Permalänk
Medlem

Prisökning i7 4790K

Vips över en natt så höjer ni och alla andra datorbutiker priset med ca 300kr på i7 4790K till ca 3300kr. Jag kan förstå att man måste ta hänsyn till stigande dollarpriset, men även de exemplar ni har liggandes i butiken fick samma höjda pris. Dessa köpte ni väl in när dollarpriset var lägre?

Finns det någon vetenskaplig förklaring till varför de 4-5 främsta datorbutikerna alla höjer priset på samma vara under samma natt?

Permalänk
Medlem

Förmodligen har Intel ett riktpris som återförsäljare rättar sig efter.

Permalänk
Medlem

riktigt tråkigt att priserna går upp så här. när jag köpte min 4770k för ett år sedan så kostade den 2500kr. då låg även 4670k runt 1700kr vad jag kan komma ihåg.

Permalänk
Medlem

dollarkursen, läs ekonominyheterna...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Avstängd

Dollar Sickan, Dollar

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

dollarkursen, läs ekonominyheterna...

Är väl medveten om dollarkursen, som jag skrev i mitt inlägg.

Skrivet av biorrith:

Förmodligen har Intel ett riktpris som återförsäljare rättar sig efter.

Jag trodde att dom redan betalat till sin leverantör vid köptillfället, vid valutakursen som gäller då. Man kan ju förstå att om dom köper in ett nytt parti, och är dollarn är dyrare, så får dom betala mer, och måste därför höja priset till slutkunder. Men nu höjdes allt över en natt, även på existerande exemplar som legat i butiken i veckor.

Inet får gärna komma in här och förklara.

Permalänk
Medlem

så du tror att dem kan lägga resurser och tid på att manuellt kolla när en butik har sålt slut sina "gamla" i7'or. sedan justera priset för _Bara_ den butiken (för dem andra butikerna har kvar dem gamla) så att det går in för det priset.

Gissa vad som händer nu? jo en liten sweclockers lägger upp en grintråd att "min stad är mycket dyrare, orättvist."

men det kanske är bätte att dem manuellt gör ovanstående. för det kostar mer, så låter 3500:- bättre?

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

Du är även beredd att betala ett högre pris för gamla produkter i lager om dollarkursen faller antar jag?

Permalänk
Medlem

September förra året betalade jag 2789:- för en 4790K nu har det ökat med 501 kr, ganska saftigt.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sweede:

September förra året betalade jag 2789:- för en 4790K nu har det ökat med 501 kr, ganska saftigt.

gav 2445:- för min vid relesen men det spelar som ingen roll. som sagt dollar kursen är ändrad ,synd men men känns som man får klara sig på dom datorer man har idag. jag kollar idags läget endast på nedsatta proppar. köpte senast på Black friday en i5 4690k för 1599:- högre en så betalar jag inte för denna processor avsett prishöjningar

Jag har haft benägenheten att uppgradera lite för fort jag har testat alla modeller mellan i7 2*** serien och i7 47** serien har även kört med i7 som 2011 system och senast ägde jag en i7 4930k men uppgraderade för att jag gillar att testa processorer till en i7 5820k skildnaden va minimal men fick i allfall ddr4 stödet.

Men jag ser denna höjning som en piik att kanske lägga ner att upgradera så ofta ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommty:

så du tror att dem kan lägga resurser och tid på att manuellt kolla när en butik har sålt slut sina "gamla" i7'or. sedan justera priset för _Bara_ den butiken (för dem andra butikerna har kvar dem gamla) så att det går in för det priset.

Gissa vad som händer nu? jo en liten sweclockers lägger upp en grintråd att "min stad är mycket dyrare, orättvist."

men det kanske är bätte att dem manuellt gör ovanstående. för det kostar mer, så låter 3500:- bättre?

Hade räckt om du kommit med din förklaring i vänliga ordalag. Men det är väl att förvänta sig för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Du är även beredd att betala ett högre pris för gamla produkter i lager om dollarkursen faller antar jag?

this.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Skrivet av biorrith:

Förmodligen har Intel ett riktpris som återförsäljare rättar sig efter.

Jag vet att andra stora företag i USA som Apple ser till att inga återförsäljare säljer sina produkter billigare än vad just de vill. Jag sätter mina stålar på Biorrith.

Visa signatur

| MB: ASRock Extreme 9 | CPU: i7-4790K | CPU-Kylare: Coolermaser Nepton 240M | GPU: SLI Gigabyte GTX 970 G1 Gaming 3,5GB | PSU: Corsair RM1000 80+ Gold Certified | RAM: Corsair Vengeance 16GB 2x8GB 1600MHz | Lagring: Samsung 850 EVO 500GB | Chassi: BitFenix Colossus Window Blue | Skärmar: 3st VG248QE (144Hz), Samsung 42 Tum LED | Mus: Corsair RGB M65 | Tanjentbord: Corsair RGB K70 |

Permalänk
Medlem

O herrejisses, ~2300:- för en I5:a och ~3300:- för en I7:a. (Inte bara hos Inet.)

Tyckte det inte var så längesedan som I5orna gick för ~1600:- och I7orna för ~2500:-.

AMD, vi behöver Zen nu!

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd

Börja ngn höja är de nog inte sena att följa efter. OAVSETT vad de betalade för processorerna.
De kanske köpte in 500st i Oktober. Klart dom höjer oavsett vad de betalade.

Permalänk
Medlem

Webhallens uppgraderingspaket (mobo + cpu) rörde sig inte en krona. I alla fall det paketet jag spejade på igår och idag

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

O herrejisses, ~2300:- för en I5:a och ~3300:- för en I7:a. (Inte bara hos Inet.)

Tyckte det inte var så längesedan som I5orna gick för ~1600:- och I7orna för ~2500:-.

AMD, vi behöver Zen nu!

fx 8350 har också gått upp i pris (ca 150-200kr)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=1462288

FX serien påverkas också av dollarkursen

Permalänk
Medlem

Inte svårare än så att Intel skickar ett litet mail till deras återförsäljare och säger att dom skall justera deras priser till senaste uppdaterade rekommenderade cirkapris-listan.

Ingen idé att sälja något med förlust, kan tänka mig att butikerna gör +/-0 på processorer. Ibland även förlust.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem

Köpte min 4770k Nov 13' för 2400:- Prisjakt idag: 2890:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

Hade räckt om du kommit med din förklaring i vänliga ordalag. Men det är väl att förvänta sig för mycket.

du kunde börjat med att skriva ett neutralt foruminlägg istället

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Inet

Sanningen är att dollarn började gå upp redan i höstas och vi har kämpat för att kunna behålla priserna på en stabil nivå och vi har under en längre period sålt processorer med förlust. Men när förlusten per processor börjar närma sig -15% går det helt enkelt inte längre utan vi är tvungna att justera priset för det som eventuellt var inköpt för en lägre dollarkurs är sålt sen långt tillbaka.

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av inet.se:

Sanningen är att dollarn började gå upp redan i höstas och vi har kämpat för att kunna behålla priserna på en stabil nivå och vi har under en längre period sålt processorer med förlust. Men när förlusten per processor börjar närma sig -15% går det helt enkelt inte längre utan vi är tvungna att justera priset för det som eventuellt var inköpt för en lägre dollarkurs är sålt sen långt tillbaka.

Så då pratar ni ihop er med de andra handlarna och bestämmer att tillsammans, samtidigt, höja priset?
Har för mig att det kallas för något, minns inte riktigt, något med -bildning. Kateter-, kapris-, kartong-, karantän-...

Permalänk
Medlem

visste du inte? inet,webbhallen och komplett ägs av den ryska maffian.

NetoNnet är ett dotterbolag.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommty:

du kunde börjat med att skriva ett neutralt foruminlägg istället

Mitt inlägg var nog ganska neutralt. Klart det är en tendens till missnöje från min sida, men jag tyckte jag undrade över relevanta saker, och Inet förklarade ju artigt. Till skillnad från dig. Dock så kan man ju anta att datorbutikerna pratar med varandra, eftersom alla höjde samtidigt. Jag tror inte det är någon "order" från Intel. Det känns ju lite konstigt.

Skrivet av inet.se:

Sanningen är att dollarn började gå upp redan i höstas och vi har kämpat för att kunna behålla priserna på en stabil nivå och vi har under en längre period sålt processorer med förlust. Men när förlusten per processor börjar närma sig -15% går det helt enkelt inte längre utan vi är tvungna att justera priset för det som eventuellt var inköpt för en lägre dollarkurs är sålt sen långt tillbaka.

Tack för förklaringen. Tråkigt att ni behövt sälja med förlust.

Ännu tråkigare att dollarn stiger utan direkt anledning. USA är ju bankrutt och lever på lånade pengar. Sverige däremot har skött sig bra. Och det staffas vi för? Det är spekulationer och manipulationer med värdepapper utan grund som får världen att ticka på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av seal33:

Så då pratar ni ihop er med de andra handlarna och bestämmer att tillsammans, samtidigt, höja priset?
Har för mig att det kallas för något, minns inte riktigt, något med -bildning. Kateter-, kapris-, kartong-, karantän-...

Varför ska man låta konkurrenterna höja sina priser, och sen sitta där själv och sälja ut sina processorer med förlust?
Det är FÖRETAG vi pratar om, i slutändan handlar det om att tjäna pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

Tack för förklaringen. Tråkigt att ni behövt sälja med förlust.

Ännu tråkigare att dollarn stiger utan direkt anledning. USA är ju bankrutt och lever på lånade pengar. Sverige däremot har skött sig bra. Och det staffas vi för? Det är spekulationer och manipulationer med värdepapper utan grund som får världen att ticka på...

Anledningen till att dollarn stiger just nu är väl på grund av att USA har ett allmänt uppsving på många punkter nu som jag förstått det? Ekonomin återhämtar sig i snabbare takt än vad analytikerna har beräknat, arbetslösheten minskar för första gången på några år, deras BNP väntas öka osv osv.
Därav så lyfts ju $ värde, kan ha helt fel i det hela. Dock är det så jag uppfattar saken efter att ha kollat på ekonominyheterna och läst runt lite dom senaste veckorna.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kocken2015:

gav 2445:- för min vid relesen men det spelar som ingen roll. som sagt dollar kursen är ändrad ,synd men men känns som man får klara sig på dom datorer man har idag. jag kollar idags läget endast på nedsatta proppar. köpte senast på Black friday en i5 4690k för 1599:- högre en så betalar jag inte för denna processor avsett prishöjningar

Jag har haft benägenheten att uppgradera lite för fort jag har testat alla modeller mellan i7 2*** serien och i7 47** serien har även kört med i7 som 2011 system och senast ägde jag en i7 4930k men uppgraderade för att jag gillar att testa processorer till en i7 5820k skildnaden va minimal men fick i allfall ddr4 stödet.

Men jag ser denna höjning som en piik att kanske lägga ner att upgradera så ofta ;D

2399 kr vid release kampanj gav jag för 4790K.

Men dollarn har också gått upp med 1.50 kr/dollar sedan sommaren 2014 så är den största höjningen på massa år.

Kronan börjar kännas svag.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

Varför ska man låta konkurrenterna höja sina priser, och sen sitta där själv och sälja ut sina processorer med förlust?
Det är FÖRETAG vi pratar om, i slutändan handlar det om att tjäna pengar.

Eftersom du inte alls verkar förstå vad mitt inlägg handlar om tänker jag inte ens försöka ge mig på en förklaring.
Klura lite till och kanske sök efter information om företeelsen "kartellbildning".

Kanske också klura på varför inte ett av dessa företag höjde priset till en nivå som ligger en markerad bit under konkurrenterna, istället för någon krona hit eller dit.
På så sätt hade dom tjänat riktigt bra, både fått större marginaler genom prisökningen och samtidigt tagit kunder från de andra aktörerna.

Du vet, det är FÖRETAG vi pratar om, i slutändan handlar det om att tjäna pengar...

Edit: Det kanske blev som en förklaring i alla fall till slut, mysko så det kan bli ibland.

Med detta migrerar jag till andra delar av cyberrymden, vi hörs!

Permalänk
Medlem
Skrivet av seal33:

Eftersom du inte alls verkar förstå vad mitt inlägg handlar om tänker jag inte ens försöka ge mig på en förklaring.
Klura lite till och kanske sök efter information om företeelsen "kartellbildning".

Kanske också klura på varför inte ett av dessa företag höjde priset till en nivå som ligger en markerad bit under konkurrenterna, istället för någon krona hit eller dit.
På så sätt hade dom tjänat riktigt bra, både fått större marginaler genom prisökningen och samtidigt tagit kunder från de andra aktörerna.

Du vet, det är FÖRETAG vi pratar om, i slutändan handlar det om att tjäna pengar...

Det kanske blev som en förklaring i alla fall till slut, mysko så det kan bli ibland.

Med detta migrerar jag till andra delar av cyberrymden, vi hörs!

Jag vet mycket väl vad "kartellbildning" innebär. Men hey, om du har sånt sinne för affärer kanske du borde söka jobb hos något av företagen.

Permalänk
Medlem

Ok folks.. Det SUGER att kronan fallit i värde gentemot dollarn och euron. Men det är bara att bita ihop. Ingenting att göra åt den saken!

Det positiva med detta är att det kan hjälpa svensk exportberoende industri, så att fler kan få jobb. Kanske är det just Du som får ett jobb. Då är 500 spänn extra inte så mycket precis. :>