Rätt löjligt att anklaga andra för "tjafsande" bara för att de inte har samma åsikter som dig. Det där om att skaffa sig motion är ett ännu lägre uttalande.
Jag bryr mig faktiskt inte om att folk inte har, eller har en annan åsikt än mig. Men när de gång på gång upprepar argument som är fullständigt irrelevanta, och inte överhuvudtaget tar till sig vad jag skrivit, så är det inte lönt att fortsätta diskussionen. Faktum är att för att diskussionen ska fortsätta vara relevant så får man lyfta på röven, följa instruktionerna, och sen återkomma. Är man inte villig att göra det får man nöja sig med att vi även fortsatt kommer ha olika åsikter. Att fortsätta tjafsa fram och tillbaka utan att faktiskt vara villig att göra vad som krävs för att se om mitt scenario faktiskt ger önskat resultat, i det här fallet att man får se löjligt dyra prislappar som ingen vettig människa betalar, är just meningslöst tjafsande. Det leder absolut ingenstans. Om du tycker det är löjligt att konstatera det, får stå för dig. Jag tycker det spar utrymme i tråden som kunde använts till annat.
Okey, du får gärna förklara varför du tycker att det är oväsentligt hur de införskaffat nyckeln. Nu är det ju just så att dessa nycklar inte är köpta inom EU, hade så varit fallet hade det varit enklare att förstå, igen. Det är en sak att införskaffa sig en produkt lagligt, vilket de flesta gjort men att sedan sälja den vidare, det är där man bryter mot regler.
Som köpande kund förutsätter man så klart att varan man köper inte är stöldgods, och därför anser man att det är helt irrelevant hur och varifrån den kommer. Som jag sade tidigare har jag inga synpunkter på det. Om nycklarna sen kommer från en Steam rea, eller från en rysk butik är helt irrelevant. Har däremot något led i hanteringen begått bedrägeri är nycklarna stulna, och blir självklart dödade. Jag som slutkund förväntar mig så klart en fungerande vara, och jag har inga som helst problem att förstå att folk blir upprörda när deras nycklar slutar fungera. Det som retar mig är att de anser att det är tjänsteleverantörens fel, och inte vänder sig till sin återförsäljare. I min värld är det här 100% återförsäljarens problem. De har sålt en vara / tjänst till mig, och när deras leverantör har ställt till det, är de skyldiga att åtgärda det. Inte tjänsteleverantören.
Lite som att åka till Tyskland och köpa öl och vin, det finns en gräns på hur mycket du får köpa med dig, av enkla anledningar som moms och skatt.
Um... Det finns faktiskt inga gränser. Du får köpa hem lastbilsflak med vin och sprit, om du vill. Det blir fort komplicerat om man ska göra det som en näringsverksamhet. Just för att man ska då importera det, vilket innebär just betala punktskatter, och moms. Om vi pratar för eget bruk så är det lika fritt fram, däremot ska du kanske inte komma med lastbilsflak fyllda, just eftersom det blir svårt att hävda eget bruk. För något år sedan var det någon som blev tagen i tullen med 2 pallar öl. Det gick till rätten, och utfallet blev att det var rimligt att det var för eget bruk, eftersom han hade gott om pengar. Jag kan ju tycka att det är ett vidrigt sätt att se det på, varför skulle det vara mer realistiskt bara för att man har gott om flis, det är fan diskriminering mot... mindre bemedlade. Om "jag" drar kortet och köper min öl med pengar på banken, vad fan spelar det för roll om jag har sparat ihop till den, eller om det är en liten del av min månadslön... (Jag dricker inte ens öl, resonemanget är teoretiskt, som bäst.)
På exakt samma sätt kan du ta med dig spriten från Ryssland. För kommersiellt bruk gäller ungefär samma regler, men för privat bruk är det lite lurigare. Den fria rörlighet som vi är vana vid, och som är orsaken till att vi kan köpa fyllet i Tyskland gäller inte här, utan man får ta med sig en "resande ranson" som är lite drygt 1 liter sprit eller 2 liter starkvin, 4 liter vin, och 16 liter öl.
Jag är inte helt säker på att jämförelsen är relevant dock... Som privatperson är jag enligt svensk lag inte ens bunden av "the user agreement" jag antagligen klickade förbi när jag skapade mitt konto hos tjänsteleverantören. Jag tror att lagen ser den här typen av "försäljning" av spel som parallellimport, och begagnathandel, så man kan inte "göra något åt" dem på laglig väg, så länge de sköter sina åtaganden med skatter osv. Och det lär de ju göra, eftersom skatteverket, oavsett vilket land man än är verksam i, inte är någon man skojar med. Det enda jag ser som lite lurigt med den här handeln är var momsen egentligen ska betalas. Om jag köper en digital vara, ska momsen betalas i det landet där jag köper varan, om inte försäljaren säljer för över 320000 kronor. (Jag erkänner, jag jobbar med gammal information, eftersom jag inte har uppdaterat mig sedan årskiftet. Jag tror inte det har ändrats i väsentlig grad) Så för spel köpta så här, är det handlarens omsättning som avgör var momsen ska betalas. Och hur som helst, är momsen handlarens problem, inte köparens.
Däremot, om de även säljer prenumerationstjänster, alltså, WoW-tid, då pratar vi om en tjänsteleverans. Köpet jag gör borde momsas enligt regelverket för elektroniskt tjänsteleverans, och det är alltid i köparens hemland. Återigen inte köparens problem, men möjligen en teknikalitet man kan använda för att ge sig efter de här butikerna.
Extra spännande blir det hela eftersom företag inte alls betalar moms. Om de här butikerna köper in sina nycklar från leverantörer som utger sig för att vara privatpersoner så är ju nycklarna redan momsade. Då betalar vi moms, på moms.
I praktiken ser jag ingen skillnad i att köpa en nyckel från de här butikerna och 3 för en hundring lådan på ICA. Däremot känner jag betydligt större förtroende för ICA än en för mig okänd websida, som bevisligen haft problem med sina leverantörer och kvaliteten på sina produkter sedan tidigare. Så JAG tänker inte handla av dem. Skulle jag köpa en nyckel, blir det från en auktoriserad handlare. Det handlar helt enkelt om att betala lite extra för att vara säker på att varan är så problemfri som möjligt. Om jag köper min nästa bil från en icke auktoriserad återförsäljare förväntar jag mig att den inte är stulen, men skulle det bli fel på den, eller den trots allt visar sig vara stulen, så får jag ju vända mig till min återförsäljare, och inte tillverkarens representanter, som i det här fallet är just de auktoriserade återförsäljarna.
B!
Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.