklocka celeron cpu:erna.. Har för mig att dom var bättre än vanliga förr i tiden

Ja Celeron och Duron såldes ju på lägre frekvenser till lägre priser, men hade i grund samma potential som PIII och Athlon. Eller rent av lite bättre potential rent frekvensmässigt då de hade mindre cache som kunde begränsa. Utöver det så hade de lägre buss, så man kunde bussklocka högre utan att överklocka moderkortet. Celeron 300A för några hundringar var inte ovanlig i 450MHz och kunde då konkurrera med P3 för tusentals kronor. Duron var inte främmande för 100% överklockning på luftkylning som skulle anses minimal med dagens mått mätt.

Permalänk
Skrivet av Imaculent:

Jag tycker att alla liknelser med bilar borde totalförbjudas och leda till 24 timmar låst konto.
De är dåliga, fula och allmänt hemska.

tycker faktiskt dom är rätt bra då jag hållit på med bilar,crossar och mopeder och optimerat motorerna precis som jag optimerar min dator.

Kan man få ut lite mer effekt vill man ha den effekten oavsett om det inte märks. det är ett intresse!

tycker det är extra roligt jämföra sig på hwbot och få poäng precis som att köra race och jämföra sig med andra bilar!

Visa signatur

Enthoo luxe | Custom loop |
GTX TITAN 3-Way SLI | 3960x@5ghz | x79 black edition
32GB ram | Samsung EVO 500GB | Lepa G1600 | <3

HTPC rajintek styx | i5 2500k@4,8ghz | GTX TITAN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Så varför överklockar DU?

För att förhindra bottleneck.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Imaculent:

Jag tycker att alla liknelser med bilar borde totalförbjudas och leda till 24 timmar låst konto.
De är dåliga, fula och allmänt hemska.

En överklockad processor är som en sportbil - det är skoj när det går fort!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har en 4670k. Precis som med din är prestandan helt ok. Så kan kontra med att fråga dig varför du inte sparade in 700kr (eller vad prisdiffen är) och köpte samma (eller motsvarande i5, 4690k)?

Nu överklockade jag min, eftersom jag liksom du ville ha mer, skillnaden mellan oss är att du fick betala extra Ok, överklockningen gör att processorn drar mer, så på sätt och vis medför min överklockning också extra kostnad, men förhoppningsvis får jag mer prestandavinst per extra kostnad än dig!

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Jag tycker att alla liknelser med bilar borde totalförbjudas och leda till 24 timmar låst konto.
De är dåliga, fula och allmänt hemska.

Inte nödvändigtvis dåliga, ibland kan dom vara oerhört förklarande och göra det lättare att förstå. I det här fallet är denna oerhört passande:

Varför ha fem stycken däck på bilen när tre rullar?

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Skrivet av Imaculent:

Jag tycker att alla liknelser med bilar borde totalförbjudas och leda till 24 timmar låst konto.
De är dåliga, fula och allmänt hemska.

Jag höll på mycket förr med trimmning och moddning utav bilar, tills att jag tröttnade totalt med allt som har med bilar att göra.

Det intresset har totalt tagits över utav datorbyggande och datorpillande så håller inte riktigt med dig.

Permalänk
Avstängd

Min anledning är att jag köpte ett paket med Cpu och mobo till ett väldigt attraktivt pris.
dvs till samma pris som om jag skulle köpt din i5 och mobo löst.. Så med andra ord så van jag över dig ändå.. Men tack för omtanken

Skrivet av e1m1:

Jag har en 4670k. Precis som med din är prestandan helt ok. Så kan kontra med att fråga dig varför du inte sparade in 700kr (eller vad prisdiffen är) och köpte samma (eller motsvarande i5, 4690k)?

Nu överklockade jag min, eftersom jag liksom du ville ha mer, skillnaden mellan oss är att du fick betala extra Ok, överklockningen gör att processorn drar mer, så på sätt och vis medför min överklockning också extra kostnad, men förhoppningsvis får jag mer prestandavinst per extra kostnad än dig!

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Skrivet av TimMy2003:

Jag höll på mycket förr med trimmning och moddning utav bilar, tills att jag tröttnade totalt med allt som har med bilar att göra.

Det intresset har totalt tagits över utav datorbyggande och datorpillande så håller inte riktigt med dig.

exakt samma för mig alla ANTI bil jämförelser borde bannas i 48timmar

Visa signatur

Enthoo luxe | Custom loop |
GTX TITAN 3-Way SLI | 3960x@5ghz | x79 black edition
32GB ram | Samsung EVO 500GB | Lepa G1600 | <3

HTPC rajintek styx | i5 2500k@4,8ghz | GTX TITAN |

Permalänk
Medlem

Jag överklockar huvudsakligen för att förlänga livslängden (och för att det är roligt). Min nuvarande rig (3770K och gtx 680) är inte överklockad, då CPUn blev instabil efter jag bytade till linux. Jag återställde då bios och har inte haft tid att överklocka igen.

Har däremot min gammla rig stående bredvid så att jag kan spela med flickvännen eller om någon polare är på besök. I den sitter en q6600 och ett 6870 och det hänger med rätt så bra fortfarande, mycket tack vare att de är överklockade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Är allergisk personligen mot personer som köper K processorer och aldrig överklockar innan dom börjar klaga på prestanda och att dom vill köpa nya prylar. Senast en av mina närmsta vänner som sitter på en 2600k i stock med vattenkylning och som börja länka massa linkar med nya prylar han ville köpa till datorn. Fick sätta stopp där direkt och undervisa honom lite att det är hans grafikkort 560ti som satt begränsingen för den prestanda han har.

Jag tycker det är lite bortkastade pengar att inte överklocka en K processor speciellt när det verkar som dom flesta idag investerar i bättre kyllösningar för sina cpuer.

Men jag överklockar personligen för att få ut så mycket valuta för pengarna som möjligt.

Ptja, varför köpa en låst cpu som ändå kostar lika mycket och ibland har lägre basklock? 4790K/4790 är ett exempel. Dock ska jag själv säkerligen överklocka men det blir inte förrän jag har behov av det

Permalänk
Medlem

Ja kan nästan vara beredd att hålla med TS. Ifall till viss del. för en 10-15 år sedan var övercklockning av CPU något som faktiskt gav en REJÄL skjuts i prestanda lyft. Speciellt om man köpte de lite billigare varianterna och sedan ofta kunde klocka upp de i liknande prestanda som topsegmentet eller ofta högre än vad som gick att köpa.
Tyvärr måste jag säga att denna fina funktion har mer och mer försvunnit de senaste versionerna av cpuer.

Visst den I7 4790k som ja har och kör i 4,9Ghz är snabbare än vad man kan köpa men i ärlighetsnamn 4,4->4,9Ghz hur mycket prestanda gör det egentligen. Kan säga att den är absolut inte märkbar någon annan stans än i benchmarkprogram.
Räknar man sedan pengar på detta så kostade de där 500 omärkbara mhzen nästan 1000kr (DH15). Värt det? Nja? Köpte det mest bara för att datorn skulle vara TYST och det är lite roligt att hålla på.

Vem kommer inte ihåg gamla Celeron 300A, celeron 366, Pentium 3 coppermine, AMD XP1700+, Pentium 4 Northwood, Prescott, Core2 duo mfl. Man väldigt ofta kunde klocka 50% utan att det vara några större problem
Kolla mina sign nedan så ser ni ett axplock av gamla riggar ja haft.
Nu klockar ja mest för att ja tycker det är kul att prova, prestandavinsent har för länge sedan gått förlorad.

Permalänk
Medlem

Jag har haft min nuvarande platform sedan mitten 2009. Jag kunde aldrig för mitt liv föreställa mig att jag skulle sitta på samma idag, nästan 6 år senare. Självklart har jag bytt grafikkort några gånger under tiden men moderkort, minne och SSD är det samma. CPU bytte jag 2011 men bara till en med lite bättre överklockningspotential, i7 920 D0 mot Xenon W3540. De har dock alltid gått i samma frekvens 4,0 Ghz så ingen skillnad i prestanda.

Kontentan är alltså att tack vare att jag kan överklocka min CPU så har jag inte behövt uppgradera min platform på snart 6 år. Det finns även potential att plocka ut ca 200-300Mhz mer ur min CPU vilket gör att jag tror jag klarar mig minst 1 år till iaf.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Det finns massa orsaker till varför man överklockar. Jag brukar komprimera samt konvertera ganska mycket video-filer. Så för mig innebär min överklockning att en fil tar ca 20% mindre tid att konvertera/komprimera. Ganska stor skillnad tycker jag när det är alldeles gratis.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Varför skulle jag inte överklocka är väl en bättre fråga?

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Ptja, varför köpa en låst cpu som ändå kostar lika mycket och ibland har lägre basklock? 4790K/4790 är ett exempel. Dock ska jag själv säkerligen överklocka men det blir inte förrän jag har behov av det

Numera har du som du säger helt rätt. Men förr var det inte alltid så att dom kostade lika mycket eller hade högre basklock.