hdd med os som extern till laptop?

Permalänk
Medlem

hdd med os som extern till laptop?

God dag!
Hoppas den här frågan inte är ställd allt för många gånger. Jag har kollat runt men inte blivit klokare av det...

Kommer detta att funka:
Jag tar ut hdd:n (med program & operativsystem (xp)) ur min stationära, sätter den i ett kabinett, kopplar via usb3 till min laptop (win8) & använder den som en extern hdd & således behöver jag inte ladda ner alla mina musikprogram igen & installera dem på laptopen?

Saker jag kan tänka mig går åt helsike är:
Den externa har ett operativsystem & det får laptopen att bli galen.
Det kommer gå segt att använda den externa för tunga musikprogram (varför vet jag inte, känns bara så).
Både usb3 & eSata är för långsamt, jag skulle behöva Thunderbolt (vilket jag inte har).
Har ni fler idéer om hur det kan gå åt skogen?

Väldigt tacksam för alla konstruktiva svar!

Visa signatur

För fem år sedan hade det varit omöjligt för en privatperson, hur mycket han än ansträngde sig, att lyckas bli stämd av samtliga de stora skivbolagen.
- Amazon.coms grundare Jeff Bezos

Permalänk
Medlem

Visst det kommer att gå kanon! Men varför vill du inte ta bort operativsystemet och programmen från disken? Ska du så småningom trycka tillbaks den i den ursprungliga arbetsstationen?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Varför inte bara skicka över genom nätverk?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Rekordmedlem

Om du menar att du vill flytta installerade program mellan 2 olika datorer genom att flytta disken så kommer det att strula om det inte är portabla program.
Disken kommer däremot att fungera även om det är ett operativsystem på den bara du inte försöker köra det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du kommer inte kunna boota på disken

Permalänk
Medlem

Sätt in den och klona över den till din interna hårddisk maybe?

Permalänk
Medlem

Oj, det var snabbt marscherat! Tackar så mycket!

Så här är det: Min stationära är över 10 år, alltså g a n s k a slö med dagens mått mätt, så den ska
få somna in. Hårddisken vill jag dock fortsätta att använda då den är full med program som jag aldrig kommer kunna hitta igen, men som jag behöver.

Då den stationära skrotas kan jag inte köra via nätverk.
Det handlar alltså inte heller om att flytta över programmen utan att använda dem där de är.
Idén om att klona in den gamla i den nya var intressant... Antagligen lite för avancerat för mig dock.

Visa signatur

För fem år sedan hade det varit omöjligt för en privatperson, hur mycket han än ansträngde sig, att lyckas bli stämd av samtliga de stora skivbolagen.
- Amazon.coms grundare Jeff Bezos

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stalo:

Oj, det var snabbt marscherat! Tackar så mycket!

Så här är det: Min stationära är över 10 år, alltså g a n s k a slö med dagens mått mätt, så den ska
få somna in. Hårddisken vill jag dock fortsätta att använda då den är full med program som jag aldrig kommer kunna hitta igen, men som jag behöver.

Då den stationära skrotas kan jag inte köra via nätverk.
Det handlar alltså inte heller om att flytta över programmen utan att använda dem där de är.
Idén om att klona in den gamla i den nya var intressant... Antagligen lite för avancerat för mig dock.

Kloning är det enklaste du kan tänka på. Det finns dussin tals program där ute som gör allt åt dig. Bara att söka runt och hitta något som verkar vara bra.
Och programmet klonar över allt på några klick.

EDIT: du kanske kan titta på Macrium Reflect.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Stalo:

Oj, det var snabbt marscherat! Tackar så mycket!

Så här är det: Min stationära är över 10 år, alltså g a n s k a slö med dagens mått mätt, så den ska
få somna in. Hårddisken vill jag dock fortsätta att använda då den är full med program som jag aldrig kommer kunna hitta igen, men som jag behöver.

Då den stationära skrotas kan jag inte köra via nätverk.
Det handlar alltså inte heller om att flytta över programmen utan att använda dem där de är.
Idén om att klona in den gamla i den nya var intressant... Antagligen lite för avancerat för mig dock.

De flesta program kan inte flyttas direkt mellan olika datorer utan kräver ominstallation om de ska fungera ok.
Vill du kunna köra gamla program så får du spara den gamla datorn eller kanske det går att virtualisera den i den nya men att bara flytta disken kommer inte att fungera med alla program utan då måste du manuell lösa det tex genom att skriva i registret.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stalo:

Oj, det var snabbt marscherat! Tackar så mycket!

Så här är det: Min stationära är över 10 år, alltså g a n s k a slö med dagens mått mätt, så den ska
få somna in. Hårddisken vill jag dock fortsätta att använda då den är full med program som jag aldrig kommer kunna hitta igen, men som jag behöver.

Då den stationära skrotas kan jag inte köra via nätverk.
Det handlar alltså inte heller om att flytta över programmen utan att använda dem där de är.
Idén om att klona in den gamla i den nya var intressant... Antagligen lite för avancerat för mig dock.

Du kan inte flytta programmen (eller använda dem i den nya datorn från hårddisken(detta är också att flytta)) då de inte är portabla.

Vill du fortsätta använda XP i den nya?

Vad är det för program. kom med en lista så kan vi hjälpa dig hitta dem så att du kan installera dem i din nya maskin.

Du kan möjligtvis som gaffe skriver skapa en virtuell maskin i din nya dator som kör dina gamla program.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

God morgon & tack för alla svar!

Så om jag förstår det rätt så kommer min ursprungliga idé inte att funka.
Men det här med kloning...

Om jag formaterar den nya hårddisken & klonar över den gamla så bör allt vara frid & fröjd va? Då blir allt som i min gamla stationära men i den nya snabbare datorn (med xp som os, programmen på plats där de alltid har legat osv osv)?
Att inte formatera utan göra en partition är väl ingen idé för då blir det ju samma strul med två olika os?
Om jag väljer att klona så kan jag väl passa på att köpa en ssd & klona till?

Min laptop är en HP Envy som kommer med win8. Enligt HP bör jag inte köra annat än just win8 i den p.g.a att den inte är testad för andra os.
Är detta något att bry sig om eller är det bara något de säger för att de har avtal med Microsoft & Microsoft vill att man ska köra deras nya grejer?

Programmen jag har & som jag tror blir svåra att hitta på nytt är diverse shareware/freeware/abandonware synthar & effekter plus ett stort gäng samplingsbibliotek som jag "hittade" på The Pirate Bay, allt under de senaste 10 åren. Samt flertalet inköpta musikprogram, synthar & effekter där produktionsnycklarna är bortslarvade.

Visa signatur

För fem år sedan hade det varit omöjligt för en privatperson, hur mycket han än ansträngde sig, att lyckas bli stämd av samtliga de stora skivbolagen.
- Amazon.coms grundare Jeff Bezos

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stalo:

God morgon & tack för alla svar!

Så om jag förstår det rätt så kommer min ursprungliga idé inte att funka.
Men det här med kloning...

Om jag formaterar den nya hårddisken & klonar över den gamla så bör allt vara frid & fröjd va? Då blir allt som i min gamla stationära men i den nya snabbare datorn (med xp som os, programmen på plats där de alltid har legat osv osv)?
Att inte formatera utan göra en partition är väl ingen idé för då blir det ju samma strul med två olika os?
Om jag väljer att klona så kan jag väl passa på att köpa en ssd & klona till?

Min laptop är en HP Envy som kommer med win8. Enligt HP bör jag inte köra annat än just win8 i den p.g.a att den inte är testad för andra os.
Är detta något att bry sig om eller är det bara något de säger för att de har avtal med Microsoft & Microsoft vill att man ska köra deras nya grejer?

Programmen jag har & som jag tror blir svåra att hitta på nytt är diverse shareware/freeware/abandonware synthar & effekter plus ett stort gäng samplingsbibliotek som jag "hittade" på The Pirate Bay, allt under de senaste 10 åren. Samt flertalet inköpta musikprogram, synthar & effekter där produktionsnycklarna är bortslarvade.

Du kan inte göra som du beskriver. Det kommer med all säkerhet inte finnas drivrutiner för den nya hårdvaran för windows xp.

Det du kan göra är att klona den gamla till en virtuell xp maskin inuti ditt W8. Det kommer fungera relativt smärtfritt.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Stalo:

Så om jag förstår det rätt så kommer min ursprungliga idé inte att funka.
Men det här med kloning...

Om jag formaterar den nya hårddisken & klonar över den gamla så bör allt vara frid & fröjd va? Då blir allt som i min gamla stationära men i den nya snabbare datorn (med xp som os, programmen på plats där de alltid har legat osv osv)?
Att inte formatera utan göra en partition är väl ingen idé för då blir det ju samma strul med två olika os?
Om jag väljer att klona så kan jag väl passa på att köpa en ssd & klona till?

Du kanske kan virtualisera xp maskinen.
Partitionera en disk måste man göra innan den kan formateras, det är bara frågan om hur man gör det, ett annat alternativ är att du skaffar en stor lagringsenhet , klonar xp, sedan krymper partitionen så mycket det går tex genom att inte ha ren data på den utan bara program och lite arbetsutrymme, sedan skapar du en ny partition där du installerar ett modernt operativsystem och så gör du en dualboot så du slipper använda xp tex för att nå internet eller andra saker som numera är direkt olämpligt att göra i xp.
Men försök med virtualisering av xp maskinen och se om det fungerar i första hand.
http://www.vmware.com/se/products/converter/features

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Damn it!
Så var även den vägen till lycka avspärrad...
Det lutar åt att jag ger upp & helt enkelt börjar om från början med ny dator & nya program.
Den gamla får stå i garderoben, då & då kommer jag behöva få tillgång till någon av de hundra låtar jag har där...
Suck & stön!
Men tack allihopa för alla svar & tips!

Visa signatur

För fem år sedan hade det varit omöjligt för en privatperson, hur mycket han än ansträngde sig, att lyckas bli stämd av samtliga de stora skivbolagen.
- Amazon.coms grundare Jeff Bezos

Permalänk
Medlem

Tack Mrqaffe, jag ska kolla upp det! I mina ögon verkar det komplicerat, men så är jag lite av ett tekniskt missfoster också...

Visa signatur

För fem år sedan hade det varit omöjligt för en privatperson, hur mycket han än ansträngde sig, att lyckas bli stämd av samtliga de stora skivbolagen.
- Amazon.coms grundare Jeff Bezos

Permalänk
Entusiast

Vad är det för program som är "oersättliga"?
Ta en titt här: http://alternativeto.net/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns kanske ett annat alternativ också (förutsatt att det är en satadisk med xp på) och det är att du skaffar en "jobblaptop" snarare än en spelmaskin, ser till att den har e sata och så skaffar du en e sata docka till disken med xp på och sedan kan du i datorn välja vilken disk du vill bota från.
Jag har själv en laptop med e sata och det är ingen skillnad att köra via e sata eller intern sata, däremot har enklare laptops sällan e sata men det är inga större problem att få med det på arbetsdatorer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Många av dem går nog att hitta igen, bara man sätter sig ner & avvarar några timmar (eller snarare dagar).
Man kan ju tycka att en bitcrusher är en bitcrusher men hittade man en plugin för 8 år sedan som man älskar, har sparat diverse inställningar & använder den på var & varannan låt, ja då bär det emot att ersätta den med en ny.
Men som sagt, det går nog att hitta de flesta av dem igen, jag hoppades bara att det skulle gå att göra på ett mindre tidskrävande sätt.

Visa signatur

För fem år sedan hade det varit omöjligt för en privatperson, hur mycket han än ansträngde sig, att lyckas bli stämd av samtliga de stora skivbolagen.
- Amazon.coms grundare Jeff Bezos

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns kanske ett annat alternativ också (förutsatt att det är en satadisk med xp på) och det är att du skaffar en "jobblaptop" snarare än en spelmaskin, ser till att den har e sata och så skaffar du en e sata docka till disken med xp på och sedan kan du i datorn välja vilken disk du vill bota från.
Jag har själv en laptop med e sata och det är ingen skillnad att köra via e sata eller intern sata, däremot har enklare laptops sällan e sata men det är inga större problem att få med det på arbetsdatorer.

Hmm! Låter intressant! Men kommer den nya datorns hårdvara att funka med den gamla hårddiskens os?

Visa signatur

För fem år sedan hade det varit omöjligt för en privatperson, hur mycket han än ansträngde sig, att lyckas bli stämd av samtliga de stora skivbolagen.
- Amazon.coms grundare Jeff Bezos

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Stalo:

Hmm! Låter intressant! Men kommer den nya datorns hårdvara att funka med den gamla hårddiskens os?

Kanske, det är troligen inte nödvändigt att allt funkar med xp så länge det fungerar för det du vill göra ? Tex usb 3, webbkameror, pekplattor osv är troligen inget krav, finns det bara stöd för diskkontroller, grafik och usb 1-2 så att xp maskinen kan starta relativt problemfritt så går det nog att lösa det, ev med externa saker för att kunna köra i xp, det är väl inte hela världen om du måste ansluta en mus om pekplattan inte stöds osv...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kanske, det är troligen inte nödvändigt att allt funkar med xp så länge det fungerar för det du vill göra ? Tex usb 3, webbkameror, pekplattor osv är troligen inget krav, finns det bara stöd för diskkontroller, grafik och usb 1-2 så att xp maskinen kan starta relativt problemfritt så går det nog att lösa det, ev med externa saker för att kunna köra i xp, det är väl inte hela världen om du måste ansluta en mus om pekplattan inte stöds osv...

Nä en mus hade jag nog ändå tänkt köra med. Tackar så mycket, ska kolla vad det är för hdd jag har. Är det sata så kör jag nog på din idé!

Visa signatur

För fem år sedan hade det varit omöjligt för en privatperson, hur mycket han än ansträngde sig, att lyckas bli stämd av samtliga de stora skivbolagen.
- Amazon.coms grundare Jeff Bezos

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stalo:

Hmm! Låter intressant! Men kommer den nya datorns hårdvara att funka med den gamla hårddiskens os?

Troligen inte, men det är inte helt omöjligt iof. Bättre, sabilare och flexiblare att virtualisera. Då har du fördelen med nyare 8.1 operativsystemet på din laptop också, samtidigt som du kan köra hela din XP maskin inuti.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Man ska alltid installera om program på en ny dator.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Troligen inte, men det är inte helt omöjligt iof. Bättre, sabilare och flexiblare att virtualisera. Då har du fördelen med nyare 8.1 operativsystemet på din laptop också, samtidigt som du kan köra hela din XP maskin inuti.

Skrivet av Mullvaden83:

Man ska alltid installera om program på en ny dator.

Jo...jag förstår att det alltid är bättre att installera på nytt i ny dator, men...

Virtualisera verkar ju ändå vara en bra lösning. Ska ta eftermiddagen till att läsa på om det.
Tackar!

Visa signatur

För fem år sedan hade det varit omöjligt för en privatperson, hur mycket han än ansträngde sig, att lyckas bli stämd av samtliga de stora skivbolagen.
- Amazon.coms grundare Jeff Bezos

Permalänk
Medlem

En liten fråga om virtualisering bara...
Kommer jag kunna köra t.ex Cubase på den nya hårddisken & mjukvarusyntar & effekter på den virtualiserade? Kan de alltså kommunicera smärtfritt mellan varandra?

Visa signatur

För fem år sedan hade det varit omöjligt för en privatperson, hur mycket han än ansträngde sig, att lyckas bli stämd av samtliga de stora skivbolagen.
- Amazon.coms grundare Jeff Bezos

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Stalo:

En liten fråga om virtualisering bara...
Kommer jag kunna köra t.ex Cubase på den nya hårddisken & mjukvarusyntar & effekter på den virtualiserade? Kan de alltså kommunicera smärtfritt mellan varandra?

Du kan nå innehåll på de datorer du väljer att koppla ihop, nätverk fungerar alltid och ibland kan du även ansluta fysiska enheter till en virtuell dator i stället för värddatorn, det beror på hur man konfigurerar det.
Menar du köra program på olika datorer samtidigt och kommunicera utanför nätverket kan det vara värre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan nå innehåll på de datorer du väljer att koppla ihop, nätverk fungerar alltid och ibland kan du även ansluta fysiska enheter till en virtuell dator i stället för värddatorn, det beror på hur man konfigurerar det.
Menar du köra program på olika datorer samtidigt och kommunicera utanför nätverket kan det vara värre.

Nej nej, bara inom nätverket! Jag tänkte framåt, att i framtiden när jag köper ett nytt program som ska arbeta tillsammans med de gamla syntarna (på den gamla hdd:n), måste de installeras på den gamla hdd:n eller spelar det ingen roll? Förstår du hur jag menar? Svårt att förklara när jag inte vet hur det kommer se ut med en virtualisering...

Visa signatur

För fem år sedan hade det varit omöjligt för en privatperson, hur mycket han än ansträngde sig, att lyckas bli stämd av samtliga de stora skivbolagen.
- Amazon.coms grundare Jeff Bezos

Permalänk
Rekordmedlem

Nya program kommer troligen inte att trivas med xp, så det är nog mer en fråga om i vilket operativsystem du kan/vill installera i än på vilken hårddisk och hårddisk och operativsystem är inte samma sak, men det är nog bäst att försöka undvika xp så mycket som möjligt, allt nytt bör du nog hålla på ny hårdvara och nya os och försöka fasa ut xp så snabbt det går.

Du kanske ska spara den fysiska xp maskinen orörd och skaffa en helt ny dator för de moderna sakerna i stället ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nya program kommer troligen inte att trivas med xp, så det är nog mer en fråga om i vilket operativsystem du kan/vill installera i än på vilken hårddisk och hårddisk och operativsystem är inte samma sak, men det är nog bäst att försöka undvika xp så mycket som möjligt, allt nytt bör du nog hålla på ny hårdvara och nya os och försöka fasa ut xp så snabbt det går.

Du kanske ska spara den fysiska xp maskinen orörd och skaffa en helt ny dator för de moderna sakerna i stället ?

Jo, det är ju också ett alternativ förstås men jag bor för trångt för att ha plats med alla musikprylar redan som det är, så att bli av med en stationär skulle göra stor nytta...samt göra flickvännen lite gladare.
Men okej, då låter jag xp:n vara & lägger in nya program på win8 istället!
Det var nog allt för den här gången. Tack så väldigt mycket för alla svar & tips, speciellt tack till Mrqaffe!

Visa signatur

För fem år sedan hade det varit omöjligt för en privatperson, hur mycket han än ansträngde sig, att lyckas bli stämd av samtliga de stora skivbolagen.
- Amazon.coms grundare Jeff Bezos