Permalänk
Medlem

SSD med Asus P5Q-E?

Min fråga är om mitt gamla moderkortet (Asus P5Q-E) måste uppdateras med drivrutiner/ senaste Bios för att kunna hantera en ssd? Tack på förhand.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem

Senaste BIOS är väl 5 år, typ. SSD'er drivs av Wins drivisar.
P5Q har väl SATA 1.5 - så överföringshastigheten blir som en HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Senaste BIOS är väl 5 år, typ. SSD'er drivs av Wins drivisar.
P5Q har väl SATA 1.5 - så överföringshastigheten blir som en HD

Nix, SATA2 och överföringshastigheten är redan märkbart snabbare. Någon aning om var man kan hitta dessa drivrutiner om jag vill installera dom manuellt. Är det dessa?

https://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?DwnldID=18363

som det är nu så står SSDn för övrigt listad ungefär som en USB lagringsenhet där jag kan välja att mata ut den.. Precis som man kan göra med en USB lagringsenhet...märkligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem

De enda drivrutiner som du någonsin behöver till ditt moderkort tar du i allra första hand från tillverkarens hemsida, dvs ASUS i detta fall. Undvik tredjepartslänkar i allra högsta grad.

Jag har själv ett P5Q SE moderkort med SSD som jag kör SATA 3 på via ett instickskort, det finns att köpa för ca 100 kr på ebay och de sätts in i en ledig PCIe plats. Jag har även en 3 TB disk där jag har allt annat som inte är programrelaterat. Jag hade inte riktigt plats för mitt extra kort då jag även har ett USB3.0 kort som sitter i min nedersta PCIe slot, därför får jag köra med en PCIe riser vilket kan köpas för 20 spänn även det på ebay..

Ett tips är att göra Xeon modden om du ändå är på G att uppgradera din dator, det gav en rejäl skjuts för prestandan. Tillräckligt bra för att framtidssäkra sin gamla socket 775 dator, beroende på vad man har för ambition att göra med den förstås.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

De enda drivrutiner som du någonsin behöver till ditt moderkort tar du i allra första hand från tillverkarens hemsida, dvs ASUS i detta fall. Undvik tredjepartslänkar i allra högsta grad.

Jag har själv ett P5Q SE moderkort med SSD som jag kör SATA 3 på via ett instickskort, det finns att köpa för ca 100 kr på ebay och de sätts in i en ledig PCIe plats. Jag har även en 3 TB disk där jag har allt annat som inte är programrelaterat. Jag hade inte riktigt plats för mitt extra kort då jag även har ett USB3.0 kort som sitter i min nedersta PCIe slot, därför får jag köra med en PCIe riser vilket kan köpas för 20 spänn även det på ebay..

Ett tips är att göra Xeon modden om du ändå är på G att uppgradera din dator, det gav en rejäl skjuts för prestandan. Tillräckligt bra för att framtidssäkra sin gamla socket 775 dator, beroende på vad man har för ambition att göra med den förstås.

Varför skall jag koppla den till moderkortet vis ett indtickskort. Det skall väl funka bra att koppla den som jag gör nu, dvs. till en vanlig SATA2 port?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Senaste BIOS är väl 5 år, typ. SSD'er drivs av Wins drivisar.
P5Q har väl SATA 1.5 - så överföringshastigheten blir som en HD

En hårddisk kommer bara upp i trakterna av SATA 1.5Gbps för sekventiell åtkomst. Vid slumpmässig åtkomst störtdyker hastigheten till <1MB/s.

Även med 6Gbps så är det för slumpmässig åtkomst som en SSD gör den riktigt dramatiska skillnaden, för sekventiell åtkomst är skillnaden typiskt "bara" runt 5x.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Izak80:

Nix, SATA2 och överföringshastigheten är redan märkbart snabbare. Någon aning om var man kan hitta dessa drivrutiner om jag vill installera dom manuellt. Är det dessa?

https://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?DwnldID=18363

som det är nu så står SSDn för övrigt listad ungefär som en USB lagringsenhet där jag kan välja att mata ut den.. Precis som man kan göra med en USB lagringsenhet...märkligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad jag vet behövs inga drivers kör ett moderkort från 2005 utan problem och det med sata drivers som inte är gjorda för win 8, men hade funkat utan dom har det bara för att få nätverket att fungera:) Det jag menar är att plugga in disken och installera windows och ha bara SSD:n inkopplad, annars blir det strul. även sata har hot swap, vissa moderkort i alla fall. du kan ta ur en disk under drift, dock inte disken windows ligger på.

Visar upp mitt resultat på Intel ssd:

Dold text

Källa #13166856

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vad jag vet behövs inga drivers kör ett moderkort från 2005 utan problem och det med sata drivers som inte är gjorda för win 8, men hade funkat utan dom har det bara för att få nätverket att fungera:) Det jag menar är att plugga in disken och installera windows och ha bara SSD:n inkopplad, annars blir det strul. även sata har hot swap, vissa moderkort i alla fall. du kan ta ur en disk under drift, dock inte disken windows ligger på.

Visar upp mitt resultat på Intel ssd:

Källa #13166856

Jo det vet jag, kopplade ur min mekaniska disk samt ställde in AHCI i BIOS innan jag kopplade in ssdn. Förresten har du någon aning varför ssdn visas under "säker borttagning av maskinvara" i Windows 7 ihop med mitt USB minne (jag menar den är ju kopplad till en SATA port inte USB ingång)? Bifogar länk till bild nedan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Skrivet av Izak80:

Jo det vet jag, kopplade ur min mekaniska disk samt ställde in AHCI i BIOS innan jag kopplade in ssdn. Förresten har du någon aning varför ssdn visas under "säker borttagning av maskinvara" i Windows 7 ihop med mitt USB minne (jag menar den är ju kopplad till en SATA port inte USB ingång)? Bifogar länk till bild nedan.

http://s2.postimg.org/d3k2js21x/image.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Svara ju på det

Är hot swap som gör det, många men inte all moderkort har den funktionen. Men du kan bara mata ut enheter som windows inte ligger på. Är lika för mig och helt normal, snarare ett bevis på man ställt in rätt i bios

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Svara ju på det

Är hot swap som gör det, många men inte all moderkort har den funktionen. Men du kan bara mata ut enheter som windows inte ligger på. Är lika för mig och helt normal, snarare ett bevis på man ställt in rätt i bios

Aha, ok, jag förstod inte att det bar det som var orsaken till att ssdn poppade upp där. Tack för infon.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |