HDD kopplar bort sig ifrån systemet

Permalänk

HDD kopplar bort sig ifrån systemet

Jag har haft detta problemet länge nu med att min ST3000DM001 helt plötsligt "inte är ansluten" och jag får starta om datorn så att den blir åtkombar igen.. Är detta ett kännt problem med min modell eller är det ett individuellt problem i mitt fall?

Jag har ej flashat FW i den skall tilläggas! Borde jag göra det om det nu är ett sådant problem?

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Medlem

Finns enorma problem med den modellen disk som du har, detta presenterades nyligen:

http://www.sweclockers.com/nyhet/19930-backblaze-redovisar-fo...

Mitt råd är sälj den billigt till någon som inte behöver en 100% pålitlig disk och köp dig en ny disk själv. Eller använd disken som en temporär skräpdisk eller dylikt.

Har du garanti kvar så är det såklart bara att använda denna för att få en ny disk.

"Av statistiken framgår att hårddiskar på 3 TB har högst felfrekvens och att den ökat jämfört mot 2013. Utstickaren är utan tvivel Seagate, vars Barracuda 7200.14 (ST3000DM001) har en årlig felfrekvens på skyhöga 43,1 procent(!). "

Permalänk
Medlem

O saatan.
Vet att seagate har rykte att vara illa.. men.. 40%! Är ju i klass med OCZs beta SSD när de var som värst ffs.

Permalänk
Medlem

Samtidigt kan man notera att deras 4TB 7200.15 ligger på låga 2%. Även WD har problem med 3TB-serierna. Om man får gissa så skulle jag tro det handlar om antalet plattor i kombination med densiteten. Naturen gillar väl inte siffrorna

Hitachi, numera HGST ligger och har legat i absolut topp hos dem så gott som alltid, men även deras 3TB är sämre än deras övriga storlekar av vad man kan utläsa.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

O saatan.
Vet att seagate har rykte att vara illa.. men.. 40%! Är ju i klass med OCZs beta SSD när de var som värst ffs.

Det lustiga är att på den tiden då Seagate fortfarande hade 5 års garanti på alla diskar medan konkurrenterna hade 3 år (på nästan alla) så var det många som blint tog det som ett tecken på att Seagate måste vara bättre trots att de varnats att Seagate i bästa fall var lika bra.

Sen när Seagate sänkte garantin till 3 år (på nästan alla diskar) satt man bara och skrattade när dessa människor insåg hur det låg till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Det lustiga är att på den tiden då Seagate fortfarande hade 5 års garanti på alla diskar medan konkurrenterna hade 3 år (på nästan alla) så var det många som blint tog det som ett tecken på att Seagate måste vara bättre trots att de varnats att Seagate i bästa fall var lika bra.

Sen när Seagate sänkte garantin till 3 år (på nästan alla diskar) satt man bara och skrattade när dessa människor insåg hur det låg till.

Nånting hände mellan 160GB och 320GB.... för jag har haft 40-80-120GB diskar som har gått 50 000+ timmar utan minsta tecken på problem, och troligen hade fortsatt 10-20-50 tusen till.
På samma tid så rasade WD, Maxtor och IBM diskar höger och vänster om.

Sen kom vi upp i några 100GB diskar, och plötsligt gjorde Seagate bort sig. Gång på gång. en 320GB disk fick jag ny på garantin, 2 gånger!
Tänkte det måste vara måndags design på den.
Sen har jag haft 500GB, 1TB, 1,5TB och 2TB som har alla möjliga fel, gång på gång.
Detta medan Samsung T1 och WD Red och Black snurrar på så länge så de kunde haft 5 års garanti.

Vet att jag har för få ex för att göra statistik av det, men på något sätt så har man märkt att Seagates diskar har gått åt pipan, när man gick från att sätta in dem hos folk vars andra diskar rasat (för de var det bästa man kunde skaffa) till att byta ut Seagate mot HGST diskar (eller ev WD Red) idag istället.

Visst har de troligen fått en dålig batch då och då, det har alla. Men man undrar hur många bra batcher de gör nu för tiden, för de dåliga blir bara fler och fler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Nånting hände mellan 160GB och 320GB.... för jag har haft 40-80-120GB diskar som har gått 50 000+ timmar utan minsta tecken på problem, och troligen hade fortsatt 10-20-50 tusen till.
På samma tid så rasade WD, Maxtor och IBM diskar höger och vänster om.

Sen kom vi upp i några 100GB diskar, och plötsligt gjorde Seagate bort sig. Gång på gång. en 320GB disk fick jag ny på garantin, 2 gånger!
Tänkte det måste vara måndags design på den.
Sen har jag haft 500GB, 1TB, 1,5TB och 2TB som har alla möjliga fel, gång på gång.
Detta medan Samsung T1 och WD Red och Black snurrar på så länge så de kunde haft 5 års garanti.

Vet att jag har för få ex för att göra statistik av det, men på något sätt så har man märkt att Seagates diskar har gått åt pipan, när man gick från att sätta in dem hos folk vars andra diskar rasat (för de var det bästa man kunde skaffa) till att byta ut Seagate mot HGST diskar (eller ev WD Red) idag istället.

Visst har de troligen fått en dålig batch då och då, det har alla. Men man undrar hur många bra batcher de gör nu för tiden, för de dåliga blir bara fler och fler.

Dold text

Vet inte om jag ska skratta, gråta eller beklaga när jag hör hur bekant det låter.

Min erfarenhet började med 320GB diskarna i din historia. Jag har förlorat flera Seagate diskar än från andra märken. T.o.m Maxtor diskar har snurrat på tills jag behövde mer utrymme. Tur att man hade backup på det mesta.