AMD avslutar 2014 med brakförlust

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

Frågan är om AMD lyckas leverera något liknande AMD Athlon/Phenom återigen, det var the glory days då Intel fick kallsvettas! Konkurrensen är livsviktig för såväl utvecklingen som prissättningen för marknaden, därav bör folk rannsaka sig själva i framtiden och kanske köra AMD om skillnaderna mellan Intel/Nvidia/AMD endast slår på några ynka procent. De som kan sin historia bör vara väl medvetna om svineriet som Intel/Nvidia bedrivit, tack AMD för att ni fortsätter kämpa!

Glöm inte deras Athlon XP serie som var svalare och presterade bättre än Intels dåvarande Pentium 4. Det var då Intel drog fulkortet mot AMD och fick en bråkdel av deras intäkter i böter.
Hade inte Intel brutit mot lagen som dom gjorde hade nog AMD varit större idag.

OnT: AMD verkar ha samma intäkter ungefär som vanligt, men Q4 - 14 hade dom enorma utgifter. Nåt stort på gång kanske?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av biorrith:

OnT: AMD verkar ha samma intäkter ungefär som vanligt, men Q4 - 14 hade dom enorma utgifter. Nåt stort på gång kanske?

Nja, merparten är nedskrivning av goodwill och omstruktureringskostnader:

Citat:

The sequential and year-over-year decreases are primarily due to a $233 million goodwill impairment charge, $71 million restructuring and other special charges, net and a $58 million lower of cost or market inventory adjustment.

Permalänk
Medlem

Hade AMD gjort intressanta produkter så hade jag köpt dom. Desvärre inget som faller mig personligen i smaken. Så det blir intel / nvidia tills vidare

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Hade AMD gjort produkter så hade jag köpt dom. Desvärre inget som faller mig personligen i smaken. Så det blir intel / nvidia tills vidare

Ja det är väl det som är problemet. Deras CPUer är inte särskilt intressanta, deras GPUer verkar hela tiden ligga efter, på laptop och mobil sidan är det knappt ens nån utmaning. I dagens läge så väntar vi fortfarande på GTX9XX utmanarna. Om dom "bara" är lika bra i praktiska tester så finns det heller ingen mening att köpa dom, om dom inte är bra mycket billigare och tystare.

Jag skulle säga att dom vunnit kriget om konsoll CPU/GPUer och således också borde leda på PC per automatik (portade spel som kör bättre på AMD pga design) men... vad vitt jag vet har den effekten helt uteblivit.

Permalänk
Medlem

Intel är väldigt stora inom "Linux"-världen. AMD och deras drivrutiner till operativsystemet har under alla år klagats på.

AMD har hjälpt Coreboot-projektet så varför kan dom inte också stödja grafikkortssidan? Det hade blivit en riktigt stor nyhet världen över och många pluspoäng till AMD om dom verkligen hjälpte med att skapa den friaste bärbara datorn hittills. Idag finns det en bärbar dator som heter Librem 15 men Intel släpper inte en viss del till BIOS fri. Om AMD hade hjälp att skapa en friare dator än Intel så hade AMD troligen hyllats.

Intel är idag väldigt populärt för att deras drivrutiner till "Linux" är öppna, fria och fungerar mycket bra. Deras integrerade grafikkort kan inte konkurrera med prestandakorten från AMD och Nvidia men på grund av denna öppenhet äger Intel "Linux"-världen totalt, och Nvidia för dom som spelar.

AMDs integrerade grafikkort presterar bättre än Intels integrerade, kanske har ändrats senaste året, men om AMD släppte grafikkortsdrivrutinerna lika fria som Intel så tror jag AMD hade fått en stor marknad med Steam-maskinerna. Kanske inte behöver släppa drivrutinerna till nyaste korten fria men någon generation eller två bakåt helt fritt.

Det känns som att AMD motarbetar sin egna möjlighet att växa inom "Linux"-världen. Är dom rädda för att förlora pengar genom att andra tillverkare kan se hur deras teknik fungerar genom öppna drivrutiner? Varför orora sig för det då det garanterat redan förekommer industrispionage.

Det finns många äldre bärbara datorer där ute som har grafikkort från AMD som längtar efter kärlek och frihet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vatten:

Intel är väldigt stora inom "Linux"-världen. AMD och deras drivrutiner till operativsystemet har under alla år klagats på.

AMD har hjälpt Coreboot-projektet så varför kan dom inte också stödja grafikkortssidan? Det hade blivit en riktigt stor nyhet världen över och många pluspoäng till AMD om dom verkligen hjälpte med att skapa den friaste bärbara datorn hittills. Idag finns det en bärbar dator som heter Librem 15 men Intel släpper inte en viss del till BIOS fri. Om AMD hade hjälp att skapa en friare dator än Intel så hade AMD troligen hyllats.

Intel är idag väldigt populärt för att deras drivrutiner till "Linux" är öppna, fria och fungerar mycket bra. Deras integrerade grafikkort kan inte konkurrera med prestandakorten från AMD och Nvidia men på grund av denna öppenhet äger Intel "Linux"-världen totalt, och Nvidia för dom som spelar.

AMDs integrerade grafikkort presterar bättre än Intels integrerade, kanske har ändrats senaste året, men om AMD släppte grafikkortsdrivrutinerna lika fria som Intel så tror jag AMD hade fått en stor marknad med Steam-maskinerna. Kanske inte behöver släppa drivrutinerna till nyaste korten fria men någon generation eller två bakåt helt fritt.

Det känns som att AMD motarbetar sin egna möjlighet att växa inom "Linux"-världen. Är dom rädda för att förlora pengar genom att andra tillverkare kan se hur deras teknik fungerar genom öppna drivrutiner? Varför orora sig för det då det garanterat redan förekommer industrispionage.

Det finns många äldre bärbara datorer där ute som har grafikkort från AMD som längtar efter kärlek och frihet.

Nu är väl ändå de open sourcade Radeon-drivarna stödda av AMD? Var en ganska stor nyhet när det hände för några år sedan. De lär inte vara i nivå med de stängda drivarna eller Windows-drivarna, men om Linux någonsin börjar växa så kommer mer resurser läggas på detta område.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nu är väl ändå de open sourcade Radeon-drivarna stödda av AMD? Var en ganska stor nyhet när det hände för några år sedan. De lär inte vara i nivå med de stängda drivarna eller Windows-drivarna, men om Linux någonsin börjar växa så kommer mer resurser läggas på detta område.

Vilket i realiteten inte betyder något, för de är fortfarande skit även om de har "officiellt stöd" från AMD och har haft det i åratal.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nu är väl ändå de open sourcade Radeon-drivarna stödda av AMD? Var en ganska stor nyhet när det hände för några år sedan. De lär inte vara i nivå med de stängda drivarna eller Windows-drivarna, men om Linux någonsin börjar växa så kommer mer resurser läggas på detta område.

Deras "open source"-drivrutiner är inte fria för dom kräver en stängd del för att fungera.

Det är synd att många inom "Linux"-världen går på open source istället för free software-tänke. Kompromissar med sin frihet för bekvämlighet. Stängd mjukvara är ofta enklare att använda och mer utvecklat (Photoshop/Gimp. Mac OS fungerar helt enkelt bättre än någon annan Linux-dist. Mycket sällan systemet buggar ut vid en uppdatering eller installation av program) men innehåller begränsningar som går mot användaren (Apple vägrar lägga stöd för Ogg Vorbis i iTunes och sina mediaspelare/telefoner medan detta format stödjs i stort sett alla fria mediaspelare.) och bakdörrar inbakade i mjukvaran. Frihet och "vinstdrivande tänket" är två tankevärldar som inte är speciellt kompatibla och många tar den bekväma vägen ut, kompromissar för att lösa problem kortsiktigt och då accepterar DRM-användarbegränsande teknik smyger sig in i "Linux"-världen för att kunna se på Netflix exempelvis. Om detta kompromissande fortsätter med insmygande av stängd mjukvara i "Linux" (Finns redan en hel del i Linux, kärnan vill säga) så kommer det kanske gå en döende väg, frihetstänket utrotat och det kompromissas till sin egna död.

Jag har själv inte helt rent mjöl i påsen. Har installerat stöd för Flash och Skype.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

annars kommer Intel och nVidia bara höja priserna i all oändlighet

Om inte tillräckligt många är villiga att betala priset för en vara så minskar dock efterfrågan.

För övrigt tror jag att det inte nödvändigtvis skulle vara dåligt om AMD konkade. En ny ägare skulle kunna sanera ekonomin och styra upp företaget på ett annat sätt. AMD verkar ha djupa strukturella problem, mer än någonting annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Varför just bara med i7'or? i5'an är betydligt populärare.

Om AMD klarade av att konkurera med i5'or men inte i7'or, så skulle Intel hastigt pris-sänka, och AMD skulle bli en förlustmaskin i alla fall. Sanningen är ju att en i3'a inte kostar mer att tillverka än en i7'a... Så det finns ju goda utrymmen för sänkningar.

Skrivet av Yoshman:

Att de flesta sedan är överens om att AMD betalade för mycket för ATI strör tyvärr mer salt i det såret, i detta kvartal fick AMD åter igen göra nedskrivning av värdet på sitt ATI (och även SeaMicro) köp, denna gång med $233M.

Vill man se det positivt, så är förluster i form av nedskrivningar det bästa man kan göra, om man nu måste göra förluster. Det påverkar aktiekapital osv, men påverkar inte vad man faktiskt har i plånboken. Ofta, om än inte alltid, beror på var man är baserad, så får man göra skatteavdrag för den här typen av förluster, så har man bara lite pengar in, kan det rent av vara en "bra" förlust, eftersom det ger mer över i botten på skattkistan till nästa år. Det bästa hade så klart varit om värdet hade varit fortsatt högt för att man tjänar pengar i drivor, men...

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Beror på när på 90-talet, 96 började det vända för Apple och 98 när iMac G3 kom hade de definitivt vänt.

Den som vände Apple var Steve Jobs efter att han tog över i juli -97.

Bolaget drogs med [dollar]miljardförluster -97, han vände företaget till $300M vinst -98.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Den som vände Apple var Steve Jobs efter att han tog över i juli -97.

Bolaget drogs med [dollar]miljardförluster -97, han vände företaget till $300M vinst -98.

Jag vet, men de vände inte förrän iMac G3 släpptes i Augusti -98, det första Jobs gjorde när han kom tillbaka -97 till Apple var aggressiva nedskärningar i ett brokigt företag.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Jag vet, men de vände inte förrän iMac G3 släpptes i Augusti -98, det första Jobs gjorde när han kom tillbaka -97 till Apple var aggressiva nedskärningar i ett brokigt företag.

Precis, han sparkade massa meningslösa (och antagligen menlösa) anställda som bara kostade pengar.

Precis en sån städning av företaget skulle antagligen AMD behöva.

Permalänk
Medlem

AMD har nästan alltid gått dåligt så jag tror inte detta är slutet. Dom får väl pengar för att stödja sin verksamhet ifrån någon Shejk.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men vad tror de när de inte ens släpper Steamroller till AM3+? Jag och många med mig hade lätt pungat ut 5-6K för att få en uppgradering från Piledriver. Jävla trams och onödig stolthet helt enkelt. Bara hoppas att Zen blir en riktig hit för jag vill fan inte behöva köpa intel-prylar.

Jag skall köpa en prenumeration på Intel/nVidia åt dig.;)
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

För min del känns det som att sparka på den döende hästen när det kommer till AMD. Tyvärr.
Om vi verkligen ska vara seriösa, låt säga att ZEN blir en monsterdräpare mot Intel på alla plan, 3xx serien blir ett monster av bästa kvalité och Carrizo blir så bra man kan förvänta sig av den, tror ni verkligen att det kommer ändra någonting? Till det positiva för AMD det vill säga? Tror ni verkligen att stora massor av människor kommer börja köpa produkter från AMD och att stora företag köper enorma lager av AMD-produkter och börjar sälja hej vilt som aldrig förr? Att AMD ens kommer kunna rubba några procentandelar av Intel?

Är jag för pessimistisk?

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Jag skall köpa en prenumeration på Intel/nVidia åt dig.;)
/Lifooz

Nvidia har jag inget emot. Föredrar dem framför ATI då det känns som om ATI haft allt för mycket problem med värmeutveckling, microstuttering och buggiga drivrutiner, och det blev inte ändring på det när AMD köpte dem. Och varken AMD eller Nvidia har mutat butiker att inte sälja produkter från konkurrerande företag på det sätt som intel gjorde, vilket är anledningen till att det ser ut som det gör idag, och jag må vara långsint men jag kan inte förlåta dem för det. Man gör bara inte så, helt enkelt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av -=Mr_B=-:

Vill man se det positivt, så är förluster i form av nedskrivningar det bästa man kan göra, om man nu måste göra förluster. Det påverkar aktiekapital osv, men påverkar inte vad man faktiskt har i plånboken. Ofta, om än inte alltid, beror på var man är baserad, så får man göra skatteavdrag för den här typen av förluster, så har man bara lite pengar in, kan det rent av vara en "bra" förlust, eftersom det ger mer över i botten på skattkistan till nästa år. Det bästa hade så klart varit om värdet hade varit fortsatt högt för att man tjänar pengar i drivor, men...

B!

Håller med om att nedskrivningar i sammanhanget är ett litet problem. Däremot påverkar det specifikt det man (bokföringsmässigt) har i plånboken, man gör ju nedskrivning för att man insett att värdet av ens tillgångar inte alls är så stor man tidigare antagit.

Man gjorde ju även nedskrivning av värdet på sitt lager av bl.a. APUer och där är kopplingen till pengar mer direkt. Man vet hur många enheter man har i sitt lager och det finns även ett pris för dessa enheter, nedskrivning här kommer av att man drar slutsatsen från försäljningstrender av sina produkter att det pris man satt är orimligt högt så inkomsten kommer inte bli det man tidigare budgeterat för.

En nedskrivning är aldrig positiv i sig, men gör man vinst i övrigt kan man ju välja att minska effekten av det man måste skriva ner genom att bokföringsmässigt minska vinsten med sin avskrivning vilket då lindra kapitalförlusten på det man skrivit av i form av minskad vinstskatt. Men punkt 1 här är ju att man ska göra vinst.

Skrivet av Bewise:

För min del känns det som att sparka på den döende hästen när det kommer till AMD. Tyvärr.
Om vi verkligen ska vara seriösa, låt säga att ZEN blir en monsterdräpare mot Intel på alla plan, 3xx serien blir ett monster av bästa kvalité och Carrizo blir så bra man kan förvänta sig av den, tror ni verkligen att det kommer ändra någonting? Till det positiva för AMD det vill säga? Tror ni verkligen att stora massor av människor kommer börja köpa produkter från AMD och att stora företag köper enorma lager av AMD-produkter och börjar sälja hej vilt som aldrig förr? Att AMD ens kommer kunna rubba några procentandelar av Intel?

Är jag för pessimistisk?

Är nog väl pessimistiskt. Till skillnad från det många tror, d.v.s. Intel gjord så att AMD inte fick sälja mer under de "goda" åren, så var AMDs problem betydligt angenämare: de kunde inte sälja mer, i alla fall inte av deras high-end kretsar som Opteron, än vad de gjorde då de helt enkelt körde sina fabriker på absolut max. Företaget jag jobbade på då körde väldigt mycket AMD, för just servers var det många tillverkare som öppet sa att de skulle vilja köra med Opteron i stället för P4 men det var bara Intel som hade kapaciteten att leverera den kvantitet som behövdes (vilket inte verkar vara skitsnack då det tog sin tid att få AMD-system levererade).

Så om AMD får till något bra så kommer det påverka försäljningen positivt, det man kanske kan vara mer skeptiskt till är sannolikheten att AMD med sina R&D-resurser ska lyckas göra något som ens kommer nära Intels snabbaste kretsar, på serversidan behövs ett mirakel för att det ska hända. Blir ju inte lättare när AMD samtidigt ska ge sin in både på server och laptop/mobil-sidan med ARM-designer också. Bara hålla tummarna att det ändå går bra!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Håller med om att nedskrivningar i sammanhanget är ett litet problem. Däremot påverkar det specifikt det man (bokföringsmässigt) har i plånboken, man gör ju nedskrivning för att man insett att värdet av ens tillgångar inte alls är så stor man tidigare antagit.

Man gjorde ju även nedskrivning av värdet på sitt lager av bl.a. APUer och där är kopplingen till pengar mer direkt. Man vet hur många enheter man har i sitt lager och det finns även ett pris för dessa enheter, nedskrivning här kommer av att man drar slutsatsen från försäljningstrender av sina produkter att det pris man satt är orimligt högt så inkomsten kommer inte bli det man tidigare budgeterat för.

En nedskrivning är aldrig positiv i sig, men gör man vinst i övrigt kan man ju välja att minska effekten av det man måste skriva ner genom att bokföringsmässigt minska vinsten med sin avskrivning vilket då lindra kapitalförlusten på det man skrivit av i form av minskad vinstskatt. Men punkt 1 här är ju att man ska göra vinst.

Är nog väl pessimistiskt. Till skillnad från det många tror, d.v.s. Intel gjord så att AMD inte fick sälja mer under de "goda" åren, så var AMDs problem betydligt angenämare: de kunde inte sälja mer, i alla fall inte av deras high-end kretsar som Opteron, än vad de gjorde då de helt enkelt körde sina fabriker på absolut max. Företaget jag jobbade på då körde väldigt mycket AMD, för just servers var det många tillverkare som öppet sa att de skulle vilja köra med Opteron i stället för P4 men det var bara Intel som hade kapaciteten att leverera den kvantitet som behövdes (vilket inte verkar vara skitsnack då det tog sin tid att få AMD-system levererade).

Så om AMD får till något bra så kommer det påverka försäljningen positivt, det man kanske kan vara mer skeptiskt till är sannolikheten att AMD med sina R&D-resurser ska lyckas göra något som ens kommer nära Intels snabbaste kretsar, på serversidan behövs ett mirakel för att det ska hända. Blir ju inte lättare när AMD samtidigt ska ge sin in både på server och laptop/mobil-sidan med ARM-designer också. Bara hålla tummarna att det ändå går bra!

Jo jag var nog lite väl för mycket negativ, får skylla på att jag var trött och sliten med lågt blodsocker eller nå Jo får hoppas att det kommer gå bra för dom!

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Känns som AMD kommer krympa ännu mer. Undrar vad som kommer vara kvar när Zen ska släppas.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Nvidia har jag inget emot. Föredrar dem framför ATI då det känns som om ATI haft allt för mycket problem med värmeutveckling, microstuttering och buggiga drivrutiner, och det blev inte ändring på det när AMD köpte dem. Och varken AMD eller Nvidia har mutat butiker att inte sälja produkter från konkurrerande företag på det sätt som intel gjorde, vilket är anledningen till att det ser ut som det gör idag, och jag må vara långsint men jag kan inte förlåta dem för det. Man gör bara inte så, helt enkelt.

Hur blev du personligen påverkad/sårad av det? Släpp taget och gå vidare, det är människor som beter sig som du och bara ältar gammalt skit som gör att världen är i kaos.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Hur blev du personligen påverkad/sårad av det? Släpp taget och gå vidare, det är människor som beter sig som du och bara ältar gammalt skit som gör att världen är i kaos.

Intel och AMD hade troligen varit mer jämnbördiga idag, vilket inte bara hade varit positivt för mig, utan alla, då konkurrens på riktigt driver innovationen frammåt och priserna nedåt. Därför är det väldigt svårt att släppa.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Intel och AMD hade troligen varit mer jämnbördiga idag, vilket inte bara hade varit positivt för mig, utan alla, då konkurrens på riktigt driver innovationen frammåt och priserna nedåt. Därför är det väldigt svårt att släppa.

Hur tror du att det hade gått för Intel om de gjorde av med mer pengar än de tjänade?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Intel och AMD hade troligen varit mer jämnbördiga idag, vilket inte bara hade varit positivt för mig, utan alla, då konkurrens på riktigt driver innovationen frammåt och priserna nedåt. Därför är det väldigt svårt att släppa.

Var ju inte direkt svar på min fråga, men men

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Var ju inte direkt svar på min fråga, men men

Jo det var det väl, men om du bara vill ha hur det påverkat mig så visst: Jag hade kunnat köpa bättre och billigare produkter, samt att jag fått mer roligt att läsa om då innovationen lett till nyskapande roliga grejer inom branchen. Nu är det mest intel överalt.

Så nej tack. Jag tänker fortsätta att bojkotta dem, samt fortsätta upplysa om deras svineri.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Hur blev du personligen påverkad/sårad av det? Släpp taget och gå vidare, det är människor som beter sig som du och bara ältar gammalt skit som gör att världen är i kaos.

Du har delvis rätt i det du säger.

En annan aspekt till varför det är kaos och skit i världen är att när personer/grupper/länder/whatever med mycket makt beter sig illa så behöver dom aldrig stå till svars för det utan kan enkelt gå vidare.
Den miljarden Intel betalade i böter för sitt beteende var en droppe i havet jämfört med hur mycket dom på lång sikt tjänade på att hålla AMD borta när AMD hade klart övertag vad gäller både maxprestanda, prestanda per krona och prestanda per watt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vatten:

Intel är idag väldigt populärt för att deras drivrutiner till "Linux" är öppna, fria och fungerar mycket bra. Deras integrerade grafikkort kan inte konkurrera med prestandakorten från AMD och Nvidia men på grund av denna öppenhet äger Intel "Linux"-världen totalt, och Nvidia för dom som spelar.

Kausalitet.

Intel CPU är populärare på x86 desktop och bärbara än AMD (högre prestanda, strömsnålare, stabilare) och Nvidia är populärare som diskret grafiklösning än AMD/ATI (högre prestanda, strömsnålare, stabilare).

Linux körs mest på x86 PC.

Skrivet av Vatten:

Det känns som att AMD motarbetar sin egna möjlighet att växa inom "Linux"-världen. Är dom rädda för att förlora pengar genom att andra tillverkare kan se hur deras teknik fungerar genom öppna drivrutiner?

Då Linux på desktop och bärbara kanske utgör 1% (max 2%) så är det nog dessvärre inget som räddar AMD oavsett.

Hoppas dock att de finns kvar. Även om jag personligen alltid föredragit 100% Intel, och haft mer problem med ATI/AMD-grafik, och därför föredrar Nvidia, så vore det väldigt tråkigt för marknaden om AMD försvann. Det skulle drabba alla - inklusive oss som för de mesta föredrar Intel/Nividia.

Man ser ju redan direkt deras svagare närvaro genom att Intel (och till en del Nividia) lite drar benen efter sig när de inte behöver hålla fullt tryck.

Hoppas verkligen att AMD kan komma tillbaka och iaf hålla sig kvar på marknaden. Speciellt CPU-maknaden ser ju tuff ut för dem, men man vet aldrig.

Skrivet av Kilroy:

Den miljarden Intel betalade i böter för sitt beteende var en droppe i havet jämfört med hur mycket dom på lång sikt tjänade på att hålla AMD borta när AMD hade klart övertag vad gäller både maxprestanda, prestanda per krona och prestanda per watt.

Det största problemet för AMD är att de dels gjort en rad strategiska tekniska misstag och val, men även att de har en formidabel konkurrent i form av ett Intel som är överlägsen finansiellt och forskningsmässigt.

Tyvärr väldigt svårt för AMD att kunna forska fram och utveckla lika bra lösningar som Intel kan.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nvidia har jag inget emot. Föredrar dem framför ATI då det känns som om ATI haft allt för mycket problem med värmeutveckling, microstuttering och buggiga drivrutiner, och det blev inte ändring på det när AMD köpte dem. Och varken AMD eller Nvidia har mutat butiker att inte sälja produkter från konkurrerande företag på det sätt som intel gjorde, vilket är anledningen till att det ser ut som det gör idag, och jag må vara långsint men jag kan inte förlåta dem för det. Man gör bara inte så, helt enkelt.

Dock vad det gäller nVidia så är det lite töligt att dom låser in sina kunder. Men åandra sidan, har man nVidia så är det väl lite som med Apple´s enheter, då kör man flera saker från samma tillverkare och då kvittar det ändå. Jag har också haft mer premiumkänsla från nVidia, men min begränsade ekonomi håller mig kvar på AMD´s kort.

Det stämmer att Intel mutade återförsäljare, och det är fult gjort. Men dagens situation har AMD sig själva att skylla till viss del.
När anställda är ineffektiva och inte lever upp till förväntningarna, så gör man sig av med dom. Där bör det inte finnas någon "familjekänsla."
Speciellt inte för AMD, och precis som jag skriver i min signatur, så har dom inte gjort bra ifrån sig.
Kolla på Bulldozer som blev ett rent fiasko. Sedan kom FX men inte heller denna är något att skryta över.
Det är anledningen till varför jag hoppade över till Intel. Jag vet att Intels fulspel skadade AMD´s ekonomi, men så dåliga som deras processorer är idag, är faktiskt deras egna börda. Om dom hade sett till att få tag på bättre personal så hade dom kunnat hämta sig fan så mycket snabbare.
Nu är dom ju på gång till nästa år med ZEN. (pga bättre personal) Och jag hoppas både för deras egna och Intels skull, att dom lyckas denna gång.
Annars riskerar stora saker att hända för båda lagen.
Tiden är till för att kunna förlåta, och till dig skulle jag ha rekommenderat en I5 eller I7 beroende på vad du behöver, tills ZEN har kommit och se vad AMD har att erbjuda då.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Får hoppas nästa gpu serie levererar.
På cpu fronten så är det kriget förlorat. Jag kan verkligen inte se någon som helst anledning att köpa AMD.

Visa signatur

E8600 > 2500k > 7700k > 12700k
2xHD4850>960ti>1070>1080ti>4070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Dock vad det gäller nVidia så är det lite töligt att dom låser in sina kunder. Men åandra sidan, har man nVidia så är det väl lite som med Apple´s enheter, då kör man flera saker från samma tillverkare och då kvittar det ändå. Jag har också haft mer premiumkänsla från nVidia, men min begränsade ekonomi håller mig kvar på AMD´s kort.

Det stämmer att Intel mutade återförsäljare, och det är fult gjort. Men dagens situation har AMD sig själva att skylla till viss del.
När anställda är ineffektiva och inte lever upp till förväntningarna, så gör man sig av med dom. Där bör det inte finnas någon "familjekänsla."
Speciellt inte för AMD, och precis som jag skriver i min signatur, så har dom inte gjort bra ifrån sig.
Kolla på Bulldozer som blev ett rent fiasko. Sedan kom FX men inte heller denna är något att skryta över.
Det är anledningen till varför jag hoppade över till Intel. Jag vet att Intels fulspel skadade AMD´s ekonomi, men så dåliga som deras processorer är idag, är faktiskt deras egna börda. Om dom hade sett till att få tag på bättre personal så hade dom kunnat hämta sig fan så mycket snabbare.
Nu är dom ju på gång till nästa år med ZEN. (pga bättre personal) Och jag hoppas både för deras egna och Intels skull, att dom lyckas denna gång.
Annars riskerar stora saker att hända för båda lagen.
Tiden är till för att kunna förlåta, och till dig skulle jag ha rekommenderat en I5 eller I7 beroende på vad du behöver, tills ZEN har kommit och se vad AMD har att erbjuda då.
/Lifooz

Med tanke på att AMD tappat så mycket pengar, som skulle kunnat gå till RnD, så tror jag AMD och intel skulle vara jämnbördiga idag. De har ju spöat intel tidigare, när de också hade pengar, så jag tror mer det har att göra med avsaknad av kapital än usel personalpolitik, även om det sistnämnda säkert också spelar in.

Jag överlever på min klockade FX-8350 tills ZEN kommer, särskillt om det nu stämmer att DX12 hjälper till att minska effekten av flaskande CPU. Och jag kommer köpa ZEN, för även det inte räcker till att gå ikapp intel så är den sannorlikt bättre än Piledriver.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.