Aldrig överklockat förut, förstår inget!

Permalänk
Medlem

Aldrig överklockat förut, förstår inget!

Tjenare som sagt så har jag aldrig överklockat förut och jag kollat runt på lite SweC se om jag hittar något jag förstår men det gör jag nu tyvärr inte, kanske tänka mig att alla kunniga sitter och facepalmar och tänker vilken idiot jag måste vara! Men det är inte det viktiga här utan jag undrar om det finns några program då jag kan överklocka lättare. Jag har i5-4670k och vill faktiskt inte överklocka det så mycket, det ligger på 3,4 GHz då det är orört om jag minns rätt så skulle faktiskt inte vilja dra upp det allt för mycket. Men eftersom jag inte vet så mycket så vet jag ju även inte hur mycket jag vill dra upp det men det lilla jag vet om saker och ting så skulle jag vara nöjd med allt över 3,6GHz /3,7GHz. Och om det inte finns några program där jag kan överklocka enklare så är det bara o slänga in ett "finns inga program tyvärr grabben" så får jag väl ta någon dag och försöka klura ut det hela.

Visa signatur

CPU= Intel Core i7 6700k
PSU= EVGA Supernova G2 750W
Moderkort= ASUS Z170 Pro Gaming
GPU= ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX
Minne= Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 (2x8GB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mythzs:

Tjenare som sagt så har jag aldrig överklockat förut och jag kollat runt på lite SweC se om jag hittar något jag förstår men det gör jag nu tyvärr inte, kanske tänka mig att alla kunniga sitter och facepalmar och tänker vilken idiot jag måste vara! Men det är inte det viktiga här utan jag undrar om det finns några program då jag kan överklocka lättare. Jag har i5-4670k och vill faktiskt inte överklocka det så mycket, det ligger på 3,4 GHz då det är orört om jag minns rätt så skulle faktiskt inte vilja dra upp det allt för mycket. Men eftersom jag inte vet så mycket så vet jag ju även inte hur mycket jag vill dra upp det men det lilla jag vet om saker och ting så skulle jag vara nöjd med allt över 3,6GHz /3,7GHz. Och om det inte finns några program där jag kan överklocka enklare så är det bara o slänga in ett "finns inga program tyvärr grabben" så får jag väl ta någon dag och försöka klura ut det hela.

Först och främst, man kan överklocka olika komponenter (CPU, GPU samt RAM) Vilken av dessa har du tänk överklocka? Ett tips också, läs på ordentligt om överklockning

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 Plus Midi Tower | Gigabyte GA-970A-UD3 | AMD FX-8120 4.2GHz O.C | Noctua NH-C14 (Kylare) | Sapphire Radeon R9 280x Toxic | Kingston ValueR DDR3 1333MHz 8 GB (4GB x2 Sticks) | Cooler Master GX Lite 600W | Samsung SSD 830 128GB | Win. 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av djiviak:

Först och främst, man kan överklocka olika komponenter (CPU, GPU samt RAM) Vilken av dessa har du tänk överklocka? Ett tips också, läs på ordentligt om överklockning

Står i texten mitt i5-4670K med andra ord min CPU! Jag försöker läsa på men än så länge har det inte gått så bra, men jag ska lära mig skiten förr eller senare då jag har väldigt många datorer i framtiden jag kommer bygga och förmodligen kommer vilja överklocka

Visa signatur

CPU= Intel Core i7 6700k
PSU= EVGA Supernova G2 750W
Moderkort= ASUS Z170 Pro Gaming
GPU= ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX
Minne= Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 (2x8GB)

Permalänk
Medlem

Böja med att läsa igenom FAQ:en som ligger längst upp i denna forumdel så kommer du nog förstå!

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem

nu är jag JÄVLIGT tråkig... men när jag lärde mig överklocka så ställde jag samma fråga i forumet och fick ett svar "läs"

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

tyvärr så finns det inga genvägar, streckläs den tråden. börja långsamt, försök hålla volten nere.

jag läste den tråden och lyckades klocka min dåvarande i7:a med goda resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

nu är jag JÄVLIGT tråkig... men när jag lärde mig överklocka så ställde jag samma fråga i forumet och fick ett svar "läs"

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

tyvärr så finns det inga genvägar, streckläs den tråden. börja långsamt, försök hålla volten nere.

jag läste den tråden och lyckades klocka min dåvarande i7:a med goda resultat.

du var JÄVLIGT tråkig... Haha nämen tyvärr så kunde jag inte ta genvägar den här gången och ser ut som jag kommer få sitta och läsa. Hoppas jag lyckas få upp min i5:a till goda resultat inom sinom tid!

Visa signatur

CPU= Intel Core i7 6700k
PSU= EVGA Supernova G2 750W
Moderkort= ASUS Z170 Pro Gaming
GPU= ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX
Minne= Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 (2x8GB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mythzs:

du var JÄVLIGT tråkig... Haha nämen tyvärr så kunde jag inte ta genvägar den här gången och ser ut som jag kommer få sitta och läsa. Hoppas jag lyckas få upp min i5:a till goda resultat inom sinom tid!

Det är olika för varje dator så finns ingen universellguideför volt etc

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Det är olika för varje dator så finns ingen universellguideför volt etc

Därför jag hade tänkt o höja såpass lite för att skippa hålla på med volten ^^

Visa signatur

CPU= Intel Core i7 6700k
PSU= EVGA Supernova G2 750W
Moderkort= ASUS Z170 Pro Gaming
GPU= ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX
Minne= Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 (2x8GB)

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag lättare att lära mig överklocka min 4770k via denna: http://www.overclock.net/t/1411077/haswell-overclocking-guide...

Däremot så hade jag tidigare erfarenhet med min 8350 vilket gjorde allt lättare.
Det du måste göra är att läsa. Bara läs. Tids nog kommer du behöva öka volten så du kan lika gärna lära dig det direkt.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk

Inga problem att leka lite med volten så länge man har en någorlunda bra kylare och tar det i små steg.
Som tidigare sagt, läs FAQ'n så ska det inte vara några problem.

Visa signatur

Intel i7 8700K @ 5.0Ghz, MSI Z370 Gaming M5, MSI RTX2070 Armor,
Ballistix 16GB DDR4 3000MHz CL15, SSD Samsung 850 500GB,
EVGA Supernova G2 750W, Acer XF270HU,
Fractal Design Arc midi, Modifierat, Custom vattenkylning

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mythzs:

Därför jag hade tänkt o höja såpass lite för att skippa hålla på med volten ^^

då kan du nog bara ändra multipeln till 40 så klarar du dig nog tror den skall klara det på stock volt