Qualcomm uppges löst problem med överhettning i Snapdragon 810

Permalänk
Melding Plague

Qualcomm uppges löst problem med överhettning i Snapdragon 810

Nya uppgifter talar för att Qualcomms Snapdragon 810 haft överhettningsproblem och att detta relativt nyligen korrigerats. Lösningen sägs dock innebära en försening på 2–3 månader.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Enklaste lösningen hade väl varit att sänka klockfrekvensen. Förstår inte varför de envisas med att höja hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Enklaste lösningen hade väl varit att sänka klockfrekvensen. Förstår inte varför de envisas med att höja hela tiden.

Då hade det blivit en 805...
Gissar dock på att LG gjorde precis detta, och därför fick "tillräckligt" med kraft och mindre problem.

Men "Samsung" hade tydligen rätt... De överhettade.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lessismore:

Enklaste lösningen hade väl varit att sänka klockfrekvensen. Förstår inte varför de envisas med att höja hela tiden.

För att kunna konkurrera, så klart? Samsung, Nvidia, Apple och Intel är inga små konkurrenter direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Lessismore:

Enklaste lösningen hade väl varit att sänka klockfrekvensen. Förstår inte varför de envisas med att höja hela tiden.

Därför att man redan har sänkt klockfrekvensen från Snapdragon 805 som kör med upp till 2.5GHz medan Snapdragon 810 ska vara upp till 2.0GHz enligt Qualcomms produktionsblad.

Snapdragon 805 använder sig av deras egen Krait-kärna medan Snapdragon 810 använder sig av ARMs Cortex A57, den senare har högre IPC (utför mer per klockcykel) men skillnaden är inte gigantiskt så sänker man frekvensen ännu mer kommer Snapdragon 810 vara långsammare än kretsen den ska ersätta. Något sådant lär inte generera någon positiv PR.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Då hade det blivit en 805...
Gissar dock på att LG gjorde precis detta, och därför fick "tillräckligt" med kraft och mindre problem.

Men "Samsung" hade tydligen rätt... De överhettade.

LG klockar inte ner, G3:an är ju t.o.m. överklockad. De låter den throttla med en vansinnigt hård kurva.

För övrigt, vem FAN behöver 8 kärnor i en mobil? big.LITTLE fungerar ju inte så bra som det var tänkt och därför lät ju Qualcomm bli det till en början, och därför blir det ju onödig effektförlust och värmeutveckling. Hur många tunga trådar klarar Android av att köra parallelt, och finns det nog minne för att hantera det på telefonerna?
Max 4 kärnor på en mobil, det skulle lösa en hel del redan där, gå ner på två och man slipper massor med värme och kan satsa på kraftfullare beräkningsenheter istället.

Permalänk
Medlem

Fattar inte detta race med mobilernas hårdvara. En mobil behöver inte 8 kärnor 2 GHz 2-3 GB RAM.... Vill man spela har man konsoll eller dator, inte mobilen.

Nä, bättre fokusera på 720p och långvarig batteritid istället.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av oTiuZ:

Fattar inte detta race med mobilernas hårdvara. En mobil behöver inte 8 kärnor 2 GHz 2-3 GB RAM.... Vill man spela har man konsoll eller dator, inte mobilen.

Nä, bättre fokusera på 720p och långvarig batteritid istället.

Bla HTC ska ju strunta i pixelhysterin och köra på 1080 med S810.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Datavetare
Skrivet av andnewman:

För övrigt, vem FAN behöver 8 kärnor i en mobil? big.LITTLE fungerar ju inte så bra som det var tänkt och därför lät ju Qualcomm bli det till en början, och därför blir det ju onödig effektförlust och värmeutveckling. Hur många tunga trådar klarar Android av att köra parallelt, och finns det nog minne för att hantera det på telefonerna?
Max 4 kärnor på en mobil, det skulle lösa en hel del redan där, gå ner på två och man slipper massor med värme och kan satsa på kraftfullare beräkningsenheter istället.

Var på en Qualcomm presentation i höstas där bl.a. just relevansen i många CPU-kärnor avhandlades. Qualcomm pratade sig där varma om deras kommande 8-kärniga systemkretsar. Bl.a. presenterade man en hel del statistik de samlat ihop från hur många CPU-kärnor som används i en rad existerande Android applikationer, många i publiken hade svårt att förstå varför man ansåg att systemkretsar med 8-kärnor på något sätt skulle vara vettigt för den information Qualcomm själva visade sa att mer än två kärnor var totalt meningslöst. Svaret var att man trodde anledningen att få program använder många CPU-kärnor är bristen på enheter med den egenskapen, vet inte hur de kan missat att även riktigt billiga Android-telefoner har haft 4-kärnor rätt länge och även PC-system har svårt att använda mer än 2-kärnor till något vettigt i de flesta "vanliga" applikationer.

Tror Qualcomm har rätt mycket uppförsbacke framför sig, varför de pushade så hårt för systemkretsar med 8-kärnor har nog fått en förklaringen i.o.m den roadmap som läckte här om dagen. Qualcomms kommande design för 64-bitars ARM verkar bestå i relativt enkla kärnor vilket gör det rimligt att ha 8st (kolla Snapdragon 820).

Om det är fallet så går man tvärt emot den trend som gäller nu, Nvidia har i så fall ett gyllne tillfälle att bryta sig in med sin Denver-design. Även ARM verkar följa den trenden då deras rekommendation för big.LITTLE med Cortex A57 och Cortex A53 är 2st "big"-cores och 4 "little"-cores (Linux-kärnan stödjer en sådan konfiguration sedan ca 1 år tillbaka via något som kallas "global task scheduling"). 2 A57 för att undvika värmeproblem kanske...

Vad det gäller huruvida Android rent tekniskt kan hantera många CPU-kärnor, både Java (sedan version 5, Android bygger på version 6) och definitivt Linux-kärnan har inga problem alls att köra på system med långt fler CPU-kärnor än 8. Problemet i Android är att de delar som interagerar med GUI-delarna är inte alls lika designade för massor med kärnor utan vill mer dela upp saker i saker man kör på en bakgrundstråd och saker man kör i förgrunden (t.ex. GUI), vilket nog rätt bra förklarar varför extremt få applikationer i praktiken är kapabel till att använda mer än 1-2 CPU-kärnor.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

bara det kommer nåt annat än det förhatligaGoggle/android till arm kärnorna så skulle det kunna vara intressant annars så spelar det ingen roll
visst man kan köra Linux men är inte så många som gör så

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Testpilot
Skrivet av oTiuZ:

Fattar inte detta race med mobilernas hårdvara. En mobil behöver inte 8 kärnor 2 GHz 2-3 GB RAM.... Vill man spela har man konsoll eller dator, inte mobilen.

Nä, bättre fokusera på 720p och långvarig batteritid istället.

Dock finns det fördelar med högupplöst skärm bortom spelande.

Några saker jag direkt använder personligen den högre upplösning på min LG G3 till;
*Film
-Filmtittande på en 5.5"+ är en riktig fröjd med 1080p, speciellt i jämförelse med både min gamla S2 och S4.
*Foto
-Om man tar 4k bilder med kameran så ser man bättre slutresultaten direkt i mobilen utan att behöva koppla in en sekundär desktop skärm.
-Enklare att redigera bilderna på en hög ppi-display direkt i mobilen. Använder inte Instagram, utan föredrar program som Photoshop express, Snapseed eller Pixart (vilket är mer än bara filter).
*Mer yta för Widgets och annat på skärmen utan att täcka över allt (lite av samma anledning man skaffar högre upplösta skärmar på desktop).

Tycker helt klart det finns fördelar med snabbare CPU och högre upplösta skärmar. Vill man inte ha allt detta så kan man köpa en gamma Note 2 eller något om man bara är ute efter en lur med stor skärm och inte senaste techen.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tror Qualcomm har rätt mycket uppförsbacke framför sig, varför de pushade så hårt för systemkretsar med 8-kärnor har nog fått en förklaringen i.o.m den roadmap som läckte här om dagen. Qualcomms kommande design för 64-bitars ARM verkar bestå i relativt enkla kärnor vilket gör det rimligt att ha 8st (kolla Snapdragon 820).

Det är en intressant vändning då Qualcomm för bara något år sedan ju var en av de främsta (åtminstone mest högljudda) att just klanka ner på konkurrenters fler-kärniga processorer med bland annat sin slogan "better cores, not more cores": https://www.qualcomm.com/videos/snapdragon-better-cores-not-m...

Och redan då fanns ju som du säger budget processorer med 4 kärnor och t o m de med 8.

Permalänk
Medlem

8 kärnor i en mobil? det är fler än vad 90% av befolkningen har i sin dator hemma! minst! nej, 2 kärnor och 4 trådar, tror inte mer skulle behövas alls!

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

8 kärnor i en mobil? det är fler än vad 90% av befolkningen har i sin dator hemma! minst! nej, 2 kärnor och 4 trådar, tror inte mer skulle behövas alls!

Ja, förstår inte varför de går över 4 kärnor. Kanske minskar effekt förbrukningen av 4 väldigt lågt klockade kärnor än 2 i lite högre frekvens.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Inofficiell ambassadör

En stor anledning till fler kärnor som jag förstår det är väl att strömförbrukningen ökar nästintill kvadratiskt med hastigheten på processorn. Så om man går från 1 till 2 Ghz så ökar strömförbrukningen med mer än 100%. Medan strömförströmförbrukningen ökar mer linjärt med antalet kärnor? Därmed blir det lättare att hålla värmen och förbrukningen i schack med fler kärnor istället för högre frekvens.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

En stor anledning till fler kärnor som jag förstår det är väl att strömförbrukningen ökar nästintill kvadratiskt med hastigheten på processorn. Så om man går från 1 till 2 Ghz så ökar strömförbrukningen med mer än 100%. Medan strömförströmförbrukningen ökar mer linjärt med antalet kärnor? Därmed blir det lättare att hålla värmen och förbrukningen i schack med fler kärnor istället för högre frekvens.

Effekten ökar linjärt med frekvensen, men kvadratiskt med spänningen, så vid en specifik punkt på frekvens/spänningskurvan blir två lägre klockade kärnor mindre kostsamma än 1 kärna med högre frekvens.

Om jag får gissa själv tror jag man tänker att gemene man kommer få svårt att förstå hur 2 starka kärnor kan räcka för att ersätta 4 svaga kärnor. Och sedan var det ngn PR ansvarig som tyckte det lät häftigt att säga att man har 8 kärnor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

...

Tror Qualcomm har rätt mycket uppförsbacke framför sig, varför de pushade så hårt för systemkretsar med 8-kärnor har nog fått en förklaringen i.o.m den roadmap som läckte här om dagen. Qualcomms kommande design för 64-bitars ARM verkar bestå i relativt enkla kärnor vilket gör det rimligt att ha 8st (kolla Snapdragon 820).

...

Det är enkelt och billigt att lägga på fler kärnor. När man ska öka IPC, eller energieffektiviteten som gör att man kan öka frekvenserna, då kommer det problem, snabbt. Och det kostar att utveckla.

Jag har väntat på att Qualcomm skulle slå i denna vägg, då ARM i grunden inte har gjort detta än, och de har mer eller mindre levt på "fler kärnor" metoden rätt länge nu.
Precis som du säger så har andra företag som som gör big.LITTLE koncept eller andra fördelar insett detta. Sen är det inte lätt att implementera dessa förbättringar, så vi får se hur bra de blir. Frågan är om Qualcomm ens kan konkurrera om 2 år.

Skrivet av andnewman:

LG klockar inte ner, G3:an är ju t.o.m. överklockad. De låter den throttla med en vansinnigt hård kurva.

För övrigt, vem FAN behöver 8 kärnor i en mobil? big.LITTLE fungerar ju inte så bra som det var tänkt och därför lät ju Qualcomm bli det till en början, och därför blir det ju onödig effektförlust och värmeutveckling. Hur många tunga trådar klarar Android av att köra parallelt, och finns det nog minne för att hantera det på telefonerna?
Max 4 kärnor på en mobil, det skulle lösa en hel del redan där, gå ner på två och man slipper massor med värme och kan satsa på kraftfullare beräkningsenheter istället.

Throttla är nerklockning...
Du gör det bara inte hela tiden, eller om du lägger telefonen i ett kolsyre-bad

Håller helt med dig att 8 kärnor är löjligt dock. Jag kan knappt använda det på min PC, förutom i vissa situationer med kodning eller tung beräkning.
Telefonen fungerade rätt bra med 2 kärnor redan... så länge det var 2 bra kärnor. 4 är nog mer än vi kommer behöva på länge... och det är viktigare att det är starka, effektiva kärnor, istället för fler.

Permalänk
Medlem

Den enda anledningen till att ha fler än två kärnor i en mobiltelefon är marknadsföring. Folk säger att saker idag bara utnyttjar max två kärnor och hoppas att det ska förbättras, men vad är det egentligen som gör de två kärnorna till en flaskhals? Det är ju inte direkt ofta man maxar ur kärnorna.

Titta bara på Apple, deras huvud selling point är användarupplevelsen och inte hur kraftig hårdvaran är. De har en processor med två kärnor och har bland den bästa i batteritid trots ett mindre batteri än de flesta Android flaggskepp. Är det någon som tycker att den är långsam eller känner sig begränsad för att processorn inte hänger med?

Överhettningsproblem på en mobil processor bådar ju inte gott för batteritiden mrd tanke på att värme och strömförbrukning går hand i hand.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

De som ändå valde att köra på 810 lär ju inte sälja många telefoner nu när de gått ut och erkänt problemet...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Apple har den starkaste processorn på marknaden, deras Cyclone Gen 2 med tre kärnor (A8X), 4MB L3 och PowerVR "G6850".

Nvidia har en stor dual-core Denver Tegra K1 som inte ens går att stoppa i telefoner.

Även om 8 kärnor är tillgängliga och synliga så är det inte meningen att man ska lägga last på alla åtta, de flesta kommer ju vila och ligga avstängda, men om nu A53 duger 80% av tiden kanske det är lika bra att göra 2+4 konfigurationer. Samt satsa budgeten på andra delar i SoC:en. Tyvärr för Qualcomms 2+4 med sig andra nackdelar. Server och nätverkschip får gärna köra 8 st A57 dock. Men där har vi också mycket mer custom. Saker som generella C/C++ bibliotek, webbläsare och så vidare är inte det som drar nytta av fyra kärnor ordentligt, och man kan lika gärna lägga energi på att utveckla och optimera. Apple spöar i stort sett alla i webbläsarbenchmarks nu. Spel och liknande drar nytta av 4 kärnor på mobiler redan, men det finns mer än CPU att tänka på där. Andra program som kan tänkas dra nytta av det kan också kräva ganska mycket minne. Resurserna är hur som helst tänkta att finnas där när de behövs och det är värme/TDP-begränsade chip. Hade inte big.LITTLE gett något hade de nog givit upp.

Permalänk
Medlem

jag använder en Nexus 4 med custom rom&kernel, stängt av 3 kärnor så kör bara på en, funkar till allt jag använder den till.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

jag använder en Nexus 4 med custom rom&kernel, stängt av 3 kärnor så kör bara på en, funkar till allt jag använder den till.

Hehe really ?
Smålaggar det inte då och då ?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Petterk:

Nvidia har en stor dual-core Denver Tegra K1 som inte ens går att stoppa i telefoner.

Nu verkar Nvidia gett upp telefonmarknaden, men vissa spekulerar i att Denver skulle gå att få ner i en telefon om/när den kommer på 20nm (eller 16nm FinFET om Nvidia hoppar 20nm), är ju 28nm som används i Nexus9. Svårt att veta hur det ligger till innan det finns verklig HW att testa på.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Nu verkar Nvidia gett upp telefonmarknaden, men vissa spekulerar i att Denver skulle gå att få ner i en telefon om/när den kommer på 20nm (eller 16nm FinFET om Nvidia hoppar 20nm), är ju 28nm som används i Nexus9. Svårt att veta hur det ligger till innan det finns verklig HW att testa på.

Det krävs en ny generation och krympning åtminstone. Sen är ju frågan hur det hela skulle prestera med tightare begränsningar. Körbart är det säkert däremot, även om VLIW är lite udda. Nu för tiden gör det inte lika mycket med binäröversättning och allt minne det tar i anspråk. Transmeta kunde t.o.m. lägga till nya instruktioner med FW-uppgradering, men här är det inte lika relevant och det hela ska ju matcha varandra internt för att det ska lira riktigt bra. De satsar inte på telefoner främst åtminstone. Men andra kör som custom har i.a.f. en marknad, vad är Nvidias?

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Vad det gäller huruvida Android rent tekniskt kan hantera många CPU-kärnor, både Java (sedan version 5, Android bygger på version 6) och definitivt Linux-kärnan har inga problem alls att köra på system med långt fler CPU-kärnor än 8. Problemet i Android är att de delar som interagerar med GUI-delarna är inte alls lika designade för massor med kärnor utan vill mer dela upp saker i saker man kör på en bakgrundstråd och saker man kör i förgrunden (t.ex. GUI), vilket nog rätt bra förklarar varför extremt få applikationer i praktiken är kapabel till att använda mer än 1-2 CPU-kärnor.

Dold text

Det jag menar, Android stöder tekniskt sett en massa kärnor, men hur klarar systemet av att faktiskt utnyttja dem fullt ut. Har själv inte så många tunga systemtjänster som går, de flesta tunga operationer görs ju i förgrunden. De som görs i bakgrunden brukar pausas om flera tunga körs samtidigt har jag sett.

Skrivet av moire:

Ja, förstår inte varför de går över 4 kärnor. Kanske minskar effekt förbrukningen av 4 väldigt lågt klockade kärnor än 2 i lite högre frekvens.

Skickades från m.sweclockers.com

Dold text

Eftersom kärnorna klockas ner eller rent stängs av när de inte behövs så kommer inte en högt klockad processor att ta så mycket ström som en med många kärnor. Dels så tar även en inaktiverad kärna lite läckström och de aktiveras många gånger "i onödan".

Skrivet av Paddanx:

Throttla är nerklockning...
Du gör det bara inte hela tiden, eller om du lägger telefonen i ett kolsyre-bad

Håller helt med dig att 8 kärnor är löjligt dock. Jag kan knappt använda det på min PC, förutom i vissa situationer med kodning eller tung beräkning.
Telefonen fungerade rätt bra med 2 kärnor redan... så länge det var 2 bra kärnor. 4 är nog mer än vi kommer behöva på länge... och det är viktigare att det är starka, effektiva kärnor, istället för fler.

Dold text

Klart det är nerklockning, men eftersom alla utnyttjar throttling så blir det ju inte rättvist att anklaga en tillverkare för nerklockning och inte alla då.
Precis, Apple klarar ju sig fortfarande med 2 kärnor i sin iPhone, ingen klagar på prestandan där. Men när de körde en kärna och släppte multitasking tillsammans med iPhone 4 blev det lite tungrott.

Skrivet av Sir. Haxalot:

Den enda anledningen till att ha fler än två kärnor i en mobiltelefon är marknadsföring. Folk säger att saker idag bara utnyttjar max två kärnor och hoppas att det ska förbättras, men vad är det egentligen som gör de två kärnorna till en flaskhals? Det är ju inte direkt ofta man maxar ur kärnorna.

Titta bara på Apple, deras huvud selling point är användarupplevelsen och inte hur kraftig hårdvaran är. De har en processor med två kärnor och har bland den bästa i batteritid trots ett mindre batteri än de flesta Android flaggskepp. Är det någon som tycker att den är långsam eller känner sig begränsad för att processorn inte hänger med?

Överhettningsproblem på en mobil processor bådar ju inte gott för batteritiden mrd tanke på att värme och strömförbrukning går hand i hand.

Skickades från m.sweclockers.com

Dold text

Exakt, säga vad man vill, men Apple har i alla fall insett att kvalitet på kärnorna är viktigare än kvantiteten. Deras minskade overhead (Mantle fast vad det nu heter på Apple-språk) i spel släppte de ju också för att kunna fortsätta med sina två kärnor utan att riskera prestandan.

Och förutom att värmen är ren effektförlust så mår inte batteriet bra av att långvarigt vara så varmt, så tror exempelvis att jag kommer behöva köpa nytt batteri till min G3a innan jag behöver ny telefon.

Skrivet av Petterk:

Apple har den starkaste processorn på marknaden, deras Cyclone Gen 2 med tre kärnor (A8X), 4MB L3 och PowerVR "G6850".

Nvidia har en stor dual-core Denver Tegra K1 som inte ens går att stoppa i telefoner.

Även om 8 kärnor är tillgängliga och synliga så är det inte meningen att man ska lägga last på alla åtta, de flesta kommer ju vila och ligga avstängda, men om nu A53 duger 80% av tiden kanske det är lika bra att göra 2+4 konfigurationer. Samt satsa budgeten på andra delar i SoC:en. Tyvärr för Qualcomms 2+4 med sig andra nackdelar. Server och nätverkschip får gärna köra 8 st A57 dock. Men där har vi också mycket mer custom. Saker som generella C/C++ bibliotek, webbläsare och så vidare är inte det som drar nytta av fyra kärnor ordentligt, och man kan lika gärna lägga energi på att utveckla och optimera. Apple spöar i stort sett alla i webbläsarbenchmarks nu. Spel och liknande drar nytta av 4 kärnor på mobiler redan, men det finns mer än CPU att tänka på där. Andra program som kan tänkas dra nytta av det kan också kräva ganska mycket minne. Resurserna är hur som helst tänkta att finnas där när de behövs och det är värme/TDP-begränsade chip. Hade inte big.LITTLE gett något hade de nog givit upp.

Dold text

Nackdelen är ju om processorn ofta får växla mellan de små och stora kärnorna, för det går ju endel resurser att flytta cachen mellan dem. Och nu när man kan utnyttja alla kärnorna samtidigt försvinner ju poängen än mer. Min G3 klockar ju ner en kärna till 300MHz och stänger ner resten när belastningen är låg, det räcker långt. Tillåt än mer nerklockning så sparas än mer ström.

Skrivet av Baxtex:

jag använder en Nexus 4 med custom rom&kernel, stängt av 3 kärnor så kör bara på en, funkar till allt jag använder den till.

Dold text

Du måste köra grymt lite multitasking, en kärna hade jag aldrig klarat mig på. Två skulle fungera utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andnewman:

Nackdelen är ju om processorn ofta får växla mellan de små och stora kärnorna, för det går ju endel resurser att flytta cachen mellan dem. Och nu när man kan utnyttja alla kärnorna samtidigt försvinner ju poängen än mer. Min G3 klockar ju ner en kärna till 300MHz och stänger ner resten när belastningen är låg, det räcker långt. Tillåt än mer nerklockning så sparas än mer ström.

Men med global task scheduling finns det ingen ingen sådan omedelbar migrering eller anledning att flytta trådar/data mellan kluster för det finns inget kluster och det finns heller ingen cpu migration när man väcker/släcker en kärna, tråden får köra på den processor den blev tilldelad tills den är klar eller tills schemaläggaren migrerar den. Det kan då göras av schemaläggaren på bästa sätt, inte när du behöver en "big" eller "little". Starta och stoppa kärnor har inte längre det straff och tröghet som vid cluster migration. Det är mer som att starta och stoppa kärnor i din Snapdragon. Du behöver aldrig flytta över data från 4 kärnor till 4 andra kärnor för att växla mellan A57 och A53 för de kör inte längre cluster migration. Sen är ju förhoppningen att en liten kärna ska vara snålare än en full Krait 400 eller en nerklockad A57.

Det är hur som helst därför det är möjligt med asymmetrisk MP nu, och därför 2+4 är möjligt. Stora och små kan användas samtidigt och är synliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andnewman:

Du måste köra grymt lite multitasking, en kärna hade jag aldrig klarat mig på. Två skulle fungera utmärkt.

Skrivet av Melinho2895:

Hehe really ?
Smålaggar det inte då och då ?

Nej den flyter på bra, använder man greenify så fryses appar som man inte använder (såvida de inte används t ex vid musik spelning)

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Baxtex:

Nej den flyter på bra, använder man greenify så fryses appar som man inte använder (såvida de inte används t ex vid musik spelning)

Greenify kräver dock root för att fungera maximalt, gör inte så mycket för världen utan det om man ska vara helt ärlig

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >