Hur säker är "Secure Erase"?

Permalänk
Medlem

Hur säker är "Secure Erase"?

Tja!

Hoppas någon kan svara på frågan om hur säker "Secure Erase" är på en SSD? Har använt OCZ Toolbox på min ARC100 innan den ska säljas, kan jag vara helt säker på att inget går att återställa?

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar att du använder diskpart -> clean all. Detta sätter fysiskt varenda byte på disken till 0. Det tar ca en timme per 300GB, men det är värt det, och man kan känna sig 100% säker.

cmd
diskpart
list disk
select disk x (x=numret av din SSD enl listan ovan)
clean all
exit
exit

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Jag rekommenderar att du använder diskpart -> clean all. Detta sätter fysiskt varenda byte på disken till 0.

Men det är precis det secure erase gör på en SSD, fast på några sekunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Jag rekommenderar att du använder diskpart -> clean all. Detta sätter fysiskt varenda byte på disken till 0. Det tar ca en timme per 300GB, men det är värt det, och man kan känna sig 100% säker.

cmd
diskpart
list disk
select disk x (x=numret av din SSD enl listan ovan)
clean all
exit
exit

Fullständigt onödigt på en SSD, ger bara extra slitage.

Secure erase tömmer cellerna så de blir i nyskick. Det bästa man kan göra inför en försäljning.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Men det är precis det secure erase gör på en SSD, fast på några sekunder.

Skulle inte lita på något som gör det på 2 sekunder (!). Offra en timme och känn dig säker.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Skulle inte lita på något som gör det på 2 sekunder (!). Offra en timme och känn dig säker.

så man skall förlora tid samt slita på en disk onödigt, känns logiskt detta.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Skulle inte lita på något som gör det på 2 sekunder (!). Offra en timme och känn dig säker.

Ignorant och okunnig kommentar.

Släpp sargen och kom in på tjugohundratiotalet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ignorant och okunnig kommentar.

Släpp sargen och kom in på tjugohundratiotalet!

Hur kan man skriva över och "nollställa" innehåller på en hel SSD på 2 sekunder om skrivhastigheten är ca 500Meg/sekund ?
är det en 1GB SSD då eller är det ngt SSD hårdvarufunktion som nollar allt ?
hur funkar din tjugohundratiotalet magi ? vore kul att vet vad vi har missat.
EDIT.. google hade het otippat svaret på frågan

Permalänk
Skrivet av ggwp:

Detta sätter fysiskt varenda byte på disken till 0

...utom de sektorer som markerats som skadade och mappats om.

Citat:

och man kan känna sig 100% säker.

Känna sig säker kan man väl göra ändå?

Secure Erase har den fördelen att även sektorer som inte längre är nåbara med vanliga ATA-kommandon (som diskpart använder) skrivs över. På självkrypterande lagringsenheter (dvs de flesta moderna diskar) implementeras Secure Erase genom att kryptering alltid är påslaget, men nyckeln lagras på disken. För att förvandla diskens innehåll till rappakalja krävs bara att nyckeln skrivs över. Därav snabbheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slstr:

Hur kan man skriva över och "nollställa" innehåller på en hel SSD på 2 sekunder om skrivhastigheten är ca 500Meg/sekund ?

Därför att secure erase-kommandot inte fungerar genom "normal" skrivning, utan genom att ett visst volttal appliceras parallellt över minnescellerna av diskkontrollern. Två sekunder har jag aldrig påstått att det tar, för övrigt.

Tidsangivelsen "några sekunder" var en hyperbol, borde skrivit "några minuter" istället för att göra det extra tydligt för alla bokstavstolkare.