Datorbygge, garanti.

Permalänk
Medlem

Datorbygge, garanti.

Tjena!
Vet inte vart jag ska posta detta så gör det här.
Ska inleda mitt första datorbygge och undrar om någon del går sönder, kan jag använda mig utav min garanti för att få tillbaka den och hur många gånger? (NetOnNet)

Permalänk
Medlem

Om du har sönder något när du bygger så är det inget som täcks av någon garanti, går något sönder vid ett senare tillfälle vid normal användning så kan du givetvis använda din garanti och det finns inget maxantal för hur många gånger.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Om du har sönder något när du bygger så är det inget som täcks av någon garanti, går något sönder vid ett senare tillfälle vid normal användning så kan du givetvis använda din garanti och det finns inget maxantal för hur många gånger.

Så vad ska jag göra om något går sönder? Trots allt mitt första datorbygge som det blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyBoard:

Så vad ska jag göra om något går sönder? Trots allt mitt första datorbygge som det blir.

köpa nytt, eller från början betala någon för att göra det rätt

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Skrivet av KeyBoard:

Så vad ska jag göra om något går sönder? Trots allt mitt första datorbygge som det blir.

Då är det tyvärr bara att köpa nytt, alternativt försöka fixa det, finns inget annat att göra eftersom då är det du själv som har haft sönder det. Det kan hända att någon del kan vara DOA (Dead on arrivall) och då kan du givetvis skicka in det på ett garanti ärende då det inte är något som du har gjort som har orsakat skadan.

Visa signatur

I7 13700kf | Asrock Z790 m-ITX Wifi | Noctua NH-U12A | Cooler Master Nr200P | Corsair SF 750 |OCZ Trion 240GB | Samsung 830 128 Gb | 2x 480GB Kingston SSDNow | 32 Gb DDR5 6000mhz |Asus TUF OC 3080 | Kringutrustning: Tangentbord Logitech G915, Logitech G603,Philips fidelio X2, Skärm Asus Tuf 1440p 165hz TN, AOC G2460PF 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyBoard:

Så vad ska jag göra om något går sönder? Trots allt mitt första datorbygge som det blir.

Vad gör du om DU tappar en tallrik i golvet? ringer IKEA o säger att du ska ha en ny för att du hade sönder den?
Det är alltid en risk man får ta när du bygger själv, läs manualerna så skall det inte vara nå problem.
Känner du att du inte vill riskera så har du säkert någon lokal butik som kan bygga ihop den för en slant

Permalänk
Medlem

Jaha, var väl tråkigt att höra. Tack för snabba svar iaf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyBoard:

Jaha, var väl tråkigt att höra. Tack för snabba svar iaf!

Om det verkligen kom som en överraskning att du inte bara skulle få nya saker om du hade sönder dem så skulle jag rekommendera att du lät någon annan bygga din dator.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Tänkte fel ... Det jag menar är att om under datorbygget inte något fungerar när jag startar datorn, hur vet jag vilken del det är och kan jag då utnyttja min garanti? Inte att jag har sönder den genom att t.ex. tappa den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyBoard:

Tänkte fel ... Det jag menar är att om under datorbygget inte något fungerar när jag startar datorn, hur vet jag vilken del det är och kan jag då utnyttja min garanti? Inte att jag har sönder den genom att t.ex. tappa den.

Det kan vara väldigt svårt att komma fram till vad det är som inte fungerar, men om du skulle komma fram till vad det var, och det inte var du som haft sönder den när du monterade så ja då kan du använda garantin.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid ta det på hemförsäkringen om något skulle gå sönder, men det tillkommer ju en kostnad där oxå
Men stressa inte när du bygger, läs manualerna till grejerna, se till att processorn går in rätt . Se till så du har alla distanser för moderkortet osv.
Skall inte vara nå problem

Permalänk
Medlem

Nädå, ska inte stressa. Ska följa manualer och titta på YouTube. Får hoppas på att allt fungerar väl:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyBoard:

Nädå, ska inte stressa. Ska följa manualer och titta på YouTube. Får hoppas på att allt fungerar väl:)

ja läs manualen för moderkortet, kolla hur man ska montera CPU + kylare rätt och ta det lugnt så kommer det säkert gå bra.
Och det är trots allt inte speciellt svårt att bygga en dator, även om man är ovan.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Ta det bara lugnt, läs manualerna till moderkortet etc. Det är lättare än vad man tror att bygga en dator, och om något skulle krångla så kommer du bara tillbaka till SweClockers - här finns all expertis du kan behöva, det är bara att fråga så får du säkert snabb hjälp. Lycka till!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Hedersmedlem

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro