Optimering för oregelbundet användande

Permalänk
Medlem

Optimering för oregelbundet användande

Halloj!

Köpte en transformer tablet (TF300T) för några år sedan när inet körde en julkampanj via swec.

Något som jag kommit fram till är att den är obrukbar när den ska uppdatera mjukvara. Eftersom jag använder den så sällan så finns det vid varje uppstart uppdateringar till bokstavligt talat all programvara i den. Detta leder i sin tur till att de få gånger jag vill använda den till något så går det inte utan att först låta den uppdatera allt. Något som tar typ 20 min pga att den verkar försöka uppdatera allt simultant istället för sekventiellt.

Är det någon som har tips på hur man kan optimera detta? Jag har inaktiverat automatiska uppdateringar av appar, men den verkar ändå auto-uppdatera vissa saker i bakgrunden, vilket äter allt som heter prestanda under de första fem tio minuterna efter uppstart. Vore ju soft om man kunde använda plattan spontant utan att behöva vänta 20 min på uppdateringar.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Keeper of the Bamse

Åh herregud detta behöver jag till min Nexus7 som är slö som röv redan som det är. Vill man glo på ett youtubeklipp på toaletten så hinner man ju bli klar innan klippet är tittbart... Lösningen för mig idag är att ha den igång hela tiden, vilket iofs inte är så jobbigt om man kommer ihåg att ladda den

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Funderar på om man ska roota och sätta i en ny rom, men det löser ju inte problemet med alla appar som ska uppdateras.

Känns jävligt värdelöst att ha en apparat man måste förbereda för användning i 20 min när huvudsyftet är att spontant plocka upp den och leka med i fem tio minuter.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk

Jag har alltid stängt av automatiska uppdateringar på mina Android och Apple enheter. Borde gå att stänga av?
Appuppdateringar inaktiverar man ju bara i Play Store.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ramblemoe:

Halloj!

Köpte en transformer tablet (TF300T) för några år sedan när inet körde en julkampanj via swec.

Något som jag kommit fram till är att den är obrukbar när den ska uppdatera mjukvara. Eftersom jag använder den så sällan så finns det vid varje uppstart uppdateringar till bokstavligt talat all programvara i den. Detta leder i sin tur till att de få gånger jag vill använda den till något så går det inte utan att först låta den uppdatera allt. Något som tar typ 20 min pga att den verkar försöka uppdatera allt simultant istället för sekventiellt.

Är det någon som har tips på hur man kan optimera detta? Jag har inaktiverat automatiska uppdateringar av appar, men den verkar ändå auto-uppdatera vissa saker i bakgrunden, vilket äter allt som heter prestanda under de första fem tio minuterna efter uppstart. Vore ju soft om man kunde använda plattan spontant utan att behöva vänta 20 min på uppdateringar.

Enklaste lösningen är att ha igång den oftare och låt den uppdatera automatiskt, även om du inte tänkt använda den.

Permalänk
Medlem

Det är dock något som aldrig kommer hända. Oproportionerligt mycket jobb att påminna sig om att sätta på en surfplatta man använder så pass sällan. Tyvärr blir det ju en ond cirkel som leder till att den sätts på ännu färre gånger per år.
Känns lite som att pumpa cykeln varje dag, men bara cykla en gång i månaden. Väldigt mycket arbete för att minimera pumpningen den dag man faktiskt är sugen på en cykeltur.

Om inte annat så har det öppnat mina ögon för de klagomål över "dessa jävla uppdateringar" som familj och vänner har haft i alla år. Blir ett reellt problem för den oregelbundna användaren.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Rekordmedlem

Det är ju som sagt inte särskilt svårt att välja "uppdatera inte appar automatiskt" duger inte det ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är ju som sagt inte särskilt svårt att välja "uppdatera inte appar automatiskt" duger inte det ?

Står i första inlägget att jag redan gjort detta. Trots det så uppdaterar vissa saker ändå vid uppstart. Om det finns fler inställningar än att deaktivera det i Play store så får du gärna upplysa mig.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ramblemoe:

Står i första inlägget att jag redan gjort detta. Trots det så uppdaterar vissa saker ändå vid uppstart. Om det finns fler inställningar än att deaktivera det i Play store så får du gärna upplysa mig.

Kommer appen därifrån då ? Om den kommer från nått annat ställe än Google Playstore så kan det vara så att den inte påverkas av den inställningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.