Permalänk
Medlem

Kylpasta vid Kylningsbyte

Hur viktigt är det att man tar bort den gamla pastan innan man sätter dit en ny fläkt?

Jag har idag en corsair h80i och har haft den i ca ~5månader
Jag ska byta till en h100i.

Då är frågan, behöver jag se till att ta bort pastan som sitter kvar på cpun? eller är det bara att plugga dit den nya h100i'n över det hela?

Om jag bör ta bort den gamla, hur gör jag då? och vad bör jag använda för nått?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Byter du bara fläkt behöver du inte ny pasta. Byter du hela kylaren är det väldigt viktigt.
Ja, du ska ta bort gammal pasta. Använd sprit/aceton/rengöringsmedel som är avsedd för att rengöra cpu. Får inte vara olja i spriten/aceton.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Du ska göra rent prollen innan du sätter dit den nya kylaren, och lägga på nytt (följer med kylaren om du köper den ny).

Isopropylalkohol och en tops går fint för att göra rent med.

Du kan köpa Isopropylalkohol på apoteket, du måste (oftast) fråga någon i personalen för dom har den inte ute i hyllan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Byter du bara fläkt behöver du inte ny pasta. Byter du hela kylaren är det väldigt viktigt.

ja det är kylarn jag ska byta givetvis!

Hur går man tillväga? jag antar att det inte är så simpelt som vatten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Du ska göra rent prollen innan du sätter dit den nya kylaren, och lägga på nytt (följer med kylaren om du köper den ny).

Isopropylalkohol och en tops går fint för att göra rent med.

Du kan köpa Isopropylalkohol på apoteket, du måste (oftast) fråga någon i personalen för dom har den inte ute i hyllan.

Ah ok, Funkar Aceton lika bra tro?

Permalänk
Skrivet av RistVaLL:

ja det är kylarn jag ska byta givetvis!

Hur går man tillväga? jag antar att det inte är så simpelt som vatten?

Som tidigare föreslogs, isopropylalkohol, eller kemiskt ren bensin, går bra att använda. Jag brukar vika ihop kaffefilter och doppa i det och gnugga från kanterna mot mitten av CPUn för att få bort allt, och sista gången när allt ser rent ut så tar man ett svep till. Sedan låter man CPUn vädra så att allt dunstar bort och sen så sätter man tillbaka den.

Det viktiga är att ha oljefri alkohol samt något material som inte "luddar" att torka av med, så att det inte blir pappersrester eller liknande kvar.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av RistVaLL:

Ah ok, Funkar Aceton lika bra tro?

Aceton funkar om det är säkert att ingen olja finns i.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

Kaffefilter är en bra sak att använda när du börjar arbetet med att rengöra cpun.
Lägg lite alkohol eller rengörningsmedel lämpat för bortagning utav kylpasta eller rengörning på kaffefiltret och sedan är det bara att bara göra rent så noga du kan.

Permalänk
Medlem

Tack så mkt gott folk, får se vad medicinskåpet har att erbjuda!

<3

Permalänk
Medlem
Skrivet av RistVaLL:

ja det är kylarn jag ska byta givetvis!

Hur går man tillväga? jag antar att det inte är så simpelt som vatten?

Du kan alltid köpa ArtiClean rengörningskit. Funkar skitbra och luktar gott. Du behöver bara några droppar och tops.
http://www.inet.se/produkt/5321164/articlean-rengorningskit-f...

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Du kan alltid köpa ArtiClean rengörningskit. Funkar skitbra och luktar gott. Du behöver bara några droppar och tops.
http://www.inet.se/produkt/5321164/articlean-rengorningskit-f...

Ja, den enda nackdelen är att jag måste vänta 2-3dagar tyvärr, och det har jag ju mindre lust med!
Men kanske skulle ta och beställa så att man har hemma till nästa gång!

Permalänk
Skrivet av Storage Jar:

Du kan alltid köpa ArtiClean rengörningskit. Funkar skitbra och luktar gott. Du behöver bara några droppar och tops.
http://www.inet.se/produkt/5321164/articlean-rengorningskit-f...

Bra tips.

köpte min dessa 07 eller 08 tog slut förra året

Permalänk

Eller bara gripen röd Kemisk ren aceton och kaffefilter funkar prima.

Acetonen hittar du i en lagom stor livsmedelsbutik. Funkar lika bra och är inte särskild dyrt.

Visa signatur

Das Burk:

Chassi: Corsair Obsidian 750D ||Fläktar: Be Quiet Silent Wings 140mm PWM || Moderkort: ASUS z97-A || CPU: i7 4970k 4,0Ghz ||CPU Kylare: Noctua NH-U14S ||SSD: Samsung 250G || PSU: Corsair RM1000 || GPU: R9 290X Gigabyte Windforce || RAM: Corsair Vengance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Du kan alltid köpa ArtiClean rengörningskit. Funkar skitbra och luktar gott. Du behöver bara några droppar och tops.
http://www.inet.se/produkt/5321164/articlean-rengorningskit-f...

Förutom att det är typ 10 gånger så dyrt som kemiskt ren bensin, jäkla lurendrejeri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RistVaLL:

Ah ok, Funkar Aceton lika bra tro?

Kemiskt ren aceton fungerar utmärkt. Jag brukar börja med att gnugga rent med en tops och sedan med kaffefilter. Var försiktig med kylpastan när du lägger på ny, det ska vara ganska lite.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Isopropanol från Kjell & Co funkar kanon och en snabb sökning ger att 250ml går lös på en 50-lapp.

http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/kemi-spray-li...

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+