Permalänk
Medlem

Min SSD får hicka

Tjena.

Har nu i ett par månader haft problem med att min SSD (https://www.inet.se/produkt/4304583/samsung-ssd-evo-basic-840...) (dedikerad till spel) får hicka, alltså den slutar läsa i 20-60 sekunder en till två gånger per timme.

Till exempel i Far Cry 3 så slutar den uppdatera "kartan" och jag måste vänta en liten stund för att den ska läsa för att sedan kunna komma vidare.
Jag har det här problemet i fler spel (Civ V och Swtor) så det är inget som bara händer med särskilda spel.

Jag har formaterat om den och problemet har inte lösts, jag vet inte vad jag ska göra.

Jag är inte äns säker på om det är ett problem med SSD'n eller om det är moderkortet eller RAMen.

Någon som har några ideer?

MB: Gigabyte Z97x Gaming 3
CPU: Intel i5 4690k
GPU Geforce GTX 780
RAM: 16gb Corsair 1600 Mhz Vengeance

Permalänk
Medlem

Hur mycket RAM har du?

Tycker det verkar konstigt om det är SSDn då du borde andra problem med..

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat firmware på SSDn? 840 Evo hade ju kända problem med access tid och läs/skrivhastighet som åtgärdades för några ånader sedan med en ny firmware.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Det har jag inte gjort, gör det nu. Återkommer...

Edit: Står i Magician att jag redan har senaste firmware. (Köpte den i Juli)

Permalänk
Skrivet av shojj:

Tjena.

Har nu i ett par månader haft problem med att min SSD (https://www.inet.se/produkt/4304583/samsung-ssd-evo-basic-840...) (dedikerad till spel) får hicka, alltså den slutar läsa i 20-60 sekunder en till två gånger per timme.

Till exempel i Far Cry 3 så slutar den uppdatera "kartan" och jag måste vänta en liten stund för att den ska läsa för att sedan kunna komma vidare.
Jag har det här problemet i fler spel (Civ V och Swtor) så det är inget som bara händer med särskilda spel.

Jag har formaterat om den och problemet har inte lösts, jag vet inte vad jag ska göra.

Jag är inte äns säker på om det är ett problem med SSD'n eller om det är moderkortet eller RAMen.

Någon som har några ideer?

Undrar om det kan ha att göra med de problem Samsung haft med 840 SSDer på senaste tiden. Googla igenom här i nyheter och forum.
Tror de tog fram en firmvare till PRO versionen i a f.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surgubben:

Undrar om det kan ha att göra med de problem Samsung haft med 840 SSDer på senaste tiden. Googla igenom här i nyheter och forum.
Tror de tog fram en firmvare till PRO versionen i a f.

Tankat och kör "Samsung SSD 840 EVO Performance Restoration" just nu, men tror det inte är det iochmed att jag kommer upp i samma läs hastighet, det är bara det att ibland vägrar den att läsa överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shojj:

Tankat och kör "Samsung SSD 840 EVO Performance Restoration" just nu, men tror det inte är det iochmed att jag kommer upp i samma läs hastighet, det är bara det att ibland vägrar den att läsa överhuvudtaget.

Testa typ HDtune, och låt den läsa (utan att skriva nytt) hela disken.
Det du tittar efter är kraftiga "dippar" av hastigheten, speciellt när de går under 100MB/s.
Eftersom du har installerat om så bör den ha relativt frisk data, så problemet bör inte vara så stort som du beskriver, även om du har buggen.

Det låter som att disken antingen "överlastas" vilket inte är så troligt, eller att den har problem som bör hittas (och ev RMAs). Du måste bara bekräfta att det är just disken, och inget annat.
Tex halvdåliga SATA kablar kan ge samma fel...

SMART info kan vara värt att kolla. (med tex Crystal Disk Info)

Permalänk
Medlem
Skrivet av shojj:

Tankat och kör "Samsung SSD 840 EVO Performance Restoration" just nu, men tror det inte är det iochmed att jag kommer upp i samma läs hastighet, det är bara det att ibland vägrar den att läsa överhuvudtaget.

Jag har samma disk och upplevde samma problem. Det löste sig med den programvaran som du just nu kör. Du skrev tidigare att du hade samma firmware, bara för att du har senaste firmwaren så löser sig inte problemet utan du behöver köra det specifika programmet för att det ska åtgärdas.

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slap:

Jag har samma disk och upplevde samma problem. Det löste sig med den programvaran som du just nu kör. Du skrev tidigare att du hade samma firmware, bara för att du har senaste firmwaren så löser sig inte problemet utan du behöver köra det specifika programmet för att det ska åtgärdas.

Har gjort det nu, spelar och testar just nu, återkommer senare om det visar sig att det inte funkar eller om det har löst sig.

Tackar tackar för all hjälp hursomhelst

Permalänk
Medlem

Det fungerade tyvärr inte

Ska nu testa HDtune

Permalänk

Jag har haft liknande problem i windows 8 med en SSD. Då var det energispararinställningarna som spökade. Sätt på "hög prestanda" och kolla om det hjälper.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry