Satte in ett MSI GTX 960 idag, nu coilwhine..

Permalänk
Medlem

Satte in ett MSI GTX 960 idag, nu coilwhine..

Köpte ett gtx 960 idag och satte i min gamle burk I5a 760 klockad till 3.6.
1156 mobo, och ett fractal design 650agg, grejerna är 4 år ungefär.
Innan satt ett gtx 460 i och jag har aldrig upplevt ljudet innan.
Märkte direkt när jag starta burken att det va ett väldigt dovt lågfrekvent ljud direkt från start, lite som att det är störning i en subwoofer, sen startade jag Arsetto Corsa och i menyer med mer så är det samma lågfrekventa ljud men när man väl kommer in i spelet och skall köra startar även ett högfrekvent ljud.
Frekvensen ändras beroende på "Camera View", alltså kör jag Dashcam är det ett typ av högfrekvent ljud, kör jag Camera View utanför bilen ett annat osv.

Och vad jag kan lyssna mig till så är det inte graffekortet som låter utan nätaggregat, tänkte att 650w skulle räcka till detta?

Eller är det endå grafikkortet som e vajsing och skapar coilwhine i nätaggregat et?

Någon med erfarenhet?

Mvh
Sebb

Visa signatur

NZXT H6 Flow | Intel i7 14700KF | ASUS PRIME Z790 | 32GB 6000MHz Fury |
Seasonic Prime GX 1300W | 27" LG 27GN750-B

Permalänk
Medlem

Detta fenomen är mycket känt sedan tidigare med nvidias nya skitserie! 9++ som lider av coilwhine till 90%.
Lämna tillbaka kortet och köp ett från AMD eller ett kort från nvidias tidigare serier.

Håll dig borta från denna serie från Nvidia! bara ett tips.

Hade du sökt lite hade du hittat mängder av trådar om just detta problem.
http://www.sweclockers.com/forum/search.php?searchid=4476377

Permalänk
Medlem

Är det MSI tredjepartkylare eller referens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

Detta fenomen är mycket känt sedan tidigare med nvidias nya skitserie! 9++ som lider av coilwhine till 90%.
Lämna tillbaka kortet och köp ett från AMD eller ett kort från nvidias tidigare serier.

Håll dig borta från denna serie från Nvidia! bara ett tips.

Hade du sökt lite hade du hittat mängder av trådar om just detta problem.
http://www.sweclockers.com/forum/search.php?searchid=4476377

Lite att överdriva med 90%, har sj ett och en kompis med två stycken utan coilwhine vid första köpet.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

Det är MSI twin frozr V kylare.
Nu ser jag att fler med 900 serie har coilwhine, har bara sökt runt på nätet på just 960, tänkte inte på att hela serien led av detta,.
Får väl åka till inet i mon o prata med dom men chansen att det ät coilwhine på ett annat 960 kort är väl relativt hög då kanske?

Visa signatur

NZXT H6 Flow | Intel i7 14700KF | ASUS PRIME Z790 | 32GB 6000MHz Fury |
Seasonic Prime GX 1300W | 27" LG 27GN750-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebb:

Det är MSI twin frozr V kylare.
Nu ser jag att fler med 900 serie har coilwhine, har bara sökt runt på nätet på just 960, tänkte inte på att hela serien led av detta,.
Får väl åka till inet i mon o prata med dom men chansen att det ät coilwhine på ett annat 960 kort är väl relativt hög då kanske?

visst är risken någorlunda hög. hur hög den är är det nog ingen här som kan svara på men den verkar vara högre än t.ex. 700-serien efter hur många som klagar. sedan är de flesta klagomålen på 970 som är ett löjligt populärt kort, och köper jättemånga det så får givetvis fler problematiska exemplar.

Permalänk
Medlem

Okej.
Men just med coilwhine hur brukar det va när dom tillverkar korten, är det ofta en hel batch som får t.ex coilwhine eller är det från kort till kort?

Visa signatur

NZXT H6 Flow | Intel i7 14700KF | ASUS PRIME Z790 | 32GB 6000MHz Fury |
Seasonic Prime GX 1300W | 27" LG 27GN750-B

Permalänk
Skrivet av 120hz:

Detta fenomen är mycket känt sedan tidigare med nvidias nya skitserie! 9++ som lider av coilwhine till 90%.
Lämna tillbaka kortet och köp ett från AMD eller ett kort från nvidias tidigare serier.

Håll dig borta från denna serie från Nvidia! bara ett tips.

Hade du sökt lite hade du hittat mängder av trådar om just detta problem.
http://www.sweclockers.com/forum/search.php?searchid=4476377

Jag har ett Gigabyte GTX 980 G1 Gaming sen i november 2014 och har inte upplevt något coil whine. Kortet presterar mer än utmärkt i alla spel på högsta inställningar allt ifrån FarCry 4 till Assassins Creed Uinity. Skall bli kul att se hur det presterar i GTA V.

Sen om Sebb borde skaffa ett AMD grafikkort så rekommenderar jag att vänta tills 3XX serien blir släppt från AMD.

Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | Acer X32FP 4K 160Hz | NVMe/SSD 14TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Spelade in coilwhineet med mobilen, såhär låter det inne i Asseto corsa när man byter camera view.
https://www.dropbox.com/s/l7bbeedqm7vae9n/coilwhine.3gp?dl=0

Mp3
https://www.dropbox.com/s/1usmc0bnxtdtbjs/coilwhine.3gp.mp3?dl=0

Visa signatur

NZXT H6 Flow | Intel i7 14700KF | ASUS PRIME Z790 | 32GB 6000MHz Fury |
Seasonic Prime GX 1300W | 27" LG 27GN750-B

Permalänk
Skrivet av Sebb:

Spelade in coilwhineet med mobilen, såhär låter det inne i Asseto corsa när man byter camera view.
https://www.dropbox.com/s/l7bbeedqm7vae9n/coilwhine.3gp?dl=0

Lyssnade på filen du laddat upp och och visst är det irriterande. Kanske du skall lämna tillbaka kortet och få ett nytt. Jag hade tidigare ett AMD R9 R290 som hade coil whine under belastning men jag vande mig vid det då då kyllfläktarna i min dator gick upp under belastning som vid spelande etc.

Men jag förstår din besvikelse.

Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | Acer X32FP 4K 160Hz | NVMe/SSD 14TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

Detta fenomen är mycket känt sedan tidigare med nvidias nya skitserie! 9++ som lider av coilwhine till 90%.
Lämna tillbaka kortet och köp ett från AMD eller ett kort från nvidias tidigare serier.

Håll dig borta från denna serie från Nvidia! bara ett tips.

Hade du sökt lite hade du hittat mängder av trådar om just detta problem.
http://www.sweclockers.com/forum/search.php?searchid=4476377

tror vi har en fanboy här

Permalänk

håller med

Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | Acer X32FP 4K 160Hz | NVMe/SSD 14TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

såg att du läste fel...

Permalänk
Skrivet av Viochee:

såg att du läste fel...

läst för fort ... stupid me :\

Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | Acer X32FP 4K 160Hz | NVMe/SSD 14TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, får åka en sväng till Inet i morgon och se vad dom kan göra.
Återkommer!

Visa signatur

NZXT H6 Flow | Intel i7 14700KF | ASUS PRIME Z790 | 32GB 6000MHz Fury |
Seasonic Prime GX 1300W | 27" LG 27GN750-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebb:

Tack för alla svar, får åka en sväng till Inet i morgon och se vad dom kan göra.
Återkommer!

kan vara nätagget dock, men troligt att det är grafikkortet... vissa har problem :/

Permalänk
Skrivet av Viochee:

kan vara nätagget dock, men troligt att det är grafikkortet... vissa har problem :/

När jag hade mitt R9 290 så hade jag samma nätaggregat som nu och det hade coil whine men mitt GTX 980 skriker inte så troligtvis är det kortet.
Skriker (coil whine) grafikkort om nätaggregatet inte orkar med?

Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | Acer X32FP 4K 160Hz | NVMe/SSD 14TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trinitypcw:

När jag hade mitt R9 290 så hade jag samma nätaggregat som nu och det hade coil whine men mitt GTX 980 skriker inte så troligtvis är det kortet.
Skriker (coil whine) grafikkort om nätaggregatet inte orkar med?

kan vara coil whine om nätagget är för lite belastat också... beror på lite, hade det problemet själv (körde bara inbyggda moderkortsgrafiken med ett 550w nätagg) och var coilwhine som fan, satte i ett grafikkort och det slutade

Permalänk
Skrivet av Viochee:

kan vara coil whine om nätagget är för lite belastat också... beror på lite, hade det problemet själv (körde bara inbyggda moderkortsgrafiken med ett 550w nätagg) och var coilwhine som fan, satte i ett grafikkort och det slutade

Som jag förståt så är det kopparspolarna på kortet som kommer i vibration/resonans under belastning på grund av dom inte blivit limmade/inkapslade/dämpade tillräckligt eller vad de nu kallas.

http://en.wikipedia.org/wiki/Coil_noise

Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | Acer X32FP 4K 160Hz | NVMe/SSD 14TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Det låter ju som det är nätaggregat som låter efter att jag satte in 960 kortet, men o andra sidan så 460 kortet som satt där innan hade ju typ samma TDP, så då måste det ju nästan endå vara grafikkortet. Störigt är det iaf.

Visa signatur

NZXT H6 Flow | Intel i7 14700KF | ASUS PRIME Z790 | 32GB 6000MHz Fury |
Seasonic Prime GX 1300W | 27" LG 27GN750-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebb:

Det låter ju som det är nätaggregat som låter efter att jag satte in 960 kortet, men o andra sidan så 460 kortet som satt där innan hade ju typ samma TDP, så då måste det ju nästan endå vara grafikkortet. Störigt är det iaf.

Nja. 460 drar definitivt mer. Pröva att belasta ditt nya kort till max (kör valley benchmarks eller något) och lyssna om det låter som minst då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

tror vi har en fanboy här

Jag är verkligen ingen fanboy! jag kör själv nvidia!

Permalänk
Medlem

Lite sen, man kan ju uppdatera.
Lämnade in det på inet, en kille ringde dagen efter och sa att dom hade lyssnat på det och va helt med på noterna att det va en riktigt irreterande coilwhine, men han sa också att så är det på dagens kort, men att jag kunde komma in och byta till ett ASUS om jag ville, han kunde inte garantera att det skulle låta mindre, sagt och gjort, Bytte till ASUS, fortfarande ett typ av coilwhine, men inte alls samma högfrekventa ljud, så det blev mkt bättre.

Inet gjorde det dom kunde. mycket tacksam!

Visa signatur

NZXT H6 Flow | Intel i7 14700KF | ASUS PRIME Z790 | 32GB 6000MHz Fury |
Seasonic Prime GX 1300W | 27" LG 27GN750-B