Gratis crossplatform IDE/Framework/Plugin för mobilappar sökes

Permalänk
Medlem

Gratis crossplatform IDE/Framework/Plugin för mobilappar sökes

Försöker jobba lite med en appide som jag och en polare haft ett tag.
Men lyckas inte riktigt hitta ett vettigt sätt/system att bygga den i

Behöver något verktyg som kan utan krångel kompilera all kod till både IOS och Android

Har provat Xamarin som jag först trodde var gratis, visade sig att det varken gick kompilera eller
buildaprojektet utan att den bad om en Indie licens som kostar. http://xamarin.com/

Hört att man ska relativt enkelt kunna åstadkomma allt detta med SWIFT men så som jag
har förstått det så måste man mer eller mindre ha en mac för detta.

Nu vänder jag mig till er kodare och vill fråga vad ni har för erfarenheter och tipps om
utveckling för mobila appar. Vill helst skippa att skriva separata program för både IOS och
Android. Och språk spelar ingen större roll heller.

Permalänk
Medlem

Kanske Qt?
http://qt-project.org/qt5/qt52

Har själv ingen erfarenhet av mobila appar men har börjat titta på Qt för skrivbordsprogram för datorn (då i C++) och det verkar vara ett bra framework. Finns ju någon medföljande editor om man önskar använda den.

Permalänk
Medlem

Jag tror det flesta ide och frameworks för crossplatformar behöver en mac för att kunna kompilera och testa mot iphone.
Vad är det för app du ska göra?
Qt är ganska nytt för iphone och android, har för mig det kom med qt 5.1, jag har ingen koll på prestanda eller hur det fungerar på mobiler. Jag har gjort ett ganska stort desktopprogram i Qt, det finns bra dokumentation och ett levande community så det är lätt att få svar på sina frågor.
Har skrivit en del i xamarin och jag tyckte att det var lite jobbigt att hitta vilka pcl som funkade på båda plattformarna men samtidigt så har jag inte skrivit så mycket C# så har man lite mer koll på det så är det nog ganska smärtfritt. Dock tyckte jag inte om xamarins IDE, har du visual studio pro skulle jag använda det.
Är det inget tungt program så skulle jag nog kolla på en webbaserad app lösning, t.ex phonegap.

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem
Skrivet av wisdom:

Är det inget tungt program så skulle jag nog kolla på en webbaserad app lösning, t.ex phonegap.

Jag behöver funktioner för att kommunicera via wifi/lan mellan clienter, push notifications och liknande vill inte avslöja
några större detaljer här

Skrivet av Madsoul:

Det såg rätt intressant ut, är rätt hemma i VS Så blir defenetivt o prova

Permalänk
Medlem

Håll dig borta från phonegap / cordova (HTML appar). Blir aldrig lika bra som native och blir mycket mer komplicerat i längden.

Ska ni göra ett spel rekommenderar jag LibGDX. LibGDX använder sig utav RoboVM för att kompilera till native iOS kod, kanske funkar för vanliga appar också.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosnic:

Försöker jobba lite med en appide som jag och en polare haft ett tag.
Men lyckas inte riktigt hitta ett vettigt sätt/system att bygga den i

Behöver något verktyg som kan utan krångel kompilera all kod till både IOS och Android

Har provat Xamarin som jag först trodde var gratis, visade sig att det varken gick kompilera eller
buildaprojektet utan att den bad om en Indie licens som kostar. http://xamarin.com/

Hört att man ska relativt enkelt kunna åstadkomma allt detta med SWIFT men så som jag
har förstått det så måste man mer eller mindre ha en mac för detta.

Nu vänder jag mig till er kodare och vill fråga vad ni har för erfarenheter och tipps om
utveckling för mobila appar. Vill helst skippa att skriva separata program för både IOS och
Android. Och språk spelar ingen större roll heller.

Kikar man på https://store.xamarin.com/ så ingår ju både "Deploy to device" och "Deploy to App Store" på Starter, och både måste ju krävs att du kan kompilera... Tror du har missat något grundläggande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubbee:

Kikar man på https://store.xamarin.com/ så ingår ju både "Deploy to device" och "Deploy to App Store" på Starter, och både måste ju krävs att du kan kompilera... Tror du har missat något grundläggande.

Kan nog vara så, men tyckte att det var mysko att så fort man försökte kompilera/debuga/builda så dyker det upp en ruta som kräver att man har
en registrerad indie licens. Ska ta mig en extra titt och se om jag hittar någon lösning

Dold text

Jag undrar om inte det är just crossplatform som kräver indie licens
För skapar jag ett android projekt eller ios projekt så kan den debugga utan problem.. Får läsa mig in i det lite mer..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sony?:

Håll dig borta från phonegap / cordova (HTML appar). Blir aldrig lika bra som native och blir mycket mer komplicerat i längden.

Vad är det som blir mer komplicerat i längden? Har du något bra exempel? Jag är mest nyfiken och har varken något argument för/emot just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av toj_ts:

Vad är det som blir mer komplicerat i längden? Har du något bra exempel? Jag är mest nyfiken och har varken något argument för/emot just nu.

Byggde min app Studyfocus med phonegap förut. Valet föll på phonegap trots att jag hade läst ett flertal artiklar från människor som använt phonegap och sagt att de inte uppfyllde deras krav, blev inte lika responsivt (laggit), blev inte lika bra. De tog ofta facebook appen som exempel hur den först hade i snitt 3 stjärnor när den var gjord i HTML och hur den gick till 5 stjärnor när de gjorde den native. Jag tyckte hur som helst att deras argument var lite svaga, tänkte att om man är lite smart och använder hårdvaruaccelerade animationer och använder mindre JS bibliotek som QuoJS istället för jQuery så skulle allt bli bra. Jag behövde inte häller så många native funktioner.

Men när man väl börjar koda sen märker man ganska snabbt att du inte kan få till lika smooth animationer. Att till exempel göra en meny som är på vänster kanten som man kan swipa fram blir mycket svårare med CSS+JS än med ren java/object-c. Dessutom så kan du inte göra så att man tar tag i menyn och att man bokstavligen drar menyn och sen när man släpper så glider resten fram på ett snyggt sätt. Att med JS/CSS låta menyn följa användarens finger går inte, det laggar. Speciellt på lite äldre telefoner. Så det man gör som kompromiss är att användare swipar fram menyn och sen låter animerar du fram den med CSS. Det blir smooth, men det är svårt att få till en naturlig känsla på det.

Sen så tar det lång tid att utveckla med cordova. Varje gång du ändrar någon javascript kod som måste testat på mobilen så måste du först kompilera allting och sedan i eclipse trycka på "run" för att få över appen till din mobil men innan dess börjar eclipse också kompilera om appen. Sen måste appen startas upp på mobilen vilket tar tid. Cordova ska egentligen föra över appen automatiskt men det funkade aldrig för mig. Hade ett till problem med cordova där det inte funkade att uppdatera plugins utan att först ta bort dem och sen lägga till dem igen. Och från början funkade inte ens cordova kommandot (hade cordova installerat på typ C: och min kod på X: och då fuckade något upp, tog lite tid att fixa det problemet, men pushade till deras .git och de har nu lagt in fixen).

Sen kommer du i slut ändan märka att du ändå behöver skriva någon native kod som gör något som du inte tänkt på. Tex starta upp appen vid vissa tidpunkter, ändra någon inställning eller något. Finns en del plugins till cordova men inte så många. Så du får då skriva ett plugin själv vilket inte är jätte jobbigt men hela tanken var ju att komma bort från java/object-c.

Sen blir UI:n svåra att göra så att de ser lika dana ut som native, så man gör istället helt tvärt om. Men då får man uppfinna allt på nytt, så som popup rutor, gömda menyer, long press, vad som händer när man trycker på meny knappen osv.

Det värsta var att det tog så lång tid att avinstallera cordova plugins, installera på nytt, kompilera, kompilera igen i eclipse och sen installera appen och starta upp. Ofc så automatiserade jag detta men tar ändå +30 sekunder. För varje lite ändring. Är enorm skillnad mot webbutveckling där du skriver kod, ctrl+s, alt+tab, f5, klart.

Finns en hel del artiklar på smashingmagazine om du vill veta mer. Kommer inte ihåg vad de hetta men kolla runt här:
http://www.smashingmagazine.com/tag/apps/page/3/

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sony?:

Byggde min app Studyfocus med phonegap förut. Valet föll på phonegap trots att jag hade läst ett flertal artiklar från människor som använt phonegap och sagt att de inte uppfyllde deras krav, blev inte lika responsivt (laggit), blev inte lika bra. De tog ofta facebook appen som exempel hur den först hade i snitt 3 stjärnor när den var gjord i HTML och hur den gick till 5 stjärnor när de gjorde den native. Jag tyckte hur som helst att deras argument var lite svaga, tänkte att om man är lite smart och använder hårdvaruaccelerade animationer och använder mindre JS bibliotek som QuoJS istället för jQuery så skulle allt bli bra. Jag behövde inte häller så många native funktioner.

Men när man väl börjar koda sen märker man ganska snabbt att du inte kan få till lika smooth animationer. Att till exempel göra en meny som är på vänster kanten som man kan swipa fram blir mycket svårare med CSS+JS än med ren java/object-c. Dessutom så kan du inte göra så att man tar tag i menyn och att man bokstavligen drar menyn och sen när man släpper så glider resten fram på ett snyggt sätt. Att med JS/CSS låta menyn följa användarens finger går inte, det laggar. Speciellt på lite äldre telefoner. Så det man gör som kompromiss är att användare swipar fram menyn och sen låter animerar du fram den med CSS. Det blir smooth, men det är svårt att få till en naturlig känsla på det.

Sen så tar det lång tid att utveckla med cordova. Varje gång du ändrar någon javascript kod som måste testat på mobilen så måste du först kompilera allting och sedan i eclipse trycka på "run" för att få över appen till din mobil men innan dess börjar eclipse också kompilera om appen. Sen måste appen startas upp på mobilen vilket tar tid. Cordova ska egentligen föra över appen automatiskt men det funkade aldrig för mig. Hade ett till problem med cordova där det inte funkade att uppdatera plugins utan att först ta bort dem och sen lägga till dem igen. Och från början funkade inte ens cordova kommandot (hade cordova installerat på typ C: och min kod på X: och då fuckade något upp, tog lite tid att fixa det problemet, men pushade till deras .git och de har nu lagt in fixen).

Sen kommer du i slut ändan märka att du ändå behöver skriva någon native kod som gör något som du inte tänkt på. Tex starta upp appen vid vissa tidpunkter, ändra någon inställning eller något. Finns en del plugins till cordova men inte så många. Så du får då skriva ett plugin själv vilket inte är jätte jobbigt men hela tanken var ju att komma bort från java/object-c.

Sen blir UI:n svåra att göra så att de ser lika dana ut som native, så man gör istället helt tvärt om. Men då får man uppfinna allt på nytt, så som popup rutor, gömda menyer, long press, vad som händer när man trycker på meny knappen osv.

Det värsta var att det tog så lång tid att avinstallera cordova plugins, installera på nytt, kompilera, kompilera igen i eclipse och sen installera appen och starta upp. Ofc så automatiserade jag detta men tar ändå +30 sekunder. För varje lite ändring. Är enorm skillnad mot webbutveckling där du skriver kod, ctrl+s, alt+tab, f5, klart.

Finns en hel del artiklar på smashingmagazine om du vill veta mer. Kommer inte ihåg vad de hetta men kolla runt här:
http://www.smashingmagazine.com/tag/apps/page/3/

Phonegap och liknande bibliotek har sitt syfte i att du snabbt och enkelt kan få ut en app på marknaden för att testa din ide hos slutanvändaren.
Fungerar iden och du vill gå vidare mot en bra och snabb app så väljer du Native. För mig har båda lösningarna sin roll.

Skickades från m.sweclockers.com