Permalänk

Frakt från USA

Förlåt ifall det här är fel del av forumet, men jag hittade inget bättre.

Men frågan är, ifall jag beställer några keycaps från Maxkeyboards från USA, kostar det mer än frakten på 7$? Medd moms och sånt, eller är det bara den fraktavgiften? Och ifall det är mer avgifter, skulle någon kunna vara snäll och gissa ungefär hur mycket det skulle kosta. Det jag tänkte beställa kostar $17:98 + $7:00 på frakt.

Permalänk
Medlem

vad jag har förstått så slipper man sånt under 500:- sek... därav ska man beställa små paket

btw skatteverket & tullverket har oftast bra förklaringar på deras sidor....

Permalänk
Skrivet av Disney:

vad jag har förstått så slipper man sånt under 500:- sek... därav ska man beställa små paket

btw skatteverket & tullverket har oftast bra förklaringar på deras sidor....

Ok, tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Du kommer alltid vara tvungen att betala moms, dvs +25% av totalpriset.
Men tullavgift kommer du slippa, om du handlar för 1400 kr av köpets totalpris(det inkluderar frakten) måste du betala tullavgift.

Citat ifrån Tullverket.se

Citat:

Om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde på högst 1 400 kronor behöver du inte betala någon tull – momsen däremot måste du alltid betala.

Mer info hittar du här.
http://www.tullverket.se/innehallao/i/internethandelfranettla...

Antingen kommer moms avgiften som en enskild faktura, om leverantören är UPS eller DHL kan de begära att du betala moms innan de levererar. Samt om det är vanliga posten så kan det bli att du måste betala momsen när du hämtar ut paketet ifrån ombudet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

vad jag har förstått så slipper man sånt under 500:- sek... därav ska man beställa små paket

btw skatteverket & tullverket har oftast bra förklaringar på deras sidor....

Det där är en missuppfattning. Som privatperson ska man ALLTID betala moms (och tull om värdet + frakt är över 1400:-)

Sen brukar mindre paket med lågt värde slinka igenom, men det är inget man ska räkna med. I värsta fall får du betala +25% i moms +100:- i avgift till posten. (+Upp till ~20% tull beroende på värde och vad man köpt)
Det bör man räkna med, annars kan det kommer en tung överraskning...

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Skrivet av Fltoig:

Det där är en missuppfattning. Som privatperson ska man ALLTID betala moms (och tull om värdet + frakt är över 1400:-)

Sen brukar mindre paket med lågt värde slinka igenom, men det är inget man ska räkna med. I värsta fall får du betala +25% i moms +100:- i avgift till posten. (+Upp till ~20% tull beroende på värde och vad man köpt)
Det bör man räkna med, annars kan det kommer en tung överraskning...

Så max 350kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeekySole9354:

Så max 350kr?

Jepp.

Om det är UPS eller annan större fraktfirma så brukar man alltid åka på det, men med exempelvis USPS (United States Postal Service) så är det betydligt mer sällan.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Tull är det bara över 1400:- som redan sagts OM du inte köper vissa varor som tex vapen/ammo/läkemedel/och en del annat då tas tull ut på första öret.
Vissa varor är även helt tullbefriade som tex dator/mobil.

Moms "ska" alltid betalas och det är då 25%moms förutom på böcker som är 6% och Antikviteter över 100 år gamla som är på 12% och momsen gäller även på fraktkostnaden och är då på 25% på den dvs köper du en vara med 6%moms för 100:- och frakt på 100:- så blir momsen på varan 6:- och momsen på frakten 25:-.

Utöver detta så tar fraktbolagen ut en deklareringsavgift (heller ett liknande namn) dessa avgifter skiljer sig från bolag till bolag jag har själv varit med om 150:- till 300:- (300 var ups heller fedex kommer ej ihåg vilket).
En del påstår att posten skulle ta 100:- men vid mina 25+ fall med posten så har dom ALLTID tagit 150:- och det har då varit skit små paket under 1kg värde under 1$ i (hämtades aldrig ut av förklarliga skäl), till 75kg paket med 7000:-+ värde.
Och enligt mina erfarenheter som handlat 1-2 paket i månaden utanför EU (90% med värde under 10$) i 3-4år nu och dom flesta gått med vanliga posten så är det unegfär 50/50 om jag åker på tull/moms/avgift.

Handlar det om DHL/UPS/Fedex så är det nästintill 100% chans att man åker på tull/moms/avgift jag har för mig att ett paket har slunkit igenom en gång för mig men det var för ca 3år sedan så är inte helt säker på att det inte var posten i alla fall.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av grizzly666:

Tull är det bara över 1400:- som redan sagts OM du inte köper vissa varor som tex vapen/ammo/läkemedel/och en del annat då tas tull ut på första öret.
Vissa varor är även helt tullbefriade som tex dator/mobil.

Moms "ska" alltid betalas och det är då 25%moms förutom på böcker som är 6% och Antikviteter över 100 år gamla som är på 12% och momsen gäller även på fraktkostnaden och är då på 25% på den dvs köper du en vara med 6%moms för 100:- och frakt på 100:- så blir momsen på varan 6:- och momsen på frakten 25:-.

Utöver detta så tar fraktbolagen ut en deklareringsavgift (heller ett liknande namn) dessa avgifter skiljer sig från bolag till bolag jag har själv varit med om 150:- till 300:- (300 var ups heller fedex kommer ej ihåg vilket).
En del påstår att posten skulle ta 100:- men vid mina 25+ fall med posten så har dom ALLTID tagit 150:- och det har då varit skit små paket under 1kg värde under 1$ i (hämtades aldrig ut av förklarliga skäl), till 75kg paket med 7000:-+ värde.
Och enligt mina erfarenheter som handlat 1-2 paket i månaden utanför EU (90% med värde under 10$) i 3-4år nu och dom flesta gått med vanliga posten så är det unegfär 50/50 om jag åker på tull/moms/avgift.

Handlar det om DHL/UPS/Fedex så är det nästintill 100% chans att man åker på tull/moms/avgift jag har för mig att ett paket har slunkit igenom en gång för mig men det var för ca 3år sedan så är inte helt säker på att det inte var posten i alla fall.

Jag har inte alls beställt så mycket som du verkar ha gjort men hittills från USA har inte ett enda paket/brev fastnat av kanske 15-20. Var köper du mest från?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

55-60% är ifrån kina/hongkong/taiwain/vietnam (ibland vet man ju ej vilket land skiten skickas ifrån förrens man får kolliid och ser det men dessa fyra är dom jag råkat ut för när jag köper ifrån asien och då är kina/HK betydligt vanligare).
35-40% är från usa resten har varit ifrån 2-3 från kanada 2-3 från australien och sen 1-2 från brasilien/ett par andra länder.

Och det har inte varit någon direkt skillnad för min del varifrån det har skickats enda skillnaden var när och strax efter tullen slog tvärstopp på allt ifrån kina/hongkong under hösten 2010 heller om det var 2011 då det ett tag efter det så var allt ifrån kina/HK som fick tull/moms/avgift.

OM jag skulle behöva välja ett alternativ som fastnar i tullen mest så får det nog bli paket ifrån usa för min del men det är mer en känsla än bevis (troligen för att det är mer "viktigare" paket jag får därifrån och därmed blir man mer irriterad).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Märkligt detta. Jag beställde grejer från wasd för ca6-700kr när jag väl skulle hämta ut paketet så var jag tvungen att betala 200kr i tull och 100kr i leverans.! =S får ta att kolla upp detta ordentligt när jag kommer hem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

55-60% är ifrån kina/hongkong/taiwain/vietnam (ibland vet man ju ej vilket land skiten skickas ifrån förrens man får kolliid och ser det men dessa fyra är dom jag råkat ut för när jag köper ifrån asien och då är kina/HK betydligt vanligare).
35-40% är från usa resten har varit ifrån 2-3 från kanada 2-3 från australien och sen 1-2 från brasilien/ett par andra länder.

Och det har inte varit någon direkt skillnad för min del varifrån det har skickats enda skillnaden var när och strax efter tullen slog tvärstopp på allt ifrån kina/hongkong under hösten 2010 heller om det var 2011 då det ett tag efter det så var allt ifrån kina/HK som fick tull/moms/avgift.

OM jag skulle behöva välja ett alternativ som fastnar i tullen mest så får det nog bli paket ifrån usa för min del men det är mer en känsla än bevis (troligen för att det är mer "viktigare" paket jag får därifrån och därmed blir man mer irriterad).

Du måste ju ha en jäkla otur eller något?
Jag har över 120 ordrar på ebay där det allra mesta kommer från hongkong/kina. Har inte betalat moms/tull/expeditionsavgift på en enda (de allra flesta paketen är väldigt små dock ska tilläggas. De flesta paketen har dock värde <100SEK.)
Har dock åkt på moms (och 100(!)kr expeditionsavgift) vid två tillfällen när jag beställt från andra hemsidor i asien, dock större ordrar (>1000SEK).

Beställer man på ebay från säljare i USA har jag några gånger blivit tvungen att betala tullen direkt.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Märkligt detta. Jag beställde grejer från wasd för ca6-700kr när jag väl skulle hämta ut paketet så var jag tvungen att betala 200kr i tull och 100kr i leverans.! =S får ta att kolla upp detta ordentligt när jag kommer hem...

Verkar väl rimligt om du lägger på moms.

Permalänk
Medlem

Jag håller med Anden12. Jag har också hundratals beställningar de sista 15 åren och det är sällan jag åkt på avgifter. Då har det varit större köp och hanteringskostnaden har alltid varit 100:-, aldrig 150:-. Passa dig för de stora fraktbolagen för då är risken större. Sen finns det andra säljare som lägger på tull och moms innan du betalar, Amason tex. För tio år sedan när jag beställde mycket filmer från AU då åkte jag någon gång på mer avgifter än vad jag gett för filmen.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

Verkar väl rimligt om du lägger på moms.

Hmm, stirrade mig blind på allt under 1400kr va tullfritt. Men i papprena jag fick från tullen stod det inget om moms, bara tullavgift vill jag minnas.
Är väl inte hela världen, mer sur över att jag va tvungen att betala 100kr extra i fraktavgift när man redan har betalat för frakt engång.

Permalänk
Medlem

Det mesta ÄR tullfritt under 1400:-
Moms tas däremot ut ifrån första öret och fraktbolagen tar en delkareringsavgift/förtullningsavgift/tullavgift/heller vad dom nu kan/vill kalla skiten detta är ENBART en avgift till fraktbolaget för deras enorma arbete dom hade med att räkna ut vad moms och eventuell tull skulle vara (heller gav det till tullen om dom vill titta i det).

Moms tas även ut på fraktavgiften för det du beställde.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

OKOK.. Har ju beställt lite från icemodz(Island) på sistone och inte fått några sådana här påslag, vet inte om det har med nått Schengenavtalet(eller liknande) eeller om det har med att dom märkte paketet som gåva.
Jag kommer snart beställa från WASD igen, tror du man kan be dem märka paketet som gåva?

Permalänk
Medlem

Samtliga paket jag fått från USA har åkt på tull.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Under 250kr med frakten har jag aldrig åkt på något.
Däremot beställde jag för 290kr en gång och då fick jag 30% pålägg av det i tullen, moms och tullavgift, sen så skulle posten ha 100 spänn till ovanpå det för att frakta det i sverige så jag var inte särskilt glad den gången när 290kr plötsligt blev nästan 500kr

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Sist jag beställde från USA för runt 800:- fick jag betala moms inklusive expeditionsavgift.
Momsen var ju given, men expeditionsavgiften till UPS på 150:- fann jag något störande.

Permalänk
Medlem

eBay har ju börjat med något som är "rätt bra" för oss som betalar moms på frakten när det klareras över gränsen... Man kan välja en säljare som använder deras system för momsklarering "därifrån" så slipper man åtminstone momsa frakten. Man förlorar samtidigt chansen att det "slinker igenom" men får tryggheten i att man vet vad det kostat.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.