Krell fpb 350mc vs Classe ca-2300

Permalänk
Medlem

Krell fpb 350mc vs Classe ca-2300

Hej tänkte höra om nån vet sig hur dessa monoblock står sig idag Krell fpb 350mc som är från 2001 tror jag mot ett classe ca-2300 från 2010 Prismässigt går ju ett classe ca-2300 för 65k nytt och Krell ett par monoblockmd för 65k så vad ska man satsa på håller dom fortfarande måttet gentemot ett classe?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det har knappast hänt nåt i den tekniska utvecklingen de senaste decennierna så de är nog lika "bra" båda två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Det har knappast hänt nåt i den tekniska utvecklingen de senaste decennierna så de är nog lika "bra" båda två.

Jo det förstår jag ju att det har gjort vill bara höra vad andra trodde dom är ju fortfarande ganska dyra begagnade? Så Classe är bätte fast man jämför med monoblock :)?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Krellarna kostade mer per kanal än vad Classe kostar för 2 kanaler.
Iofs så betalar man ju "krell skatt", men å andra sidan så finns det inte heller några dåliga Krellar.
Krell är Krell, lite som att ha en Bugatti i garaget.

Men du frågar om high end audio för hundratusentals kronor på ett datorforum ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Krellarna kostade mer per kanal än vad Classe kostar för 2 kanaler.
Iofs så betalar man ju "krell skatt", men å andra sidan så finns det inte heller några dåliga Krellar.
Krell är Krell, lite som att ha en Bugatti i garaget.

Men du frågar om high end audio för hundratusentals kronor på ett datorforum ?

Krell skatt?? Jo dom var ju dyrare när dom kom men är dom fortfarande lika bra eller bättre än classe steget? Gjorde en chansningbara om nån visste

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aelv11:

Krell skatt?? Jo dom var ju dyrare när dom kom men är dom fortfarande lika bra eller bättre än classe steget? Gjorde en chansningbara om nån visste

Skickades från m.sweclockers.com

Krell är bra, Classé är också bra. Men det beror väl på kringutrustning, högtalarna framförallt.
Det är svårt att jämföra dessa två utan att veta vad du har för högtalare och deras behov.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Den ena är äldre annars handlar det om matchning för man kan inte säga att den ena är bättre än den andra.
Såg själv mina gamla slutsteg för över 100K st bli omkörda av ett rörförstärkare för en bråkdel av det priset.

Låna hem

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Krell är bra, Classé är också bra. Men det beror väl på kringutrustning, högtalarna framförallt.
Det är svårt att jämföra dessa två utan att veta vad du har för högtalare och deras behov.

Har ett par Dali euphonia ms5

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aelv11:

Har ett par Dali euphonia ms5

Skickades från m.sweclockers.com

Tror inte MS5 är tillräckligt hungriga för att motivera monoblock. Jag hade kört på Classé'n för det är bara lättare att ha med en apparat att göra än med två.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En intressant sak är att Fabrikatet Krell tog sitt namn efter kultfilmen Forbiden planet från 1956

Men i övrigt instämmer med Arazand

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Äh, mest antal låddor vinner

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Äh, mest antal låddor vinner

Okej Du behöver inte motivera det det är samma pris för två monoblock som för classe slutsteget undrar bara vilket man får mest för pengarna Mem då kör jag väll på classe

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aelv11:

Okej Du behöver inte motivera det det är samma pris för två monoblock som för classe slutsteget undrar bara vilket man får mest för pengarna Mem då kör jag väll på classe

Skickades från m.sweclockers.com

Som jag skrev innan så kan man inte svara på en sådan fråga utan att ha testat själv.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Äh, mest antal låddor vinner

Det kommer vissa besvärligheter med att ha två högprestanda slutsteg dock. Särskilt om man inte förberett för det. Jag tänker på fundamentala saker så som klarar proppen av denna lasten? Har jag tillräckligt med uttag? Är min signalkabel seperared för att kunna dra till två separata apparater? M.m.

Det är mest praktiska hinder med monoblock, även om man kan vinna en hel del i effekt. Men i detta fallet tror jag det är lite omotiverat.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av aelv11:

Hej tänkte höra om nån vet sig hur dessa monoblock står sig idag Krell fpb 350mc som är från 2001 tror jag mot ett classe ca-2300 från 2010 Prismässigt går ju ett classe ca-2300 för 65k nytt och Krell ett par monoblockmd för 65k så vad ska man satsa på håller dom fortfarande måttet gentemot ett classe?

Skickades från m.sweclockers.com

Svaret på din fråga. Jag skulle valt Classe !

Jag skulle inte välja krell . Krell drar massor med ström. Du måste har rejäla ström kablar. Minst 16 amper säkring, Minst 2.5 cm2 från proppskåpet Skulle nog rekomendera 6 cm2 från proppskåpet. Jag har lyssnat på dom monoblocken. Det var med wilson maxx 2. Jag blev mycket besviken . Bäst att skriva att jag har lyssnat på wilson maxx 2 med annan elektronik.Det var sjukt mycket bättre. Classe är trevliga .Men deras äldre modeller har lite tråkig bas . Men det behöver inte vara fel. Snarare vad man föredrar.Om jag vore dig skulle jag kolla på icepover moduler.Då får du snabba transienter.Du behöver inte ha 16 amp säkring eller extrema ström kablar. Jag rekomenderar att du kör tri wiring. Så icepower med 6 kanaler (moduler) skulle vara mycket intresant

Ljud är ljud och alla tycker olika

Permalänk
Medlem

Nu har TS väl redan bestämt sig men kom på att Krellen kräver balanserad signal in.
Mest som en Heads up.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte direkt varför du har snöat in dig på vilken som är bäst. Du måste prova själv. Sedan varför just dem två, finns ju en del andra spännande märken.

Har för mig den ena är från Canada medan den andra är amerikan, så frågan är ju då, vem har bäst hockeylag, LOL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Men du frågar om high end audio för hundratusentals kronor på ett datorforum ?

Jag tycker att sweclockers är befriande skönt att diskutera hifi på. Här är människor oftast väldigt tekniskt insatta och mer rationella än kabeltroende sektmedlemmar med dyra strömfilter, shakti-stenar och kabellyftare på minhembio och andra forum.

Sorry för off topic.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av smacken90:

Minst 2.5 cm2 från proppskåpet Skulle nog rekomendera 6 cm2 från proppskåpet.

Du menar möjligtvis inte mm^2?

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig hört vare sig Krell eller Classe nån längre tid, och kan verkligen inte mycket om dem. Men - för mig med min ringa hifi-kunskap känns det lite som att jämföra en frustande formel 1-bil med en Porsche 911. Jag tvivlar på att jag skulle kunna höra nån skillnad på dem, men jag vet vad jag hade valt. Lätt.

Vilket härligt dilemma! Jag avundas dig.

Permalänk
Medlem

Hej tack för alla svar köpte mig ett classe ca2300 idag och har kopplat in allt nu men får ljud men svagt ljud fast jag skruvar upp ordentligt! Nån som vet vad som kan va fel/ jag har glömt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aelv11:

Hej tack för alla svar köpte mig ett classe ca2300 idag och har kopplat in allt nu men får ljud men svagt ljud fast jag skruvar upp ordentligt! Nån som vet vad som kan va fel/ jag har glömt?

Skickades från m.sweclockers.com

Kontrollera dina källor, om du spelar ifrån dator eller media spelare måste ljudet vara uppskruvat på dessa. Annars kolla manualen så det inte finns någon inbräningstid på komponenterna eller en säkerhets funktion.

Notera att om du använder skivspelare måste du ha ett riaa-steg för att förstärka skivspelaren signal.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Kontrollera dina källor, om du spelar ifrån dator eller media spelare måste ljudet vara uppskruvat på dessa. Annars kolla manualen så det inte finns någon inbräningstid på komponenterna eller en säkerhets funktion.

Notera att om du använder skivspelare måste du ha ett riaa-steg för att förstärka skivspelaren signal.

Har kollat volymen på datorn och den är på max. Vet inte om jag har kopplat fel men iaf skulledet väll inte kommit nått ljud alls?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aelv11:

Har kollat volymen på datorn och den är på max. Vet inte om jag har kopplat fel men iaf skulledet väll inte kommit nått ljud alls?

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.classeaudio.com/images/products/ca-2300/gallery/ba...
Du ska koppla med RCA eller XLR på kontakterna markerade input som är under högtalarkontakterna.

Läser lite i manualen och ser att du kan koppla förstärkaren med USB till din dator för att ladda hem mjukvaru uppdateringar. Prova även göra detta.

Det finns även felmeddelande som kan ges genom lysdioden på framsidan:
• on (dim red) = standby
• flashing blue (on power-up) = initialization
• on (blue) = operate
• flashing (after power-up) = AC mains voltage out of range
• flashing (combined red/blue) = the air intake filter needs to be cleaned
• slow flashing (red) = protection circuit(s) engaged

Även på sida 26 i manualen beskrev de en meny på förstärkaren som kan visa information om eventuella fel.

EDIT om du tittar på bilden för baksidan som jag länka och du tittar på XLR kontakterna så ser du två metallstavar som går ifrån en öppning till en annan, dessa måste vara på plats när du använder RCA, så om du dragit ut dem så sätt tillbaka dem. Vet inte om detta är felet, tror inte det. Det ser främst ut att vara en passthrough koppling för att XLR kontakterna verkar vara kopplade i serie med RCA kontakterna. Men som sagt jag kan inte vara 100% säker.

PS. Vad kör du för försteg(Preamp)? Classé CA-2300 är ett två kanals slutsteg och saknar helt egen volym kontroll, om du kopplar din dator direkt till CA2300 så kanske en säkerhets funktions slår igång. Punkten "slow flashing (red)".

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

http://www.classeaudio.com/images/products/ca-2300/gallery/ba...
Du ska koppla med RCA eller XLR på kontakterna markerade input som är under högtalarkontakterna.

Läser lite i manualen och ser att du kan koppla förstärkaren med USB till din dator för att ladda hem mjukvaru uppdateringar. Prova även göra detta.

Det finns även felmeddelande som kan ges genom lysdioden på framsidan:
• on (dim red) = standby
• flashing blue (on power-up) = initialization
• on (blue) = operate
• flashing (after power-up) = AC mains voltage out of range
• flashing (combined red/blue) = the air intake filter needs to be cleaned
• slow flashing (red) = protection circuit(s) engaged

Även på sida 26 i manualen beskrev de en meny på förstärkaren som kan visa information om eventuella fel.

EDIT om du tittar på bilden för baksidan som jag länka och du tittar på XLR kontakterna så ser du två metallstavar som går ifrån en öppning till en annan, dessa måste vara på plats när du använder RCA, så om du dragit ut dem så sätt tillbaka dem. Vet inte om detta är felet, tror inte det. Det ser främst ut att vara en passthrough koppling för att XLR kontakterna verkar vara kopplade i serie med RCA kontakterna. Men som sagt jag kan inte vara 100% säker.

PS. Vad kör du för försteg(Preamp)? Classé CA-2300 är ett två kanals slutsteg och saknar helt egen volym kontroll, om du KöKörkopplar din dator direkt till CA2300 så Kökkanske en säkerhets funktions slår igång. Punkten "slow flashing (red)".

Kör med toslink kabel mellan dator och förförstärkare
Jag har en Azur 851D förförstärkare och hsr kopplat med Xlr kablar mellan försteget och slutsteg och det kan ju omöjligt bli fel. Förstärkaren lyser blått som den ska.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aelv11:

Kör med toslink kabel mellan dator och förförstärkare
Jag har en Azur 851D förförstärkare och hsr kopplat med Xlr kablar mellan försteget och slutsteg och det kan ju omöjligt bli fel. Förstärkaren lyser blått som den ska.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väldigt konstigt... det man kan kolla är om säkringen är hel.

Om du har RCA testa koppla med dessa. Jag ser i manualen att XLR är kopplade lite annorlunda mellan apparaterna. Se sida 14 i manualen och jämför med kopplingen på baksidan av Azur 851d:
http://www.hideflifestyle.com/media/catalog/product/cache/1/t...
Där ser man att jord och + är spegelvända emot varandra på de två olika apparaterna. Detta måste vara en jätte miss ifrån tillverkarna om det skulle stämma...
Men ta en titt på det också.

Annars bär det tyvärr av emot butiken du handla steget på och få reklamera den.

EDIT: Kan vara värt att kolla förförstärkaren också och om det är någon inställning som kan fixas igenom den.
https://techsupport.cambridgeaudio.com/hc/en-us/articles/2005...
Ser att båda har RS232 kontakter, kanske du kan konfigurera det att få lite mer styrning genom den kontakten, den är menad för att se till att alla apparater styrs ifrån samma enhet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det skulle i så fall förklara den låga nivån, men är du säker på att det är + och jord, inte +- som är omkastade?
Inverterad fas är inget ovanligt

*edit*
Från Azurs engelska manual.
Note: XLR connectors should be wired as follows:
Pin 1: Ground
Pin 2: Hot (in-phase)
Pin 3: Cold (phase-inverted)
Output impedance < 50 ohms

Från Classe:s manual
Pin 1: Signal ground
Pin 2: Signal + (non-inverting)
Pin 3: Signal – (inverting)
50KOhms- balanced

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Det skulle i så fall förklara den låga nivån, men är du säker på att det är + och jord, inte +- som är omkastade?
Inverterad fas är inget ovanligt

*edit*
Från Azurs engelska manual.
Note: XLR connectors should be wired as follows:
Pin 1: Ground
Pin 2: Hot (in-phase)
Pin 3: Cold (phase-inverted)
Output impedance < 50 ohms

Från Classe:s manual
Pin 1: Signal ground
Pin 2: Signal + (non-inverting)
Pin 3: Signal – (inverting)
50KOhms- balanced

Förstår inte riktigt
Vad menar ni ? Har jag kopplat fel går det ens ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Stiften är helt i sin ordning, skillnaden mellan impedanserna kan ställa till det men jag låter det vara osagt.
Testa med RCA mellan för/slutsteg och testa även med analogt in i försteget

Vid inverterad fas då kastar man om stift 1-2 och det finns ett gäng märken som gör det.
För var det att Amerikanska produkter hade den fasen du har o Asiatiska inverterade.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av aelv11:

Förstår inte riktigt
Vad menar ni ? Har jag kopplat fel går det ens ?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av smygolf:

Det skulle i så fall förklara den låga nivån, men är du säker på att det är + och jord, inte +- som är omkastade?
Inverterad fas är inget ovanligt

*edit*
Från Azurs engelska manual.
Note: XLR connectors should be wired as follows:
Pin 1: Ground
Pin 2: Hot (in-phase)
Pin 3: Cold (phase-inverted)
Output impedance < 50 ohms

Från Classe:s manual
Pin 1: Signal ground
Pin 2: Signal + (non-inverting)
Pin 3: Signal – (inverting)
50KOhms- balanced

Vänta va? Du får ursäkta min förvirring, manualen säger som du gör men trycket bak på apparaten säger något annat. xD

Iallafall du kan ändra fasen på din förförstärkare genom menyn om jag tolkat manualen rätt. Ska finnas en knapp det står Phase på fjärrkontrollen.

Visa signatur