Permalänk
Medlem

Ljudisolering ökar värmen?

jag planerar på att sätta in ljudisolering för datorer (finns att köpa på inet) och undrar ifall det ökar värmen ifall man sätter dem på datorkomponenter. Som till exempel om jag skulle sätta några plattor ljudisolering på grafikkortets bakplatta eller på alla sidor av psun?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Surpuppa:

jag planerar på att sätta in ljudisolering för datorer (finns att köpa på inet) och undrar ifall det ökar värmen ifall man sätter dem på datorkomponenter. Som till exempel om jag skulle sätta några plattor ljudisolering på grafikkortets bakplatta eller på alla sidor av psun?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det kommer att isolera, men vad menar du för plattor mer specifikt, bitumenmattor isolerar värme betydligt sämre än skumplast men har du så mycket vibrationer i grafikkortet så bör du nog kolla på att byta fläkten.
Man brukar ju inte dämpa vibrationer på grafikkort och nätdel utan där är det främst luftflöden som ger ljud, vibrationer har du i hårddiskar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Tanken är att man ska klä insidan av chassit med mattorna för att dämpa vibrationer och resonanser, man ska inte klistra fast dem på komponenterna.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Biltema säljer helt okej grejer:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering...
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering...
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering...

Men du bör bara sätta isolering på chassit, inte komponenter.
Sätt på insidan chassit samt täcker över fläktplatser du inte använder.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

En annan bra ljuddämpande åtgärd som inte speciellt många använder sig av inom datorvärlden men är mer eller mindre standard inom ventilationsvärlden. Isolera inlopp/utlopp till fläktarna. Detta tar bort massor med luft och fläktljud.

Brukar iofsig som oftast ta lite plats utanför datorn ;/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surpuppa:

jag planerar på att sätta in ljudisolering för datorer (finns att köpa på inet) och undrar ifall det ökar värmen ifall man sätter dem på datorkomponenter. Som till exempel om jag skulle sätta några plattor ljudisolering på grafikkortets bakplatta eller på alla sidor av psun?

Skickades från m.sweclockers.com

Hva er det for chassi du har? Materialet i sidene og stivheten i selve konstruksjonen for chassiet kan gjøre en hel del for å dempe lyd og vibrasjoner.

Først bør en velge rett type av komponenter for å gjøre det en vil oppnå innenfor rimelige grenser og der vil kunne arbeide stillegående med tilstrekkelig kjøling, ha så lite mekaniske ting der kan skape vibrasjoner (harddisk, fläktar) som det er mulig og en kontinuerlig luftstrøm gjennom chassi og over komponentene. Det er ikke mengden fläkter i seg som vil holde nede temperaturen i seg, uten hvor hurtig den varme luften kan bli transportert ut uten å skape turbolens.

Hullene for fläktar vil også fungere som utganger for lyd innefra chassiet, så i stedet for å dempe lyd gjennom å bruke fler fläktar til å arbeide, så er det bedre å redusere antallet til noen få der under lav rotasjon kan transportere tilstrekkelig med luft og enda holde temperaturene innenfor rimelige rammer. Dersom du noen gang prøvet på å spille på en gitar, så vet du også hvordan relativ små vibrasjoner fra strengene på gitaren kan bli forsterket av hullrommet i gitaren (gjennom åpningen på gitaren). Samme prinsipp gjelder for et chassi der fläktar vil arbeide, så det gjelder å holde nede denne effekt fra resonans ved å redusere vibrasjoner i veggene til hullrommet og det er her lyd dempende material kan være til hjelp.