Permalänk
Medlem

Söka till högskola?

Nu var det ett bra tag sedan man gick ut gymnasiet, årgång 2010. Alltså för 5år sedan. Någon som vet hur det är att söka till en vuxenutbildning i Stockholm nuförtiden och hur det går till?

Tacksam för svar!

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

Är det en vanlig högskola eller universitet du menar? Tänkte om vuxenutbildning var någonting annat som jag kanske har missat (typ KY-utbildning eller liknande). Högskola och universitet söker du via https://www.antagning.se/se/start

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Är det en vanlig högskola eller universitet du menar? Tänkte om vuxenutbildning var någonting annat som jag kanske har missat (typ KY-utbildning eller liknande). Högskola och universitet söker du via https://www.antagning.se/se/start

Nu vet jag inte den exakta termen om man nu ska kalla det för vuxenutbildning, högskola eller universitet. Kikade lite på antagning.se och visade sig att jag redan hade ett konto, säkerligen skapad när jag fortfarande gick på gymnasiet. Hur går det an när man saknar viss kompetens till diverse inriktningar/kurser. Gick förvisso på Samhäll/juridik linjen i gymnasiet och saknar därav fysik, MA 3 samt 4(antar de hette C och D på vår tid) m.fl. om jag nu skulle söka inom datainriktade kurser/utbildningar.

Antar att arbetserfarenheter inte har någon betydelse när man söker till skolor?

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

De skiter totalt i var du arbetat tyvärr.
Det som heter vuxenutbildning är mer komplettering av grundskola och gymnasium. Det du pratar om är högre utbildning dvs universitet/högskola.
Du får titta på programmen vilka kurser de kräver. Behöver du många av dessa bör du gå ett basår så får du ett komplett program med allt du behöver. Behöver du bara 1-2 kurser kan du läsa dessa på komvux antingen på dagtid eller kvällstid. Har du allt du behöver skickar du bara en ansökan på antagning.se. Varje program listar nödvändiga kurser på programmets hemsida.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av crumpets:

De skiter totalt i var du arbetat tyvärr.
Det som heter vuxenutbildning är mer komplettering av grundskola och gymnasium. Det du pratar om är högre utbildning dvs universitet/högskola.
Du får titta på programmen vilka kurser de kräver. Behöver du många av dessa bör du gå ett basår så får du ett komplett program med allt du behöver. Behöver du bara 1-2 kurser kan du läsa dessa på komvux antingen på dagtid eller kvällstid. Har du allt du behöver skickar du bara en ansökan på antagning.se. Varje program listar nödvändiga kurser på programmets hemsida.

Jaha, där ser man. Kanske lurt att börja se vad för basår det finns i Stockholm områden för HT. Tack för svar!

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

Nu vet jag inte den exakta termen om man nu ska kalla det för vuxenutbildning, högskola eller universitet. Kikade lite på antagning.se och visade sig att jag redan hade ett konto, säkerligen skapad när jag fortfarande gick på gymnasiet. Hur går det an när man saknar viss kompetens till diverse inriktningar/kurser. Gick förvisso på Samhäll/juridik linjen i gymnasiet och saknar därav fysik, MA 3 samt 4(antar de hette C och D på vår tid) m.fl. om jag nu skulle söka inom datainriktade kurser/utbildningar.

Antar att arbetserfarenheter inte har någon betydelse när man söker till skolor?

Basår eller komvux är väl alternativen om du saknar kompetensen som krävs för att söka. Vet att vissa skolor har speciella antagningar för personer som har arbetat/presterat mycket bra inom idrott. Handelshögskolan har t.ex. ett gäng specifika platser som går att söka om man inte har tillräckligt bra betyg/HP för att komma in den vägen, vet att Peter Forsberg sökte den vägen

Permalänk
Medlem

Jag glömde bastermin också. Har du iaf några naturvetenskapliga ämnen räcker det ibland med bara bastermin. Du får kolla lite i kraven. Då börjar man på våren och antas automatiskt till utbildningen sedan på hösten.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem

Om du har högskolebehörighet så är de flesta utbildningarna öppna för dig. Vissa områden kräver vissa ämnen och det går att söka dispens hos respektive lärosäte ifall man saknar dessa. Dispensen grundar sig oftast på att man jobbat, eller förvärvat annan dokumenterad kunskap, inom ämnet en längre tid.

Permalänk
Medlem

Ta en Bastermin på tex KTh så får du fullständiga behörigheter, har för mig att de även har garantiplatser på vissa program efter avklarat och godkänt basår/bastermin.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.