Permalänk

i7-2600k noctua dh-14 och chassikylning ?

[edit, ny länk]

http://1drv.ms/1JgvkQP
http://1drv.ms/1GGlABl

Impulshandla en ny cpu kylare på väg hem från jobbet. Börja montera men arg bäbis, gnällig gumma och ond rygg gjorde mig stressad, iaf så hamnade kylaren med drag neråt. Drog oc tuner i bios som klocka till 4.4, occt stresstest maxa på 60 grader. "öppet chassi" hur mycket kan detta öka stängt?

frågan är hur man ska lösa chassi kylningen nu, placera om cpu kylaren sidleds med drag bakåt är kanske optimalt. Exit fläkten låg bara på 300 rpm, ska man avakta tills man har tid och ro att rotera cpu kylarn bara?

större chassi hade varit nice

eller vända fläkten längst ner i fram och göra intake uppe bak, fast då behöver man filter i bak antar jag ?

Permalänk
Keeper of the Bamse

Din drive-länkar funkar inte;

"You need permission

Want in? Ask the owner for access, or switch to an account with permission. Learn more".

Att snurra kylaren 90 grader är ju optimalt, då har du ju en fläkt baktill i chassit som blåser ut varm luft. Om du får 60 grader på stresstest i öppet chassi landar du max på 70 grader med stängt, och du kommer ju sällan ligga och pressa linpack hela dagarna ändå va?

Tror inte du behöver oroa dig alls

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Länken verkar låst. Behörighet saknas.

Jag har likadan kylare till min 4670k.
Har du utblås i toppen så kan du använda det istället och bara lossa fläktarna och vända dem så att de blåser uppåt istället.

Hur mycket tempen ökar om du stänger chassit är svårt att svara på. Beror på ett helt gäng faktorer som chassival, val av andra komponenter, hur andra fläktar är monterade, kabeldragning och hur just din processor beter sig så där får du nog testa själv för att få ett gångbart svar.

Har chassit dammfilter så är det i min mening högst lämpligt att använda sig av detta oavsett hur man gör med övriga komponenter. Spar en massa tid med dammresning för övriga komponenter.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Den bör ju riktas mot dit utblås. Sedan om du nu har mer traditionellt chassi med PSU ovanför CPU:n och fläkten vänd mot CPU:n så aggerar även nätdelen chassiskylning.

Jag kör så.

Har modifierat en TY-140 fläkt att passa min NH-D14 sedan har jag en ny Noctua P12 PWM fläkt som utblås plus nätdelens tempstyrda fläkt.
Har konfigurerat en fläktprofil i bios som ger mig 300rpm idle på TY-140 och P12 samt 800rpm load på båda.

Kylare utan problem min i7 3930K i 4Ghz och håller väl en 70-76C i intel linpack typ och idle har jag väl en 46-55C med 24C i rummet.

Så ser det ut i min låda med be-quiet! ljudisolering och stängd eller öppen låda har igen större betydelse för temperaturerna.

Bara att konfigurerar fläktpfoilerna i tex bios efter tycke och smak. Själv föredrar jag helt ljudlöst om det går. Låter lite under intel linpack vid 800rpm men annars får du lägga örat mot datorlådan om du ska plocka upp nåt.

Stänga lådan ger inte alltid sämre temps. Beror helt på om chassifläktarna erbjuder mer luftflöde förbi en så stor fläns än vad CPU fläkten gör om du ens har någon. Min NH-U12P kör jag utan fläkt på min i3-4360 3.7Ghz och med stängd låda sjunker tempen 10C.

Med CPU fläkt bör chassifläktarnas flöde matcha CPU fläkten i den regionen. Så jag konstruerat min och det ger bra temps.

Permalänk

tack för svar

dammfilter fram med en noctua fläkt "NF-p12" och en coolermaster av liknande dimension. damfilter och fläkt under nätagget, samat exitfläkten uppe bak som är tillfälligt nermonterad på bilden. Den snurrar som sagt bara i 300 rpm, ska kika på det men är lite nybörjare.

Satt och fundera på att borra upp toppen av chassit och bygga själv, men saknar nog tålamodet och finkänsligheten.

Satt och spela csgo igår i några timmar, gick inte över 50 grader.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av pa1983:

Den bör ju riktas mot dit utblås. Sedan om du nu har mer traditionellt chassi med PSU ovanför CPU:n och fläkten vänd mot CPU:n så aggerar även nätdelen chassiskylning.

Jag kör så.

Har modifierat en TY-140 fläkt att passa min NH-D14 sedan har jag en ny Noctua P12 PWM fläkt som utblås plus nätdelens tempstyrda fläkt.
Har konfigurerat en fläktprofil i bios som ger mig 300rpm idle på TY-140 och P12 samt 800rpm load på båda.

Kylare utan problem min i7 3930K i 4Ghz och håller väl en 70-76C i intel linpack typ och idle har jag väl en 46-55C med 24C i rummet.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/27196441/i7_3930K_GTX780....

Så ser det ut i min låda med be-quiet! ljudisolering och stängd eller öppen låda har igen större betydelse för temperaturerna.

Bara att konfigurerar fläktpfoilerna i tex bios efter tycke och smak. Själv föredrar jag helt ljudlöst om det går. Låter lite under intel linpack vid 800rpm men annars får du lägga örat mot datorlådan om du ska plocka upp nåt.

Stänga lådan ger inte alltid sämre temps. Beror helt på om chassifläktarna erbjuder mer luftflöde förbi en så stor fläns än vad CPU fläkten gör om du ens har någon. Min NH-U12P kör jag utan fläkt på min i3-4360 3.7Ghz och med stängd låda sjunker tempen 10C.

Med CPU fläkt bör chassifläktarnas flöde matcha CPU fläkten i den regionen. Så jag konstruerat min och det ger bra temps.

Appropå ingenting. Härligt att se en Chieftech Mesh igen. Seriöst och stabilt chassi av kallvalsad stenhård plåt. Man hade antagligen kunnat palla upp en SUV medan man byter däck.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Restarted^:

tack för svar

dammfilter fram med en noctua fläkt "NF-p12" och en coolermaster av liknande dimension. damfilter och fläkt under nätagget, samat exitfläkten uppe bak som är tillfälligt nermonterad på bilden. Den snurrar som sagt bara i 300 rpm, ska kika på det men är lite nybörjare.

Satt och fundera på att borra upp toppen av chassit och bygga själv, men saknar nog tålamodet och finkänsligheten.

Satt och spela csgo igår i några timmar, gick inte över 50 grader.

Bästa du kan göra anser jag är att set till att både CPU och chassifläkt bak är PWM fläktar. Jag kör mina på CPU1 och CPU2 fan header så med fläktar på ungefär samma varvtal och storlek så får man maximal effektivitet. Igen oljud pga chassifläkten går för fort idle som är vanligt eller för långsamt load.

Sedan personligen tycker jag insugsfläktar är överkurs, vet pga husdjur som dammar av sig satan. Trots det får jag inget annat än fint dam i lådan som inte stör kylnigen.
Främst för jag enbart drar så mycket luft genom lådan som GPU och CPU kylaren behöver samt att datorn står på bordet. Dessutom skapar frontfläktar mycket större flöde på en liten yta och attraherar dammet mycket mer än en utblåsfäkt där luften in i lådan tar många vägar vilket inte skapar ett enda stort koncentrerat undertryck i fronten. Vet har en annan låda jämte med 10st diskar i som har 3st P12 i fronten med filter. Dammar igen efter en månad.

Bättre med rent utblås anser jag och hellre se till att det är fritt och enkelt för luften att ta sig in genom fronten på en utspridd yta.

Skrivet av Fluf:

Appropå ingenting. Härligt att se en Chieftech Mesh igen. Seriöst och stabilt chassi av kallvalsad stenhård plåt. Man hade antagligen kunnat palla upp en SUV medan man byter däck.

Mjo det är bra gammal hederlig skit Inte hittat en värdig ersättare ännu då jag inte alls gillar moderna plastlådor som låter som orkaner. Denna kostar nästan inget och med ett par bra fläktar och ljudämpning har den ändå klarat dubbla opterons och dubbla grafikkort i SLi som dgrog 550W ur väggen utan att 120mm fläkten bak gick över 1000rpm.
Ända jag skulle vilja ändra på men är för lat för det är att korta ner den. Ta bort 5.25 och 3.5 platserna då dom är tomma. Har tillgång till svets och bockmaskin atm men sedan ska ju den lackeras i så fall med.

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Den bör ju riktas mot dit utblås. Sedan om du nu har mer traditionellt chassi med PSU ovanför CPU:n och fläkten vänd mot CPU:n så aggerar även nätdelen chassiskylning.

Jag kör så.

Har modifierat en TY-140 fläkt att passa min NH-D14 sedan har jag en ny Noctua P12 PWM fläkt som utblås plus nätdelens tempstyrda fläkt.
Har konfigurerat en fläktprofil i bios som ger mig 300rpm idle på TY-140 och P12 samt 800rpm load på båda.

Kylare utan problem min i7 3930K i 4Ghz och håller väl en 70-76C i intel linpack typ och idle har jag väl en 46-55C med 24C i rummet.

tilllägg, ska man ta av toppfläkten på cpn och köra den som exit då

Bara att konfigurerar fläktpfoilerna i tex bios efter tycke och smak. Själv föredrar jag helt ljudlöst om det går. Låter lite under intel linpack vid 800rpm men annars får du lägga örat mot datorlådan om du ska plocka upp nåt.

Stänga lådan ger inte alltid sämre temps. Beror helt på om chassifläktarna erbjuder mer luftflöde förbi en så stor fläns än vad CPU fläkten gör om du ens har någon. Min NH-U12P kör jag utan fläkt på min i3-4360 3.7Ghz och med stängd låda sjunker tempen 10C.

Med CPU fläkt bör chassifläktarnas flöde matcha CPU fläkten i den regionen. Så jag konstruerat min och det ger bra temps.

mycket värme kommer nerifrån på min dator, med nätagget längstner ocg graffekortet. nu blåser cpykylarn kall lufft neråt vilket inte kan va helt fel, lite hål och dammfilter ovanför cpun och utblås i sidplåten nere, skulle det kunna funka?`

edit. skulle topfläkten på cpun göra större nytta som utsug ? och vända mittenfläkten uppåt? då drar den iof in varmluft i flänarna

Permalänk

Faaast får nog rotera den där jeffla CPUKlumpen iaf, går väl smidigare nu när man redan gjort det en gång

Permalänk
Medlem

Nätdelen blåser luft utåt så den bidrar inte till ökad temperatur. Bästa är om den kan dra luft ur lådan för då har du en gratis chassifläkt. Bra nätag tex det jag har klar ar 50C temperatur vid full last. Når aldrig över 400W eller 40C ut från CPU kylaren så har goda marginaler där.

CPU kylaren behöver bara en fläkt. Gör väldigt lite skillnad med två. Fläktar ska aldrig kämpa mot varan heller.

Planera luftflödet. Bör ha en ricktning på luften genom lådan sedan ska varm luft ut så fort som möjligt annars tappar du verknigsgrad.

Här är ett exempel på planerat luftflöde.

Varmluft stiger dessutom, har normalt sett igen betydelse då fläktar överkommer detta men det är mer fördelaktigt att ha utblås så långt upp som möjligt så undviker man hotspots där luften ställer sig. Har dock igen betydelse om det inte fins komponenter i dom regionerna tex i min låda ställer sig varmluft framför nätdelen men finns inget där att tala om ändå så spelar igen roll.

Bättre om du la upp en bild på din dator vi kan se annars är det svårt att veta vad du menar.

En multimeter med tempratursensor är guld värt när man ställer in chasskylnigen. När CPU och GPU får rumstempererad luft så är kylningen bra nog. Men man kan dra ner chassifläktarna tills temperaturen i lådan börjar stiga och sedan gå tillbaks till senaste fungerande inställningar på så vis matchar man chassifkylnigen mot CPU och GFX kortet och håller nere ljudnivån. Men man måste ställa in CPU fläkten först på en önskad nivå med lådan öppen innan man gör detta.
Sedan går man ju ställa in fläktarna under idle och full last tills man har en fläktptofil som är optimal.

Kör du med ductad GFX kylare så kräver dom nästan inga chassifläktar då dom själva drar in och dumpar varmluft utanför lådan. En liten fläkt på minimalt varvtal klarar 1-2 högprestandakort.

Kör med en 92mm P9 noctua fläkt i sidan av GFX kortet men vet inte varvtalet med säkerhet för det regestreras sällan pga för låg spänning. Men skulle tippa 950rpm eller lägre då det är det lägsta jag kunnat uppmäta.

Permalänk

Tack för tydlig info, graffekortet tar luft underifrån och verkar skicka ut det i bak. har jag inte tänkt på, tack för det.

Började med att sätta cpukylarn för bakblås men fick för mig att det inte skulle få plats, ska vända på den och sätta tillbaka lillfläkten där bak.

Och flytta noctuan (tror det är samma som insuget NF-p12) från cpu flänsarna till sidplåten, ska man montera den i den öppningbara plåten eller bygga en liten ram? kanske överkurs för min dator än så länge måste göra hålet i plåten själv.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vrida kylaren 90 grader så du får utblås baktill.
Sedan skulle jag ta bort en fläkt från kylaren då den kanske ger 1-2C bättre temps max men för en massa extra oväsende istället. jag kör enbart med en fläkt i mitten och tester har visat på 1-1.5C skillnad på NH-D14 med en VS 2 fläktar.

Sedan skulle jag ta frontläkten eller en överbliven 140mm fläkt vad som nu passar och montera där bak som utblås.

Hårddiskar mår bäst av en temperatur runt 38-45C optimalt en 40C. Lägre är minst lika illa som högre temps vad det gäller livslängd. Finns det möjlighet så placerar jag diskarna på var annan 3.5 plats på så vis får dom mer kylning och behovet av fläktar minskar.

Nätaget om möjlighet finnes kan monteras med fläkten uppåt så får du gratis chassikylning utan att öka ljudnivån. Om något sänker det ljudnivån då ljudet från nätaget får svårare att hitta ut.

Ditt grafikkort är väl av en öppen kylardesign så du bör har utblås i sidan på chassit för denna.
Om det inte finns så bör du har en fläkt i toppen på lådan om du nu hade detta annars är det bättre att modda lådan för utblås i sidan vid grafikkortet.

Istället för att öppna upp lådan ovantill om du vill modda så rekommenderar jag att du skär ur gallret baktill som är stansat för utblåset. Då reducerar luftmotståndet markant så fläkten kan flytta mer luft sedan reducerar du turbulens vilket också leder till lägre ljudnivå så slutresultatet blir bättre kylning till samma eller lägre ljudnivå beroende på hur du optimerar fläktprofilerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Restarted^:

Imgur eftersom jag är för inkompetent för drive.
http://imgur.com/EoDUugZ,xB7SkIS
http://imgur.com/EoDUugZ,xB7SkIS#1

Tack för tydlig info, graffekortet tar luft underifrån och verkar skicka ut det i bak. har jag inte tänkt på, tack för det.

Började med att sätta cpukylarn för bakblås men fick för mig att det inte skulle få plats, ska vända på den och sätta tillbaka lillfläkten där bak.

Och flytta noctuan (tror det är samma som insuget NF-p12) från cpu flänsarna till sidplåten, ska man montera den i den öppningbara plåten eller bygga en liten ram? kanske överkurs för min dator än så länge

Har du någon bättre bild eller modellnamn på grafikkortet. Som sagt behovet av chassikylning med ductad kylare är minimal men med öppen kylare betydligt mycket större då ett grafikkort drar mer kräm än en CPU.

Permalänk

Nvidia geforce gtx 780

båda sidoplåtarna är isolerade med skummatta, agget tar luft underifrån men ser inget tydligt utblås (filtret dammar igen på några dagar om dator står på golvet)

Permalänk
Medlem

Det har jag med på min första bild Du har ej stock kylare så tippar på en open air kylare. Har du modellnamn på den? ASUS, Gigabyte, MSI och vad dom kallar kortet?

Permalänk

Förövrigt trodde jag att jag bara hade en partionerad sata disk. men tittar närmare nu så verkar jag ha en ssd disk ovanför den, vilket inte verkar orimligt för en c:/ disk på 111 gig. kanske man skulle ha favorit spelen där istället..

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Det har jag med på min första bild Du har ej stock kylare så tippar på en open air kylare. Har du modellnamn på den? ASUS, Gigabyte, MSI och vad dom kallar kortet?

ASUS dircectcu 2 står det på kortet iaf

Permalänk
Medlem

Det är en öppen kylare så 95% av luften hamnar i lådan? Har du plats för en fläkt i sidoplåten?

Vet du vad lådan heter du har?

Permalänk

Cooler Master Silencio 550
https://www.youtube.com/watch?v=fm3shXFugC4

nätagget har utblås under datorn, vettfan varför jag trodde det va insug.

Haha, nu vet jag vad hålet i fram är till för iaf (youtube länken), suck vad bra koll man har.

Permalänk
Medlem

Det är insug under datorn. Nätag blåser alltid ut baktill och drar in genom fläkten fram till eller undertill på agget.

Permalänk
Medlem

http://www.coolermaster.com/case/mid-tower/silencio-550/
1x utblås baktill. Där ska du ha en fläkt som blåser ut. Du kan ta en P12 och om du har en extra CPU ström kontakt på moderkortet kan du testa att använda denna specielt om du har en P12 PWM variant (4 polig kontakt)

2x insug framtill. Inte direkt nödvändigt om du frågar mig mest överkurs. Luften måste ändå ut baktill ändå om tempraturerna ska gynnas possessivt så och fläktar har väldigt lite statiskt tryck så flödet påverkas intem ycket så bästa du kan göra är som sagt att ta bort gallret där bak om du vill ha mer luftlöde utan större ingrepp och skippa front fläktarna.

På deras bilder ser det helt klart ut som du kan vända nätaget, sitter 6st hål så du kan vrida agget 180 grader. Vissa agg, billiga skit agg kan bara ge full effekt vid 25C max temperatur på luften som går in i agget. Bra nätag kan ge full effekt kontinuerligt med inkommande lufttempratur på max 50C, med andra ord rena bastun i lådan och dom klarar sig ändå. Mediokra agg klarar 40C vid full effekt så inget direkt problem heller om agget skulle sitta nära CPU eller GPU. Som sagt betonar full effekt alltså 100% last kontinuerligt. Inget man råkar ut för i så fall har man valt fel agg till att börja med.

Så hade jag varit du hade jag tagit bort en fläkt på CPU kylaren, behållet den i mitten och roterat kylaren så den blåser bakåt.
Monterat en noctua 120mm fläkt som utblås baktill.
Vänt nätdelen så får du mer luftflöde genom lådan vilket gynnar dit grafikkort då detta inte kan förse sig självt med ny sval luft utifrån. Det kommer skapa ett luftflöde från fronten bak till nätaget förbi grafikkortet.

Sedan hade jag kollat HDD temperaturerna och är dom under 50C så utan front fläkt, bara koppla ur fläktkontakten och prova så hade jag nog tagit bort frontfläktarna med.
Sitter det dammfilter i fronten kan du behålla dom om du önskar men dom påverkar kylningen negativt. Men avsaknaden av front fläktar reducerar ofta uppbyggnaden av dam ändå.

EDIT: Kan också tilläggas att då du inte har nån extra fläkt för grafikkortet så bör nog utblåsfläkten bak arbeta 200-300 rpm högre load än CPU fläkten så chassifläkten kan ventilera ut varmluft från grafikkortet med.

Skulle satsa på 400rpm idle på utblåset och 900-1000rpm load och en 300rpm idle på cpu fläkten och en 700-800rpm på CPU fläkten vid load typ stresstester.

Permalänk

Dunder, här ska mekas. Nättagget sitter inskjutet under en liten "plåt tapp?" och skruvad i bakpanelen, yes det går att vända.

fläktarna på cpun är 3 pins kopplad till cpufan med splitter. "ser bara chassifan1 och cpufan uppe till höger om cpun, både är 4pin"
går det bra att ha det så och flytta den fyrkantiga fläkten den som sitter ovanpå cpu till utblåset? tror den övesrta frontfläkten och överta cpu fläkten är samma model "nf-p12"

Sidofläkt behövdes inte om man vänder nätagget?

tusen tack för hjälpen

Permalänk

| +- Nuvoton NCT6776F
| | +- CPU VCore : 1.008 1.008 1.368
| | +- Voltage #2 : 1.016 1.016 1.024
| | +- AVCC : 3.328 3.312 3.328
| | +- 3VCC : 3.344 3.344 3.344
| | +- Voltage #5 : 1.032 1.032 1.032
| | +- Voltage #6 : 2.04 2.04 2.04
| | +- Voltage #7 : 0.824 0.816 0.832
| | +- 3VSB : 3.424 3.424 3.424
| | +- VBAT : 3.344 3.344 3.344
| | +- CPU Core : 31 31 34
| | +- Temperature #1 : 86.5 60.5 88.5
| | +- Temperature #2 : 52 48.5 53.5
| | +- Temperature #3 : 30 30 30
| | +- Fan #1 : 216 210 243
| | +- Fan #2 : 1339 1333 1360
| | +- Fan #4 : 803 797 852
| | +- Fan Control #1 : 61.1765 61.1765 65.098
| | +- Fan Control #2 : 35.2941 35.2941 39.6079
| | +- Fan Control #3 : 61.1765 60.7843 65.098

nått är lurt med fan 1 216 rpm på 60%, trasig eller glapp ?

|

Permalänk
Medlem

Du kan sätta 3 pins fläktar på 4 pins kontakt. DOCK kan vissa moderkort bara varvtalsstyra 4 pins fläktar på 4 pins kontakter. Oftast kan man varvtalsstyra 3 pins fläktar på 4pins kontakter som är märkta Chassisfan men det varierar lite från moderkort till moderkort men oftast går det. 4 pins kontakterna för CPU på dom flesta moderkort kan inte varvtalsstyras alls om man använder 3 pins fläkt.

Själv använder jag dom kontakter som kan varvtalstyra då varvtalet oftast beror på CPU temperaturen ändå så mindre noggrann om man ens använde CPU fläkt kontakten eller chassisfan kontakterna. På min server kör jag bara chassisfan kontakterna då dom styr mina 3 pins noctua fläktar efter CPU tempen medans 4 pins CPU kontakten alltid låter fläkten gå på max vilket inte är önskvärt.

Du kan ta den fyrkantiga 120mm fläkte på kylaren till ublås ja det går fint. Noctua har 4 pins PWM fläktar numera synd bara att du inte fick det med kylaren då det nästan är ett måste för varvtalsreglering i dag via CPU fäkt kontakten. Ger oftast lägre rpm vid idle med.
Lite därför jag bytte min till en TY-140 4 pins PWM då det ger typ 300rpm idle istället för 700rpm (600rpm med LNA addapter) plus att fläkten är överlägset tystare än noctuas 140mm fläktar.
Ungifär samma varvtal load på den så den kylare minst lika bra men är tystare idle och under vanliga laster för mig.

Har du överhettningsproblem med grafikkortet nu med sidan stängd? Om inte då behöver du inte en sidofläkt. Annars får du ju köpa cirkelsåg av önskad diameter eller sticksåg och göra dig ett hål i sidan. Relativt enkelt och gammalt modd.
Annars får du som sagt se till att utblåsfläkten roterar där efter för att ventilera ut varmluften.
Men se först vad som händer när du vänder nätdelen och stänger lådan och belastar systemet.

Du kan som sagt troligen ta bort frontfläktarna. Bara rycka ut dom och stresstesta och mäta skillnaderna. Mät rumstemperaturen med mellan testerna för den kan variera så räknar du ut skillnade över rumstemperatur på diverse komponenter.

Behöver du inte dom så har du ju en till över för något modd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Restarted^:

| +- Nuvoton NCT6776F
| | +- CPU VCore : 1.008 1.008 1.368
| | +- Voltage #2 : 1.016 1.016 1.024
| | +- AVCC : 3.328 3.312 3.328
| | +- 3VCC : 3.344 3.344 3.344
| | +- Voltage #5 : 1.032 1.032 1.032
| | +- Voltage #6 : 2.04 2.04 2.04
| | +- Voltage #7 : 0.824 0.816 0.832
| | +- 3VSB : 3.424 3.424 3.424
| | +- VBAT : 3.344 3.344 3.344
| | +- CPU Core : 31 31 34
| | +- Temperature #1 : 86.5 60.5 88.5
| | +- Temperature #2 : 52 48.5 53.5
| | +- Temperature #3 : 30 30 30
| | +- Fan #1 : 216 210 243
| | +- Fan #2 : 1339 1333 1360
| | +- Fan #4 : 803 797 852
| | +- Fan Control #1 : 61.1765 61.1765 65.098
| | +- Fan Control #2 : 35.2941 35.2941 39.6079
| | +- Fan Control #3 : 61.1765 60.7843 65.098

nått är lurt med fan 1 216 rpm på 60%, trasig eller glapp ?

|

Vilka fläktar är vad? Har du kikat i bios eller var fick du värdena ifrån?

Permalänk

open hardware monitor, 1 utsug bak 2 övre insug fram 3 undre insug fram.

gpu core ligger på 43 grader idle öppet chassi om detta program stämmer. spelar inte så mycket gpu tunga spel dock.

Permalänk

gjorde gpu test på occt på 300 fps max, cputin gick över maximal värde fort. 88,5 vet inte vad detta betyder, gpu core gick upp till 50 grader

gjorde om det på 60 fps och höll 65 grader

Permalänk
Permalänk
Medlem

cputin är CPU thermal index men kolla dina core temperaturer. Den kan ljuga. Mjukvara som läser av sensorchipet har OFTA fel.

GPU core bör väl vara GPU:n och 65C är inget att oroa sig över. 90C är inte ovanligt op en hårt stressad GPU så.

Du kan testat core temp.
http://www.alcpu.com/CoreTemp/

Permalänk

65 var cputin på 60 fps, jag som ändra till 300 vet inte ens hur testet funkar så det va dumt.

coretempsen har inte varit nå problem 25-32 grader idle och 60 vid 100% testload.

så cputin kan man ignorera om man har core tempsen ?