Phonehouse vägrar DOA, vilka är mina rättigheter?

Permalänk
Medlem

Phonehouse vägrar DOA, vilka är mina rättigheter?

Hej!

Köpte en Nexus 6 av Phonehouse. När jag packade upp telefonen hade den en skada på baksidan. Skickade tillbaka den samma dag och hon på kundservice sa att hon skulle anmäla den som en DOA. Nu har den skickats iväg på service och kundservice säger dom inte lovat att det skulle bli en DOA men att dom testat att registrera den som det. Vad har jag rätt till? Har dom rätt att bara reparera en splitter ny telefon eller har jag rätt till en ny?

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Hej!

Köpte en Nexus 6 av Phonehouse. När jag packade upp telefonen hade den en skada på baksidan. Skickade tillbaka den samma dag och hon på kundservice sa att hon skulle anmäla den som en DOA. Nu har den skickats iväg på service och kundservice säger dom inte lovat att det skulle bli en DOA men att dom testat att registrera den som det. Vad har jag rätt till? Har dom rätt att bara reparera en splitter ny telefon eller har jag rätt till en ny?

Mvh J

Du har anmält den som DOA. Dom skriver in den som DOA. Det dom kommer göra först är att se att du inte har tagit sönder denna. Sedan ska dom antingen laga telefonen eller ge dig en likvärdig telefon. Så än så länge kan du bara vänta och höra vad dom säger och tänker göra.

Visa signatur

- Its all about the game

Permalänk
Skrivet av Jaxione:

Hej!

Köpte en Nexus 6 av Phonehouse. När jag packade upp telefonen hade den en skada på baksidan. Skickade tillbaka den samma dag och hon på kundservice sa att hon skulle anmäla den som en DOA. Nu har den skickats iväg på service och kundservice säger dom inte lovat att det skulle bli en DOA men att dom testat att registrera den som det. Vad har jag rätt till? Har dom rätt att bara reparera en splitter ny telefon eller har jag rätt till en ny?

Mvh J

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Konsumentlagar/Ko...

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jaxione:

Hej!

Köpte en Nexus 6 av Phonehouse. När jag packade upp telefonen hade den en skada på baksidan. Skickade tillbaka den samma dag och hon på kundservice sa att hon skulle anmäla den som en DOA. Nu har den skickats iväg på service och kundservice säger dom inte lovat att det skulle bli en DOA men att dom testat att registrera den som det. Vad har jag rätt till? Har dom rätt att bara reparera en splitter ny telefon eller har jag rätt till en ny?

Mvh J

De har rätt att reparera. DOA är inget begrepp enligt KKL, det är i så fall butik eller tillverkare som lovar något extra och det kan de bestämma reglerna för själv.

Edit: Det kan vara bra att veta att enligt KKL är det upp till dem att bevisa att det är du som gjort skadan om det är mindre än 6 månader sedan du köpte telefonen. Det duger inte att bara säga att alla telefoner är felfria vid leverans, i så fall måste de visa en bild eller liknande på just din telefon.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

De har rätt att reparera. DOA är inget begrepp enligt KKL, det är i så fall butik eller tillverkare som lovar något extra och det kan de bestämma reglerna för själv.

Så DOA är inget som berättigar en ny mobiltelefon?

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Det är tillverkaren som bestämmer om dom kör med DOA eller ej.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jaxione:

Så DOA är inget som berättigar en ny mobiltelefon?

DOA (Dead On Arrival) är inte ett begrepp enligt svensk konsumentlagstiftning. Därmed kan de själv sätta sina regler. Enligt svensk lag har de rätt att reparera eller leverera en ny vara, vilket de nu tycker är lämpligast.

Egentligen är ju inte ens telefonen DOA. Du skulle kunna reklamera den till dem och be att få använda den tills det passar dig att vara utan den, alternativt till du kan få en lånetelefon som du kan använda så länge.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av giplet:

DOA (Dead On Arrival) är inte ett begrepp enligt svensk konsumentlagstiftning. Därmed kan de själv sätta sina regler. Enligt svensk lag har de rätt att reparera eller leverera en ny vara, vilket de nu tycker är lämpligast.

Egentligen är ju inte ens telefonen DOA. Du skulle kunna reklamera den till dem och be att få använda den tills det passar dig att vara utan den, alternativt till du kan få en lånetelefon som du kan använda så länge.

Lånetelefon har säljaren ingen skyldighet att erbjuda.

Permalänk
Medlem

Fattar inte hur det kan vara så usla villkor......Jag ska alltså bara snällt ställa mig i ledet när en mobiltelefon levereras till mig med en skada? Vänta 1-2 veckor på en reparation på en helt oanvänd mobil? Låter sanslöst i mina öron....

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Det är helt korrekt uppfattat. Men i och med att de flesta tillverkare kör med DOA så är detta sällan ett problem. Hade du köpt i butik tex hade du med all sannolikhet fått en ny i handen samma dag som du var inne.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jaxione:

Fattar inte hur det kan vara så usla villkor......Jag ska alltså bara snällt ställa mig i ledet när en mobiltelefon levereras till mig med en skada? Vänta 1-2 veckor på en reparation på en helt oanvänd mobil? Låter sanslöst i mina öron....

Mvh J

Låter fullt rimligt i mina öron. Men sen finns det ju återförsäljare som av ren goodwill hanterar såna här ärenden på bättre sätt...man gör bäst i att hålla sig till såna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam

Om du köper över disk har du inte mycket att komma med tyvärr. Är den köpt på distans (köpt på nätet) så har du alltid dina 14 dagars ångerrätt, men kan nog vara klurigt att hänvisa till den efter en RMA har blivit upprättad.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fluf:

Om du köper över disk har du inte mycket att komma med tyvärr. Är den köpt på distans (köpt på nätet) så har du alltid dina 14 dagars ångerrätt, men kan nog vara klurigt att hänvisa till den efter en RMA har blivit upprättad.

Man ska inte missbruka ångerrätten för sånt här.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det jag är rädd för är att dom vid reparation ska repa eller förstöra den på annat sätt. Det har hänt mig förr. Får jag tillbaka en telefon som är som ny så får jag väl va nöjd. Men 2 av de 4 gånger jag behövt skicka in mobiler så har jag fått tillbaka den repad och då är det bara att sätta igång hela jäkla karusellen igen.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

om det är köpt via nätet/postorder så nyttja din ångerrätt, du har 14 dagar på dig att ångra ditt köp.
money back no questions asked typ..
ring och rådfråga komunens konsumentvägledning så får du koll på dina rättigheter inför nästa samtal med phonehouse om du vill häva/ångra ditt köp.
http://www.konsumentverket.se/Vagledning--kontakt/Hitta-vagle...

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av mrqaffe:

Man ska inte missbruka ångerrätten för sånt här.

Så länge man är tydlig med att man vill ångra köpet på grund av skadad vara så ser jag inga som helst problem med det. Detta för att inte nästa kund skall få en defekt vara, då kan den skickas på service, repareras och säljas igen som refurbished eller liknande.

Det är en smidig lösning som jag vid flertalet tillfällen rekommenderat mina egna kunder för att få en smidig hantering och slippa leverantör/reparatör hanteringen. Och då att välja istället för återbetalning, ta en ny vara för samma summa pengar. Enkelt

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Hur kan en telefon som är ny i förpackning ha en skada? Den måste ju vara en som någon returnerat eller en som gick i backen direkt du packade upp den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Hur kan en telefon som är ny i förpackning ha en skada? Den måste ju vara en som någon returnerat eller en som gick i backen direkt du packade upp den?

Det får du fråga Motorola. Såhär såg den ut iaf: http://imgur.com/foZPmYL

Precis som lacken som ligger över plasten inte härdat ordentligt utan spruckit upp och smulat sig.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Nu har det gått över 1 vecka och telefonen är fortfarande på service. Tycker man som konsument borde ha bättre villkor än såhär. Behöva vänta såhär länge på att ett företag ska laga en telefon som var trasig vid leverans. Har aldrig varit med om denna "bullshit" tidigare. Alla andra företag jag handlat av har glatt gett mig en ny vara om det varit något fel på den inom den 7 dagar långa DOA:n.

Absolut sista gången jag handlar något av Phonehouse.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Alla andra företag jag handlat av har glatt gett mig en ny vara om det varit något fel på den inom den 7 dagar långa DOA:n.

Som många andra skrivit, det finns inget som heter DOA i sverige.
Bli politiker om du vill ändra på det

Men jag kan tycka att 7 dagar är för mycket om det du skriver stämmer in på andra länders hantering.
Man kan göra mycket skit på 7 dagar. Men om man reklamerar samma dag som man hämtar ut paketet eller dagen efter så kan jag tycka att bör skötas bättre.

Jag hade sagt det till säljaren sen använt ångerrätten och sagt att jag skulle beställa samma produkt på ett annat ställe nu när det gått så lång tid.

Permalänk
Medlem

Är telefonen trasig när du packar upp den är det väl självklart att du ska få en ny direkt tycker man!
Så var det när jag köpte en telefon via 3 2 dagar efter slutar g-sensorn att fungera, går direkt till butiken och den blir en DOA telefon och jag får en ny direkt i handen innan jag åker därifrån.

Har läst mycket om Phonehouse och deras usla bemötande! stå på dig det är det enda som hjälper.
Hoppas att det löser sig för dig Mvh

Permalänk

Phonehouse blev skit efter att elgiganten blanda sig i, innan det har jag inte haft några problem alls med phonehouse

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Tycker det är klart som fan du ska ha en ny telefon, stå på dig!

Permalänk
Medlem

En annan Möjlighet är ju att se om du kunde behållit luren och fått någon form av kompensation. Kosmetiska fel gör ju inget.
Vad det gäller doa så är det en uppfinning inom konsument elektroniken som är väldigt märklig. Men det är klart det innebär mindre tester i fabriken, billigare produkter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chest:

En annan Möjlighet är ju att se om du kunde behållit luren och fått någon form av kompensation. Kosmetiska fel gör ju inget.
Vad det gäller doa så är det en uppfinning inom konsument elektroniken som är väldigt märklig. Men det är klart det innebär mindre tester i fabriken, billigare produkter.

Skickades från m.sweclockers.com

Nog för att andrahandsvärdet på elektronik nästan per automatik rasar 30-40%, lägger man till en kosmetisk skada så är det tyvärr värre.

Men din idé kanske passar TS ändå. Av ren nyfikenhet, antar att du såg bilden, vad hade du accepterat för kompensation för skadan?

TS,

Phonehouse var sedan tidigare ett "omdebatterat" företag inom elektronik. De har figurerat i uppdrag granskning och har vi flera tillfällen blivit omskrivna här på forumet rörande deras dåliga kundbemötande.

Återigen, av ren nyfikenhet, varför valde du The Phonehouse för inköp av Nexus 6?

xTQ

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Nog för att andrahandsvärdet på elektronik nästan per automatik rasar 30-40%, lägger man till en kosmetisk skada så är det tyvärr värre.

Men din idé kanske passar TS ändå. Av ren nyfikenhet, antar att du såg bilden, vad hade du accepterat för kompensation för skadan?

TS,

Phonehouse var sedan tidigare ett "omdebatterat" företag inom elektronik. De har figurerat i uppdrag granskning och har vi flera tillfällen blivit omskrivna här på forumet rörande deras dåliga kundbemötande.

Återigen, av ren nyfikenhet, varför valde du The Phonehouse för inköp av Nexus 6?

xTQ

För att jag samtidigt förnyade mitt abonnemang och telia hade inte telefonen i sitt sortiment. Såhär i efterhand skulle jag köpt telefonen kontant av något vettigt företag istället.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

När du får tillbaks telefonen och kan hämta ut den öppna paketet på plats och kolla över telefonen så kan du påvisa om det fortfarande är någon skada på telefonen.

Då kanske du ävne kan fråga om det går bättre att du tar en ny vara istället för att vara utan telefon igen.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Det man ska göra i dag är att börja filma och fota när man öppnar ett paket så man kan påvisa fel m.m.
Annars har man inte en chans att bevisa nåt fel osv.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 120hz:

Det man ska göra i dag är att börja filma och fota när man öppnar ett paket så man kan påvisa fel m.m.
Annars har man inte en chans att bevisa nåt fel osv.

Inom 6 mån så måste säljaren bevisa att du gjort skadan. Hör du av dig i direkt anslutning till att du köpt varan så är det bevisläget väldigt svårt för säljaren. Att filma och fota vid unboxingen är alltså helt onödigt.

Det är väl iofs inte det som är problemet här, Phonehouse har så vitt jag kan läsa inte sagt något om att inte stå för reparation. Som sagts ett antal tidigare gånger här i tråden så följer Phonehouse Konsumentköplagen. Vissa säljare lämnar bättre garantier och byter en produkt som är trasig vid leverans direkt, men det är upp till varje säljare att bestämma över de reglerna själv.

Skrivet av mini-z1994:

När du får tillbaks telefonen och kan hämta ut den öppna paketet på plats och kolla över telefonen så kan du påvisa om det fortfarande är någon skada på telefonen.

Då kanske du ävne kan fråga om det går bättre att du tar en ny vara istället för att vara utan telefon igen.

Detta kan man iofs också göra, men det får man nog i så fall göra samtidigt med köpet. Gör man det nu när telefonen kommer tillbaka så spelar det ingen roll. Telefonen är ju redan i TS ägo, så vill Phonehouse reparera så kan de göra det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chest:

En annan Möjlighet är ju att se om du kunde behållit luren och fått någon form av kompensation. Kosmetiska fel gör ju inget.
Vad det gäller doa så är det en uppfinning inom konsument elektroniken som är väldigt märklig. Men det är klart det innebär mindre tester i fabriken, billigare produkter.

Skickades från m.sweclockers.com

Men är inte telefonen obrukbar?
Eller är det jag som missuppfattat tråden?

Trodde han fick en telefon med en skada och som var trasig (fungerar inte).
Eller är det bara "repan" som är problemet?
Då är det ju definitivt inte en DOA. Den är ju inte "dead".