Permalänk
Medlem

HyperThreading av eller på?

Hejsan! Sitter just nu i ett litet dilemma om jag ska köra med HT av eller på och om det kommer påverka mycket i spel om jag kör med det av?
Kör för det mesta CS:GO och WoW.

CPU: i7 4770k 3.5GHz

Permalänk
Medlem

Varför skulle du stänga det till att börja med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Varför skulle du stänga det till att börja med?

Därför att varje separat tråd blir svagare med HT.
Ponera att ett spel använder fyra trådar. Om HT är påslaget på denna processorn kommer åtta trådar kunna köras samtidigt. Men om trådarna inte fördelar per riktigt core så kommer kanske flera trådar samsas på en core och därmed kommer det gå långsammare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Därför att varje separat tråd blir svagare med HT.
Ponera att ett spel använder fyra trådar. Om HT är påslaget på denna processorn kommer åtta trådar kunna köras samtidigt. Men om trådarna inte fördelar per riktigt core så kommer kanske flera trådar samsas på en core och därmed kommer det gå långsammare.

När jag stängde av HT när jag körde cs:go så blev min fps mycket stabilare.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av trinta:

När jag stängde av HT när jag körde cs:go så blev min fps mycket stabilare.

Windows som är boven. Windows ska av någon anledning flytta runt allt arbete på alla kärnor fram och tillbaka en massa.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av trinta:

Hejsan! Sitter just nu i ett litet dilemma om jag ska köra med HT av eller på och om det kommer påverka mycket i spel om jag kör med det av?
Kör för det mesta CS:GO och WoW.

CPU: i7 4770k 3.5GHz

Enkelt svar, testa CS och WoW så får du svaret enklast och snabbast. Flyter det bra med HT på så spelar det kanske inte någon roll hur det presterar med HT av heller?

Varför inte testa om det går på mindre än 30 minuter att ta reda på det själv?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Definitivt på tycker hela systemet flyter på bättre med ht än mot en i5a:) då jag gör mycket samtidigt^^, Men att varje enskild tråd skulle bli svagare vet jag inte om jag någonsing hört då i7orna har extra dedikerade transistorer för det:) överclockat så spelar det ändå ingen roll, och i värsta fall om ett program har problem med ht så kan man bestämma i windows vilka trådar som ska användas, jag vet att det var lite problem med HT förr men inte är det fortfarande så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

Definitivt på tycker hela systemet flyter på bättre med ht än mot en i5a:) då jag gör mycket samtidigt^^, Men att varje enskild tråd skulle bli svagare vet jag inte om jag någonsing hört då i7orna har extra dedikerade transistorer för det:) överclockat så spelar det ändå ingen roll, och i värsta fall kan med problem som styra bestämma i windows vilka trådar som ska användas:?

Även om du inte hört det förrns nu så är det så. HT tvingar in två trådar på en kärna och sen hoppas man att de inte använder samma resurser samtidigt. Då går det snabbare. Men kolliderar resursutnyttjandet så går det långsammare.
Ja det finns extra "transistorer" för detta. Men inte tillräckligt mycket för att det alltid ska gå snabbare, för då skulle det ju kallas en hel ny kärna.
Och det stämmer att "systemet" flyter på bättre eftersom i "systemet" så körs det en mängd olika trådar. Men kör man ett program med begränsat antal trådar så förlorar man på det, åtminstone i teorin.

Permalänk
Medlem

Vi kan byta CPU, så slipper du dilemmat..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Därför att varje separat tråd blir svagare med HT.
Ponera att ett spel använder fyra trådar. Om HT är påslaget på denna processorn kommer åtta trådar kunna köras samtidigt. Men om trådarna inte fördelar per riktigt core så kommer kanske flera trådar samsas på en core och därmed kommer det gå långsammare.

Fast då har du ju skitdåligt programmerade mjukvaror. Operativsystemen är i dag mer än väl medvetna om skillnaden mellan HT, och riktiga kärnor, så om bara programmeraren prioriterat sina trådar på ett korrekt sätt, hamnar de aldrig på samma kärna, med mindre än att de övriga kärnorna är upptagna med något som gets högre prioritet.

HT ska vara på, om man har det. Det finns speciella situationen där man artificiellt skapar mjukvara som blir långsammare av det, men i realiteten händer det 'aldrig', så det är onödigt att fundera på det.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Även om du inte hört det förrns nu så är det så. HT tvingar in två trådar på en kärna och sen hoppas man att de inte använder samma resurser samtidigt. Då går det snabbare. Men kolliderar resursutnyttjandet så går det långsammare.
Ja det finns extra "transistorer" för detta. Men inte tillräckligt mycket för att det alltid ska gå snabbare, för då skulle det ju kallas en hel ny kärna.
Och det stämmer att "systemet" flyter på bättre eftersom i "systemet" så körs det en mängd olika trådar. Men kör man ett program med begränsat antal trådar så förlorar man på det, åtminstone i teorin.

har du någon källa på det? Blev nyfiken och sökte på det men hittade ingenting som antydde på det, jag kan förstå hur du tänker Men ht är ju där just för att förhindra att kärnan hamnar i "vänteläge" för såvitt jag kan se i testet digitalfoundry gjorde http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2014-core-i5... och i denna video https://www.youtube.com/watch?v=N0HlPN-69ck, så ser det ut som att 4790k inte bara får högre fps i spel där fler kärnor kördes och stabilare frame time variance?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

har du någon källa på det? Blev nyfiken och sökte på det men hittade ingenting som antydde på det, jag kan förstå hur du tänker Men ht är ju där just för att förhindra att kärnan hamnar i "vänteläge" för såvitt jag kan se i testet digitalfoundry gjorde http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2014-core-i5... och i denna video https://www.youtube.com/watch?v=N0HlPN-69ck, så ser det ut som att 4790k inte bara får högre fps i spel där fler kärnor kördes och stabilare frame time variance?

"Unlike a traditional dual-core processor configuration that uses two separate physical processors, the logical processors in a Hyper-Threaded core share the execution resources. These resources include the execution engine, the caches, the system-bus interface and the firmware. These shared resources allow the two logical processors to work with each other more efficiently, and lets one borrow resources from the other when one is stalled. "

Källa : http://en.wikipedia.org/wiki/Hyper-threading

Och spel där det är stabilare och snabbare så kanske det är så att spelen är medvetna om HT eller kör så pass många trådar att det blri effektivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

"Unlike a traditional dual-core processor configuration that uses two separate physical processors, the logical processors in a Hyper-Threaded core share the execution resources. These resources include the execution engine, the caches, the system-bus interface and the firmware. These shared resources allow the two logical processors to work with each other more efficiently, and lets one borrow resources from the other when one is stalled. "

Källa : http://en.wikipedia.org/wiki/Hyper-threading

Och spel där det är stabilare och snabbare så kanske det är så att spelen är medvetna om HT eller kör så pass många trådar att det blri effektivt.

jo såvitt jag hittade efter lite andra söktermer ska detta ha blivit extremt mycket bättre och i moderna operativsystem ska OSet veta när hyperthreading bör användas på en kärna eller inte, tydligen var det ett problem med äldre operativsystem så tack för lite intressant läsning!, men såvitt jag hittar så finns det ingen anledning att stänga av det om man kör ett nyare operativsystem:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

tydligen var det ett problem med äldre operativsystem så tack för lite intressant läsning!

Det var ett problem under väldigt speciella omständigheter, i OS som inte hade något begrepp om skillnaden mellan HT, och flera faktiska kärnor, men som samtidigt stödde flera fysiska CPU'er. Vi pratar då Windows 2000, NT, och Linux före 2.4. Så vitt jag vet har XP alltid haft HT stödet, så väldigt få har någonsin faktiskt råkat ut för det här problemet.
Mer vanligt är som sagt specialskrivna program för att bevisa sin poäng, där man avsiktligt använder resurserna på ett dåligt sätt, och därför får sämre prestanda med HT, än utan. Jag har aldrig råkat ut för den typen av beteende i mjukvara avsedd för produktion, om det sen är spel, eller annat... Så det är ett icke problem.

Sen är ju "vinsten" med HT olika stor baserad på vilka resurser som finns i CPU'n, hur mycket av dem som "blir över" när en given tråd körs, osv. Intel är ju lite töntiga, och kör bara med en extra tråd per kärna, eftersom de tycker det är lagom för de förväntade fria resurserna. Det finns ju CPU'er som kör betydligt fler trådar, men samtidigt också har mycket fler "resurser" i varje kärna för dem att dela på. Det blir fort raketforskning, och hamnar utanför mitt område. Eller, nä, raketer förstår jag mig på i viss utsträckning. Det här är värre.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det var ett problem under väldigt speciella omständigheter, i OS som inte hade något begrepp om skillnaden mellan HT, och flera faktiska kärnor, men som samtidigt stödde flera fysiska CPU'er. Vi pratar då Windows 2000, NT, och Linux före 2.4. Så vitt jag vet har XP alltid haft HT stödet, så väldigt få har någonsin faktiskt råkat ut för det här problemet.
Mer vanligt är som sagt specialskrivna program för att bevisa sin poäng, där man avsiktligt använder resurserna på ett dåligt sätt, och därför får sämre prestanda med HT, än utan. Jag har aldrig råkat ut för den typen av beteende i mjukvara avsedd för produktion, om det sen är spel, eller annat... Så det är ett icke problem.

Sen är ju "vinsten" med HT olika stor baserad på vilka resurser som finns i CPU'n, hur mycket av dem som "blir över" när en given tråd körs, osv. Intel är ju lite töntiga, och kör bara med en extra tråd per kärna, eftersom de tycker det är lagom för de förväntade fria resurserna. Det finns ju CPU'er som kör betydligt fler trådar, men samtidigt också har mycket fler "resurser" i varje kärna för dem att dela på. Det blir fort raketforskning, och hamnar utanför mitt område. Eller, nä, raketer förstår jag mig på i viss utsträckning. Det här är värre.
B!

haha ojxD jag hade inte behövt göra en tråd att fråga om detta då du precis gav en bra beskrivning och ja jag gillar alla nitty gritty detaljer även om jag måste när man går ner så djupt^^ Men tack för en lätt förståelig förklaring:D

Permalänk

Så ska HT vara på eller AV? Och vart i bios slår man av och på det?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Mikeyland:

Så ska HT vara på eller AV? Och vart i bios slår man av och på det?

HT ska vara på. Annars kan du köpa dig en i5:a som är samma grej som HT av.

Inställningen finns normalt under CPU features.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Har inte glömt bort tråden, har bara spenderat en massa tid på mumble spelandes Mechwarrior. Får återkomma med HT tråd och förklaringar. Har en hyfsat bra som skall finslipas lite på innan jag kan lägga upp den.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av trinta:

Hejsan! Sitter just nu i ett litet dilemma om jag ska köra med HT av eller på och om det kommer påverka mycket i spel om jag kör med det av?
Kör för det mesta CS:GO och WoW.

CPU: i7 4770k 3.5GHz

1: HT ska vara på tycker jag iaf.
2: Hej, måste säga att du verkar inte så insatt i just cs:go, känns inte som du googlat rätt.
dett var en uppdatering som csgo hade gjort för länge sen, denna video förklarar enkelt för dig
https://www.youtube.com/watch?v=4xyhHdFEB2w

för övrigt enkelt förklaring:
okej först o främst, wow kan ja inte säga så mycket om men därimot cs:go så är de ett fps spel vilket kräver tweaks och inställningar för att fixa till så man får en bra fps, man måste ställa in i launch options -threads 8 för att man ska fullt utnyttja alla trådar till sin i7 cpu, (beroende på hur många trådar man har)

+ att man måste ändra en text i filen "video" i mapen cs:go. (C:\Program Files (x86)\Steam\steamapps\common\Counter-Strike Global Offensive\csgo\cfg)

detta ska ändras:
"setting.mat_queue_mode" "-1"

det ska stå

"setting.mat_queue_mode" "2"

det fixar iaf så man får rätt värde av fps vid flertrådig cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Har inte glömt bort tråden, har bara spenderat en massa tid på mumble spelandes Mechwarrior. Får återkomma med HT tråd och förklaringar. Har en hyfsat bra som skall finslipas lite på innan jag kan lägga upp den.

Najs ser fram emot det:D

Permalänk
Skrivet av zytexx:

1: HT ska vara på tycker jag iaf.
2: Hej, måste säga att du verkar inte så insatt i just cs:go, känns inte som du googlat rätt.
dett var en uppdatering som csgo hade gjort för länge sen, denna video förklarar enkelt för dig
https://www.youtube.com/watch?v=4xyhHdFEB2w

för övrigt enkelt förklaring:
okej först o främst, wow kan ja inte säga så mycket om men därimot cs:go så är de ett fps spel vilket kräver tweaks och inställningar för att fixa till så man får en bra fps, man måste ställa in i launch options -threads 8 för att man ska fullt utnyttja alla trådar till sin i7 cpu, (beroende på hur många trådar man har)

+ att man måste ändra en text i filen "video" i mapen cs:go. (C:\Program Files (x86)\Steam\steamapps\common\Counter-Strike Global Offensive\csgo\cfg)

detta ska ändras:
"setting.mat_queue_mode" "-1"

det ska stå

"setting.mat_queue_mode" "2"

det fixar iaf så man får rätt värde av fps vid flertrådig cpu.

Tjena! Måste man verkligen fortfarande ha -Threads 8 samt ställa in "setting.mat_queue_mode" "2" för att utnyttja alla Threads?
Räcker väl att ta ENABLE på "Multicore Rendering?"
/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikeyland:

Tjena! Måste man verkligen fortfarande ha -Threads 8 samt ställa in "setting.mat_queue_mode" "2" för att utnyttja alla Threads?
Räcker väl att ta ENABLE på "Multicore Rendering?"
/M

Dem har tagit bort -threads och mat_queue_mode 2. Sen enda du behöver ha i launch options är -freq 144 -novid -high, ja eller den hz du har på din skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikeyland:

Tjena! Måste man verkligen fortfarande ha -Threads 8 samt ställa in "setting.mat_queue_mode" "2" för att utnyttja alla Threads?
Räcker väl att ta ENABLE på "Multicore Rendering?"
/M

hej mikeland nej de räcker inte.

Skrivet av trinta:

Dem har tagit bort -threads och mat_queue_mode 2. Sen enda du behöver ha i launch options är -freq 144 -novid -high, ja eller den hz du har på din skärm

när gjorde dem det? för kör ja utan dem 2 så får ja sämre fps.

Permalänk
Avstängd

Varför ens köpa en processor med ht om man funderar på att stänga av det? Bara undrar.