Skaffa NAS eller usb-HD till router

Permalänk

Skaffa NAS eller usb-HD till router

Streamar idag filmer/musik från min externa HD från datorn på övervåningen till datorn i vardagsrummet, Använder Plex, ( routern N65U sitter under trappan ) men dels så måste datorn på övervåningen vara igång för att kunna se på filmer i vardagsrummet och sen går det inte allt streama i högsta/hög kvalite.. ibland får man gå ner till 720p 8m/bit.. har 130 bit/s mellan routern och dator, om det hjälper nåt?

Så här ser det ut... 100/10 Fiber in till Routern N65U... vidare trådlöst till bägge datorerna... (2 meter till övervåningen och 8 meter till vardagsrummet)

Är det bättre att koppla in usb-hårddisken till routern och låta routern dela materialet eller köpa en Nas och ställa vid routern under trappan?

mvh j

Visa signatur

i7 4770k @ 4.3Mhz
Z87-G45 Gaming
16 Gb DDR3
Gigabyte 980 Ti G1 @ 1500Mhz
Acer XB270HU 1440p

Permalänk
Rekordmedlem

Det skiljer nog i funktioner och pris, en usbdisk är billigare än en nas och exakt vilka funktioner du får beror ju på modell, ska du däremot enbart dela ut filer så borde båda funka likvärdigt med reservation för att din router troligen inte är så snabb vid filhantering men det borde klara >20 Mbyte/s, men ska du transkoda eller köra torrentklienter eller ha andra serverfunktioner så skiljer det mer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det skiljer nog i funktioner och pris, en usbdisk är billigare än en nas och exakt vilka funktioner du får beror ju på modell, ska du däremot enbart dela ut filer så borde båda funka likvärdigt med reservation för att din router troligen inte är så snabb vid filhantering men det borde klara >20 Mbyte/s, men ska du transkoda eller köra torrentklienter eller ha andra serverfunktioner så skiljer det mer.

Okej, har kollat lite på ZyXEL NSA-325v2 eller WD My Cloud, bägge ligger runt 1500kr för 3TB .
nån som har erfarenheter om dessa?

Visa signatur

i7 4770k @ 4.3Mhz
Z87-G45 Gaming
16 Gb DDR3
Gigabyte 980 Ti G1 @ 1500Mhz
Acer XB270HU 1440p

Permalänk
Medlem

Enklast är väl att ta USB disken och koppla den till routern (då du antyder i texten att det ska vara möjligt).
Då ser du ifall din router orkar läsa/skicka din media tillräckligt snabbt till din spelare.

Om det inte fungerar så är alternativet med en NAS bättre, med en brasklapp. Det är idag väldigt få modeller av NAS:ar som klarar av att transcode:a media så att den kan spelas upp på enheter som inte själva klarar av upplösningen, ljudformatet eller att överföringshastigheten är för låg.

Om du använder din PC idag för att göra detta så är du tillbaka på ruta ett.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Om du kör i routern kan du inte köra plex, du får köra vanlig nätverksdelning. Tycker du ska prova det och se resultatet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jocke92:

Om du kör i routern kan du inte köra plex, du får köra vanlig nätverksdelning. Tycker du ska prova det och se resultatet.

Många routrar har stöd för dlna om man nu vill använda det, men de kanske inte specifikt använder Plex.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

jag köpte en WDMYCLOUD för några månader sen och den har ju inbyggd twonky mediaserver och jag måste säga jag är skit nöjd för priset behövde inte göra ett skit bara kopplar in och streama till smart tv/dator/mobil/mediaspelare mm
Kommer åt den från mobilen/datorn på jobbet och lätt att sätta upp användarnamn och olika mappar/resurser på disken.

Streama både HD/3D och allt jag har testat

Visa signatur

CPU: I5 8400 @ 4Ghz | GPU: GTX 1060 3Gb Moderkort: TUF B360 + Gaming |Chassi: Define R6 SSD: M 2 kingston 240gb | HDD: 1TB
PSU:
CM MWE Gold 650w CPU kylning: 212 Black Edition | Ram: HyperX Fury DDR4 2666MHz 16GB

CPU: I5 3570k @ 4.2Ghz | GPU: GTX 660TI 2Gb Moderkort: Msi Z77a-S01 |Chassi: Define r4 SSD: Intel 330 120GB | HDD: 500gb
PSU:
Corsair TX 750W 80+ CPU kylning: Hyper 212 EVO | Ram: Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE