Framtid för råolje priset?!?

Permalänk
Medlem

Framtid för råolje priset?!?

Efter år med stigande oljepriser och peak oil dokumentärer var det sista jag förväntade mig en kraftig nedgång i oljepriset!

Mer detaljerad graf här http://www.macrotrends.net/1369/crude-oil-price-history-chart

Mitt under finanskrisen 2008 hade vi en mycket kraftig ökning i priset och sedan en kraftig nedgång 2010. Den kraftiga nedgången 2010 var en överreaktion.

På bara ett par månader har priset gått ifrån runt 100 dollar per fat ner till 50 dollar per fat, men jag personligen tror att det är en överreaktion och att priset kommer att gå upp igen om ett par månader, min gissning runt 60-70 dollar per fat.

Men långsiktigt måste ju oljan ändå gå upp, det finns bara en begränsad mängd av den, och jag tror vi använder mer och mer av den hela tiden (Den stora ökningen kommer ifrån U-länder som t.ex. Kina, medan det verkar som väst använder mindre eftersom vi köper energi snåla bilar etc).

Nu vill jag ha en second opinion vad ni tror om oljepriset. Jag har tänkt investera i ett gäng CFDs kopplade till råoljan, men vill gärna höra vad ni tror om oljepriset!

Permalänk
Medlem

Det pågår just nu ett priskrig kring oljan där USA:s skifferolja försöks sättas ur spel, därför den denna nedgång.

När detta priskrig är över så förväntar jag mig en rekyl. Tills dess ser jag att det kommer försätta neråt. Kan man dock tajma tillfället rätt så kan detta vara väldigt lukrativt. Om detta är om en vecka eller månader har jag ingen aning om.

Permalänk
Medlem

Vi har ett kraftigt överskott i produktion just nu och ingen verkar vara intresserad av att trappa ner produktionstakten (och därmed förlora marknadsandelar). Jag tror att oljan är på väg ner till $30 fatet och jag köper inte innan vi närmar oss det, även om dagens nivå inte nödvändigtvis innebär en dålig investeringar över 3-5 år.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Det pågår ett priskrig kring oljan som Tino säger.
Det är mellan USA/Ryssland/Saudi arabien som detta pågår.
Utöver detta så pågår det ett krig om vilken valuta som olja ska handlas för och skulle USA förlora Dollarn som denna valuta så skulle dom krokna rätt fort.

Läs detta https://falkvinge.net/2015/01/17/putins-unreported-genius-on-... och ta dig helst tid till att läsa igenom ALLT.
Sen hur rätt Rick har vet jag inte men jag gissar på att det mesta är rätt.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Vi har ett kraftigt överskott i produktion just nu och ingen verkar vara intresserad av att trappa ner produktionstakten (och därmed förlora marknadsandelar). Jag tror att oljan är på väg ner till $30 fatet och jag köper inte innan vi närmar oss det, även om dagens nivå inte nödvändigtvis innebär en dålig investeringar över 3-5 år.

Jag är också övertygad att vi kommer se ett högre pris inom den perioden. Problemet är dock att Commodity CFDs har stora kostnader att hålla vilket skulle äta upp vinsten på lång sikt. Varje natt tar de en avgift för att hålla produkten och varje månad måste produkten uppdateras och rullas in i ny period och då har dem en spread där de tar en avgift. Så massor med avgifter, som man inte skulle ha om man skulle köpa aktier.

Så det kanske är bättre på lång sikt att köpa olika oljeföretag (lägga eggen i olika korgar), så kan man hålla dessa positionerna i flera år utan att behöva oroa sig att avgifterna ska äta upp vinsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Det pågår ett priskrig kring oljan som Tino säger.
Det är mellan USA/Ryssland/Saudi arabien som detta pågår.
Utöver detta så pågår det ett krig om vilken valuta som olja ska handlas för och skulle USA förlora Dollarn som denna valuta så skulle dom krokna rätt fort.

Läs detta https://falkvinge.net/2015/01/17/putins-unreported-genius-on-... och ta dig helst tid till att läsa igenom ALLT.
Sen hur rätt Rick har vet jag inte men jag gissar på att det mesta är rätt.

Tack för tipset Jag ska läsa hela artikeln, efter att jag har haft mitt morgonkaffe!

Man kan göra mycket research och bilda sig en uppfattning och sedan händer något, exempelvis nya oroligheter i mellanöstern och pang så sticker oljepriset upp. Något som man aldrig kan veta. Men vad vi vet är att vi är i en fallande trend och den måste vända innan man går in och investerar, att träffa botten kan man bara glömma, man ska aldrig försöka fånga en fallande kniv. Men man köpa på vägen upp hyggligt nära botten, vilket är min plan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xtenzion:

Jag är också övertygad att vi kommer se ett högre pris inom den perioden. Problemet är dock att Commodity CFDs har stora kostnader att hålla vilket skulle äta upp vinsten på lång sikt. Varje natt tar de en avgift för att hålla produkten och varje månad måste produkten uppdateras och rullas in i ny period och då har dem en spread där de tar en avgift. Så massor med avgifter, som man inte skulle ha om man skulle köpa aktier.

Så det kanske är bättre på lång sikt att köpa olika oljeföretag (lägga eggen i olika korgar), så kan man hålla dessa positionerna i flera år utan att behöva oroa sig att avgifterna ska äta upp vinsten.

Hmmm, intressant, så det finns inget "billigt" sätt att investera direkt i olja (ie råvaran)? Det är ju betydligt säkrare än att investera i ett företgag som kan gå bankrupt, klart att man kan fördela sina investeringar i flera företag för att minska riskerna. Funderar även på om man kan hitta investeringsmöjligheter i de företag som bunkrar olja (många företag hyr stora tankers för detta ändamålet just nu).

Blir intressant vad opec gör på sitt nästa möte i juni (juli?).

Permalänk
Medlem

Saudi sitter på ca 25% av oljan, och är varken glada åt Iran, Ryssland eller USA. Alla dessa ekonomier är starkt beroende av olja, och jag tror att det kan fortsätta tills de knäckt dem. Kanske nedåt $30 per fat som andra föreslagit. Just nu ser det inte ut att finnas någon botten.

http://www.nasdaq.com/markets/crude-oil.aspx

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Saudi sitter på ca 25% av oljan, och är varken glada åt Iran, Ryssland eller USA. Alla dessa ekonomier är starkt beroende av olja, och jag tror att det kan fortsätta tills de knäckt dem. Kanske nedåt $30 per fat som andra föreslagit. Just nu ser det inte ut att finnas någon botten.

http://www.nasdaq.com/markets/crude-oil.aspx

"Faced with lack of demand and falling prices, any business has three options: carry on regardless; reduce, or suspend production; or lower costs. Saudi Arabia chose option one. This strategy relies on others either going out of business, or suspending operations to reduce supply. The Arabian producers can afford to pick that option because they have the lowest production costs among all oil producers. According to Morgan Stanley Commodity Research, some Middle-Eastern onshore production can break even at $10 per barrel. Others in that region need around $37 per barrel, with the average breakeven point for onshore wells in the Gulf states at around $27 per barrel. US shale oil doesn't start to pay back until it achieves a price of at least $50 per barrel. Current production costs vary between that breakeven point and a price of $80 per barrel."

Citat ifrån http://oil-price.net/en/articles/falling-oil-price-slows-us-f...

Intressanta fakta där, verkar som många olje producenter inte kommer överleva dagens pris särskilt länge (47 Brent/45 West Texas Crude). Detta får mig att bli ännu mer övertygad om att en rekyl kommer snart!

Saudi Arabien kan ju fortsätta producera olja billigt och driva ut sina konkurrenter men efter det kommer de naturligtvis att höja sina priser. Jag ser inget som skulle peka på att en rekyl inte kommer inom kort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xtenzion:

"Faced with lack of demand and falling prices, any business has three options: carry on regardless; reduce, or suspend production; or lower costs. Saudi Arabia chose option one. This strategy relies on others either going out of business, or suspending operations to reduce supply. The Arabian producers can afford to pick that option because they have the lowest production costs among all oil producers. According to Morgan Stanley Commodity Research, some Middle-Eastern onshore production can break even at $10 per barrel. Others in that region need around $37 per barrel, with the average breakeven point for onshore wells in the Gulf states at around $27 per barrel. US shale oil doesn't start to pay back until it achieves a price of at least $50 per barrel. Current production costs vary between that breakeven point and a price of $80 per barrel."

Citat ifrån http://oil-price.net/en/articles/falling-oil-price-slows-us-f...

https://www.youtube.com/watch?v=Ek03SXEufO0

Intressanta fakta där, verkar som många olje producenter inte kommer överleva dagens pris särskilt länge (47 Brent/45 West Texas Crude). Detta får mig att bli ännu mer övertygad om att en rekyl kommer snart!

Saudi Arabien kan ju fortsätta producera olja billigt och driva ut sina konkurrenter men efter det kommer de naturligtvis att höja sina priser. Jag ser inget som skulle peka på att en rekyl inte kommer inom kort!

Med tanke på att de sitter helt ensamma på 25% av tillgången så kan det dröja. Särskillt som de kan gå jämt ut på $10 per fat. De kan i princip fortsätta tills alla andra är ute ur leken och sedan fortsätta att sälja såpass billigt att det helt enkelt inte lönar sig för någon annan att börja sälja igen. Om t. ex break even för konkurrenterna ligger på $27, kan de fortsätta att sälja för $28 och ändå gå $18 + per fat.

Sedan finns ju såklart också möjligheten för dem att tvinga ut andra, och sedan sälja för $500 per fat då de i princip har monopol eftersom ingen annan kan få igång produktionen igen tillräckligt snabbt.. Men det lär dröja oavsett.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CTH:

Hmmm, intressant, så det finns inget "billigt" sätt att investera direkt i olja (ie råvaran)?

Det finns många olika typer av instrument som har olja (och dess "sorter") som underliggande och de har inte samma kostnader eller sätt att ta ut kostnader, utan det är något som skiljer sig från fall till fall.
Titta på http://www.nasdaqomxnordic.com/etp/etn och välj Brent eller WTI som underliggande så har du flera val med olika hävstänger m.m.
Det är dock viktigt att man tittar vad som gäller och hur de fungerar då det är personer som handlar råvarukontakt i grunden vilket gör att det är en del manuell hantering som kan ge vissa speciella förutsättningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blk:

Det finns många olika typer av instrument som har olja (och dess "sorter") som underliggande och de har inte samma kostnader eller sätt att ta ut kostnader, utan det är något som skiljer sig från fall till fall.
Titta på http://www.nasdaqomxnordic.com/etp/etn och välj Brent eller WTI som underliggande så har du flera val med olika hävstänger m.m.
Det är dock viktigt att man tittar vad som gäller och hur de fungerar då det är personer som handlar råvarukontakt i grunden vilket gör att det är en del manuell hantering som kan ge vissa speciella förutsättningar.

Det där ser ut som warranter och mini futures, dem är kända för att ha stora dolda avgifter. Dessa produkter är också kända för att tappa i värde vid stora svängningar upp och ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xtenzion:

Det där ser ut som warranter och mini futures, dem är kända för att ha stora dolda avgifter. Dessa produkter är också kända för att tappa i värde vid stora svängningar upp och ner.

Det var lite min poäng, det är instrument som i sin konstruktion liknar warranter (eller vad du vill använda) och det finns olika typer av avgifter (som skiljer sig beroende på hur emittenten valt att konstruera dem) så det gäller att titta på vad som gäller (istället för att bara blint säga nej eller ja, för det är inte en homogengrupp som warranter får anses vara) och det finns dem utan om med olika typer av hävstränger.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Med tanke på att de sitter helt ensamma på 25% av tillgången så kan det dröja. Särskillt som de kan gå jämt ut på $10 per fat. De kan i princip fortsätta tills alla andra är ute ur leken och sedan fortsätta att sälja såpass billigt att det helt enkelt inte lönar sig för någon annan att börja sälja igen. Om t. ex break even för konkurrenterna ligger på $27, kan de fortsätta att sälja för $28 och ändå gå $18 + per fat.

Sedan finns ju såklart också möjligheten för dem att tvinga ut andra, och sedan sälja för $500 per fat då de i princip har monopol eftersom ingen annan kan få igång produktionen igen tillräckligt snabbt.. Men det lär dröja oavsett.

USA har redan börjat lägga ner fracking på grund av priset så det verkar gå bra för mellanöstern. Sen möter de ett allt hårdare motstånd då tekniken är allt annat än vacker. Även skiferolja och oljesand blir mer och mer ifrågasatt då det är extremt skitiga processer. USA har börjat expandera inom de områdena för att frigöra sig från Ryssland mellanöstern. De producerade inte tillräckligt med olja med konventionella metoder i Texas och Mexikanska golfen för att vara självförsörjande. De har även tittat på att tillsammans med Kanada exploatera långt norröver men även det har stött på rätt kraftigt motstånd.

Så oljeproduktionen i USA är i motvind.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

USA har redan börjat lägga ner fracking på grund av priset så det verkar gå bra för mellanöstern. Sen möter de ett allt hårdare motstånd då tekniken är allt annat än vacker. Även skiferolja och oljesand blir mer och mer ifrågasatt då det är extremt skitiga processer. USA har börjat expandera inom de områdena för att frigöra sig från Ryssland mellanöstern. De producerade inte tillräckligt med olja med konventionella metoder i Texas och Mexikanska golfen för att vara självförsörjande. De har även tittat på att tillsammans med Kanada exploatera långt norröver men även det har stött på rätt kraftigt motstånd.

Så oljeproduktionen i USA är i motvind.

Ja, det har redan börjat. Även ryssland och Iran har det kämpigt, så det är helt enligt Saudis planer, och jag tror de kan vara beredda att gå ner ända till USA's break even, förutsatt att övriga OPEC-länder är med på tåget.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Med tanke på att de sitter helt ensamma på 25% av tillgången så kan det dröja. Särskillt som de kan gå jämt ut på $10 per fat. De kan i princip fortsätta tills alla andra är ute ur leken och sedan fortsätta att sälja såpass billigt att det helt enkelt inte lönar sig för någon annan att börja sälja igen. Om t. ex break even för konkurrenterna ligger på $27, kan de fortsätta att sälja för $28 och ändå gå $18 + per fat.

Sedan finns ju såklart också möjligheten för dem att tvinga ut andra, och sedan sälja för $500 per fat då de i princip har monopol eftersom ingen annan kan få igång produktionen igen tillräckligt snabbt.. Men det lär dröja oavsett.

Jag tycker att det är viktigt att nämna att Saudiarabien behöver ett mycket högre oljepris för att balansera sin budget. Har inte siffror i huvudet men någonstans runt $85 är det. Vid det priset, med dagens exportvolym, kan de täcka alla utgifter. Det är kanske inte så konstigt när olja nästan är det ända man exporterar. Men visst, de har nog råd att vänta bra länge innan det blir kännbart.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Jag tycker att det är viktigt att nämna att Saudiarabien behöver ett mycket högre oljepris för att balansera sin budget. Har inte siffror i huvudet men någonstans runt $85 är det. Vid det priset, med dagens exportvolym, kan de täcka alla utgifter. Det är kanske inte så konstigt när olja nästan är det ända man exporterar. Men visst, de har nog råd att vänta bra länge innan det blir kännbart.

Verkar vara allt från $55 till $105 beroende på var man läser http://www.worldbulletin.net/news/152218/saudi-arabia-was-rea... Så det är ju möjligt att det kommer höjas snart, eller så väntar de lite extra länge med att strypa produktionen. Det är ju inte som att de behöver snåla eller så

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Jag tycker att det är viktigt att nämna att Saudiarabien behöver ett mycket högre oljepris för att balansera sin budget. Har inte siffror i huvudet men någonstans runt $85 är det. Vid det priset, med dagens exportvolym, kan de täcka alla utgifter. Det är kanske inte så konstigt när olja nästan är det ända man exporterar. Men visst, de har nog råd att vänta bra länge innan det blir kännbart.

När majoriteten av västvärlden har valt att skuldsätta sig för att balansera sina budgetar har Saudi Arabian gått den motsatta vägen. De har under lång tid sparat ihop till sina nuvarande 'reserves' på 800 miljarder USD. Artikeln nedan påstår att Saudi Arabian kan rida ut 8 år av låga oljepriser innan reserverna är slut! Så jag tror inte de är i någon panik direkt. De har redan börjat skära ner i budgeten vilket gör att dessa reserver kan räcka ännu längre!

http://www.theguardian.com/world/2015/jan/19/saudi-arabia-las...

Permalänk
Medlem

Det är ganska mycket spekulationer om skifferoljans kostander, utvecklingen där går just nu ganska snabbt och en del säger 70$ andra säger 40$ som breakeven. Min uppfattning/gissning är att många lite större producenter ligger vid 40$, så smärtgränsen har vi nog snart nått. De mindre har nog högre omkostnader och det är nog främst de som har lagt ner nu. Andra oljeproducenter som norge t.ex. har också höga omkostnader men det är främst i explotarering av nya fält som de kommer att bli lidande. De plattformar som redan står kommer nog att fortsätta pumpa.

Problemet med Saudiarabiens strategi är ju att så fort de drar ner igen för att få upp priset (vilket de behöver på sikt för sin stadsbudget) så kommer ju skifferoljan att bli lönsam igen... det kostar ju så lite att sätta upp en ny brunn med skifferolja (i jämförelse med andra tradionella brunnar) att de stora oljeproducenterna kan reagera väldigt snabbt.

Deras strategi mot iran/ryssland är ju desto mer framgångsrik då det kan få stora politiska konsekvenser i de länderna som kan ge "permanent" förändring.

Det finns ju även vissa konspirationsteorier att det är USA och saudi som tillsammans har bestämt om oljepriset för att pressa iran/ryssland. Jag vet inte om jag tror på det men man har hört galnare konsperationsteorier

Permalänk
Medlem

Man kan ju alltid hoppas att detta får USA att titta på andra energikällor. Det är viktigt för dem att vara självförsörjande, och kan de inte vara det med oljan i lika stor utsträckning så måste de ju titta någon ananstans.

http://www.nasdaq.com/markets/crude-oil-brent.aspx

Nu har oljan ändå legat rätt stabilt ett tag så frågan är om det nya långsiktiga riktpriset kommer bli runt €50 per tunna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.