Permalänk

Fredagsmys, cola i tangentbordet.

Tjäna!
Skulle lyxa till det med ett glas cola framför datorskärmen härom kvällen tänkte jag. Som den generösa kille jag är tänkte jag även att jag kunde bjuda tangentbordet på ett glas, och visa mitt stöd för att han alltid finns där för mig. Jävligt dålig idé. De flesta tangenterna fungerar bra men en del är "klibbiga" och det är jäkligt irriterande. har plockat löss tangenterna och rengjort dem med en fuktig tops, (Både tangenter och själva brytarna), men blir inte mycket bättre.
Försökt googlat runt lite på detta fenomen som verkar vara ganska vanligt, men förslagen på att åtgärda det verkar mest troll.
Har ett mekaniskt tangentbord om det spelar någon roll.

Tacksam för alla svar och tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av felixtomat:

Tjäna!
Skulle lyxa till det med ett glas cola framför datorskärmen härom kvällen tänkte jag. Som den generösa kille jag är tänkte jag även att jag kunde bjuda tangentbordet på ett glas, och visa mitt stöd för att han alltid finns där för mig. Jävligt dålig idé. De flesta tangenterna fungerar bra men en del är "klibbiga" och det är jäkligt irriterande. har plockat löss tangenterna och rengjort dem med en fuktig tops, (Både tangenter och själva brytarna), men blir inte mycket bättre.
Försökt googlat runt lite på detta fenomen som verkar vara ganska vanligt, men förslagen på att åtgärda det verkar mest troll.
Har ett mekaniskt tangentbord om det spelar någon roll.

Tacksam för alla svar och tips!

Fick sweet chili-sås på on/off-knappen på min telefon för nåt år sedan försvann med tiden ju mer jag väckte och släckte telefonen. Sitt och tryck på de drabbade tangenterna frenetiskt så nöter du kanske bort sockret som jag gjorde.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Hej,

vilken modell är det på tangentbordet?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Risken är ju att det har kommit in Cola inuti brytarna. Då är det möjligtvis relativt kört för dig om du inte är beredd på att spendera många timmar med att sitta och löda bort alla brytare, montera isär dem och sedan rengöra dem. Men det är ett masstivt jobb och lödningskunskaper krävs så klart.

Det kan fungera genom att lägga det i vatten en stund och även spola vatten på det. Vatten är dock inte optimalt då det kan lämna avlagringar så destilerat vatten är att föredra här. Men sedan är det viktigt att du låter tangentbordet ligga i alla fall 24 timmar utan att du pluggar in det igen så att det torkar ordentligt. Går även att lägga det i ugnen på ca. 50c för att snabba upp torkningen.

Har det redan gått lång tid kan du lika gärna skaffa destilerat vatten istället om du inte redan har det för det lär redan ha torkat in en massa i brytarna. Desto längre du väntar desto sämre chans att du kan få tillbaka det till ett bra skick.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Rekordmedlem

Självklart vill tangentbordet ha en drink, ge det ren fin sprit och vatten till den klibbiga colan så blir tangentbordet betydligt nöjdare än när det bara får söt och sliskig cola, sedan vill det bada bastu och ha det varmt o mysigt ett tag.
Se nu till att skämma bort tangentbordet så kanske ni blir väner igen

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Spola av i duschen, gjorde jag med mitt Corsait efter att det fick öl i sig, funkar finfint ändå

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Plocka av tangenterna igen och lägg dem i en skål med diskmedel och varmt vatten. Rör runt i skålen en stund och skrubba/torka med en tvättsvamp på tangenterna. Sen vänta tills de har torkat. Så gör jag när jag rengör mitt tangentbord.