Akta er för Kinguin, G2Play när ni handlar spel, fick inte mina köpta spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Rätt löjligt att anklaga andra för "tjafsande" bara för att de inte har samma åsikter som dig. Det där om att skaffa sig motion är ett ännu lägre uttalande.

Jag bryr mig faktiskt inte om att folk inte har, eller har en annan åsikt än mig. Men när de gång på gång upprepar argument som är fullständigt irrelevanta, och inte överhuvudtaget tar till sig vad jag skrivit, så är det inte lönt att fortsätta diskussionen. Faktum är att för att diskussionen ska fortsätta vara relevant så får man lyfta på röven, följa instruktionerna, och sen återkomma. Är man inte villig att göra det får man nöja sig med att vi även fortsatt kommer ha olika åsikter. Att fortsätta tjafsa fram och tillbaka utan att faktiskt vara villig att göra vad som krävs för att se om mitt scenario faktiskt ger önskat resultat, i det här fallet att man får se löjligt dyra prislappar som ingen vettig människa betalar, är just meningslöst tjafsande. Det leder absolut ingenstans. Om du tycker det är löjligt att konstatera det, får stå för dig. Jag tycker det spar utrymme i tråden som kunde använts till annat.

Skrivet av trickysaer:

Okey, du får gärna förklara varför du tycker att det är oväsentligt hur de införskaffat nyckeln. Nu är det ju just så att dessa nycklar inte är köpta inom EU, hade så varit fallet hade det varit enklare att förstå, igen. Det är en sak att införskaffa sig en produkt lagligt, vilket de flesta gjort men att sedan sälja den vidare, det är där man bryter mot regler.

Som köpande kund förutsätter man så klart att varan man köper inte är stöldgods, och därför anser man att det är helt irrelevant hur och varifrån den kommer. Som jag sade tidigare har jag inga synpunkter på det. Om nycklarna sen kommer från en Steam rea, eller från en rysk butik är helt irrelevant. Har däremot något led i hanteringen begått bedrägeri är nycklarna stulna, och blir självklart dödade. Jag som slutkund förväntar mig så klart en fungerande vara, och jag har inga som helst problem att förstå att folk blir upprörda när deras nycklar slutar fungera. Det som retar mig är att de anser att det är tjänsteleverantörens fel, och inte vänder sig till sin återförsäljare. I min värld är det här 100% återförsäljarens problem. De har sålt en vara / tjänst till mig, och när deras leverantör har ställt till det, är de skyldiga att åtgärda det. Inte tjänsteleverantören.

Skrivet av trickysaer:

Lite som att åka till Tyskland och köpa öl och vin, det finns en gräns på hur mycket du får köpa med dig, av enkla anledningar som moms och skatt.

Um... Det finns faktiskt inga gränser. Du får köpa hem lastbilsflak med vin och sprit, om du vill. Det blir fort komplicerat om man ska göra det som en näringsverksamhet. Just för att man ska då importera det, vilket innebär just betala punktskatter, och moms. Om vi pratar för eget bruk så är det lika fritt fram, däremot ska du kanske inte komma med lastbilsflak fyllda, just eftersom det blir svårt att hävda eget bruk. För något år sedan var det någon som blev tagen i tullen med 2 pallar öl. Det gick till rätten, och utfallet blev att det var rimligt att det var för eget bruk, eftersom han hade gott om pengar. Jag kan ju tycka att det är ett vidrigt sätt att se det på, varför skulle det vara mer realistiskt bara för att man har gott om flis, det är fan diskriminering mot... mindre bemedlade. Om "jag" drar kortet och köper min öl med pengar på banken, vad fan spelar det för roll om jag har sparat ihop till den, eller om det är en liten del av min månadslön... (Jag dricker inte ens öl, resonemanget är teoretiskt, som bäst.)
På exakt samma sätt kan du ta med dig spriten från Ryssland. För kommersiellt bruk gäller ungefär samma regler, men för privat bruk är det lite lurigare. Den fria rörlighet som vi är vana vid, och som är orsaken till att vi kan köpa fyllet i Tyskland gäller inte här, utan man får ta med sig en "resande ranson" som är lite drygt 1 liter sprit eller 2 liter starkvin, 4 liter vin, och 16 liter öl.
Jag är inte helt säker på att jämförelsen är relevant dock... Som privatperson är jag enligt svensk lag inte ens bunden av "the user agreement" jag antagligen klickade förbi när jag skapade mitt konto hos tjänsteleverantören. Jag tror att lagen ser den här typen av "försäljning" av spel som parallellimport, och begagnathandel, så man kan inte "göra något åt" dem på laglig väg, så länge de sköter sina åtaganden med skatter osv. Och det lär de ju göra, eftersom skatteverket, oavsett vilket land man än är verksam i, inte är någon man skojar med. Det enda jag ser som lite lurigt med den här handeln är var momsen egentligen ska betalas. Om jag köper en digital vara, ska momsen betalas i det landet där jag köper varan, om inte försäljaren säljer för över 320000 kronor. (Jag erkänner, jag jobbar med gammal information, eftersom jag inte har uppdaterat mig sedan årskiftet. Jag tror inte det har ändrats i väsentlig grad) Så för spel köpta så här, är det handlarens omsättning som avgör var momsen ska betalas. Och hur som helst, är momsen handlarens problem, inte köparens.
Däremot, om de även säljer prenumerationstjänster, alltså, WoW-tid, då pratar vi om en tjänsteleverans. Köpet jag gör borde momsas enligt regelverket för elektroniskt tjänsteleverans, och det är alltid i köparens hemland. Återigen inte köparens problem, men möjligen en teknikalitet man kan använda för att ge sig efter de här butikerna.
Extra spännande blir det hela eftersom företag inte alls betalar moms. Om de här butikerna köper in sina nycklar från leverantörer som utger sig för att vara privatpersoner så är ju nycklarna redan momsade. Då betalar vi moms, på moms.

I praktiken ser jag ingen skillnad i att köpa en nyckel från de här butikerna och 3 för en hundring lådan på ICA. Däremot känner jag betydligt större förtroende för ICA än en för mig okänd websida, som bevisligen haft problem med sina leverantörer och kvaliteten på sina produkter sedan tidigare. Så JAG tänker inte handla av dem. Skulle jag köpa en nyckel, blir det från en auktoriserad handlare. Det handlar helt enkelt om att betala lite extra för att vara säker på att varan är så problemfri som möjligt. Om jag köper min nästa bil från en icke auktoriserad återförsäljare förväntar jag mig att den inte är stulen, men skulle det bli fel på den, eller den trots allt visar sig vara stulen, så får jag ju vända mig till min återförsäljare, och inte tillverkarens representanter, som i det här fallet är just de auktoriserade återförsäljarna.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Om du dessutom som konsument väljer att handla gråzonsnycklar så är du också medveten om att du tar en risk, det ingår i priset liksom - det är därför det är så billigt.

Håller helt med dig här och det är nog den viktigaste punkten, egenansvaret.

Om ett nytt spel(Dying Light t.ex) på Steam kostar 50€ men du kan hitta det via "grå-zon" för 19€ så måste man inse att något inte är riktigt rätt.
Har man IQ-nivå över badboll så fattar man att det kommer medföra vissa risker. Är den risken värd prislappen eller ej? Den frågan kan man bara själv svara på.

Själv har jag inte haft några problem med Fast2Play / Kinguin eller andra tredjeparts, men jag väljer också bort allt som heter VPN och steam gift.
Det är ett hett tips, undvik steam gifts och VPN-aktiverade nycklar.

Permalänk

Har det kommit fram några "riktiga" bevis för att nycklarna ska ha vart köpta med tex stulet kreditkort?

Jag själv antar att det bara är ett sätt att sätta käppar i hjulet för folk som vill köpa spel från andra länder där det är billigare och då måste jag då säga att det är helt sjukt att tex ubisoft får göra som dom gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Death On Wings:

Har det kommit fram några "riktiga" bevis för att nycklarna ska ha vart köpta med tex stulet kreditkort?

Jag vet inte riktigt vad du menar skulle vara riktiga bevis? Bara det faktum att tjänsteleverantörerna själva går ut med informationen är helt uppenbart inte något bevis i dina ögon, annars hade du så klart inte ställt frågan. Så då får väl "bevisen" utgöras av att merparten av de som köper nycklar så här trots allt aldrig råkar ut för att de deaktiveras. Rimligtvis för att de inte varit stulna, och som sådant är de ju bevis på att det du "tror" händer, inte är det som pågår:

Skrivet av Death On Wings:

Jag själv antar att det bara är ett sätt att sätta käppar i hjulet för folk som vill köpa spel från andra länder där det är billigare och då måste jag då säga att det är helt sjukt att tex ubisoft får göra som dom gör.

De olika tjänsteleverantörerna har inga som helst problem med att se vilken återförsäljare som sålt nyckeln, och var den sen faktiskt hamnat. Så ville de, kunde de utan vidare deaktivera alla nycklarna som säljs via de här tjänsterna.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Nu missuppfattar du allt lite, jag sa varifrån och inte hur. Var jag köper min nyckel är i min mening inte deras ensak, sålänge den är lagligt inköpt från början. Det är min högst personliga uppfattning, om jag åker till tyskland, ryssland eller polen och köper ett spel så vill jag inte ha det borttaget när jag kommer hem. Har även köpt flertalet spel direkt från Ryssland med postorder från seriösa ÅF där, är inte de nycklarna legitima bara för att de används i ett annat land?

Nysläpp förbokar jag oavsett aldrig i princip, och gör jag det är det med kartong och allt, digitalt kör jag på spelen jag vill stödja utvecklaren med eller känner behov av att köpa bara. Är inte 100% överrens med vissa distrubitörers/utvecklares ide om att mjölka ockerpriser för halvfärdiga produkter som sagt. Köper gråzoner ibland, men bara om det inte finns vettiga alternativ, varpå jag anser de får skylla sig själva för att de inte tillhandahåller vettiga alternativ. Bestraffar de mig som konsument för det så har de förlorat en kund för livet.

Nej, de är inte legitima om de används i ett annat land än det tilltänkta. Jag blir så förbannat trött på det barnsliga "OMG DE ÄR SÅ GIRIGA, DET ÄR BARA DÄRFÖR PRISERNA ÄR DYRARE HÄR!!!!". Vi har ekonomisk styrka, ni vill konsumera lyxprodukter, att dessa produkter också blir tillgängliga för människor som inte skulle ha en chans att betala de priser vi har om det inte vore för subventioner rättfärdigar inte oss att försöka snika med.

Väx upp, den som tjänar mest skattar mest, de länder som har högst medelinkomster har också högst levnadskostnader. Att gnälla över det är egoistiskt, empatilöst och barnsligt. Var glad åt att andra människor ges möjligheten att betala en större del av sina inkomster än vad du gör för att spela samma spel som du gör.

Skrivet av phoenixdisciple:

Jag är i den utopiska tanken att allt digitalt ska vara 100% gratis med goodwill, dvs. OpenSource med donations system. Det är det enda systemet där folk får vad de förtjänar - Dvs. bolag som EA kan inte operera på det sättet de gör utan har inget val än att leverera något vettigt, byebye årlig skit spel som NHL och FIFA!
Finns en anledning att jag röstar på piratpartiet.

Och jag har blivit utsatt för brott, 2 fall av misshandel och 4 rapporterade fall av inbrott/stöld (magasin och förråd). Så kom inte med den skiten här. Har ingen annan än mig själv att skylla för att jag inte var stark nog att stå upp för mig själv eller tog till tillräckliga medel för att skydda mig.

Svenskar är så mesiga, ärligt. Och det säger jag som en svenne-banan själv. Starkast överlever, nuff said.

Sedan så är hela idéen med tull/moms på digitala saker rent ocker och en av de dummaste stiftelserna/lagarna som existerar i ett modernt samhälle.. Men kanske bara jag som tycker det iförsig, då folk verkar gladligen betala staten 25% på alla ljussignaler som går genom deras vägg och till datorn.

Fint, då kan du väl skicka din adress så jag kan komma och hämta allt jag finner av värde, det är väl ändå mitt om jag är starkare än vad du är?

Sen spelar det ingen roll om en produkt är digital eller fysisk, du har en produktionskostnad och en investering i den så självklart ska de beskattas likadant.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag vet inte riktigt vad du menar skulle vara riktiga bevis? Bara det faktum att tjänsteleverantörerna själva går ut med informationen är helt uppenbart inte något bevis i dina ögon, annars hade du så klart inte ställt frågan. Så då får väl "bevisen" utgöras av att merparten av de som köper nycklar så här trots allt aldrig råkar ut för att de deaktiveras. Rimligtvis för att de inte varit stulna, och som sådant är de ju bevis på att det du "tror" händer, inte är det som pågår:

De olika tjänsteleverantörerna har inga som helst problem med att se vilken återförsäljare som sålt nyckeln, och var den sen faktiskt hamnat. Så ville de, kunde de utan vidare deaktivera alla nycklarna som säljs via de här tjänsterna.
B!

Nej det är inte bevis, parten som har lagt fram dina så kallade bevis är inte opartisk i det hela och väger på så sätt inte tyngre än någon annans utlåtande på internet.

Om det nu vore så att dessa online butiker köper sina spel i vanliga butiker i deras länder och säljer vidare till folk på internet för en summa som är lägre än vad steam/ubisoft tar ut för samma vara tycker du detta är fel?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Yorg:

Nej, de är inte legitima om de används i ett annat land än det tilltänkta. Jag blir så förbannat trött på det barnsliga "OMG DE ÄR SÅ GIRIGA, DET ÄR BARA DÄRFÖR PRISERNA ÄR DYRARE HÄR!!!!". Vi har ekonomisk styrka, ni vill konsumera lyxprodukter, att dessa produkter också blir tillgängliga för människor som inte skulle ha en chans att betala de priser vi har om det inte vore för subventioner rättfärdigar inte oss att försöka snika med.

Väx upp, den som tjänar mest skattar mest, de länder som har högst medelinkomster har också högst levnadskostnader. Att gnälla över det är egoistiskt, empatilöst och barnsligt. Var glad åt att andra människor ges möjligheten att betala en större del av sina inkomster än vad du gör för att spela samma spel som du gör.

Fint, då kan du väl skicka din adress så jag kan komma och hämta allt jag finner av värde, det är väl ändå mitt om jag är starkare än vad du är?

Sen spelar det ingen roll om en produkt är digital eller fysisk, du har en produktionskostnad och en investering i den så självklart ska de beskattas likadant.

Kan utan problem ge dig min adress, men räkna med att jag väntar med en låst dörr och påk
Jag försöker inte förespråka brott, men i-länder är så pass upplysta om hur kreditstöld går till och annat lurendrejeri så som Kongo samtalen. Så jag ser ingen anledning att folk ska behöva falla för det alls (exempel på detta var senaste uppdagningen om Skatteåterbäringen... sedan när har de begärt att man ska fylla i sina kort uppgifter för att få tillbaka pengar? Att folks ens faller för det, förbryllar mig innerligen). Jag kan förstå Ingbritt eller Sture 70+ som kanske inte ens äger en dator eller är så pass insatta i det tekniska samhället. Men då pratar vi om ett helt annat problem. Kalle 46år, busschauför, ska aldrig under någon omständighet behöva råka ut för online-kortsstöld förutsatt att han någon gång läst Aftonbladet.

Klart det spelar roll om den är fysisk eller digital... vad har Svenska staten att göra med en produkt som utvecklas i USA, distribueras från servers i Tyskland/GB (huvudsakligen) och sedan levereras av ISP's som säkert har kostnad på under öret per spel jag tankar?
Inte någonstans i ledet ser jag att jag ska behöva betala skatt, för internet betalar jag redan min ISP för, och även där skattar jag redan.
-------------------------

När det kommer till hur mycket det kostar, så jo.. spel är för dyra.
Kolla Minecraft som exempel, kostade 50kr när jag köpte i Alpha och runt 150kr när det gick full release. Det är 1/10 respektive 1/4 av vad AAA-studios tar för sina spel, ändå så tjänade de miljarder på spelet.

Om spelet är bra(Read: Bra som i subjektiv åsikt), då köper folket det också, speciellt om det är en prislapp som är överkomligt för alla samhällsklasser.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Nej, de är inte legitima om de används i ett annat land än det tilltänkta.

"Fri rörlighet."

Skrivet av Death On Wings:

Nej det är inte bevis, parten som har lagt fram dina så kallade bevis är inte opartisk i det hela och väger på så sätt inte tyngre än någon annans utlåtande på internet.

"Mina så kallade bevis" ? Jag har inte hävdat att de är bevis, jag frågade om du ansåg dem vara det. Något mer än så kommer du aldrig få, eftersom kreditkortsbranschen inte lämnar ifrån sig uppgifterna. Fråga din egen bank om hur många kreditkortsbedrägerier de råkar ut för årligen, se vad deras reaktion blir... Och då ber du inte ens om detaljer. Det enda "bevis" jag ser är just att merparten av nycklarna fortsätter fungera. Vilket de inte hade gjort om tjänsteleverantören velat stänga av dem.

Skrivet av Death On Wings:

Om det nu vore så att dessa online butiker köper sina spel i vanliga butiker i deras länder och säljer vidare till folk på internet för en summa som är lägre än vad steam/ubisoft tar ut för samma vara tycker du detta är fel?

Jag ser att du är en sån där som kommenterar trådar utan att ha läst dem. Det är bara ett par inlägg sedan jag skrev att jag fullständigt skiter i varifrån nycklarna kommer, så länge de faktiskt är betalda, i alla led. Jag anser att det är återförsäljarens skyldighet att förse kunden med en fungerande nyckel. JAG skulle inte köpa en nyckel av de här återförsäljarna eftersom jag vet att det har varit problem med icke fungerande, och deaktiverade nycklar, men att de ska få lov att sälja dem ser jag som en självklarhet. Det är för mig en självklar rättighet att tjänsteleverantören får deaktivera nycklar som aldrig varit avsedda för försäljning, men sålts i alla fall (exempelvis promo material) och nycklar där något led inte fått betalt. (Exempelvis där den auktoriserade leverantören blivit utsatt för kreditkortsberägeri) Om så sker är det upp till kunden att vända sig till sin återförsäljare, och kräva omleverans, med en fungerande nyckel. Så som de flesta tjänsterna fungerar förlorar du inte ens resultatet av den speltid du redan haft i spelet. Det ser jag som ren bonus. Att anklaga tjänsteleverantören för att man blivit pålurad en vara som rent av är stulen, ser jag bara som dumt. Det är återförsäljaren som står som garant för din vara, inte tjänsteleverantören.

Skrivet av phoenixdisciple:

Inte någonstans i ledet ser jag att jag ska behöva betala skatt, för internet betalar jag redan min ISP för, och även där skattar jag redan.

Alla konsumentbaserade affärstransaktioner beskattas. Var lugn för det. Du betalar moms någonstans när du köper dina billiga nycklar. Frågan är bara i vilket land. Jag förutsätter att gällande lagstiftning följs, annars hade återförsäljarna inte blivit långlivade.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Nej, de är inte legitima om de används i ett annat land än det tilltänkta. Jag blir så förbannat trött på det barnsliga "OMG DE ÄR SÅ GIRIGA, DET ÄR BARA DÄRFÖR PRISERNA ÄR DYRARE HÄR!!!!". Vi har ekonomisk styrka, ni vill konsumera lyxprodukter, att dessa produkter också blir tillgängliga för människor som inte skulle ha en chans att betala de priser vi har om det inte vore för subventioner rättfärdigar inte oss att försöka snika med.

Väx upp, den som tjänar mest skattar mest, de länder som har högst medelinkomster har också högst levnadskostnader. Att gnälla över det är egoistiskt, empatilöst och barnsligt. Var glad åt att andra människor ges möjligheten att betala en större del av sina inkomster än vad du gör för att spela samma spel som du gör.

Så om du flyttar utomlands så kan Valve radera hela ditt steam library utan att fråga, och det är ok?
Det sagt, nycklarna är ofta giltiga i många fler länder än ett, inte som du säger att de är låsta till ett specifikt land. Giriga? Njae, därmot har jag påpekat halvfärdiga produkter vid release, vilket har fått mig att sluta förboka spelen.

Jag är fri att köpa produkter varifrån jag finner det trevligt att köpa dem från, sen kan de såklart hindra mig från att nyttja dem i vissa fall via DRM... Men det är en annan femma. Jag har köpt boxade utgåvor från andra länder flertal ggr pga att de erbjuder andra eller bättre bonusar i Collectors Editions, eller inte går att köpa i Sverige pga våra halvdassiga ÅF t ex.

Hur vida det är rättfärdigat eller inte är upp till var och en att avgöra däremot... Jag kommer fortsätta köpa spelen därifrån jag tycker det passar beroende på vad som tillhandahålls av våra ÅF.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av -=Mr_B=-:

Alla konsumentbaserade affärstransaktioner beskattas. Var lugn för det. Du betalar moms någonstans när du köper dina billiga nycklar. Frågan är bara i vilket land. Jag förutsätter att gällande lagstiftning följs, annars hade återförsäljarna inte blivit långlivade.
B!

Skillnaden är att jag inte _direkt_ behöver/behövde stå för skatten på sajter så som G2PLAY, och även om det är/var inbakat så var priset fortfarande en spottstyvel mot för Svenska marknaden (eller något EU land egentligen för den delen).
Nu med EU's "Witch Hunt" får jag säkert som konsument stå för både skatt i landet de är köpta i + 25% enligt EU direktiv som de blivit tvingade att införa för att slippa böter när de säljer inom EU IP-adresser..

Står för att digital distribution inte borde beskattas alls, och om det inte går att frångå - Sänk skatten till något som reflekterar kostnaden för staten mer realistiskt.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Står för att digital distribution inte borde beskattas alls, och om det inte går att frångå

Jag förstår inte riktigt på vilka grunder du anser att försäljning ska skattebefrias. Digital, eller fysisk har inte riktigt med saken att göra, verksamheten är vinstdrivande, så naturligtvis ska den beskattas. Det betyder både moms, och skatt på vinsten i bolaget. Om du hade sagt att du tycker att piratkopiering för eget bruk borde avkriminaliseras, då hade jag förstått din synpunkt, men det här med skatterna förstår jag inte alls. Vad menar du att det skulle vara för skillnad på att tanka en film / ett spel, eller köpa samma film / spel i en fysisk butik, som gör att den ena ska vara skattepliktig, men inte den andra?

Skrivet av phoenixdisciple:

Sänk skatten till något som reflekterar kostnaden för staten mer realistiskt.

Kostnaden för staten? Skatter har ingenting med kostnader att göra. Skatterna är statens sätt att skaffa sig inkomster, som de sen använder till allt möjligt. Betala sina egna löner, underhålla vägar, och driva konstiga, för att inte säga korkade agendor i EU och FN, för att dra fram ett par snabba exempel. När man pratar om "kostnader för staten" så är staten snabb med att lägga över ansvaret på kommunen, eller annan part (Radiotjänst) som sen får äran att debitera (kontroll)avgifter för verksamheten.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marinlik:

Webbhallen är en fysisk butik. Ditt exempel är lite som att säga att det är extremt dyrt att ha kreditkort, och hänvisa till American Express Centurion som bevis på detta, även om mycket billigare varianter finns. Att det finns exempel på butiker som tar extremt mycket mer än normen gör inte deras extrema priser till normen. Att Gamestop tar 700kr för ett spel gör inte att "spel kostar 700kr" när Webhallen 100 meter bort tar 450kr. Vill du gå till Gamestop istället och betala 250kr mer så är det helt ditt fel, och inte att spel är dyra. Att du blivit lurad att betala ockerpriser har inget med att "gå ut i verkligheten" att göra.

Själv tycker jag att spel via nätet är relativt billigt - eftersom jag handlar via G2play. Men du hävdar nog motsatsen att spel är dyrt eftersom Steam tar 60 euro för väldigt många spel av nyare sort...

SÅ håller verkligen ditt exempel ovan nu då?

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Testpilot
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag förstår inte riktigt på vilka grunder du anser att försäljning ska skattebefrias. Digital, eller fysisk har inte riktigt med saken att göra, verksamheten är vinstdrivande, så naturligtvis ska den beskattas. Det betyder både moms, och skatt på vinsten i bolaget. Om du hade sagt att du tycker att piratkopiering för eget bruk borde avkriminaliseras, då hade jag förstått din synpunkt, men det här med skatterna förstår jag inte alls. Vad menar du att det skulle vara för skillnad på att tanka en film / ett spel, eller köpa samma film / spel i en fysisk butik, som gör att den ena ska vara skattepliktig, men inte den andra?

Kostnaden för staten? Skatter har ingenting med kostnader att göra. Skatterna är statens sätt att skaffa sig inkomster, som de sen använder till allt möjligt. Betala sina egna löner, underhålla vägar, och driva konstiga, för att inte säga korkade agendor i EU och FN, för att dra fram ett par snabba exempel. När man pratar om "kostnader för staten" så är staten snabb med att lägga över ansvaret på kommunen, eller annan part (Radiotjänst) som sen får äran att debitera (kontroll)avgifter för verksamheten.
B!

När jag handlar en vara fysisk, då lär den bla. bokföras, förtullas och transporteras. Det kostar då staten i form av personal och vägunderhållning mm.
Köper jag en vara digitalt, är det effektivt ingen kostnad alls för staten - Speciellt inte om företaget i fråga inte ens har personal här i Sverige. Företaget gör inte ens vinst _direkt_ i landet.
Staten behöver bara inkomst för de har utgifter, och om utgifterna inte existerar ser jag ingen anledning för dem att få några pengar heller.

Det är säkerligen negativt att pengar lämnar landet, det kan jag ställa mig bakom. Men men det är en helt annan diskussion för en annan gång.
25% moms är det högsta i hela EU förutom Danmark/Hungarien, och det är något som läggs på ALLT.. Och jag är sjukt less på att behöva betala så förbannat mycket mer än annat folk runt om i världen.
Exempel på detta; Ett GTX 980 kan kosta 559$ i USA och även med moms blir det över 1000kr billigare där jämfört med Svenska priser. Och kollar man genomsnittslön (alltså inte minimum wage), så har de inte mindre betalt i en valuta omvärdering än oss. Vi betalar alltså 1000kr mer i detta land, därför att...? Tycker bara hela situationen är sjuk.

Ännu en gång, jag kan förstå beskattning på fysiska ting som kostar landet/staten pengar, men saker som digital distribution på 25%? Kan inte se något sett att rättfärdiga det alls.

Om något fattar jag inte hur detta land kan/kunde vara på väg in i en lågkonjunktur med skatterna vi har här.. Du skattar på lön, arbetsgivareavgiften, bidrag, studiebidgrag, all handel, samt all vinst du gör om du tex. säljer ett hus eller vinner på lotto.
Kanske dags att reformera hela detta land från grunden upp och börja avlöna politiker med samma lön som undersköterskor, kanske det blir lite fart i rumpan på dem och normala standarder kan återupprättas.

Och utan att låta allt för rasistisk; STÄNG DÖRRFANSKAPEN FÖR INVANDRING TILLS VI FÅTT VÅRAT EGNA LAND PÅ FÖTTER IGEN! Hade det inte varit för att SD har sådana sinnes politik i allmänhet hade jag röstat på dem enkom för invandringspolitiken..

Dold text
Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yorg:

Nej, de är inte legitima om de används i ett annat land än det tilltänkta. Jag blir så förbannat trött på det barnsliga "OMG DE ÄR SÅ GIRIGA, DET ÄR BARA DÄRFÖR PRISERNA ÄR DYRARE HÄR!!!!". Vi har ekonomisk styrka, ni vill konsumera lyxprodukter, att dessa produkter också blir tillgängliga för människor som inte skulle ha en chans att betala de priser vi har om det inte vore för subventioner rättfärdigar inte oss att försöka snika med.

Väx upp, den som tjänar mest skattar mest, de länder som har högst medelinkomster har också högst levnadskostnader. Att gnälla över det är egoistiskt, empatilöst och barnsligt. Var glad åt att andra människor ges möjligheten att betala en större del av sina inkomster än vad du gör för att spela samma spel som du gör.

Fint, då kan du väl skicka din adress så jag kan komma och hämta allt jag finner av värde, det är väl ändå mitt om jag är starkare än vad du är?

Sen spelar det ingen roll om en produkt är digital eller fysisk, du har en produktionskostnad och en investering i den så självklart ska de beskattas likadant.

Du missade nog en av de viktigare bitarna i det han skrev. Han fick skylla sig själv eftersom han inte gjort vad han kunde för att skydda sitt. Skulle han då ge sin adress till dig _kan man verkligen prata om att inte gjort vad som behövs för att skydda sitt_!

Hur tänkte du där? Eller du hoppade över det mellansteget?

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxieboy:

Själv tycker jag att spel via nätet är relativt billigt - eftersom jag handlar via G2play. Men du hävdar nog motsatsen att spel är dyrt eftersom Steam tar 60 euro för väldigt många spel av nyare sort...

SÅ håller verkligen ditt exempel ovan nu då?

Varför skulle jag göra det? Jag hävdar att spel är rätt billigt på nätet för att legala sidor med bra priser som Green man gaming finns. Och ja, de säljer även steamnycklar lagligt. Det du skrevnu har i stort sätt inget med det jag skrev att göra. Att bara för att du hittar en extremt dyr butik som är mycket dyrare(+50%) så gör inte det produkten i sig dyrare. Det gör inte normalpriset dyrare. Mitt exempel håller fortfarande väldigt bra, tack för att du frågar

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lome:

Jag har handlat från kinguin 2 gånger innan utan problem. Kanske hade tur, vad vet jag hehe? Fast jag brukar köpa spel från www.g2a.com oftast och det funkar riktigt bra faktiskt. Tror den är rätt så legit då dem sponsrar kända streamers såsom, sodapoppin och Ocelote. Och dem ser ut att ha rätt lika priser, så kan rekommendera att köpa därifrån.

Har också köpt från g2a.com helt utan problem! Dom har dom flesta spelen + skit bra priser!

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Testpilot

Var bara en tidsfråga

Dock dålig praxis av Ubisoft.. om nycklarna handlats i andra länder lagligt så ska det inte finnas någon anledning att inte få sälja dem vidare - Den fria marknaden.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Avstängd

Om återförsäljarna handlat ryska nycklar billigt så tycker jag att det är deras plikt att ersätta spelare som fått sina spel avaktiverade.Ryssland har såvitt jag vet bara en fri marknad på pappret(pappa putin gör som han behagar)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Men kära nån. EA har bekräfta tillsammans med Ubisoft att de nycklar som har spärrats har inhandlats med stulna kreditkort, mao så dessa nycklar olagliga. G2A mfl drabbade återförsäljare av dessa nycklar har mer eller mindre skaffat köparna nya nycklar eller erbjudit återköp. Lägg ner nu. Kinguin har spärrat ca 35 återförsäljare då dessa har hantera dessa olagliga nycklar. Se mer i följande artikel http://www.guru3d.com/news-story/ubisoft-deactivated-far-cry-... med hänvisningar till bla G2A och Kinguin.

Så summan av detta är väl ändå att Ubisoft efter anmälan från EA/Origin att nycklar hade införskaffats på olagligt vis och där med spärrat dessa. Helt korrekt. Sedan att tredje part drabbas är alltid synd men till G2A och de flesta andra förmedlarnas ära är att dom har försökt hålla tredje part skadelösa med nya nycklar eller återbetalning.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Medlem

Det jag tror skulle hända om de skulle tillåta att man köper och aktiverar nycklar från "lågpris länder" (eller vad de nu kallas) är att priserna i dessa områden skulle gå upp till vad vi normalt betalar, vilket då betyder att det inte längre finns någon anledning för oss att köpa dem därifrån medan de som bor i dessa områden nu inte har råd med spel..

Självklart så måste inte ovan hända, det är bara vad jag tror skulle hända om det inte skulle finnas region blockering eller vad det nu heter; Tycker dock självklart att om man bor i tex Ryssland och köper spel då, så bör man få behålla dem om man flyttar till typ Sverige, kanske finns något sätt att fixa det på, tex att man kontaktar Steam eller något så fixar dem det? Iunno. Hur som så är det inte perfekt som det fungerar nu, det inser jag, men om alla skulle köpa spel från lågpris länderna skulle det troligen skada spelindustrin och för att inte det ska hända så skulle de öka priserna i dessa områden, eller som de gör nu med att låsa regioner. Personligen så tycker jag region låsning är rättvisare än att de som bor i dessa länder inte kan ha råd med spel... bara det finns något sätt att kunna flytta på som jag nämnde innan.

Meh jag vet inte, har blandade känslor om detta område.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SanyaIV:

Det jag tror skulle hända om de skulle tillåta att man köper och aktiverar nycklar från "lågpris länder" (eller vad de nu kallas) är att priserna i dessa områden skulle gå upp till vad vi normalt betalar, vilket då betyder att det inte längre finns någon anledning för oss att köpa dem därifrån medan de som bor i dessa områden nu inte har råd med spel..

Självklart så måste inte ovan hända, det är bara vad jag tror skulle hända om det inte skulle finnas region blockering eller vad det nu heter; Tycker dock självklart att om man bor i tex Ryssland och köper spel då, så bör man få behålla dem om man flyttar till typ Sverige, kanske finns något sätt att fixa det på, tex att man kontaktar Steam eller något så fixar dem det? Iunno. Hur som så är det inte perfekt som det fungerar nu, det inser jag, men om alla skulle köpa spel från lågpris länderna skulle det troligen skada spelindustrin och för att inte det ska hända så skulle de öka priserna i dessa områden, eller som de gör nu med att låsa regioner. Personligen så tycker jag region låsning är rättvisare än att de som bor i dessa länder inte kan ha råd med spel... bara det finns något sätt att kunna flytta på som jag nämnde innan.

Meh jag vet inte, har blandade känslor om detta område.

Ökar de priserna där, säljer de färre spel vilket antagligen blir en mindre vinst till företaget - och företaget vill enbart vinstmaximera så tror inte det skulle bli den effekten...

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxieboy:

Ökar de priserna där, säljer de färre spel vilket antagligen blir en mindre vinst till företaget - och företaget vill enbart vinstmaximera så tror inte det skulle bli den effekten...

Frågan är om de skulle förlorar mer på minskad försäljning i dem länderna än de skulle förlora på att alla handlade där till de lägre priserna. Jag vet inte vad svaret är där men jag tror dem förlorar minst genom att dela upp marknaden som de gör nu med region locking etc, vilket skulle förklara varför det existerar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SanyaIV:

Frågan är om de skulle förlorar mer på minskad försäljning i dem länderna än de skulle förlora på att alla handlade där till de lägre priserna. Jag vet inte vad svaret är där men jag tror dem förlorar minst genom att dela upp marknaden som de gör nu med region locking etc, vilket skulle förklara varför det existerar.

Väldigt lite är regions blockerat och de vet att det kan vara vad som tar död på hela försäljningen. Den dagen jag inte längre kan köpa mina spel i Ryssland eller Hong Kong så sätter jag mig i min lilla båt och paddlar in i olika vikar igen.

Dock lär väl inte alla göra det och vissa verkar ju anse att man ska betala vilka priser som helst etc. Vissa har ju ingen kritisk syn överhuvudtaget inbyggt. Det sköna är att jag kan välja vad mina pengar ska stötta och det är väl den enda makten jag har och den ska utnyttjas.

Enda säkra är att företagen kommer göra det de tror är vinstmaximering.

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxieboy:

Väldigt lite är regions blockerat och de vet att det kan vara vad som tar död på hela försäljningen. Den dagen jag inte längre kan köpa mina spel i Ryssland eller Hong Kong så sätter jag mig i min lilla båt och paddlar in i olika vikar igen.

Dock lär väl inte alla göra det och vissa verkar ju anse att man ska betala vilka priser som helst etc. Vissa har ju ingen kritisk syn överhuvudtaget inbyggt. Det sköna är att jag kan välja vad mina pengar ska stötta och det är väl den enda makten jag har och den ska utnyttjas.

Enda säkra är att företagen kommer göra det de tror är vinstmaximering.

Fick för mig att Steam hade börjat med regions låsning? Kanske har fel dock.

Självklart ska man inte betala vilka priser som helst bara för att, tycker dock att priserna för PC spel idag är generellt rimliga med vissa undantag och även om man tycker dem är dyra vid release så måste man ju inte heller ha dem vid release och kan då köpa dem senare när de gått ner i pris. Om man dock "missbrukar" sin möjlighet att köpa spel till ett billigare pris genom att köpa dem genom lågpris länder så kommer det nog göra mer skada än nytta, visst du kanske sparar några hundra kronor per spel men i framtiden så har de antigen satt region lock eller gjort spelen lika dyra i dessa länder vilket betyder att de som bor där drabbas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SanyaIV:

Fick för mig att Steam hade börjat med regions låsning? Kanske har fel dock.

Självklart ska man inte betala vilka priser som helst bara för att, tycker dock att priserna för PC spel idag är generellt rimliga med vissa undantag och även om man tycker dem är dyra vid release så måste man ju inte heller ha dem vid release och kan då köpa dem senare när de gått ner i pris. Om man dock "missbrukar" sin möjlighet att köpa spel till ett billigare pris genom att köpa dem genom lågpris länder så kommer det nog göra mer skada än nytta, visst du kanske sparar några hundra kronor per spel men i framtiden så har de antigen satt region lock eller gjort spelen lika dyra i dessa länder vilket betyder att de som bor där drabbas.

Vissa nycklar är låsta till olika regioner men det är väldigt få så som jag uppfattar det.

Som jag sa innan så tror jag inte det blir utvecklingen - men svårt att sia om. De kommer dock vilja vinstmaximera och det gör att jag inte tror de kommer regionlåsa (minns ju DVD) eller höja priserna i de länderna. Det sistnämnda borde ju endast innebära färre försäljningar med minskad vinst. Jag kommer ju t ex aldrig betala mer än vad jag gör idag för spel. Väldigt få spel skulle jag kunna tänka mig att betala över 300 kronor för. Spelen blir ju sämre i kvalité tycker jag även om grafiken blir bättre. Men känslan och story-skrivandet blir sämre (rpg t ex) - eller är det bara att man blir äldre...

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

När jag handlar en vara fysisk, då lär den bla. bokföras, förtullas och transporteras. Det kostar då staten i form av personal och vägunderhållning mm.

Något som staten har igen i form av skatt på drivmedel, arbetstillfällen och skatt på lön.

Skrivet av phoenixdisciple:

25% moms är det högsta i hela EU förutom Danmark/Hungarien, och det är något som läggs på ALLT.. Och jag är sjukt less på att behöva betala så förbannat mycket mer än annat folk runt om i världen.

Det är inte ett problem. Fri rörlighet gör att du kan köpa din vara var du vill inom EU + Island, Liechtenstein, Norge och Schweiz, och betala deras moms, så länge verksamheten säljer varor för under 320K kr om året till Sverige. Undvik Ungern, och Danmark, om de nu har lika hög / högre moms än vi har.

Skrivet av phoenixdisciple:

Exempel på detta; Ett GTX 980 kan kosta 559$ i USA och även med moms blir det över 1000kr billigare där jämfört med Svenska priser. Och kollar man genomsnittslön (alltså inte minimum wage), så har de inte mindre betalt i en valuta omvärdering än oss. Vi betalar alltså 1000kr mer i detta land, därför att...?

För att vi inte har riktigt lika stor befolkning. Även om amerikanarnas toppstyrda politiska och samhällskritiska system är större än våra, så finansierar vi mer per person än vad de gör. Det gör att vi krävs på mer cash för att få runt maskinen. Både i form av högre skatt på lön, och i form av skatt på varor.

Skrivet av phoenixdisciple:

Ännu en gång, jag kan förstå beskattning på fysiska ting som kostar landet/staten pengar, men saker som digital distribution på 25%? Kan inte se något sett att rättfärdiga det alls.

För att kostnaden inte har ett skit med vad staten tar ut i moms att göra. Staten kräver en del av din köpstyrka i skatt var gång du köper något, inte för att staten har kostnader förknippade med ditt köp, utan för att staten har kostnader förknippade med all sin övriga verksamhet.

Skrivet av phoenixdisciple:

Dock dålig praxis av Ubisoft.. om nycklarna handlats i andra länder lagligt så ska det inte finnas någon anledning att inte få sälja dem vidare - Den fria marknaden.

Hur menar du då:

Skrivet av aftonbladet:

Just ”Far cry 4”-nycklarna ser ut att ursprungligen ha köpts på Electronic Arts onlinebutik Origin med stulen kreditkortsinformation. Det hävdar en Ubisoft-anställd som pratat med Gameinformer.

Kinguin, å sin sida, menar att nycklarna kommit från en rysk källa, som sedan ska ha försvunnit.

Inget av de här påståendena är ens sådana att de säger emot varandra. Om JAG har köpt flera hundra spelnycklar på ett kreditkort som inte var mitt, och sen sålt dem till någon annan, så hade jag också gjort mig otillgänglig, alltså "försvunnit" efteråt. Det andra alternativet är att jag använt mitt eget kort, gjort en cashback, och sen dragit, i båda fallen är det fullt rimligt att Ubi soft reagerar...

Skrivet av LazySoft:

Så summan av detta är väl ändå att Ubisoft efter anmälan från EA/Origin att nycklar hade införskaffats på olagligt vis och där med spärrat dessa. Helt korrekt. Sedan att tredje part drabbas är alltid synd men till G2A och de flesta andra förmedlarnas ära är att dom har försökt hålla tredje part skadelösa med nya nycklar eller återbetalning.

Och jag anser att alla har agerat helt korrekt i det här fallet. Det är återförsäljarens skyldighet att se till så att slutkund inte drabbas, sen får de följa spåret uppåt, och kräva sina leverantörer på ersättning i den utsträckning de kan. Och kan de inte, får de själva suga upp smällen, det är den risken man tar som icke auktoriserad återförsäljare.
Som sagt. Det finns ingen anledning att inte köpa från bra återförsäljare oavsett om de är auktoriserade eller inte. Men man får respektera att service leverantören kräver att faktiskt ha fått betalt i sin tur, och om det inte skett, att denna vidtar åtgärder. Därefter är det för slutkund att vända sig till sin återförsäljare, och hoppas att denna fortfarande är en bra återförsäljare, och fixar en omleverans.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av -=Mr_B=-:

Något som staten har igen i form av skatt på drivmedel, arbetstillfällen och skatt på lön.

1. Det är inte ett problem. Fri rörlighet gör att du kan köpa din vara var du vill inom EU + Island, Liechtenstein, Norge och Schweiz, och betala deras moms, så länge verksamheten säljer varor för under 320K kr om året till Sverige. Undvik Ungern, och Danmark, om de nu har lika hög / högre moms än vi har.

2. För att vi inte har riktigt lika stor befolkning. Även om amerikanarnas toppstyrda politiska och samhällskritiska system är större än våra, så finansierar vi mer per person än vad de gör. Det gör att vi krävs på mer cash för att få runt maskinen. Både i form av högre skatt på lön, och i form av skatt på varor.

3. För att kostnaden inte har ett skit med vad staten tar ut i moms att göra. Staten kräver en del av din köpstyrka i skatt var gång du köper något, inte för att staten har kostnader förknippade med ditt köp, utan för att staten har kostnader förknippade med all sin övriga verksamhet.

4. Hur menar du då:

B!

1. Visste jag faktiskt inte att man kunde göra, så det tackar jag för!
Men hur blir det med tullen och så om jag tex. skulle handla från Tyskland?

2. Ändå så räcker inte pengarna till varken skola, äldreomsorg eller sjukvård...

3. Om de vill ha min köpstyrka kanske de skulle göra det möjligt att bo i detta land på en minimum lön och inte behöva bo i en 1.a på 25kvadrat (inte för jag gör det nu, men utan min sambo så..). I ärlighetens namn ser jag inte ryken av dessa skattepengar jag har matat staten med.. Mediciner är dyrare nu sedan privatiseringen, jag lär bekosta tusentals kronor för böcker själv i skolan, jag får UNDER existensminimum i bidrag och lär sedan sitta och belåna mig upp till öronen då tim-jobb inte räcker långt, osv.
Så ja... är lite less på hur skattesystemet fungerar i detta land. Man betalar bort nästan 50% om inte mer av allt man någonsin tjänar, och får inte ett skit tillbaka verkar det som. Men sedan kan de sitta där nere i Stockholm på sina middagar för 15-30k per skalle, och glömde att Reinfeldt behövde en ny villa för 10 miljoner kronor, phff...

4. Vad jag menar med dålig praxis;
Om nycklarna är köpte på LEGITIMA sett (alltså inte stulna) i ex. Rysslan, och sedan sålda på annan marknad - Då anser jag att Ubisoft har 0% anledning att stänga av dessa nycklar. Detsamma gäller Steam/Origin o.s.v.
Tycker det är sjukt ful att de gör på detta vis för bara att de inte når prognosen/målet på sina sales..
'Säljer spelet dåligt - Banna några nycklar som är köpta via grå-zon butiker så kommer folk behöva köpa nytt' ~

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av meastro:

Alla nycklar som köps, köps direkt ifrån speltillverkarna. De säljs såklart i Ryssland, Kina med mera. Vilket gör att det blir billigare. Vart tror du Greenmangaming får tag på sina nycklar? De köper också ifrån Ryssland, Kina med mera. Men också direkt ifrån tillverkarna. G2PLAY tex. de köper sina nycklar ifrån dubai, företaget heter Codewholesale, de förhandlar med ubisoft med mera.

Jag säger detta igen, då ingen verkar lyssna ALLS.

Det finns inga etablerade och auktoriserade återförsäljare från något håll förutom Valve, Ubisoft, Origin, Microsoft osv.
ALLA utöver det, så köps och det säljs nycklar som det säljs en skinka på ICA.

Edit:
Var visst redan nämt. Host.

Det är fullt tillåtet att sälja nycklar, vare sig Valve osv, har ensamrätt på dessa försäljningar. Detta beror på att tillverkarna av spelen vill öka sina intäkter från alla olika håll.

Vissa köper dessutom öven retail boxar öppnar dem och skriver in nyckeln och sätter in dem i sin databas. Du köper nyckeln men får inte boxen.

Ångande var alla nycklar kommer ifrån så var det åtminstone rycken för en tid sedan (ganska lång sådan) att någon av de riktigt billiga sidorna på internet hade kommit över nycklar som få något sätt var stulna, och därav ledde till vissa steam banningar för de som installerat de på steam. Om stämmer eller inte vet jag inte.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

1. Visste jag faktiskt inte att man kunde göra, så det tackar jag för!
Men hur blir det med tullen och så om jag tex. skulle handla från Tyskland?

2. Ändå så räcker inte pengarna till varken skola, äldreomsorg eller sjukvård...

3. Om de vill ha min köpstyrka kanske de skulle göra det möjligt att bo i detta land på en minimum lön och inte behöva bo i en 1.a på 25kvadrat (inte för jag gör det nu, men utan min sambo så..). I ärlighetens namn ser jag inte ryken av dessa skattepengar jag har matat staten med.. Mediciner är dyrare nu sedan privatiseringen, jag lär bekosta tusentals kronor för böcker själv i skolan, jag får UNDER existensminimum i bidrag och lär sedan sitta och belåna mig upp till öronen då tim-jobb inte räcker långt, osv.
Så ja... är lite less på hur skattesystemet fungerar i detta land. Man betalar bort nästan 50% om inte mer av allt man någonsin tjänar, och får inte ett skit tillbaka verkar det som. Men sedan kan de sitta där nere i Stockholm på sina middagar för 15-30k per skalle, och glömde att Reinfeldt behövde en ny villa för 10 miljoner kronor, phff...

4. Vad jag menar med dålig praxis;
Om nycklarna är köpte på LEGITIMA sett (alltså inte stulna) i ex. Rysslan, och sedan sålda på annan marknad - Då anser jag att Ubisoft har 0% anledning att stänga av dessa nycklar. Detsamma gäller Steam/Origin o.s.v.
Tycker det är sjukt ful att de gör på detta vis för bara att de inte når prognosen/målet på sina sales..
'Säljer spelet dåligt - Banna några nycklar som är köpta via grå-zon butiker så kommer folk behöva köpa nytt' ~

Lägg ihop kostnaderna för din skolgång och utbildning, dina bidrag, din subventionerade sjukvård och dina eventuella barn. Jag tror knappast att du blir skinnad av staten. Lägg sedan till kollektivtrafik, vägarna du kör på och alla andra saker vi tar för givet så vore det kanske på sin plats att sluta gnälla och känna en smula tacksamhet.

Det är precis det här jag talar om, det är barnsligt att tro att världen är emot en och att det är synd om en.

Sen skulle jag gärna ha en källa på att auktoriserade återförsäljare säljer gråzonsnycklar, det låter som ett SD-argument utan grund för mig.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW